Rozhovor s death metalovou skupinou z Polska - ICON OF EVIL.
Odpovídal Grzelo (bicí), děkujeme!
Recenze/review - ICON OF EVIL - Locust Cathedral (2024):
Ave ICON OF EVIL! Nikde jsem s vámi nenašel žádný rozhovor v češtině. Poprosím tě tedy nejdřív, abys čtenářům, kteří vás ještě neznají, představil kapelu. Můžeš klidně začít úplně od začátku a provést nás celou historií ICON OF EVIL.
Ahoj Jakube, zdravím čtenáře. Máme velkou radost! Jsme Icon of Evil, pocházíme z Polska, kde stále vzniká silná a dobrá hudba a boj mezi zlem a dobrem je na denním pořádku.
Letos jste vydali čerstvou novinku „Locust Cathedral“. Opět se jedná o temný, drsný a poctivý death metal. Přistupovali jste k nahrávání jinak než minule nebo jste zvolili ověřené postupy?
Díky za skvělou recenzi, Jakub. Lepší už to být nemohlo! Album jsme nahrávali v roce 2017, překážkou pro dokončení produkce byl nedostatek inspirace našeho zpěváka Mokryeho. Náhodou jsme v roce 2024 narazili na Marcina, který se ukázal jako velmi kreativní zpěvák a nazpíval texty, které pro album napsal Folgin. Způsob fungování byl stále stejný - hodiny společného hraní ve zkušebně. Vím, že spousta kapel dnes hraje na zkouškách online, můžete tvořit, aniž byste opustili domov. My jsme vždycky byli staromódní a tohle album je potvrzením, že nám to vyšlo.
Nová deska mi přijde o nějaký řád komplikovanější než předchozí album z roku 2013 (Syfilis Mentalis), zpočátku možná méně přístupná, zároveň ale neskutečně temná a zlá. Byl to záměr? Jak vlastně album vznikalo a jakým způsobem jste skládali muziku?
„Locust Cathedral“ je rozhodně vybroušenějším albem, co se týče zvuku, aranžmá a hudby. A my jsme rádi, že jste ho slyšeli! Tahle hudba je odrazem toho, co posloucháme, a mnoho těžkých momentů je výrazem vzteku a nasranosti, které jsme v sobě měli. Vždycky jsme měli blíž k oldschoolovému hraní než k death core drcení bez dechu, kde to po druhé skladbě začne nudit. Většina skladeb jsou Folginovy nápady a nespočet hodin hraní na dvou nohách Grzelo. Zbytek na kytaru doplnil a vypiloval Rapidfire. Kamil je autorem skladby Creeping Corruption. Tak vzniklo toto album.
Mám „Locust Cathedral“ ve svém MP3 přehrávači a musím říct, že jsem jím doslova pohlcen. Nejsou to jen skvělé nápady, ale i zvuk, který je jedním slovem devastující. Sedím třeba v tramvaji a najednou se přistihnu, že si podupávám nohou. Mám sto chutí začít pařit. Nebýt už pán v letech, asi bych to i udělal. Kde jste desku nahrávali a kdo je podepsán pod masteringem?
Masteringovým inženýrem je a vždy byl Jarek Wysocki. Navštivte náš profil iconofevil.bandcamp.com, je tam diskografie. Zajímavostí je, že jsme vždy nahrávali ve stejném studiu, se stejným zvukařem. Když si poslechnete hudbu od začátku až do konce s „Locust Cathedral“, zažijete, jak jsme se za ty roky spolupráce vyvíjeli.
Kdo je autorem textů na „Locust Cathedral“? A o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?
Autorem textů je Folgin. Hudba byla nahrána v roce 2017 bez vokálů. Rozešli jsme se s Mokrym. Období 2020 až 2022 bylo pro všechny těžké a naše frustrace z toho, že jsme nahráli skvělý materiál a nemůžeme ho vydat bez vokální stopy, rostla. Zkurvená vláda se rozhodla, že ho kvůli pandemii zbaví práva na práci (je tatér), tetovací studia byla zavřená bez nároku na spravedlivý výdělek. V takových situacích roste hněv a člověk má víc času na různé myšlenky. Folgin tento špatný čas využil a dal ho na papír.
Kdo je podepsán pod obalem novinky „Locust Cathedral“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste vůbec motiv na obal vybírali?
Autorem obálky je rovněž Folgin. Chlad a zlo jsou součástí jeho podstaty. (hahaha!)
Když se ještě podíváme do začátku…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že jste dali dohromady kapelu? A proč zrovna death metal? Není to zrovna styl, který by vám získal velkou „slávu“.
Jednou jsme se potkali úplnou náhodou na koncertě. Moje kapela Cohortis procházela těžkým obdobím a kluci hráli v kapele Evil, která se rozpadla. Tak vznikli Icon of Evil. Proč právě death metal? Protože je to absolutní láska k tomuto hudebnímu žánru. Nikdy jsme nešli po slávě. Většinou jsme hráli na místech spjatých s punkovou a DIY scénou. To je pravda, proto jste s námi nemohli najít rozhovor v angličtině.
Pocházíte z Polska a hrajete extrémní death metal. Naše čtenáře by určitě zajímalo, jak funguje v Polsku death metalová scéna. Abych pravdu řekl, tak poslední dobou od vás slyším jen samé skvělé smečky. Znamená to, že je u vás v současnosti scéna hodně silná? Co třeba koncerty, kolik chodí lidí?
Pocházíme ze země, kde musíte o všechno bojovat a velmi se snažit, abyste něčeho dosáhli. To se odráží i v naší hudbě. Návštěvnost koncertů je většinou loterie, záleží na tom, kdy a kde se akce koná. Na koncertech je však vidět stále méně mladých lidí, zejména na nezávislé scéně. To je podle mého názoru špatná zpráva.
Nedá mi to a musím se zeptat. Žijete v Polsku, které je považována za silně katolickou zemi. Nemáte s tím nějaké problémy? Dostanete prostor třeba v televizi, v novinách? Jak je vůbec život ve vaší zemi ovlivněn křesťanstvím?
Věřících je skutečně mnoho, ale praktikujících je stále méně, což je skvělá zpráva! Církev si to zaslouží. Samozřejmě existuje frakce věřících zmrdů, kteří se před metalovými koncerty modlí s růžencem. Zveme vás na koncert Behemoth, třeba budete mít příležitost je vidět.
Z vaší hudby je cítit, že jste ovlivněni jak americkou death metalovou školou, tak i starými evropskými kapelami. Jak jste na tom jako fanoušci? Máte radši původní death metal devadesátých let nebo čerpáte inspiraci i z nových desek? Pokud ano, zajímalo by mě, které smečky měly/mají na ICON OF EVIL největší vliv.
Devadesátá léta a milénium byly pro tento žánr rozhodně nejlepší. Bolt Thrower, Deicide, Obituary jsou kapely, které jsou stále na mém poslechovém seznamu. Nezapomínejme ani na méně komerční Amebix, Doom nebo Extreme Noise Terror. Tyhle zvuky a „časy“ se díky dnes všudypřítomné technice už asi nikdy nevrátí. Dnes tu a tam uslyšíte nějakou špatnou kopii, na kterou po chvíli zapomenete.
Co vlastně vy a koncerty obecně? Jste kapelou, která jezdí po koncertech, co to jenom jde nebo si hodně vybíráte? Máte nějaký sen, třeba skupinu, se kterou byste chtěli vyrazit na turné nebo festival, město, kde byste chtěli vystupovat?
V roce 2018 jsme se rozešli, ale společný cíl zůstal - dokončit skvělý materiál. Považujeme ho za nejlepší shrnutí naší činnosti. Možná už nehrajeme, ale hudba má jednu úžasnou vlastnost, zůstává s námi navždy. Pokud se k tomu objeví dobré recenze, je to pro mě důvod k radosti.
Co pro tebe znamená death metal a hudba všeobecně? Mě třeba stále, i po více než 35 letech fascinuje síla a temnota. Je pro tebe death metal životním stylem? Jak jej vnímáš ve vztahu ke své osobě a názorům? Klidně se můžeš pustit i na pole filozofie.
Cítím to stejně jako ty, Jakube. Hudba je mým společníkem, každý den na několik hodin. Je to můj prostor, bez kterého si nedokážu představit život. Už sedm let nehraju na bicí, ale když si například pustím „Contact- Wait Out“ a zazní hlavní kytarový riff, pořád mi vstávají chlupy na rukou. Určitě chápete, co tím myslím.
Jdu si vaši novou desku „Locust Cathedral“ znovu pustit. Musím říct, že pro mě osobně se jedná v podstatě dokonalé death metalové dílo. Totální inferno. Přeji vám, aby se nahrávce dařilo, aby se dostala k co největšímu počtu fanoušků. Zaslouží si to. Přeji vám vše nejlepší i v osobním životě. Ať se vám daří a poslední slova jsou tvoje. Pokud chceš něco vzkázat fanouškům, labelům, promotérům, máš prostor. Děkuji za rozhovor a už teď se těším, až vás uvidím někdy naživo!
Poslouchejte hudbu a nikdy nepřestávejte! Choďte na koncerty a kupujte si merch kapel, protože jen tak je můžete podpořit. Poslech na streamovacích platformách a lajky na sociálních sítích toho moc nezmůžou. A když se nějaký kokot modlí s křížkem po funuse před vaším koncertem, hrajte hlasitěji a tvrději! Díky, Grzelo.
Recenze/review - ICON OF EVIL - Locust Cathedral (2024):
---------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: