DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

úterý 3. září 2024

Rozhovor - DEFILED - Totální, devastující death metalová destrukce! Surový, nekompromisní atak z chladné temnoty!


Rozhovor s death metalovou skupinou z Japonska - DEFILED.

Odpovídal Yusuke Sumita (kytara), děkujeme!

Recenze/review - DEFILED - Horror Beyond Horror (2024):

Ave DEFILED! Zdravím do katakomb v Tokiu! Když jsem se připravoval na tenhle rozhovor, tak jsem si o víkendu našel všechna alba, která od vás mám. Zjistil jsem (a kamarád mi to potvrdil), že první demo, které se k nám dostalo, tak byla nahrávka „Defeat of Sanity“ z roku 1994. Víš co je zajímavý? Já jsem v celé vaší diskografii nenašel jedinou slabou desku. Jak je to možný? Máte na to nějaký recept? Tolik let si držet tak vysoko laťku kvality.

Ahoj! Tady je Yusuke, kytarista skupiny DEFILED. Začněme tento rozhovor. Nejprve bych ti chtěl poděkovat za tvá slova. Naše raná alba vznikala, když jsme byli mladí, takže jsme nebyli tak zkušení jako teď. Ale díky našemu mládí v nich byla i čistota a síla. Možná jsme se změnili a vyrostli v pozitivním smyslu, ale naše základní směřování se od vzniku kapely vůbec nezměnilo. Měli jsme pevnou hudební koncepci a té jsme se důsledně drželi více než tři desetiletí. Kdykoli došlo ke změně sestavy, byla mírná změna nevyhnutelná kvůli výměně různých hráčů, ale dokud bude hudba vydávána pod hlavičkou DEFILED, základní směr zůstane konzistentní. Pokud se budeme chtít posunout k jinému hudebnímu stylu, použijeme jiný název kapely. V tuto chvíli to však nemáme v plánu.


Na letošní dlouhohrající album „Horror Beyond Horror“ jsme čekali pouze rok. Vydali jste jej u Season of Mist a musím přiznat, že už jsem byl hodně nedočkavý. A to i přesto, že vaši předešlou desku „The Highest Level“ stále poslouchám. To jste měli tolik složeného materiálu nebo jste „trpěli“ nadprodukcí, že jste vydali dvě alba ihned po sobě? Osobně jsem rád, jen mi trošku trvalo, než jsem vše strávil.

Děkujeme, že čekáte na naše nová vydání. To, že máme tak věrné fanoušky, nás velmi motivuje. Ano, máme na skladě spoustu hrubých demoverzí. Je pro nás snadné udělat album s deseti písněmi. Ale každé album bude mít zhruba 30 minut. Lidé si pak budou stěžovat, že je album příliš krátké. Jedno je jisté, nepíšeme písničky delší než 5 minut. Pokud mají písně 3 až 4 minuty, můžete se soustředit a užít si obsah písní. Někteří lidé často poukazují na to, že tříminutová píseň je příliš krátká, a my jejich stížnosti považujeme za otravné. Chceme, abyste naše písně posuzovali podle obsahu, ne podle délky. I když je skladba krátká, nehrajeme grind-core, kde jen 20 vteřin řveme a to je vše. Opět chceme, aby se hodnotily podle obsahu, ne podle počtu a délky skladeb.

Každopádně, album „Horror Beyond Horror“ je venku a ihned se zařadilo mezi má nejpřehrávanější alba. Člověk má při poslechu pocit, že se vrátil na časové ose do devadesátých let. Je vynikající! Jakým způsobem vznikalo? A jak vlastně tvoří DEFILED nový materiál?

Jsem rád, že se vám naše nové písně líbí. Jako zakladateli a skladateli kapely mi nápady přicházejí z inspirace v hlavě. Zlatý čas na inspiraci je, když se právě probudím ve své ložnici. V dnešní době může každý snadno nahrávat a upravovat svou hudbu pomocí DTM, ale já si na to netroufám. Okamžité složení pomocí „kopíruj a vlož“ v DTM není čistá tvorba. Nápady si v hlavě opakuju pořád dokola a schéma kompozice si dělám pomocí papíru a tužky. Na jeho základě pak se členy ve studiu jamujeme hrubou představu, aby skladba byla pevná. Někdy se struktura písně drasticky uspořádá v závislosti na finální vokální lince. Co se týče našich písní, vždy se objeví překvapení, která se vymykají normálu. Jsme zvrácená kapela, takže do nich vkládáme avantgardní prvky. Samozřejmě jsou tam i tradiční prvky. Spojení těchto tradičních a avantgardních prvků je klíčem k našim písním.


Mně se na vašich albech vždycky hrozně líbil zvuk. „Horror Beyond Horror“ není výjimkou. Kde jste album nahrávali, bylo to opět u Kenji Kikuchiho ve Studiu Nest. Jak jste docílili tak prašivého a hutného zvuku? Na mě to působí, jakoby se nahrávalo ještě analogově nebo se pletu? Zajímavé je, že mi zvuk nahrávky přijde hodně podobný jako u předchozí desky „The Highest Level“. Mluvíte hodně do toho, jak by měla deska znít nebo to necháváte na zvukových mistrech?

Děkuji vám za vaše slova. Je nám líto, že vás musíme zklamat, ale jednalo se o digitální nahrávku, nikoli o analogový záznam. Jsme však rádi, že jste si odnesli analogový pocit. Nahráli jsme živé vystoupení bez jakéhokoli cvakání. Zachytili jsme skutečný syrový tón lampového kytarového zesilovače a rezonanci kabinetu reproduktorů se vzduchem a bicí byly nahrány v přirozeném akustickém tónu bez jakýchkoli úprav nebo spouštění a každý part byl nahrán téměř na jeden záběr bez jakýchkoli úprav. Chtěli jsme nahrát naši přirozenou a skutečnou hru takovou, jaká je. Kenji Kikuchi ve Studiu Nest jasně pochopil naše záměry ještě předtím, než začal pracovat, takže namíchal přesně to, co jsme chtěli. Zvuková produkce na „The Highest Level“ se nám natolik líbila, že jsme ji tak chtěli zachovat. Na aranžmá alba se také podíleli všichni z kapely. Pracujeme jako tým.

Jsem fanoušek ze staré školy a hodně si potrpím na obaly desek. Pod „Horror Beyond Horror“ je podepsán vždy vynikající malíř Wes Benscoter. Ten motiv je pro mě tak skvělý, že jsem si jej dal na plochu na počítači. Prozradíš nám, jak motiv souvisí s hudbou na albu? Jak jste se dali dohromady a jak cover pro album vznikal?

Jeho umělecká díla jsou čistým uměním. Podle našeho názoru musí obal alba souviset s tématem alba. V tomto smyslu je to dokonalé umělecké dílo. Na obalu je spousta podivných postav. Když si přečtete naše texty a podíváte se na obal, vychutnáte si výtvarné dílo i naši hudbu hlouběji. Mohli bychom vám o nich vyprávět podrobně, ale nebudeme, protože to škodí vaší představivosti.


Posledním původním členem kapely je kytarista Yusuke Sumita. Je těžké sehnat v Japonsku muzikanty, kteří chtějí hrát death metal? Vy navíc hrajete dost technicky, což klade na jednotlivé členy vysoké nároky. Znamená to, že má Yusuke ve všem poslední slovo? Jak se podílejí ostatní členové na chodu kapely? Skládají třeba i nový materiál? Měli jste třeba někdy ponorkovou nemoc? Nikdy se třeba nezměnil váš názor, jak by měla vaše hudba znít? Znáš to, někdo má radši blondýny, jiný černovlásky. Pak stačí pár ostřejších slov. Někdo někde kdysi napsal, že kapela je jako rodina. Jak jsou na tom DEFILED?

Dnes už není tak těžké najít v Japonsku muzikanty, kteří umí hrát death metal. Dřív jich bylo málo, ale teď jich je hodně. Většina z nich však nemůže koncertovat kvůli práci, studiu nebo rodinným problémům. Je jen velmi málo muzikantů, kteří mohou koncertovat měsíc nebo dva. Je tu pár muzikantů, kteří hrají v několika místních kapelách, které hrají jen o víkendech. Zejména bubeníci. Neříkáme, že je to špatně, ale my se takovou cestou neřídíme. Nemáme jediného člena, který by hrál v jiných kapelách. Můžeme jet na měsíc nebo dva na turné a všichni členové jsou oddaní jen DEFILED. To je pro naši činnost velmi důležité. Někteří lidé kapelu přirovnávají k rodině. S tím plně souhlasíme. Vztahy mezi našimi členy jsou přesně jako v rodině. Hrajeme spolu, cestujeme spolu, jíme spolu, spíme spolu. Kdybychom nebyli jako rodina, turné by nebylo možné.

Dnešní doba je dobrá v tom, že máme internet. Tedy jak v čem, ale aspoň se můžu vzdáleně podívat na vaše koncerty. Sice to není ono, zvuk na youtube je pokaždé takový divný, ale podle všech dostupných informací - vy vystupujte hlavně jen na velkých festivalech? Napíšu to na rovinu, chtěl bych vás hrozně moc vidět naživo, ale není kde. Nechystáte se na turné? Dovedl bych si představit vás, ASPHYX a třeba můžete vzít ještě AUTOPSY. Splnil by se mi sen. Ne, teď vážně – DEFILED a koncerty? Co bys řekl na výlet po Evropě se zastávkou u nás v Čechách?

Rádi si zahrajeme kdekoli, ve velkých sálech, malých klubech atd. Zvuk na youtube je strašně divný, mají zasrané filtry, které dělají zvuk špatný, hlavně jejich kompresor zabíjí zvuk. Nesnášíme kulturu poslouchání hudby a její hodnocení na youtube. Raději posloucháme hudbu na CD nebo vinylu s pořádným audio systémem. Samozřejmě chceme jet na turné po Evropě, ale musíme být velmi opatrní, protože „zisk a ztráta“ závisí na podmínkách turné a prodeji vstupenek. Naposledy jsme v České republice hráli 20. dubna 2004 v Praze v rámci pětitýdenního evropského turné s MAYHEM. Hráli jsme tam také v roce 2000 s DEMENTOR a skvěle jsme se bavili i s INGROWING, INTERVALLE BIZZARE a FLESHLESS. Budeme se snažit, abychom se tam vrátili, takže zůstaňte naladěni.


Zrovna včera jsem se bavil s kamarádem v hospodě, jak se za poslední roky šíleně všechno změnilo. Každý má internet v kapse, mladí jsou již víc ovlivněni obrázky a videem, než hudbou a texty. Nikdo moc nečte, shodli jsme se na tom, že je spousta věcí víc povrchní. Možná je to v Japonsku jinak, ale u nás v Čechách se s tím setkávám každý den. V hudbě to není jiné. Jak vnímáš změny ve společnosti ty, jako muzikant? Máme spoustu nových technologií, nahrávací studia jsou lépe vybavená, nápady se dají posílat po internetu.

Technologický pokrok má své klady i zápory. Internet mění pravidla hry a možnost snadno posílat hudební nápady a soubory členům, kteří jsou daleko, je revoluční. Domníváme se však, že předplatné jako Spotify a Youtube jsou nejhorší platformou, která nakonec zničí hudební průmysl a kapely. Víme, že se o tom vede spousta sporů, a nehodláme se tu o tom přít. Omlouváme se za negativní řeči. Myslíme si, že spousta lidí má méně času na čtení knih a hluboké vlastní přemýšlení a všichni se stali tak ubohými otroky SNS a svých smartphonů. Jak jsi řekl, spousta věcí se stala povrchní. Ale to neznamená, že bychom se při psaní písní měli starat jen o povrchní věci. I když většina lidí nemá potřebu číst texty a vnímá naši hudbu jako jednorázový, jednorázový, bezplatný spotřební produkt, nám na tom nezáleží. Kromě toho většina deathmetalových kapel nezpívá texty srozumitelně a fanoušci to od nich ani neočekávají. Jen chrčí jako psi a prasata. To jim vyhovuje. Můžou si dělat, co chtějí. Na druhou stranu jsou tu věrní zarytí fanoušci, kteří čtou texty do hloubky a chápou, proč se věnujeme tak nestandardnímu složení, jedinečné zvukové produkci a stylu, který nelze napodobit. Dokud existují věrní fanoušci, kteří naši hudbu oceňují a užívají si ji, věříme, že naše tvůrčí práce má smysl.

Jiný je svět, i co se týká labelů, vydavatelství. DEFILED jsou kapelou, která je pro mě synonymem undergroundového death metalu. Máme bandcamp, youtube, labely mohou vaši hudbu šířit rychleji a dostane se k více lidem. Ale znáš to, vinyl je vinyl, kazeta a CD má také svoje kouzlo. Museli jste změnit nějak přístup k vydávání vaší hudby? Nebo jedete pořád postaru a novinky vás nechávají chladnými?

Omlouvám se, většinu této otázky jsem zodpověděl v předchozí odpovědi. Rok 2024 se nachází v přechodném období, kdy je hudební průmysl v chaosu. Situace se změnila v oblasti svobodné hudby. Nemusíme si kupovat CD nebo vinyly, abychom mohli poslouchat novou hudbu. CD a vinyly jsou nyní určeny lidem, kteří chtějí vlastnit svou oblíbenou hudbu jako fyzickou sbírku. Situace se tedy zcela změnila. Lidé se snaží poslouchat hudbu, která by se jim mohla líbit na youtube, a pokud se jim líbí, včetně obalu, kupují si CD a vinyly. Marketing se hodně změnil. Co se týče nás, my si pořád rádi kupujeme a posloucháme CD a vinyly, ano, držíme se staré školy.


Japonsko je země s velmi starou kulturou, s tradicemi. Jak je na tom ale s death metalem? Jsou koncerty také undergroundovými akcemi pro pár návštěvníků jako u nás v Evropě? Co vaši fanoušci, když je srovnáš třeba s těmi, co si potkal na koncertech po světě? Podporují vás?

Máte pravdu. Japonsko je země se starou kulturou a tradicemi. Děkuji vám, že jste se o tom zmínil. Co se týče koncertů, Japonsko se od Evropy neliší. Je tam hodně undergroundových koncertů v malých klubech, malá návštěvnost, ale pořád je to zábava, protože jsme blízko publiku a můžeme si přímo vyměňovat energii. Underground je asi skoro stejný na celém světě. A všude existuje lokální metalová komunita. Jsou nadšení a podporují nás. Je tam vášeň, je tam přátelství, je tam energie. Je to skvělé. Jejich podpora nás drží při životě už tři desetiletí.

Kapelu jste založili v roce 1992. Všichni jste kdysi stáli u začátku něčeho nového. Starou smrtící školu mám moc rád. Líbí se mi, že je taková špinavá, syrová. Jaká byla vlastně devadesátá léta a vaše začátky? Zavzpomínej pro nás prosím. Na které kapely jsi třeba rád chodil? Kdo byl tvým vzorem? Klidně můžeš přidat i nějakou veselou historku, určitě jich máš spoustu.

Od raného mládí jsem byl zarytým metalistou a velkým fanouškem hardcore punku. Hodně mě bavil thrash metal. Chtěl jsem si založit vlastní kapelu a než jsem založil DEFILED. Dělal jsem bedňáka kapele LAWSHED. Chodil jsem na koncerty OUTRAGE, hrdiny mého mládí. Byl jsem posedlý, když se na přelomu 80. a 90. let přešlo od thrash metalu k death metalu, od SLAYER, POSSESSED, VOIVOD, DARK ANGEL, DEATHROW a KREATOR k SEPULTURĚ, NASTY SAVAGE a DEVASTATION a s nimi k debutovému albu CANNIBAL CORPSE, MALEVOLENT CREATION, MORBID ANGEL, DEICIDE, MONSTROSITY a SOLSTICE. Moje nejoblíbenější evropské kapely byly MASSACRA, SINISTER, VADER a PESTILENCE. Mým největším hrdinou v té době byli DEICIDE, kteří právě vydali „Legion“. Dodnes neznám žádné mistrovské dílo, které by „Legion“ překonalo. Máme spoustu zábavných historek. Ale nejsem si jistý, jestli je tady můžu vyprávět. No, jednu historku vám povím. Je o americkém turné s INCANTATION v roce 1998. Snažili jsme se sledovat jejich dodávku do Springfieldu. Na cestě jsme se ztratili a skončili jsme sami ve Springfieldu ve státě Missouri. Ale koncert se konal ve Springfieldu ve státě Illinois. Když jsme dorazili do Springfieldu v Missouri, zjistili jsme, že je to jiné město se stejným názvem. Tak jsme spěchali do Springfieldu ve státě Illinois a stihli jsme to právě včas. Na koncertě jsme se poprvé setkali s Davem Kiblerem z LIVIDITY, Von Youngem z DEADEN a dalšími místními hrdiny. Mohl bych pokračovat dál a dál, ale tady toho nechám.


Tuhle otázku dávám každé kapele a tvůj názor mě zajímavá opravdu hodně. Co pro tebe vlastně znamená death metal? Jak bys jej definoval? Na deskách DEFILED je hodně slyšet, že do své hudby dáváte všechno, že je zahraná srdcem. Jako fanoušek to tak vnímám. Death metal tedy pro tebe znamená…?

Co pro mě znamená death metal? To je pro mě těžká otázka. Nepopírám, že DEFILED jsou řazeni do kategorie death metalové kapely. Ale to, co pro mě death metal znamená, nemusí být nutně to, co si ostatní lidé myslí, že death metal je. Já bych svůj death metal definoval jako evoluci thrash metalu. Netajím se tím, že moje hudební zázemí vychází z thrash metalu. Myslím, že death metal, který hrajeme, je druh thrash metalu s „progresivně rockovou“ kompozicí a lichou časovou signaturou, změnami rytmu a spoustou blast beatů. Jinými slovy, je to jako krabice s hračkami plná všech věcí, které mám rád. Od mládí se moje vášeň nikdy nezmenšila.

Na závěr jeden klasický, ale důležitý dotaz. Co chystají DEFILED v nejbližší době? Případně, a pevně v to věřím, uvidíme vás konečně někde na klubovém turné v Evropě?

Máme na mysli dvě věci. Chceme hrát co nejvíc, abychom podpořili album „Horror Beyond Horror“. Zároveň se připravujeme na další album, které bude brzy hotové. Turné a psaní alba jsou pro kapelu dvě kolečka. Obě jsou důležitá. Doufáme, že v blízké budoucnosti vyrazíme na turné po Evropě. Budeme se snažit udělat, co bude v našich silách. Pojďme se někde osobně potkat a dát si spolu jedno nebo dvě piva. Těšíme se na to.


Děkuji moc za rozhovor. Moc si ho vážím. Jsem starý fanoušek DEFILED a vlastně si mi splnil jeden z mých snů. Přeji vám spoustu vyprodaných koncertů, ať vám fanoušci utrhají ruce s merchandise a budu se těšit další vaši hudbu. Snad vás uvidím i naživo. Ať se vám daří i v osobních životech. DEFILED RULES!

Cítím se velmi poctěn, že jsem dostal tuto skvělou příležitost. Je to nejvášnivější rozhovor, jaký jsem kdy vedl. Děkuji vám za vaše slova. Jsem dojat veškerým povzbuzením. A děkuji všem, kteří si to přečtou. Prosím, podívejte se na „Horror beyond Horror“. Vyjde 20. září prostřednictvím Season of Mist. Moc vám děkuji.

26. srpna 2024

Tazatel : Jakub Asphyx / DEADLY STORM Zine
Zpovídaný : Yusuke Sumita / kytarista DEFILED

about DEFILED on DEADLY STORM ZINE:

Recenze/review - DEFILED - Horror Beyond Horror (2024):






---------------------------------------------------------------------------------------------------