DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

pondělí 23. září 2024

Rozhovor - APEP - Starodávné, mrtvolné ozvěny z hnilobných death metalových hrobek! Démoni se probudili a touží po krvi!


Rozhovor s death metalovou skupinou z Německa - APEP.

Recenze/review - APEP - Before Whom Evil Trembles (2024):

Ave APEP! Nikde jsem s vámi nenašel žádný rozhovor v češtině. Poprosím tě tedy nejdřív, abys čtenářům, kteří vás ještě neznají, představil kapelu. Můžeš klidně začít úplně od začátku a provést nás celou historií APEP.

Ahoj Jakube, díky za možnost udělat tento rozhovor a zdravím české metalové maniaky.

Jsme APEP ze Zwickau (Sasko, Německo) a hrajeme technicky ovlivněný death metal. Vše začalo v roce 2016, kdy se Merlin, Oliver a Christopher rozhodli rozdělit předchozí kapelu Carnage. Rozhodli jsme se založit serióznější a originálnější kapelu. V roce 2016 jsme nahráli první demo a krátce nato se ke kapele přidal Phillip na druhou kytaru. V roce 2019 jsme nahráli debutové album „The Invocation Of The Deathless One“, které vyšlo v lednu 2020 a spadlo do poměrně špatných časů. Přesto jsme měli možnost toto album alespoň trochu představit naživo a odehráli jsme několik koncertů v Německu a loni dokonce jeden v Mladé Boleslavi. Kdykoli budete číst tyto řádky, naše druhá deska už vyšla a je také známo, že kapelu opustil Filip a nahradil ho Henrik.

A ano - stále nemáme stálého baskytaristu.


Letos jste vydali novinku „Before Whom Evil Trembles“. Opět se jedná o temný, drsný a poctivý death metal. Přistupovali jste k nahrávání jinak než minule nebo jste zvolili ověřené postupy?

Neřekl bych, že jsme se při nahrávání řídili nějakými osvědčenými metodami. Prostě jsme se poučili z předchozích nahrávání a snažili se některé věci vylepšit, zejména po technické stránce. Proto byl tentokrát zvuk určitě mnohem pevnější. Všechno ale bylo pořád do značné míry DIY, kromě procesu mixování / masteringu.

Nakonec si myslíme, že se nám s „Before Whom Evil Trembles“ podařilo v několika ohledech překonat naše první album. Takže si opravdu vážíme toho, když říkáte, že z alba cítíte atmosféru a autenticitu. Děkujeme!

Nová deska mi přijde o nějaký řád komplikovanější, zpočátku možná méně přístupná, zároveň ale neskutečně temná a zlá. Byl to záměr? Jak vlastně album vznikalo a jakým způsobem jste skládali muziku?

Upřímně řečeno, v našem stylu jsme nic záměrně neměnili. Možná jsme šli o pár kroků dál a troufli si trochu víc, což může být logické, když spolu jako kapela rostete. Takže možná nové písně působí dospěleji než na 1. albu.

Během COVIDU náš kreativní lídr Oliver prostě přišel se spoustou skvělých nápadů, které dosáhly finální podoby při společné práci na věcech ve zkušebně. Je to výsledek týmové práce a nic takového jako „master plan“ neexistovalo. Takže se stále dá říct, že vše je stoprocentně autentické.


Mám „Before Whom Evil Trembles“ ve svém MP3 přehrávači a musím říct, že jsem jím doslova pohlcen. Nejsou to jen skvělé nápady, ale i zvuk, který je jedním slovem devastující. Sedím třeba v tramvaji a najednou se přistihnu, že si podupávám nohou. Mám sto chutí začít pařit. Nebýt už pán v letech, asi bych to i udělal. Kde jste desku nahrávali a kdo je podepsán pod masteringem?

Páni, děkuji! Je hezké slyšet, že se vám to tak líbí.

Jak už bylo zmíněno, věci byly více kutilské, než byste asi čekali. Bicí a vokály pro toto album nahrál náš dobrý kamarád Thomas „Conne“ Conrad ve svém STEREOID STUDIU poblíž Zwickau. Není to „profesionální“ studio - spíš zkušebna, kterou Conne neustále vybavuje a rozvíjí s velkým nadšením, přesvědčením a penězi. Je skvělé mít tak bláznivé přátele, kteří vás navíc tak skvěle podporují. Kytary a baskytary byly nahrány doma a později přesamplovány.

S hotovým hrubým mixem jsme měli na mysli několik osob pro finální mix a mastering. Merlin právě kontaktoval Christopha Brandese (IGUANA STUDIOS) a ukázal mu hrubý mix. Christophovi se opravdu velmi líbil, a tak jsme se rozhodli pro spolupráci na mixu a masteringu s ním. A naprosto se to vyplatilo. Mám pocit, že Christoph z nahrávek vytáhl úplně všechno. Vytvořil masivní a zároveň organickou zvukovou stěnu. Skvělý člověk!

Kdo je autorem textů na „Before Whom Evil Trembles“? A o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?

Oliver a Christopher, stejně jako na prvním albu. Oba mají společné inspirace, ale zároveň do nich vnášejí osobní zájmy, jako je Necronomicon, starověká (egyptská) mytologie nebo někdy i stará videohra, která se hodí ke zlověstnému tématu kapely.

Podrobněji se album zabývá různými tématy, například přípravou na posmrtný život ve staré egyptské mytologii, která je tematizována v písni „Tombs of Eternity“. Nebo starý archaický bůh lovící lidi jako v titulní skladbě „Before Whom Evil Trembles (Goddess of Carnage)“.


Pod obalem novinky „Before Whom Evil Trembles“ je podepsán Paolo Girardi? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste vůbec motiv na obal vybírali a co má přesně znázorňovat?

Ano, máte pravdu. O obálku jsme znovu požádali Paola. S jeho prací na prvním albu jsme byli naprosto spokojeni a opět se naprosto trefil a vystihl přesně to, co chtěl reprezentovat.

Můžete vidět bohyni Sekhmet na jejím trůnu v egyptském podsvětí. Je to bohyně války a pohrom. Nejprve byla vyslána z Re, aby zlikvidovala bezbožníky, ale v návalu krve propadla a pokusila se zabít všechny lidi.

Když se ještě podíváme do začátku…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že jste dali dohromady kapelu? A proč zrovna technický death metal? Není to zrovna styl, který by vám získal velkou „slávu“.

Jak již bylo zmíněno, první impuls byl dán po rozdělení Carnage. Všichni jsme věděli, že chceme dál dělat společnou hudbu, ale musí být trochu techničtější, než byli Carnage. Oliver a já jsme velcí fanoušci Nile. Tenhle fakt má samozřejmě alespoň malý vliv na to, jakou hudbu teď hrajeme.


Pocházíte z Zwickau a hrajete extrémní death metal. Naše čtenáře by určitě zajímalo, jak funguje v Německu death metalová scéna. Abych pravdu řekl, tak poslední dobou od vás slyším jen samé skvělé smečky. Znamená to, že je u vás v současnosti scéna hodně silná? Co třeba koncerty, kolik chodí lidí?

Určitě existuje spousta skvělých novějších německých kapel. Ale... scéna v našem regionu byla silnější v 90. letech. Taky spousta legendárních kapel hrála blízko našeho rodného města v „Ratskeller Fraureuth“. Ale to bylo ještě před námi a my jsme byli příliš mladí na to, abychom tyhle slavné koncerty navštěvovali. Teď máme ještě několik dobrých kapel, které pocházejí ze Zwickau nebo z bližšího okolí, jako například ARCHAIC THORN.

PURGATORY jsou samozřejmě „hrotem“ saských deathmetalových kapel.

O tomto fenoménu „mrtvé scény“ se můžete přesvědčit i v současnosti, když navštívíte koncerty v naší oblasti. Někdy se stává, že na skutečně skvělé kapely jako I AM MORBID nebo MONSTROSITY přijde jen pár lidí. Ty hrají před zhruba dvaceti lidmi, což je opravdu těžko pochopitelné. Jako malá lokální kapela to máme ještě těžší, ale udělali jsme i jiné zkušenosti, například v Chemnitzu, kde byly i menší koncerty dobře navštívené. Tady je to trochu zvláštní.

Z vaší hudby je cítit, že jste ovlivněni jak americkou death metalovou školou, tak i starými evropskými kapelami. Jak jste na tom jako fanoušci? Máte radši původní death metal devadesátých let nebo čerpáte inspiraci i z nových desek? Pokud ano, zajímalo by mě, které smečky měly/mají na APEP největší vliv.

Vliv na nás má několik různých typů kovů. Jak už bylo řečeno, Oliver a Christopher jsou velkými fanoušky NILE a podobných věcí. Merlin je také silně ovlivněn thrashmetalovou scénou a je například velkým fanouškem SODOM. A samozřejmě všichni nemůžeme popřít svou lásku ke klasickým DM kapelám, jako jsou MORBID ANGEL nebo ENTOMBED. Novější kapely jako SULPHUR AEON, DEAD CONGREGATION nebo SIJJIN jsou také super působivé. A nedávno jsme na PARTY SAN OPEN AIR viděli NECROT. Ti si opravdu zaslouží zvláštní zmínku, protože koncert opravdu připomínal cestování časem do zlatých časů DM.

No, výčet by mohl být nekonečný a my posloucháme i nemetalové věci. Takže to všechno má nějakým způsobem vliv na zvuk, který s APEP hrajeme.


Co vlastně vy a koncerty obecně? Jste kapelou, která jezdí po koncertech, co to jenom jde nebo si hodně vybíráte? Máte nějaký sen, třeba skupinu, se kterou byste chtěli vyrazit na turné nebo festival, město, kde byste chtěli vystupovat?

Určitě máme ambice přenést to na pódia a oslovit naším zvukem mnoho lidí. Takže jsme vděční za jakýkoli dotaz, pokud zapadáme do celkového konceptu akce. Ještě nikdy jsme žádnou nabídku neodmítli, nebo řekněme, že jsme ji kvůli nějakým okolnostem ani odmítnout nemuseli.

Snažíme se mít „dobré“ (hodnotné) koncerty co nejčastěji.

Cíle a sny? Samozřejmě bychom rádi „dobývali“ nové regiony a hráli v zahraničí s novou deskou. A taky... Bylo by skvělé být jednou součástí zavedených festivalů jako PARTY SAN nebo BRUTAL ASSAULT. Ale uvidíme, co nám přinese budoucnost. Jsme připraveni.

Jdu si vaši novou desku „Before Whom Evil Trembles“ znovu pustit. Musím říct, že pro mě osobně se jedná v podstatě dokonalé death metalové dílo. Totální inferno. Přeji vám, aby se nahrávce dařilo, aby se dostala k co největšímu počtu fanoušků. Zaslouží si to. Přeji vám vše nejlepší i v osobním životě. Ať se vám daří a poslední slova jsou tvoje. Pokud chceš něco vzkázat fanouškům, labelům, promotérům, máš prostor. Děkuji za rozhovor a už teď se těším, až vás uvidím někdy naživo!

Děkujeme, Jakube! Jsme moc rádi, že na tebe deska takto zapůsobila. A mimochodem, je vzácné mít tak příjemný a upřímný rozhovor. Drž se svého nadšení, kamaráde - a tobě taky všechno nejlepší!

Zvláštní poděkování patří klukům z WAR ANTHEM RECORDS za jejich skvělou a zapálenou práci. Moc vám děkujeme za důvěru, chlapi.

Teď, když už se blížíme k veřejnému vydání, jsme zvědaví, jaký bude mít tahle deska dopad a jak ji přijmou všichni ti death metalisté tam venku.

Na zdraví českých hord. Pojďme se někdy potkat na koncertě!

Recenze/review - APEP - Before Whom Evil Trembles (2024):



---------------------------------------------------------------------------------------------------