DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

středa 21. srpna 2024

Rozhovor - DISLOYAL - Surový, temný death metal, který je vybroušený k dokonalosti!


Rozhovor s death metalovou skupinou z Polska - DISLOYAL.

Odpovídali Jaro (bicí) a Artyom (kytara), děkujeme!  

Recenze/review - DISLOYAL - Divine Miasmata (2024):

Ave DISLOYAL! Zdravím do polského podsvětí. Poprvé jsem vaši novou desku „Divine Miasmata“ poslouchal cestou do práce. Chodím kolem starého hřbitova a potom opuštěné továrny. Měl jsem chvílemi pocit, že vidím přízraky! Album se vám opravdu velmi povedlo. Vrátili jste se po devíti letech a připadáte mi ještě silnější, než dřív. Jak nová deska vznikala a proč vlastně tak dlouhá mezera mezi alby?

Jaro: Hell-oooo!!!! Děkujeme za krásná slova o našem novém albu. Je skvělé, že ve vás naše hudba vyvolává tak slastné pocity a dokonce halucinace, hahaha. Přesně tak, vrátili jsme se s mega silou, která je na "Divine Miasmata" v plné parádě. Materiál na album vznikal bez jakéhokoli tlaku. Prostě když byl čas a nápady na napsání nových písní, tak se to stalo. Ta dlouhá pauza je způsobená tím, že každý v kapele má svůj vlastní život a věci s ním spojené, které je potřeba vyřešit, a to nějaký čas zabere. Kromě toho jsou tu další hudební projekty, které také vyžadují čas a nasazení, proto to všechno trvalo tak dlouho.


Jsem váš starý fanoušek, mám doma třeba i vaše první album „Pessimistic“ z roku 1999 a líbí se mi, že máte svůj styl a zároveň si zachováváte vlastní rukopis. Jak vlastně vznikl tenkrát nápad založit kapelu a proč jste se rozhodli hrát zrovna death metal? Z vaší hudby cítím silný vliv amerických skupin. Byly pro vás ony inspirací?

Jaro: To opravdu rád slyším. Kapela vlastně vznikla na přelomu let 1996/97 po rozpadu rockové skupiny ALL FICTION, ve které jsem hrál. Vždycky jsem byl metalový maniak, hlavně death metal, a takovou muziku jsem chtěl hrát. Takže po rozpadu ALL FICTION jsem zavolal několika lidem, kteří začínali hrát metal, a navrhl jsem jim, abychom založili death metalovou kapelu. Všichni jsme byli ohromeni a ovlivněni kapelami jako MORBID ANGEL, DEATH, OBITUARY, SLAYER, BOLT THROWER. A tak to všechno začalo.

Z původní sestavy zbyl v DISLOYAL pouze bubeník Jarosław Paprota. Kapelou si prošla celá řada skvělých muzikantů. Proč vlastně došlo k tolika změnám? Zároveň, a to je pro mě velmi zajímavé, si zachováváte stále svoji tvář. Jak jste se dali dohromady se současnou sestavou a bylo těžké sehnat muzikanty, kteří by chtěli hrát death metal na takové úrovni? Třeba u nás v Čechách zase tolik lidí extrémní metal nehraje.

Jaro: Přesně tak. Jsem jediný, kdo zůstal z původní sestavy. Tolik změn v sestavě v průběhu let bylo způsobeno životními situacemi, které bývalým členům nedovolily pokračovat v hudbě, lidem se prostě už nechtělo hrát a s jinými a prostě nebylo možné delší dobu spolupracovat. Současnou sestavu, kterou osobně považuji za nejsilnější v historii kapely, má na svědomí Artyom, náš kytarista. S Artyomem jsem se seznámil na MySpace, přes který jsme si povídali o hudbě a různých životních záležitostech. Prostě se stalo, že jsme měli odehrát několik koncertů a neměli jsme v tu chvíli baskytaristu, a tak jsem Artyomovi navrhl, aby hrál na basu, a od té chvíle je v kapele dodnes a byl to právě on, kdo do kapely přivedl zbytek současných členů. Úspěšný přestup, že? HeHe


Pojďme k nové desce. Víš, co se mi na ní líbí asi nejvíc? Atmosféra. Ano, album je velmi temné, ale propracované a nálady se v průběhu mění. Jednou vyleze na povrch surovost, jindy chlad, někdy zase melancholie. Prozradíš nám způsob, jakým DISLOYAL skládají nový materiál? Kdo je autorem skladeb?

Artyom: Veškerou hudbu jsem složil já a všechny texty napsal náš dlouholetý přítel Wojciech Mytnik. Pro Disloyal psal už dříve, některé jeho texty najdete na albech "The Kingdom Of Plague" a pár písní na albu "Godless". Tentokrát jsme ho nechali napsat texty na celé album, i když jsme s ním předem probrali hlavní témata a koncept. Co se týče mého přístupu ke skládání materiálu, nebylo to nic neobvyklého. Nedělal jsem nic naschvál ani pod žádným tlakem, jen jsem čekal, až přijde inspirace. Musím uznat, že naprosto správně popisujete emoce "Divine Miasmata". Je to technický, rychlý a poměrně brutální death metal, ale moje hlavní emoce spojené s tímto materiálem jsou velmi temné, chladné a určitě někdy melancholické. V těch riffech je hodně nenávisti a agrese, alespoň podle toho, co cítím. Ale je v tom i hodně destruktivní deprese, což u tohoto hudebního žánru obvykle není tak zřejmé. Snažil jsem se do těch riffů a hudby obecně vložit tolik osobní energie a prožitků, že jsem si říkal, že bude lepší, když texty napíše někdo jiný, protože v podstatě všechny moje emoce už v té hudbě byly, jako bych do ní už vložil všechna svá slova. Takže jsem rád, že Wojciech opět souhlasil se spoluprací a odvedl skvělou práci, když temnou a olověnou atmosféru hudby doplnil vhodnými texty.

Zvuk je nejen u death metalu velmi důležitý. Mně se líbí, jak je na novince masivní, majestátní. Podepsán je pod ním Arkadiusz "Aro" Jabłoński z MASACHIST. Jak se vám spolupracovalo? Jestli se nepletu, tak nějací členové MASACHIST hráli i v DISLOYAL? Měli jste třeba někdy jiný názor na zvuk, mluvili jste do výsledku? Nebo jste nechali vše na Arkadiuszovi?

Jaro: Velmi dobře jsi vystihl atmosféru a zvuk "Divine Miasmata". Ano, při nahrávání nového alba jsme opět spolupracovali s Arem. Pracuje se s ním neuvěřitelně příjemně a bez stresu. Nahrávali jsme s ním i předchozí desku "Godless", takže volba studia a zvukaře byla jasná. Jednoduše si rozumíme a hlavně jsme schopni naslouchat a přijímat jakékoli připomínky na úrovni kapela/zvukař. Co se týče MASACHIST, spojuje nás pouze to, že Thrufel, který je kytaristou a zakladatelem MASACHIST, natočil hostující sólo pro dvě písně na albu "Godless". Naše kapely nikdy neměly společné hudebníky.

Artyom: S Arem jsem spolupracoval mnohokrát. Nahráli jsme s ním album "Godless" od Disloyal, pak jsem nahrál dvě alba se svou doom/death metalovou kapelou WOE UNTO ME a ve stejném studiu jsem nahrál i album "IT" s DEATHBRINGER. Několikrát jsem tam byl i jako session muzikant. Aro mi a mým tvůrčím vizím rozumí beze slov, dokonale cítí atmosféru hudby. Pracuje se mi s ním velmi dobře a pokaždé jsem s výsledkem spokojený. Na zvuku pracujeme vždy společně, on mi naslouchá a já poslouchám všechny jeho návrhy, vše mnohokrát probíráme a pracujeme společně na všech úrovních, dokud není vše hotové.


„Divine Miasmata“ lze volně přeložit jako znečištění bohem. Slovo miasma pochází z řečtiny a definuje chronické projevy po potlačení svrabu, kapavky a syflu. Autorem téhle definice je Hahnemann. Byl pro vás inspirací pro texty? Kdo je vlastně autorem textů? O čem přesně jsou texty na novém albu?

Artyom: Vlastně si myslím, že název alba se objevil ještě před textem. Šlo spíš o celkové pojetí naší hudby. Chtěl jsem reflektovat protináboženskou náladu, která byla v hudbě zřejmá, a vymyslel jsem ten objemný název. Obrázek na obalu odráží přesně stejnou náladu. Pocit, že bůh a náboženství je větší zlo než jeho hlavní antagonista. Bůh s tváří démona, který lije svěcenou vodu na lidi, kteří se jí nechali sežrat, se roztéká, jako by to byla kyselina. To dokonale symbolizuje náboženství, které pod rouškou svatosti rozežírá mysl lidí.

Co se týče textů, mohu každou píseň popsat několika slovy:

"Silent Revolution" - Tato píseň je varováním před přílišnou důvěrou v kybernetickou technologii. Jak je možné, že jsme dovolili, abychom se stali označeným produktem a byli zranitelní vůči krádeži a zneužití všech našich identit?

"The Black Pope" - Říká se, že po vládě "černého papeže" nastane konec světa. Ale co když je proroctví špatně vyloženo a duše současného papeže již přebývá v temnotách, a když nad Vatikánem zapadá slunce a zatahují se závěsy, zapojuje se do satanistických rituálů?

"1347-1352" - Text této skladby vznikl na samém počátku pandemie coronaviru, kdy byla po celém světě stále patrná tajemná aura nejistoty. Bylo snadné přirovnat novou hrozbu k morové epidemii černé smrti z dob středověku, která si vyžádala třetinu evropské populace.

"Stella Peccatorum" - Inspirace Boschovými pekelnými vizemi nebo středověkými apokalyptickými spisy je dalším pohledem na téma křesťanského konce světa, který nakonec znovu a znovu zůstává jen nenaplněnou fantazií.

"Betrayed Faith" - Tento je věnován všem dětským a dospívajícím obětem sexuálního zneužívání z rukou všech křesťanských církví či jiných náboženských organizací a jejich kněží a aktivistů.

"Religion of Warfare" - Píseň o moderní válce a o tom, jak moc se liší od té tradiční, kterou známe z televizních obrazovek. Dnes stačí ke zničení světa stisknout legendární červené tlačítko. Píseň také zdůrazňuje skutečnost, že jako společnost jsme pouhým nástrojem v rukou chamtivých politiků, kteří jsou možná jen šílenci v elegantních šatech.

"Ravens of Starvation" - píseň na motivy básně Diany Suhové vypráví příběh obléhání Leningradu za 2. světové války z pohledu lidí, kteří se nacházeli uvnitř. Dlouhotrvající hladomor vedl až k tomu, že byly zaznamenány i projevy kanibalismu. Žádný komunismus zde není podporován, je to jen popis lidské tragédie.

"The Ascension Of Abaddon" - Další apokalyptická vize, v níž pekelný král Abaddon vystupuje z podzemí, aby se přihlásil o své vítězství nad lidstvem.


Jak jsou na tom DISLOYAL s koncerty? Hrajete hodně a často? A co nějaké turné k novému albu? Nechystáte? Máte raději menší kluby nebo velké festivaly?

Jaro: Právě jsme dokončili miniturné k propagaci nového alba. Koncerty se konaly 19., 20. a 21. července ve Varšavě, Białystoku a Olsztynu. V současné době plánujeme hrát co nejvíce na propagaci "Divine Miasmata" a v nejbližší době se pokusíme uskutečnit větší turné. Víte, nemáme podepsané žádné papíry s žádnou koncertní agenturou a o všechno se musíme postarat sami a po logistické stránce to není tak jednoduchá věc. Zatím jsme hráli jen v menších či větších sálech, ale nikdy se nám nepodařilo vystoupit na velkém festivalu, takže se mi to těžko porovnává.

Artyom: Podle mě jsou festivaly a klubová vystoupení úplně jiné věci a nedají se ani srovnávat. V komorních klubových vystoupeních je něco, co na pódiu velkého festivalu nikdy nepocítíš, a stejně tak naopak, v klubu nikdy nepocítíš festivalovou atmosféru. Takže si myslím, že pro skutečného muzikanta musí existovat oba druhy vystoupení, aby se mohl živit úplně jinými emocemi a energií.

Poslouchám death metal od devadesátých let a Polsko pro mě bylo vždy zemí, odkud přicházela spousta dobrých kapel. Jak je tomu ale v současnosti? Vaši scénu sleduji, píšu o nových kapelách, snažím se i o rozhovory a všichni se shodují, že v Polsku to stále velmi žije. Jaký je tvůj názor na vaší scénu? Co labely, fanoušci, promotéři?

Jaro: Podle mého názoru je tato scéna ještě silnější a působivější než ta z 90. let. Samozřejmě se spousta věcí změnila, ale na to, abychom to všechno analyzovali, teď není čas ani prostor. V současnosti existuje spousta labelů, koncertních agentur, oficiálních časopisů a fanzinů (no, těch je oproti 90. letům méně, ale pořád existují), je tu spousta skvělých nových kapel, ale také čím dál víc comebacků starých kapel. Co víc říct. Musíme být hrdí a nadále si udržovat status jedné z nejlepších metalových scén na světě!!! V Polsku má metal opravdu velký význam!!!


Ke skladbě „The black Pope“ máte skvělý klip. Proč právě tahle skladba a kdo video režíroval? Prozradíš nám, jak tenhle song vznikl? Jaký byl prvotní nápad? Mě totiž přijde opravdu hodně zajímavá.

Artyom: Režie klipu se ujal Marcin Halerz (halerz.eu), náš dobrý kamarád z Krakova, který spolupracoval s kapelami jako DECAPITATED, KAMPFAR, HATE, NORDJEVEL, THY DISEASE, DEATHBRINGER, VIRGIN SNATCH, HOSTIA atd.. Společně s ním jsme vybrali tuhle skladbu, protože jsme usoudili, že se hodí na videoklip, je dost chytlavá a groovy a koncept skladby je docela fajn na to, aby se k ní natočil klip. Původní myšlenka byla natočit něco, co nebude tak okaté, aby to odpovídalo textu, a natočit něco atmosféricky temného a blízkého starým videoklipům Morbid Angel v režii Tonyho Kunewaldera, jako jsou "Rapture" a "God Of Emptiness". Možná vám náš klip tato mistrovská díla tolik nepřipomíná, ale rozhodně jsme se v těchto videích inspirovali. Rozhodli jsme se vrátit do dob inkvizice a pronásledování čarodějnic. Ukázali jsme epizodu, kdy byl jeden z takových čarodějů pronásledován místními vesničany a zahnán do kouta ukazuje svou pravou tvář a stává se Antikristem - Satanem v těle, což končí tím, že se stává celosvětovou mocností a vede lidstvo do záhuby. Je to jen jiná vize celkové atmosféry skladby.

Jste z malého města Kętrzyn, které je daleko na severu. Předpokládám, že za koncerty musíte daleko dojíždět. Znám to, sám jezdím spoustu kilometrů, abych viděl svoji oblíbenou kapelu. Máte u vás nějakou místní scénu? Klub, místo, kde se setkáváte? A co nějaké kapely z okolí, doporučil bys nám někoho?

Jaro: Jsem skutečně z Ketrzyna. Musím jet do Olsztyna, abych viděl nějaké metalové show. Ale pokud chci jít na koncert větších kapel, které poslouchám nebo chci vidět, většinou mám na výběr z Varšavy nebo Krakova, a to je pro mě docela velká vzdálenost, takže na koncerty moc nejezdím. Z mého města mohu doporučit velmi mladou kapelu, která teprve dělá své první krůčky a jmenuje se STORMBLAST, kromě nich metal Kętrzyn nikdo nehraje. Z Olsztyna mohu doporučit INSIDIUS, DEFYING, NON OPUS DEI, YFEL 1710, ATROCIOUS FILTH. Ale přes to všechno je Kętrzyn docela kultovní metalové město, Doc, legendární bubeník VADER na jejich prvních albech, se narodil v Kętrzynu a China, bývalý kytarista VADER je také z Kętrzynu.

Jak si s extrémní muzikou začínal? Jakou kapelu si slyšel jako první a přivedla tě k muzice? A co tvé muzikantské začátky? Na jakém nástroji si začínal? Kdo byl tvým vzorem? A co první koncert, první vystoupení na pódiu? Zavzpomínej pro nás prosím.

Jaro: Nepamatuji si, která byla první kapela, která mě ovlivnila, abych se stal metalovým maniakem. Rozhodně jsem byl a stále jsem úplným fanouškem „Altars Of Madness“ a „Blessed Are The Sick“ od MORBID ANGEL. Druhé album MORBID ANGEL jsem poslouchal nepřetržitě a to rozhodně mělo vliv. Dál jsem šíleně poslouchal DEATH, CARCASS, OBITUARY, VADER, GRAVE, UNLEASHED, AT THE GATES, PARADISE LOST, CHRIST AGONY, VIOLENT DIRGE a mnoho dalších kapel. Co se týče bubeníků, Docent, Gene Hoglan, Pete Sandoval na mě měli obrovský vliv. Zpočátku, když jsem poslouchal metal, chtěl jsem být kytaristou a bicí mě moc netáhly, ale můj kámoš hrál na bicí v metalové kapele a když jsem to slyšel a viděl naživo, chtěl jsem si sednout za bicí . Můj první vlastní nástroj byla nějaká smíšená bicí souprava koupená od nějakého staršího kamaráda, který hrál něco jen pro sebe. První koncert, který jsem hrál, byl s rockovou kapelou ALL FICTION v kulturním centru Kętrzyn a koncert se opravdu vydařil. Odtud to tak nějak šlo až do dneška, hehe.

Jsem už starý pes, který si ještě pamatuje kopírování kazet, jejich vyměňování. Psaní dopisů kapelám. Byly to krásné časy, člověk byl mladý. Vzpomeneš si ještě, jak DISLOYAL začínali? Třeba u nás vznikla většina kapel v hospodě? Provedeš nás prosím historií vaší kapely?

Jaro: Pamatuji si i kopírování kazet, psaní dopisů atd. Přesně to samé jsem dělal s DISLOYAL na začátku naší činnosti. Nejprve jsme nahráli nějakou živou kazetu z koncertu, kterou jsme distribuovali mezi přátele a později po natočení dema "DESIRE" jsme si ji sami zkopírovali a poslali dalším metalovým maniakům, labelům, fanzinům. Pamatuji si ty časy dokonale. Po rozpadu již dříve zmíněné kapely ALL FICTION jsem našel lidi, kteří chtěli také hrát death metal a tak vznikli DISLOYAL. První koncert se 3 nebo 4 vlastními skladbami jsme odehráli v Kętrzynském kulturním centru. Nehráli jsme to do konce, protože si pamatuji, že kytaristovi praskla struna a show skončila a to nebyly časy, kdy jste měli náhradní struny nebo záložní kytaru, hehe. Všechno ostatní je historie, mnohonásobná změny v sestavě, koncerty, turné a diskografie, kterou už znáte.


Jak bys definoval death metal? Co pro tebe muzika znamená? Je to životní styl, koníček, relax? Mě třeba dodnes fascinuje temnota, přitahuje mě energie. Jak to máš ty?

Jaro: Hudba je pro mě obecně jako kyslík, jídlo, bez kterého bych nemohl fungovat. Nedokážu si představit, že se zítra probudím a hudba nebude existovat. Metal, death metal je pro mě něco neuvěřitelného, ​​je to to, co mě uvolňuje, dělá mi velkou radost a vyvolává celou řadu emocí a především naprostou energii. Metal je můj život, vášeň, koníček a životní styl. S metalem, obecně hudbou, kterou poslouchám, můj život plyne.

Klasická otázka na závěr. Co chystají DISLOYAL v nejbližších měsících? Jestli máš něco na srdci, co bys chtěl vzkázat fanouškům, labelům, promotérům, zde je prostor.

Jaro: Určitě se zaměřit na propagaci nové desky. Chceme, aby oslovila co nejvíce lidí. Budeme také přemýšlet o větším turné k propagaci tohoto alba. Pokud někdo z vás maniaků ještě neslyšel "Divine Miasmata", tak to prostě musí udělat. Garantuji vám, že vám to utrhne hlavu. Pokud by nám někdo chtěl pomoci propagovat novou desku tím, že zorganizuje show, udělá rozhovor nebo napíše recenzi, kontaktujte nás prosím prostřednictvím sociálních sítí nebo e-mailu: disloyalgodless@gmail.com nebo se prostě spojte s naším labelem Black Lion Records.

Už teď se těším, až zítra ráno zase nasadím sluchátka a narvu si „Divine Miasmata“ pod tlakem do hlavy. Album se opravdu moc povedlo. Děkuji vám za rozhovor, opravdu si toho moc vážím. Přeji vám, aby se kapela dařilo, abyste měli plné koncerty a aby se deska dobře prodávala. Ať se vám daří i v soukromém životě! DISLOYAL RULES!

Jaro: Obrovské díky za touhu podpořit a propagovat DISLOYAL prostřednictvím tohoto rozhovoru. Je úžasné slyšet od vás taková milá slova týkající se naší kapely obecně a nového alba. Doufám, že se někdy potkáme na koncertě. I my přejeme vše nejlepší!!! Ještě jednou děkuji za rozhovor a opatrujte se!!!

Artyom: Děkuji mnohokrát! Bylo to opravdové potěšení!


Recenze/review - DISLOYAL - Divine Miasmata (2024):


---------------------------------------------------------------------------------------------------