Rozhovor s válečnou death metalovou skupinou z Malajsie - HUMILIATION.
Odpovídal zpěvák BearBee, děkujeme!
Recenze/review - HUMILIATION - Conflagration (2023):
Ave HUMILIATION! Zdravím do Malajsie. Loni jste vytáhli znovu do bitvy s novým albem „Conflagration“, které mě přeneslo rovnou na bojiště. Před rokem se mi dostala do ruky i vaše předchozí deska „Infantry“ a abych pravdu řekl, tak ta se mi tolik nelíbila. Novinka je ale skvělá. Úplně cítím, že jsem přímo ve válce. Co se u vás za ten rok změnilo a jak nové album vznikalo?
Salam sejahtera Jakub! Zdravím tě do České republiky. Děkuji za zájem o HUMILIATION. Jsem BearBee, zpěvák, který bude odpovídat na všechny vaše otázky týkající se kapely. Cítíme se poctěni, že jsme mohli poskytnout rozhovor Deadly Storm zinu. Také je skvělé vědět, že jste si HUMILIATION všimli už před rokem. Děkujeme, že jste si poslechli naši novinku "Infantry" z roku 2022 a poskytli nám upřímnou zpětnou vazbu k albu. Taky cítíme, že s produkcí alba není něco v pořádku, ale nevíme přesně proč...... Nicméně jsme si rychle uvědomili, že na dalším vydání je potřeba něco udělat. Proto v případě "Infantry" nechceme trávit tolik času vymýšlením na negativa,... protože minulost je minulost, historie se nikdy nezmění... a dívat se dopředu k lepšímu. Tak je to lepší a zároveň se v kapele udržuje pozitivní energie.
Pro vydání v roce 2023 se vlastně nic moc nezměnilo. Proces skládání písní je pořád stejný, kdy si kytarista lámal hlavu a tvořil jednotlivé struktury, pak nechal bubeníka bušit do rytmu. Později během nahrávání jsme zvukaři poskytli velmi jasné informace o tom, co chceme a čemu se vyhnout, aby mixování a mastering písní proběhly podle očekávaní. Nakonec se nyní opět vracíme na bojiště s novým "tankem", který se jmenuje "Conflagration".... ani neustupujeme, ani se nevzdáváme....Frontrunner!!!
Ještě, než se dostaneme k vaší nové desce, mohl bys nám prosím prozradit, jak se zrodil nápad založit kapelu, kdo stál u jejího zrodu? Proveď nás prosím historií HUMILIATION.
Já a Mudon (bubeník) jsme historicky působili v kapele, která vznikla v roce 1996 během našeho vysokoškolského studia. V té době jsme byli mladí a neměli jsme žádný vážný plán na postup kapely.
Poté, co jsme já a Mudon v roce 2008 z této kapely odešli, jsme byli nečinní. Ve volném čase jsme neměli moc co dělat.
Nedlouho na to, v polovině roku 2008, se v mé hlavě objevilo nutkání založit novou kapelu. HUMILIATION je nápad můj a Mudona (bubeníka). Stanovili jsme si vizi, že nová kapela, kterou chceme založit, musí být seriózní v tom, aby dělala progres. Za druhé, samotná hudba má střednětempé nálady. Proto jsme zvolili death metal v jednoduchém pojetí.
Zatřetí jsme si vybrali válečné + vojenské téma a koncept, protože nám to opravdu sedí ke střednímu tempu valícího se tanku, střílející munice a bitevní scény.
Při realizaci tohoto snu jsme se setkali s Afe (baskytaristou) a začali se bavit o tom, jak dělat hudbu (samozřejmě metal obecně) jednoduchým způsobem, hudbu, která není složitá, ale zapamatovatelná. Vášnivě jsme překopali náš oblíbený playlist sestávající ze skladeb od Bolt Thrower, Asphyx, Massacre & Gorefest a mnoha dalších. Zároveň jsme hledali kytaristu. Tehdy bylo docela těžké najít v zemi (myslím tím Malajsii) deathmetalového kytaristu orientovaného na starou školu. Většina z nich se věnovala plným technickým věcem, brutálnímu deathu, vlivu grind core. Naštěstí jsme z okruhu našich přátel objevili Matta (kytaristu), který se death metalu opravdu věnuje. Tak jsme si sedli a zaměřili se na to, co vlastně chceme dělat. Rozhodli jsme se klást větší důraz na hudbu ve středním tempu... jednoduchou, ale obsahující silný groove. Po několika zkouškách jsme šli do studia a nahráli čtyři skladby pro naše první vydání, EP s názvem "Face The Disaster". Cítíme, že nám na tomto vydání něco chybí, a to je nedostatečně "heavy" zvuk. To nás přimělo vyhledat ještě jednoho kytaristu, aby naše hudba byla těžší a hutnější. Nový kytarista je také schopen přidat na těžkém zvuku při živém vystupování na pódiu. Výsledkem bylo, že jsme koncem roku 2009 angažovali našeho kamaráda Shaha (kytaristu). Od té doby se "bitva" při skládání nových písní a vydávání plnohodnotných alb nezadržitelně blíží...
Když jsem slyšel loňské album „Conflagration“ poprvé, sledoval jsem předtím jeden starý dokument o první světové válce. Můžu ti říct, že jsem pak udělal jednu věc. Dokument jsem si pustil znovu a k němu jako kulisu vaši novinku. Všechno sedlo perfektně dohromady! Jakoby byl zvuk dělaný přímo na míru. Kde a jak jste nahrávali, kdo je podepsán pod mixem? Mě produkce připomíná hrozně staré dobré BOLT THROWER. Bylo to účelem?
Opravdu??? Nikdy jsem si nemyslel, že jste sledovali dokument o 1. světové válce s albem "Conflagration" jako hudební kulisou.... jaký dobrý nápad.
Jsme nezávislá kapela pod nezávislým vydavatelstvím z Německa. Náklady a rozpočet na nahrávání, mix a mastering jsou opravdu napjaté. Pro album "Conflagration" jsme všechny procesy prováděli v naší milované zemi, v Malajsii. Nahrávání bicích a vokálních skladeb probíhalo ve studiu na okraji hlavního města Kuala Lumpur. Kytara a baskytara byly nahrány v osobním studiu v Peraku (stát na severozápadě Malajského poloostrova). Jelikož máme všichni osobní pracovní a rodinné závazky, dáváme si opravdu záležet na tom, abychom všechny nahrávky dokončili podle plánu, protože čas je základ. Někteří navíc počítají s každým centem nákladů. Ve studiích si na nic nehrajeme a po celou dobu session není nikdo lenoch .....hahaha.
Co se týče mixu a masteringu, pro "Conflagration" je dělal stejný člověk, zvukař, který s námi pracuje už od prvního vydání HUMILIATION v roce 2009.
Nikdy se nestalo, že bychom si od produkce slibovali, že bude jako Bolt Thrower. Jak už bylo vysvětleno v otázce výše, zvukaři jsme jen poskytli jasné zadání, že chceme mírně jasný, ale velký heavy zvuk. Možná to byla jen náhoda. Každopádně jsme zatím s tímto vydáním opravdu spokojeni.
Dívám se na obal a přemýšlím, co je to za typ tanku. Podvědomě mi to něco říká, ale jak je poničený, tak nevím, musíš mi pomoc. Prozraď nám, kdo je autorem a jak je motiv provázaný s vaší hudbou?
Když se chystá nové album, vždycky vymýšlím, jaká bude koncepce - obal, provedení. Stalo se, že v posledních letech a v současné celosvětové situaci zažíváme války, které se týkají některých zemí. Takže je dobré tuto situaci ztvárnit obrázkem poškozeného tanku jako vzpomínku na rok 2023. Hned poté jsem nápad předhodil ilustrátorovi, aby připravil skicu výtvarného díla, než se dopracuje ke konečné verzi a nakonec k vybarvení.
Namaloval ji náš místní malajský talentovaný ilustrátor (Arifullah Ali) olejomalbou na plátno o velikosti plátna.
Ve skutečnosti ho HUMILIATION často angažuje a svěřuje mu tvorbu obálek pro spoustu našich vydání.
Války jsou svinstvo, ale je také pravda, že z historického hlediska jsou samozřejmě hodně zajímavé. Jak vznikaly texty k novému albu? Pátráte třeba v archívech, sledujete filmy s válečnou tématikou? A jsou texty historicky přesné? Pamatuji si, jak mi kdysi HAIL OF BULLETS říkali, že za nimi přišel po koncertě profesor dějepisu a vytkl jim, že mají v jedné pasáži nepřesnost. Kdo a jak tvoří texty pro HUMILIATION?
Líbí se mi vaše slovo... války jsou svinstvo.
Válka + vojenství je naše téma a pojem od počátku. Spousta válečných + vojenských příběhů se nám mísí v hlavě, proto je budeme neustále používat jako téma & koncept v našich dalších vydáních a nikdy s tím nepřestaneme. Válka + vojenská tématika patří mezi nejzajímavější témata metalové hudby po textové i koncepční stránce. Když se texty spojí s naší deathmetalovou hudbou ve středním tempu, zní to jako tank valící se po zemi... ponořená vrtule hluboko v oceánu....letecké údery nad pevninou... při střelbě a bombardování způsobující oběti.
Malajsie (dřívější název Malajsie před získáním nezávislosti) se účastnila druhé světové války. Lidé bojovali za naši nezávislost, byli jsme v boji proti císařským. Máme také své vnitřní války. Máme spoustu válečných příběhů, které můžeme světu vyprávět o našem regionu, a dychtivě se o ně chceme podělit prostřednictvím naší hudby.
Je smutné, ale pravdivé, že lidská touha po moci a penězích vždy byla, je a bude hybnou silou lidské destrukce. Nelituji lidí, ani nechci nikoho omlouvat, ale válka zabíjí nevinné lidi.
Zabíjení lidí je to opravdu kvůli penězům & moci.
Dokud bude existovat člověk, historie válek nikdy nezanikne. Svět je o dobru a zlu. Buďte vždy připraveni "čelit katastrofě".
Všechny texty HUMILIATION jsou ode mě. Než dokončím jakýkoli text a spojím celý koncept alba, ponořím se do historické četby a ověřím si všechny relevantní informace. Tím se mohu vyhnout případné chybné interpretaci historických faktů. V případě "Conflagration" to začalo jednou postavou, kterou je seržant Hassan Osman. Odtud se text a koncept rozrůstaly.
Co vy a koncerty? Vystupujete hodně a rádi? A jsou vám milejší větší festivaly nebo malé kluby? Jaká je vůbec scéna v Malajsii? Vím, že máte hodně silnou scénu, co se týká brutálního death metalu, slamu a podobných záležitostí, ale moc old school death metalových kapel od vás neznám. Jak vnímáš vaše kapely ty?
Opravdu milujeme živá vystoupení. Právě zde můžeme publiku předat naši energii a uspokojit ho tím, že si užívá naši hudbu.
Od roku 2009 až do roku 2019 HUMILIATION hodně vystupovali, ať už na místní úrovni v Malajsii, nebo v zahraničí. Při výběru míst konání si nijak nevybíráme. Ať už je to velký festival, nebo malý klub, vystoupili jsme na všech možných místech. K dnešnímu dni jsme vystupovali (a koncertovali) v zemích jako Singapur, Thajsko, Japonsko, na evropských turné (Bulharsko, Rumunsko, Česká republika, Německo, Polsko, Rakousko, Dánsko, Nizozemsko, Švýcarsko).
Kvůli pandemii COVID-19 v roce 2020 nás to opravdu ovlivnilo pro výjezdy do zahraničí. Od té doby až do současnosti jsme do zahraničí ještě nevyjeli.
Malajsijská metalová scéna začala v polovině 80. let. Mezi kapely, které vznikly v této rané éře, patří například Black Fire a Rator. Scéna je stále větší a větší. Koncem 80. a začátkem 90. let u nás vzniká spousta kapel. Sil Khannaz, Brain Dead, Silent Death, Suffercation, Senseless patří mezi velké deathmetalové kapely z té doby. Stále máme i další žánry, jako Infectious Maggot, Negation, Social Infection pro grind core/industrial; Nebiras, Aradia pro black metal; FTG, Tandus pro thrash metal a Modar pro doom metal. Koncem 90. let rozšířily úřady propagandu, že všechna extrémní hudba jsou spojena s uctíváním satana. Výsledkem bylo, že úřady neschvalovaly povolení k místním koncertům, a aby toho nebylo málo, několik metalových obchodů v Kuala Lumpuru bylo také napadeno. Zabavili všechny věci se symbolem pentagramu a obráceného kříže, zejména věci metalových kapel. Pak scéna na několik let téměř usnula. Scéna se znovu rozjela, když v roce 2001 v Kuala Lumpuru hráli Napalm Death. Poté se v Malajsii objevilo mnoho extrémních metalových kapel jako Kreator, Destruction, Death Angel, DRI, Hate Eternal, Lock Up, Misery Index, Dying Fetus, Warbringer, Municipal Waste a mnoho dalších. Blackmetalové kapely se však téměř nevyskytují, protože úřady pečlivě sledují undergroundové hnutí, které se týká black metalu. V současné době existuje spousta nových kapel, které jsou dobré v tvorbě hudby. Jsme na ně hrdí a tyto nové kapely se zasloužily o to, že scéna stále existuje.
Dalo by se říct, že Malajsie je pro mě země metalu zaslíbená. Čím si to vysvětluješ? Prostředím, historií? Třeba u nás v Čechách moc death metalových kapel nemáme. U nás se jede spíše grindcore.
Na to, že je to malá země, není ani tak velká, ani tak malá. Ve srovnání s Thajskem nebo Indonésií jsme docela malá země, na vybrané koncerty se vejde až 500 lidí, což je velmi dobré. Řekl bych, že někdy, když do Malajsie přijedou komerční rockové a metalové kapely, může na koncert přijít zhruba 2000 lidí, což není zase tak málo.
Také zde můžeme vidět, že spousta mladší generace se věnuje metalcoru, ale je v odděleném hnutí. Metalová show, která zahrnuje metalcoreové kapely, zde nemusí být dobrým nápadem. Je těžké spolupracovat a to je fakt.
Jedno je jisté, ať už se se scénou stane cokoliv, HUMILIATION budou pokračovat a zůstanou aktivní a produktivní.
„Conflagration“ je o válce. Malajsie si v novodobé historii prošlo v roce 1941 válkou s Japonskem. Válka musela vaši zemi hrozně vyčerpat. Cítíte stále odkazy z historie ve společnosti i nyní? U nás byl zase mnoho let socialismus a v některých momentech se nám zažité stále v různých podobách vrací. Byla a nebo je válka o Malajsii i vaším tématem, co se týká hudby?
Ano. Malajská válka je samozřejmě v našem lyrickém a albovém konceptu. Místní válečná historie je součástí našeho života. Každopádně, zejména v éře tisíciletí, nemají minulé války na společnost velký dopad. Protože dnes je svět moderních technologií a internetu, lidé jsou zaměstnáni individuálním životem. Méně se zabývají minulostí. Proto ji vytahujeme a dokumentujeme tyto příběhy, zejména o válkách, které se staly v naší zemi a regionech, naším způsobem prostřednictvím textů a hudby. Lidé si nás možná nevšimnou, ale nám je to jedno, protože to děláme pro vášeň v deathmetalové hudbě a válečné + vojenské historii.
Před lety byla metalová hudba vládou přísně zakázaná, ale jak se pomalu stává pro společnost přijatelnou, vláda jí začíná dávat prostor. To ale vůbec neznamená, že ji podporují. Veřejnoprávní stanice sice hrají nějakou metalovou hudbu v rádiu, ale s určitými omezeními, jen velmi zřídka se stane, že by se v rádiu nebo v televizi objevila deathmetalová skladba.
Hrajete válečný death metal, pro mě osobně je to jeden z nejoblíbenějších druhů tohoto stylu. Asi se mnou budeš souhlasit, že otci zakladateli byli kdysi BOLT THROWER. Následovali HAIL OF BULLETS, nověji pak DECYING, MEMORIAM, DEATH KOMMANDER, JUST BEFORE DAWN, SCALPTURE. Válečnou tématikou se často zaobírají i VADER. Proč si myslíš, že je válka pro death metalisty tolik zajímavá? Jak bys vůbec definoval, co má mít poctivý válečný smrtící kov v sobě?
V tomto ohledu s vámi souhlasím. Tyto kapely jsou na "bojišti".
Válka má všechno... agresi, chamtivost, moc, nadvládu, zlo a temnotu. K tomu se podle mě hodí metalová hudba obecně. Konkrétně u death metalu je tu další prvek, který spojuje válku s death metalem, a tím je samotná 'smrt'. Ve válce buď prohrajete, nebo vyhrajete....buď zemřete, nebo budete pokračovat v přežívání se svým životem. Stručně řečeno, říká vám to, abyste měli vysokého ducha... pokračujte a buďte silní!
Stát se deathmetalistou, jít na živé vystoupení je jako jít na bojiště s cílem "vyhrát" bitvu... a způsob, jak "vyhrát" bitvu, je vyhrát díky mlácení hlavou společně s ostatními jako tým... jako pluk, prapor nebo četa....tedy můžete být "From Strength To Strength".
Jako kapela, když jdeme na bojiště, jsou naše písničky "kulkou", buďte připraveni na to, že vás zastřelí....hahaha.
HUMILIATION určitě chystají nějaké koncerty, akce pro fanoušky. Co turné k nové desce? Prozraď nám prosím, co nového je ve vašem táboře a co bude následovat v nejbližší době?
Naposledy jsme byli na cestě v roce 2019. Pandemie COVID-19 nám hodně změnila plán turné. Nyní se chystáme na koncerty. Zatím toho nemůžeme moc říct, protože diskuse stále probíhá. Jisté ale je, že v roce 2024 se koncerty a vystoupení uskuteční.
Na konci prosince 2023 jsme právě oznámili našeho nového člena, Farhana (kytaristu), který nahradil Asrafa. Jednotka je neporušená, plná taktiky a strategie. Jen počkejte, až v blízké budoucnosti vypustíme novou "kulku", protože jsme military death metalová kapela.
Myslím, že letos jste válku se svým novým albem rozhodně vyhráli. Poslouchám jej opravdu velmi často. Vyloženě si vaši hudbu užívám. Děkuji moc za to! A děkuji i za rozhovor. Budu se těšit na dalším bojišti a přeji vám, ať se vám daří i v soukromí!
Díky moc Jakube! Velmi si toho vážím! Je to pro nás čest, když jste nám udělili cenu za "vítězství" ve válce s naším novým/posledním albem "Conflagration".
Ještě jednou děkujeme za rozhovor DEADLY STORM ZINE a děkujeme za podporu, HUMILIATION.
Do té doby grindujte dál! ...na military death metalový způsob.
Recenze/review - HUMILIATION - Conflagration (2023):
---------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: