Rozhovor s death metalovou skupinou z Austrálie - GUTLESS.
Odpovídal Ollie Ballantyne (bicí), děkujeme!
Recenze/review - GUTLESS - High Impact Violence (2024):
Ave GUTLESS! Zdravím do australského undergroundu. Pojďme rovnou k tomu nejdůležitějšímu. Máte venku novou desku „High Impact Violence“, která je doslova narvaná poctivým, prašivým death metalem. Jak album vznikalo a jaký z něj máš pocit? Jakým směrem se GUTLESS posunuli od demonahrávky?
Desku jsme začali psát prakticky hned poté, co jsme vydali split s Mortal Wound. Nedlouho poté udeřil Covid a město, ve kterém žijeme, bylo docela tvrdě uzavřeno, takže to na chvíli zabilo naši dynamiku. Nakonec nás přestalo bavit, že nemůžeme nic dělat, a tak jsme s Tomem začali psát písničky přes Zoom společně. Bylo to netradiční uspořádání, ale museli jsme si udržet nějakou dynamiku. Myslím, že se nám všem o to víc ulevilo, že to po takové době konečně vyšlo. Co se týče našeho směřování, myslím, že jsme se v podstatě jen snažili rozšířit plán, který jsme položili u našich předchozích desek. Chtěli jsme dobrý mix čistého old school death metalu a více groovy, brutálním deathem inspirovaných věcí.
Právě desku poslouchám a musím napsat, že tentokrát mi chvilku trvalo, než mi pronikla do krve. Narval jsem si album do přehrávače, poslouchám ji v autě. Hodně se mi líbí zvuk. Je živý, organický, old schoolový a zároveň dobře čitelný. Kde jste nahrávali a kdo je pod zvukem podepsán?
Nahrávali jsme ji ve studiu Goatsound, které vede Jason Fuller. S ním jsme nahrávali bicí a pak přišli naši přátelé Jamie Colic a Noah Papworth a nahrávali s námi kytary a vokály. Joe nahrával basu doma a my jsme ji pak v Goatsound nahrávali znovu. Fuller to pro nás smíchal a zmasteroval - dali jsme mu zabrat, aby dělal věci, které z inženýrského a produkčního hlediska dělat nechtěl (promiň, Fullere!), ale on to zvládl.
Asi se mnou budeš souhlasit, že obal prodává. Vy jej máte letos pořádně brutální. Kdo je jeho autorem? Osobně se mi obal líbí, jen si říkám, jestli není „příliš“ brutální. Znáš to, na sociálních sítích vyhodnocuje co je a co není správné umělá inteligence. Spousta kapel kvůli podobným obalům měla problémy. Jak jste se dali s autorem dohromady a co přesně má motiv vyjadřovat ve vztahu k hudbě?
Náš dobrý kamarád Jesse Webb (@jw.hardware) je zodpovědný za obal alba a všechny naše další obaly. Mám pocit, že násilných/brutálních/odpudivých obalů v death metalu je dneska jako šafránu a nic mě v tomhle ohledu už nešokuje, ale chtěli jsme něco, co by se hodilo k naší hudbě, a chlápek, kterému někdo rozbije hlavu cihlou, nám přišel docela dobrý. Je to tupé, brutální a tak trochu hloupé. Myslím, že i v moři hyperkrvavých brutálních deathových a goregrindových coverů je to pořád dost drsný, ale možná jsem jen zaujatý. Co se týče spolupráce s Jessem, jsme s ním kamarádi už dlouho a on plně chápe, jaká by měla být výtvarná stránka téhle kapely, takže je to opravdu snadné.
Dávám si „High Impact Violence“ znovu a znovu do hlavy a říkám si, že nejvíc se mi na albu líbí asi takový ten těžko popsatelný old school death metalový feeling. Vypadá to, že jsme stejné krve. Kdo byl a je vlastně vaším vzorem? Každý muzikant nějak začínal, existují vzory, které formovaly jeho rukopis. Jaké byly ty vaše?
Co se týče raných vlivů a vzorů, osobně bych řekl, že pro mě byly rané thrashové kapely dost velké. Myslím, že to byl právě fakt, že to byly první kapely, které se zbavily velkoleposti a teatrálnosti metalu, který přišel před nimi, a nesly se spíš v duchu DIY nebo punku - prostě zasraný děcka, který hrály tu nejtěžší muziku, jakou mohly, komukoliv, kdo je poslouchal.
Jak se díváš na současný trend, rozšířený převážně mezi mladými kapelami, kdy se snaží hrát co nejvíc technicky, často do death metalu vkládají třeba saxofon, různé klávesy a vůbec hledají cestu hodně komplikovaným způsobem. Baví tě takové kapely? Já třeba když někdy přijdu na koncert a někdo podobný tam vystupuje, tak jsem zmatený. Přijde mi to jako cvičení v jazzové škole, ale nakonec si vůbec nic nepamatuji. Co vy a současné trendy v death metalu?
Je skvělé, že existuje tolik kapel, které hrají různé styly. Jediné, co nás asi trápí, je, že v současné době kapely buď tvrdě progují, hrají spíš jeskynní death-doomy, dělají skřípavě čistý tech-death nebo brutální death ve stylu NSE, nebo jdou prostě naplno cestou inspirovanou kloubovým hardcorem. Tím nechceme říct, že bychom nic z toho neměli rádi, protože je zvrácené, že existuje taková rozmanitost zvuků a je spousta kapel, které to dělají rády, ale asi máme pocit, že naše oblíbené styly death metalu jsou v současné době možná nedostatečně zastoupeny. Co se týče sledování kapel naživo, budu kdykoliv brát uvolněnější kapelu, která hraje brutálně a energicky, než bandu tech-deathových muzikantů, kteří stojí na místě, ale hrají bezchybně.
Když se ještě podíváme do začátku…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že jste dali dohromady kapelu? A proč zrovna death metal? Není to zrovna styl, který by vám získal velkou „slávu“.
Když jsme byli mladší, hráli jsme s Tomem v kapele Sewercide. Po jejím skončení mě Tom oslovil, abychom zkusili společně napsat nějaké písničky, a byly určité kapely a styly, které nás vždycky spojovaly, takže jsme se je snažili kopírovat, haha. A děláme to prostě proto, že milujeme hudbu a rádi ji společně děláme.
Pocházíte z Austrálie a hrajete extrémní death metal. Naše čtenáře by určitě zajímalo, jak funguje v Austrálii death metalová scéna? Abych pravdu řekl, tak poslední dobou od vás slyším jen samé skvělé smečky. Znamená to, že je u vás v současnosti scéna hodně silná? Co třeba koncerty, kolik chodí lidí?
Ano, máme štěstí, že je scéna v našem městě tak skvělá. Je tu hromada neuvěřitelných kapel, se kterými můžeme pravidelně vystupovat a setkávat se, jako Faceless Burial, Contaminated, Miserable Creature, Vile Apparition, Hormagaunt, Carcinoid, Algor Mortis, Aglo, Bludger a hromada dalších. Je pro nás opravdu inspirující být mezi tolika talentovanými a podobně smýšlejícími lidmi. Koncertům se tu daří opravdu dobře a my jsme dost zhýčkaní, pokud jde o to, že se tu pravidelně konají skvělé koncerty.
Z vaší hudby je cítit, že jste ovlivněni jak americkou death metalovou školou, tak i starými evropskými kapelami. Jak jste na tom jako fanoušci? Máte radši původní death metal devadesátých let nebo čerpáte inspiraci i z nových desek? Pokud ano, zajímalo by mě, které smečky měly/mají na GUTLESS největší vliv.
Posloucháme spoustu různých druhů hudby (staré i nové), ale řekl bych, že co se týče Gutless, největší vliv na nás mají rané americké deathmetalové kapely, kde se thrash poprvé stal death metalem. Kapely jako Demolition Hammer, Deicide, Cannibal Corpse, Solstice a Malevolent Creation pro nás byly dost důležité, když jsme začínali, stejně jako rané brutální deathové kapely jako Suffocation a Cryptopsy.
Blížíme se k závěru a to vždycky dávám lehce filozofickou otázku. Jak bys definoval death metal a co pro tebe znamená? Nemyslím tím teď techniku hraní, ale spíše co ti přináší, bere, jak jej vnímáš ve vztahu k fanouškům. Vyrostl jsi na něm?
Pro mě je to metal dovedený do logického extrému - metal je žánr definovaný svou těžkostí a death metal je snaha lidí udělat metal tak těžký, jak jen to jde, a posunout ho v tomto ohledu tak daleko, jak jen to jde. Myslím, že je skvělé, že se dá posunout tolika směry - jsou jiné styly, které jsou možná omezenější, pokud jde o to, kam se dá posunout, ale zdá se, že je to žánr, který se stále vyvíjí a se kterým kapely stále experimentují. My mezi takové kapely rozhodně nepatříme, haha.
Děkuji moc za rozhovor. Vážím si toho. Teď již nechme mluvit hudbu. Jdu si pustit „High Impact Violence“ a to pořádně nahlas! Přeji vám, ať se novince daří a ať je vše fajn i ve vašich osobních životech. Děkuji!
Děkujeme!
Recenze/review - GUTLESS - High Impact Violence (2024):
---------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: