Rozhovor s black death metalovou skupinou ze Singapuru - VRYKOLAKAS.
VRYKOLAKAS - Nocturnal Dominion of Death (2024):
Ave VRYKOLAKAS! Zdravím do singapurských katakomb! Když jsem se připravoval na tenhle rozhovor, tak jsem si o víkendu našel všechna alba, která od vás mám. Zjistil jsem (a kamarád mi to potvrdil), že první deskou, která se k nám dostala, tak byla nahrávka „Spawned from Hellfire and Brimstone“ z roku 2004. Víš co je zajímavý? Já jsem v celé vaší diskografii nenašel jedinou slabou desku. Jak je to možný? Máte na to nějaký recept? Tolik let si držet tak vysoko laťku kvality.
Zdravím Jakuba! Dovolte nám, abychom vám poděkovali za příležitost objevit se v Deadly Storm Zine. Česká republika má v našich potemnělých srdcích zvláštní místo, protože jsme odtud měli spoustu kontaktů, stejně jako ze Slovenska. Obdivovali jsme kapely jako MASTER'S HAMMER, ROOT a pak INTERVALLE BIZARRE, ALIENATION MENTAL a KRABATHOR. Děkujeme za milé poznámky o našich vydáních. Abych k vám byl velmi upřímný, jako projev úcty k někomu, kdo dělá zin už mnoho let, a tudíž zkřížil cesty tisícům úžasných kapel z celého světa, pokud VRYKOLAKAS někdy zněli skvěle, bylo to hlavně díky všem těm skvělým kapelám, které nás ovlivnily, když jsme vyrůstali. Od začátku jsem pro sebe jako hlavního autora písní v kapele vždycky chtěl, aby VRYKOLAKAS zněli jako kapely, které opravdu obdivuji. Takže kdyby někdo řekl: "VRYKOLAKAS je kopie té či oné kapely!", pak bych s hrdostí řekl, že jsme dosáhli toho, co jsme celou dobu chtěli - znít přesně jako naše vlivy. Ještě v devadesátých letech jste se s touto větou mohli setkat, když byla kapela přirovnávána k nějaké známé kapele z jiné země, například ABHORER byli kdysi označeni za singapurskou odpověď na SARCOFAGO. Takže jsme netrpělivě čekali, až někdo řekne: "VRYKOLAKAS je singapurská odpověď na GRAVE nebo INCANTATION nebo IMMOLATION" nebo na mnoho dalších kapel, které jsme obdivovali. Receptem je zahrnout co nejvíce vlivů do jedné písně a napříč skladbami na našich albech. Mnoho riffů, z nichž každý zní jako naše oblíbené kapely, je vloženo do jedné písně, ozdobeno bridge nebo intermezzem znějícím jako další z našich oblíbených kapel a výsledný pokrm zní skvěle, protože posluchači připomene mnoho skvělých kapel, které poslouchal v jedné písni nebo v celém albu.
Album „Nocturnal Dominion of Death“ je venku a ihned se zařadilo mezi má nejpřehrávanější alba. Člověk má při poslechu pocit, že se vrátil na časové ose do devadesátých let. Je vynikající! Jakým způsobem vznikalo? A jak vlastně tvoří VRYKOLAKAS nový materiál?
Jsme rádi, že se vám album líbilo, Jakube! Negativem našeho písničkářství je podle mě to, že se nedokážeme posunout dál od devadesátých let! Možná žasneme nad novějšími a současnými kapelami se všemi těmi novými nápady, které s sebou přinášejí, ale ty nápady nám nesedí. Při tvorbě našich písní a alb neustále vymýšlím riffy a dávám dohromady nápady na písně. Většinou se mé myšlenky promítnou do sady tří až čtyř riffů, což znamená, že 30 % písně je hotové. Tuto sadu riffů jsem pak nahrával do aplikace voice memo v iPhonu a nechával je tam několik dní. Ve skutečnosti mám v iPhonu nahraných mnoho "30%" písní. Pak se je pokusím dát dohromady, třeba 3 sady, a zjistím, zda logicky plynou z hlediska aranžmá, návaznosti koncových a počátečních tónů a také zda se jednotlivé části dají hrát souvisle. Při psaní těchto skladeb si také představovuji bicí vzory a pak tyto nápady vysvětlím Edimu, našemu bubeníkovi. Na posledních dvou albech jsme se snažili vytvořit těžké a brutální album, aniž bychom se spoléhali na blast beaty. Všechny tyto nápady jsme nakonec přenesli do nahrávacího studia. Nahrávání alba vždy začíná mými kytarami, které vedu metronomy. A odtud se pak, ještě předtím, než jsou položeny bicí patterny, snažíme mít představu o skladbách z aranžmá a trvání jednotlivých částí a riffů. Vždycky děláme chyby a někdy je využijeme a uděláme z nich můstek nebo překvapivý prvek v písni. V tomto bodě jsme všechny chyby, které jsme udělali, proměňovali v příležitost, jak danou část písně udělat zajímavou. Na konci nahrávání tohoto alba jsme měli pocit, že jsme vytvořili naše dosud nejlepší album, a vždy existuje obava, že se nám nepodaří zopakovat jeho kvalitu. Ale uvidíme...
Mě se na vašich albech vždycky hrozně líbil zvuk. „Nocturnal Dominion of Death“ není výjimkou. Jak jste docílili tak prašivého a hutného zvuku? Na mě to působí, jakoby se nahrávalo ještě analogově nebo se pletu? Zajímavé je, že mi zvuk nahrávky přijde hodně podobný jako u předchozí desky „The Necromantic Revocation“. Mluvíte hodně do toho, jak by měla deska znít nebo to necháváte na zvukových mistrech?
Musím říct, že v dnešní době jsou mé odpovědi v rozhovorech pravdivými zpověďmi. Takže tady je další přiznání: Po nahrání všech skladeb, vokálů, refrénů, leadů a sól, přenecháváme práci na mixu výhradně inženýrovi. Stačí, když řekneme: "Ať to zní "drtivě!", a počáteční mix si poslechneme až o měsíc nebo dva později. Dá se říct, že jsme důvěřivé povahy. Ale inženýry dobře známe, jsou to naši přátelé, známe jejich schopnosti a kreativitu a oni vědí, co VRYKOLAKAS v našich deathmetalových projektech chtějí. "The Necromantic Revocation" se nahrávalo ve studiu TNT, kde nám inženýr vždy nastaví výchozí zvuk. To znamená, že už od trackingové části můžeme tušit, jak bude výsledný produkt znít. V TNT Studios se začne nahrávat špinavě a pak inženýr zvuk vyčistí. Ve Studiu 47, kde jsme nahrávali "And Vrykolakas Brings Chaos And Destruction" a naše poslední album, je inženýr zároveň kytaristou IMPIETY a velkým fanouškem death metalu. Ve Studiu 47 nahraje každý part co nejčistěji a pak do zvuku přidá prach a špínu. Pan Nizam Aziz nám dokonce radil s výběrem riffů a tempem bicích. Tady bylo třeba napsat co nejzajímavější bicí patterny, aby buď ladily s kytarami a basou, nebo je doplňovaly či předčily. A nutil nás předělávat, dokud nebyl spokojený. Nemyslím si, že by studia v dnešní době byla plně analogová. Technologie spočívá v zachycení co nejlepšího zvuku z pozic mikrofonů při nahrávání. V TNT Studios technik zachytí syrový výkon, zatímco ve Studiu 47 si dá práci s umístěním mikrofonu tak, aby zachytil co nejčistší zvuk každého nástroje v průběhu celé skladby. Tohoto aspektu jsem si všiml. Pozice mikrofonů pro TNT Studios vypadá, jako bychom se chystali hrát živé vystoupení.
Jsem fanoušek ze staré školy a hodně si potrpím na obaly desek. Pod „Nocturnal Dominion of Death“ je podepsán člověk pod přezdívkou Armaada Art. Dohledal jsem si, že by mělo jít o umělce se jménem Andreas Christanetoff. Ten motiv je pro mě tak skvělý, že jsem si jej dal na plochu na počítači. Moc dalších informací jsem ale o Andreasovii nenašel. Jak jste se dali dohromady a jak cover pro album vznikal?
Měli jsme jiný obal alba, který jsme zakoupili od umělce, který manipuluje s umělou inteligencí. Ten obal vypadá velmi podobně jako obal alba "Blood Fire Death" od BATHORY. Když jsme posílali promo sady labelům, zaujali jsme vydavatelství Satanath Records z Georgie. Myslím, že si okamžitě všiml, že jde o umělou inteligenci, a doporučil nám, abychom použili ručně kreslený artwork, a angažoval k tomu pana Andrease Christanetoffa. Výsledný artwork se nám líbil, protože koncept opravdu odpovídal názvu alba a hlavně první písni. Když studujete obal alba, zdá se, že celé album působí chronologicky. Na obalu je zobrazena síla temnoty představovaná démony, kteří obklopují a napadají místo uctívání, které musíte opravdu hledat uprostřed obalu. Konec tohoto útoku vyústí v nadvládu temnoty, proto je zde použito slovo "noční". První píseň se jmenuje "Darkness Consumes The Soul", což velmi dobře reprezentuje artwork. Ve svém nitru temnota pohlcuje duši, což vede k vnějšímu projevu temné nadvlády.
Na to, že jako kapela hrajete již od roku 1991, máte poměrně stabilní sestavu. To nebývá příliš časté. To jste neměli nikdy ponorkovou nemoc? Nikdy se třeba nezměnil váš názor, jak by měla vaše hudba znít? Znáš to, někdo má radši blondýny, jiný černovlásky. Pak stačí pár ostřejších slov. Někdo někde kdysi napsal, že kapela je jako rodina. Jak jsou na tom VRYKOLAKAS?
Měli jsme druhá éra členů VRYKOLAKAS. První éra kapely má úplně jiný přístup ke způsobu, jakým děláme věci. V první éře jsme věnovali více úsilí vnějšímu ztvárnění a touze být temní, vážní, satanističtí, ale hudba v té době nereprezentovala naši filozofii. Když nastoupila druhá sestava, v níž jsem zůstal jediným původním členem, přepracovali jsme naši hudební filozofii. Na začátku jsme chtěli být příkladem nebo měřítkem, co se týče naší hudby. Byli jsme jediná kapela, která preferovala vtěsnat do jedné písně co nejvíc riffů. Scéna nás nemohla pochopit. Jaký druh death metalu jsme tehdy vyjadřovali? Měli jsme mezi sebou spíš ležérní smýšlení. I když je naše hudba vážná a brutální, naše osobnosti jsou velmi komické a zábavné, zejména já a druhý kytarista v té době. Lidé, kteří s námi přišli do styku, by nikdy nehádali, že hrajeme death metal. V kapele jsme nikdy nevyžadovali loajalitu, ale tak nějak loajální jsme. Nikdy jsme nevyžadovali ani nevyjadřovali bratrství nebo rodinné vazby, ale vždycky jsme na sebe dávali pozor. Po hudební stránce máme důvěru ve schopnosti toho druhého, v jeho limity a v to, kolik toho od sebe můžeme nebo máme vyžadovat. Svým způsobem je z našich písní cítit náš vztah jako kapely.
Dnešní doba je dobrá v tom, že máme internet. Tedy jak v čem, ale aspoň se můžu vzdáleně podívat na vaše koncerty. Sice to není ono, zvuk na youtube je pokaždé takový divný, ale podle všech dostupných informací - vy vystupujte hlavně jen v Singapuru? Napíšu to na rovinu, chtěl bych vás hrozně moc vidět naživo, ale není kde. Nechystáte se na turné? Dovedl bych si představit vás, IMPIETY (mimochodem, nedávno jsem je viděl u nás a byli skvělí) a třeba můžete vzít ještě AUTOPSY. Splnil by se mi sen. Ne, teď vážně – co VRYKOLAKAS a koncerty? Co bys řekl na výlet do Evropy se zastávkou u nás v Čechách?
Mnozí to nevědí, ale v letech 2001-2002 jsme byli pozváni na miniturné na Slovensko s kapelou TYPHOID. To by bylo úžasné, ale nikdy jsme nebyli připraveni na koncerty mimo Singapur. Obdivujeme IMPIETY a WORMROT, že pilně koncertují po celém světě. K IMPIETY jsme měli blízko během jejich éry "Kaos Kommand 696" a trochu nás vyděsilo, jak intenzivní turné to bylo. Stačí nám, že hrajeme koncerty tady v Singapuru, a teď jsme se začali pouštět do sousední Malajsie. Pravděpodobně bychom se spokojili s koncerty v Asii (Japonsko, Korea, Tchaj-wan), než začneme uvažovat o Evropě. Víme, že začít a dokončit jakékoli turné vyžaduje velké nasazení, a zároveň se chceme setkat s metalovou komunitou, která naši hudbu podporuje od samého začátku. Co se týče AUTOPSY, pravděpodobně je budeme muset poprosit, aby nás vzali s sebou.
Zrovna včera jsem se bavil s kamarádem v hospodě, jak se za poslední roky šíleně všechno změnilo. Každý má internet v kapse, mladí jsou již víc ovlivněni obrázky a videem, než hudbou a texty. Nikdo moc nečte, shodli jsme se na tom, že je spousta věcí víc povrchní. Možná je to v Singapuru jinak, ale u nás v Čechách se s tím setkávám každý den. V hudbě to není jiné. Jak vnímáš změny ve společnosti ty, jako muzikant? Máme spoustu nových technologií, nahrávací studia jsou lépe vybavená, nápady se dají posílat po internetu.
Věříme, že na přelomu tisíciletí internet snížil úsilí potřebné k dosažení stejného cíle. S internetem přichází technologie, která umožňuje dělat věci rychleji. A jakmile se naučíme dělat věci rychleji, jsme línější a netrpělivější. Věci, které jsi zmínil, jako je čtení, poslech fyzických formátů, tyto věci vyžadují delší čas. Musíte vytáhnout časopis, listovat stránkami, abyste našli informace, které nemusí být přizpůsobené vašim představám. Zatímco u Googlu můžete zadat přesně dané otázky s klíčovými slovy a získat informace během několika sekund. Podobně dlouho trvá, než si vyberete CD nebo kazetu či vinyl, vložíte tyto formáty do jejich přehrávačů a ještě musíte mačkat tlačítka, abyste se dostali ke své oblíbené skladbě, místo abyste si všechny své oblíbené skladby shromáždili v playlistech na platformě Spotify. A tyto vymoženosti mají neblahý dopad na hudebníky a muzikantství. Místo experimentování se zvuky a případného mixování si hudebníci pořizují produkty na míru, a to dokonce až do té míry, že si kupují digitální softwary, které vytvářejí zvuky přesně podle vašich představ, aniž by museli otáčet knoflíky a zkoušet různé kytarové zesilovače nebo bicí skiny. Toto pohodlí nutí hudebníky volit zkratku. Namísto práce na čtyřpísňovém demu nebo EP či osmipísňovém albu dnes kapely raději vydávají singly, a to ještě na Spotify. Častou obavou u dnešních hudebníků jsou otázky: "Můžeme ještě prodávat kazety / CD / vinyly?". Což nás pak všechny přivádí k další důležité otázce - je metalová hudba vášnivý koníček, nebo kariéra? Tady v Singapuru se věci staly velmi směšnými, když díky internetu máme přístup ke kapelám, které nepotřebují takovou podporu, ale nějak jsme vždy ochotni za ně utratit své peníze, místo abychom vynaložili trochu více úsilí a objevili kapely nebo scénu v naší blízkosti (místní) a podpořili je levněji.
Jiný je svět, i co se týká labelů, vydavatelství. VRYKOLAKAS jsou kapelou, která je pro mě synonymem undergroundového death metalu. Máme bandcamp, youtube, labely mohou vaši hudbu šířit rychleji a dostane se k více lidem. Ale znáš to, vinyl je vinyl, kazeta kazeta a CD má také svoje kouzlo. Museli jste změnit nějak přístup k vydávání vaší hudby? Nebo jedete pořád postaru a novinky vás nechávají chladnými?
Prioritou pro nás stále zůstává vydání ve fyzických formátech. Pro nás jako singapurskou kapelu jsou příležitosti k vydání vinylu vzácné a je jich málo (kromě IMPIETY a WORMROT a v poslední době INFERNAL EXECRATOR), takže když přijde nabídka, bez rozmýšlení ji přijmeme. Mezi kazetami a CD bychom dali přednost kazetám, protože jsme začínali v době, kdy kazety byly základním fyzickým formátem před vznikem CD. Ale uznáváme vliv sociálních platforem, jako jsou ty, které jste zmínil. V dnešním kontextu fungují sociální platformy jako digitální leták, kde obsah přesahuje obvyklé omezené informace v textech v tištěných letácích ze starých dob. Potřebujeme, aby se informace dostaly k co největšímu počtu lidí a šířily naši hudbu. Proto sociální platformy fungují nejlépe, když chcete zaujmout neutrální publikum. Ať už prostřednictvím přístupu staré, nebo nové školy, pro mě jako posluchače je stále důležitá hudba. Pokud se mi náhodou líbí hudba kapely, vrátím se na její Bandcamp nebo platformu YouTube, i když nemá fyzické vydání.
Kapelu jste založili v roce 1991. Stáli jste vlastně u začátku něčeho nového. Singapurskou smrtící školu mám moc rád. Líbí se mi, že je taková špinavá, syrová. Jaká byla vlastně devadesátá léta v Singapuru? Zavzpomínej pro nás prosím. Na které kapely jsi třeba rád chodil? Kdo byl tvým vzorem? Klidně můžeš přidat i nějakou veselou historku, určitě jich máš spoustu.
Musím říct, že jsem byl jedním z nejšťastnějších metalistů na světě. Měl jsem možnost zažít začátky singapurské metalové scény v roce 1989 až do devadesátých let, kdy se metalová scéna rozrůstala a vzkvétala. Měl jsem také tu smůlu, že jsem vytrval dost dlouho na to, abych se dostal do této fáze metalové dystopie, kdy jsem svědkem úbytku metalových kapel a dokonce i metalistů. Je vidět jen velmi málo mladých metalistů a nových tváří. Když jdete na metalové koncerty, vidíte ty samé lidi, které znáte od devadesátých let, a my jsme se museli spoléhat na to, že reformují své staré kapely, abychom udrželi populaci. Když se vrátím do devadesátých let, byl jsem pravidelným pisálkem kytaristy ABHORER. Každý týden jsem dostával jeho dopis. Byl upřímným podporovatelem singapurské undergroundové scény a doporučoval mi kapely, které právě nahrály nebo vydaly demosnímky. Zúčastňoval se některých nahrávacích sessions, a vy mluvíte o ABHORER, účastnil se nahrávání demosnímků a posílal mi adresy nových kapel a nejnovější zprávy ze scény, abych ho kontaktoval. I když jsme bydleli docela blízko sebe, psaní dopisů je v té době metalová záležitost. Vyměňovali jsme si letáky a fotky a to jsou věci, které opravdu zůstaly v paměti na dlouhou dobu.
Když jsme se od psaní dopisů odklonili, začali jsme se scházet o víkendech jen proto, abychom si vyměňovali dema a fanziny, které jsme dostávali z mezinárodní metalové scény. V té době už existovalo několik obchodů s deskami, kde se prodávaly metalové nahrávky. Tyto obchody jsme navštěvovali a prohlíželi si každou položku, než jsme se rozhodli něco koupit. Koncerty se tady v Singapuru začaly pořádat až od roku 1992 a člověk na nich mohl vidět všechny žánry kapel. Přesto jsme na koncerty chodili, jen abychom si počkali na tu jednu nebo dvě metalové kapely. Někdy to bylo tak zoufalé, že jsme se museli spokojit s kapelami, které do svého setu zařadily písně METALLICY. Plnohodnotné metalové koncerty začaly od roku 1999, což byl shodou okolností rok, kdy VRYKOLAKAS odehráli svůj vůbec první koncert.
Se členy následujících kapel jsem si byl docela blízký: MUMBRA, LIBATION, DOXOMEDON, ETHOS, AS SAHAR, MORBIFIC, LEVIATHAN, CEMETERY, DEBAUCHERY, EIBON, MESSESCHMITT, PROFANCER, MARTYRDOM, BELIAL, XAMIEN, RUDRA, NECREOUS, BILE PUSCESS, WARTORN NATION, DEMISOR, IMPIETY, ABATTORY a pár dalších. DOXOMEDON, DEMISOR a AS SAHAR odehráli spoustu koncertů u nás i v Malajsii. Vždycky jsem chtěl vidět ABHORER, ale bohužel mi to nikdy nebylo souzeno.
Byly tam stovky vtipných příběhů, ale v tuto chvíli nelze reprodukovat podstatu komedie, protože místní a kulturní kontext by nebyl snadno pochopitelný. Ale jak už jsem zmínil, patříme k té malé skupině metalistů, kteří si dělali legraci vždycky, když jsme nehráli naši muziku. A když pak zapojíme své nástroje, staneme se temnými a smrtícími.
Tuhle otázku dávám každé kapele a tvůj názor mě zajímavá opravdu hodně. Co pro tebe vlastně znamená death metal? Jak bys jej definoval? Na deskách VRYKOLAKAS je hodně slyšet, že do své hudby dáváte všechno, že je zahraná srdcem. Jako fanoušek to tak vnímám. Death/black metal tedy pro tebe znamená…?
Zjednodušeně řečeno, death metal je moje alter ego. A pokud chci být přesnější, VRYKOLAKAS je mé alter ego, které se projevuje na základě vkladu členů do hry prostřednictvím jejich nástrojů. VRYKOLAKAS také znamená "upír" nebo "vlkodlak" podle řecké mytologie, což znamená, že většinu času jsme normální lidé žijící mezi normálními lidmi a pak, když je správný čas, se skrze projev naší hudby měníme v monstra. Vizuálně jsme lidé, umělecky jsme démoni. Jako umělecká forma je death metal asi jediná, se kterou se mohu ztotožnit. Možná to nedokážu vysvětlit laicky, ale dokážu pochopit, proč se death metal vyjadřuje právě takovým způsobem, jakým se vyjadřuje, nehoráznou vizuální stránkou a intenzivními a extrémními vibracemi, které z něj vycházejí.
Na závěr jeden klasický, ale důležitý dotaz. Co chystají VRYKOLAKAS v nejbližší době? Můžeme se těšit na nějakou novou desku z vaší kuchyně? Případně, a pevně v to věřím, uvidíme vás konečně někde na klubovém turné v Evropě?
Určitě plánujeme setkání s našimi posluchači a rádi bychom poznali metalovou scénu v Evropě a Americe. Plán ale musí být finančně rozumný jak pro kapelu, tak pro organizátory. Myslím, že jsme dospěli do fáze lidské existence, kdy je všechno nesmyslně nákladné. Už jsme si spočítali, že turné, ať už bude jakkoli malé, bude finančně náročné (doslova i obrazně). Takže další nejlepší věc, jak oslovit naše posluchače a vůbec mezinárodní metalovou komunitu, je snažit se co nejlépe psát a vydávat dobrá alba u vydavatelství, která mají mezinárodní dosah. Proto se VRYKOLAKAS vždy snaží přilákat mezinárodní vydavatelství - aby byla naše hudba dostupná mezinárodním posluchačům za rozumnou cenu.
Děkuji moc za rozhovor. Moc si ho vážím. Jsem starý fanoušek VRYKOLAKAS a vlastně si mi splnil jeden z mých snů. Přeji vám spoustu vyprodaných koncertů, ať vám fanoušci utrhají ruce s merchandise a budu se těšit další vaši hudbu. Snad vás uvidím i naživo. Ať se vám daří i v osobních životech. VRYKOLAKAS RULES!
Děkuji Jakube za rozhovor! Produkujeme alba pro posluchače, jako jsi ty! Na fanoušky nevěříme. Věříme, že naše hudba buduje přátelství nebo bratrství - pouto smrti! Vzájemně si také přejeme to nejlepší pro DEADLY STORM ZINE. Společně se vezeme na DEADLY STORM, přinášíme chaos a zkázu a společně stoupáme v noční nadvládě smrti! Ti, kteří jsou noví, ať se podívají na death metal, začnou u VRYKOLAKAS! Ti ze staré školy, napište nám dopisy:
Khairil 714 Tampines Str.71 #11-202 Singapore 520714
VRYKOLAKAS - Nocturnal Dominion of Death (2024):
Recenze/review - VRYKOLAKAS - And Vrykolakas Brings Chaos and Destruction (2021):
---------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: