DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

středa 16. října 2024

Recenze/review - COSMIC PUTREFACTION - Emerald Fires Atop the Farewell Mountains (2024)


COSMIC PUTREFACTION - Emerald Fires Atop the Farewell Mountains
CD 2024, Profound Lore Records

for english please scroll down

Bylo zajímavé a zároveň děsivé, jak se měnila tvoje tvář. Kdysi krásné rysy dostávaly podobu zlého šklebu. Nakažena nenávistí si nasávala pach smrti všude, kde to jenom šlo. Četla si starodávné spisy o záhrobních rituálech, trávila si svůj čas na pohřbech. Sledovala si jenom horory, až si nakonec byla doslova nasáklá zkaženou krví. Jednoho krásného dne si ke mě přišla a konečně si mi probodla srdce. Teď tu ležím a poslouchám nové album italských COSMIC PUTREFACTION.

Odkud vlastně přichází zlo? Z našeho podvědomí? Z vesmíru? Nebo opravdu existují démoni, kteří nás proklejí? Podobné otázky mě při společných setkáních s albem "Emerald Fires Atop the Farewell Mountains" napadají. Není divu, atmosféra celé nahrávky je velmi temná, zákeřná, mocná a zničující. Ihned se mi dostala do hlavy a rozdrásala moji fantazii. 


Jako bych nastavoval zrcadlo lidem, kteří jsou zlí ze své podstaty. Jakoby se do hudby opravdu otiskly krvavé šmouhy, které zůstávají po děsivých vraždách, jakoby se nad močálem vznášel zápach rozkládajících se těl. Těch obrazů, které mi naskakují v hlavě, je opravdu velké množství. Je to důkaz, že mě nová deska nenechává v klidu, že je velmi dobře napsaná. Je pochmurná, neklidná, divoká. Připomíná mi dlouho neléčený vřed, ve kterém tepe hnis, který proříznete a veškerá špína vyteče ven. Riffy jsou ostré, melodie návykové a vokál morbidně vznešený. Pod vším je, jak je všeobecně známo, podepsán jediný člověk - Gabriele Gramaglia. Pouze studiové bicí nahrál Giulio Galati. Co se týká zvuku, tak je také dílem autora hudby. Líbí se mi, že je surový, ale zároveň dobře čitelný. O obal se postaral Khaos Diktator a je prostou pravdou, že mě tenhle motiv něčím přitahuje. Je záhadný a určitě také jitří představivost. Pokud jde o to, jakým kapelám lze tvorbu tohoto maniaka přirovnat, tak mě napadají třeba MINTHRAS, ULCERATE, DEMILICH, TIMEGHOUL, BLOOD INCANTATION, IMMOLATION. Má slova ale berte, ostatně jako vždy, s nadsázkou, COSMIC PUTREFACTION mají rozhodně svůj vlastní výraz a ksicht i rukopis. Tohle album nejlépe vynikne ve chvílích, kdy se pomalu stmívá, v hodině, kdy vyrážejí šelmy na lov. Ve skladbách je něco magického, zvláštního a neotřelého, co mě nutí se neustále vracet. Gabriele Gramaglia odvedl skvělou práci po všech stránkách a rozhodně jeho novou nahrávku doporučuji všem tmářům, démonům i prokletým. Hoří totiž jasným plamenem! Temné a chladné, spalující death metalové album, které nastavuje zrcadlo děsivým myšlenkám! Nahlédnete na druhou stranu, do země nekonečných stínů! 


Asphyx says:

It was both interesting and frightening how your face changed. The once beautiful features were taking on an evil grin. Infected with hatred, you sucked in the smell of death wherever you could. She read ancient writings about death rituals, spent her time at funerals. She watched nothing but horror movies until finally she was literally soaked in tainted blood. One fine day, you came to me and finally stabbed your heart out. Now I'm lying here listening to the new album from Italy's COSMIC PUTREFACTION.

Where does evil come from? From our subconscious? From the universe? Or are there really demons that curse us? Similar questions come to my mind during our encounters with the album "Emerald Fires Atop the Farewell Mountains". No wonder, the atmosphere of the whole record is very dark, insidious, powerful and devastating. It immediately got into my head and shattered my imagination.


It's like I'm holding up a mirror to people who are inherently evil. It's as if the bloodstains left by horrific murders are really imprinted on the music, as if the smell of decomposing bodies hovers over the swamp. The images that pop into my head are many. It's a testament to the new record that it doesn't leave me in peace, that it's very well written. It's bleak, restless, wild. It reminds me of a long-untreated ulcer, in which pus flows, which you cut through and all the dirt flows out. The riffs are sharp, the melodies addictive and the vocals morbidly sublime. Underneath it all, as is widely known, is one man - Gabriele Gramaglia. Only the studio drums were recorded by Giulio Galati. As for the sound, it is also the work of the composer. I like the fact that it is raw, but at the same time it's easy to hear. The cover artwork was done by Khaos Dictator, and it's a simple truth that I'm attracted to this motif in some way. It's mysterious and it certainly sparks the imagination as well. When it comes to what bands this maniac's work can be compared to, I can think of MINTHRAS, ULCERATE, DEMILICH, TIMEGHOUL, BLOOD INCANTATION, IMMOLATION. But take my words, as always, with exaggeration, COSMIC PUTREFACTION definitely have their own expression, face and handwriting. This album stands out best when it is slowly getting dark, the hour when the beasts go hunting. There's something magical, strange and novel in the songs that keeps me coming back. Gabriele Gramaglia has done a great job in all aspects and I definitely recommend his new recording to all darkies, demons and the damned. It burns with a bright flame! A dark and cold, scorching death metal album that sets a mirror to scary thoughts! You will see the other side, the land of endless shadows!


Recenze/review - COSMIC PUTREFACTION - Crepuscular Dirge for the Blessed Ones (2022): https://www.deadlystormzine.com/2022/11/recenzereview-cosmic-putrefaction.html


Tracklist:
01. (Entering The Vortex Temporum) - Pre-Mortem Phosphenes 
02. I Should Greet The Inexorable Darkness 
03. Eudaemonist Withdrawal 
04. Hallways Engraved In Aether 
05. Swirling Madness, Supernal Ordeal 
06. (Exiting The Vortex Temporum) - The Clearing Path 
07. Emerald Fires Atop The Farewell Mountains

Gabriele Gramaglia: guitars, bass, synths, soundscapes. vocals.
Giulio Galati: session drums.
Giorgio Trombino: additional clean vocals.
Recording, mixing, and production by Gabriele Gramaglia at Crepuscular Sound Studio.
Mastering by Simón Da Silva at the Empty Hall.
Artwork by Khaos Diktator.
Design by Chimere Noire.