DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

středa 29. listopadu 2023

Rozhovor - HELLFROST - Syrový, ryzí, maniakální blackened death metal, u kterého shoříte na popel!


Rozhovor s blackened death metalovou skupinou z Floridy - HELLFROST.

Odpovídal Dave Vainer (kytara, zpěv), děkujeme!

Recenze/review - HELLFROST - Hellfrost (2023):

Ave HELLFROST! Nikde jsem s vámi nenašel žádný rozhovor v češtině. Poprosím tě tedy nejdřív, abys čtenářům, kteří vás ještě neznají, představil kapelu. Můžeš klidně začít úplně od začátku a provést nás celou historií HELLFROST.

Skupina Hellfrost, kterou v roce 2010 založil Dave Vainer v Naples na Floridě jako sólový projekt, rychle zaujala místní scénu a stala se silným projektem. V průběhu let si tento subjekt vytvořil odkaz a vydal ceněná undergroundová alba. V poslední době Hellfrost zažívá oživení, když se k němu přidali bubenický veterán Angelo Duca a baskytarista Ryan Blackburn, což kapelu vyneslo do nových výšin.

Letos vydáváte čerstvou novinku „Hellfrost“. Opět se jedná o temný, drsný a poctivý thrash/death/black metal. Přistupovali jste k nahrávání jinak než minule nebo jste zvolili ověřené postupy?

Proces nahrávání našeho vlastního alba se hodně lišil od toho, jak jsme to dělali předtím. Je to první album Hellfrost s živými bicími od alba Pagan Son (2016), první album Hellfrost, které vyšlo bez dlouholetého člena Syda Vainera hrajícího na basu, a naše první album vydané nahrávací společností. S Derekem Roddym jsem se dostal do kontaktu přes svého blízkého přítele, který mi řekl, že má nahrávací studio v Deerfield Beach na Floridě. Pokud sledujete Dereka Roddyho, je o něm známo, že má pověst člověka, který ve studiu dělá jen jeden nebo dva záběry na jednu písničku, a přesně to od nás očekával. Věřte tomu nebo ne, ale většinu práce na albu jsme dělali v naší zkušebně, a ne ve studiu. Než jsme se dostali do studia, byli jsme téměř stoprocentně připraveni začít nahrávat. S Derekem se mi nahrávalo skvěle. Nebylo v tom žádné ego a připadal jsem si, jako bych se s klukama jen tak poflakoval. Celé album jsme nahráli asi za dva dny. Dalším krokem pak bylo míchání. Mixování byla vlastně ta část, která trvala nejdéle. Trvalo několik pokusů, než se nám podařilo dostat vše tak, jak jsme si mysleli, že by to mělo znít, nicméně když jsme poslali náš mix do vydavatelství, odmítli ho. To pro nás bylo zklamání a dohadovali jsme se mezi sebou, co udělat pro nejlepší řešení. Poté, co jsme o tom několik týdnů mluvili a spali nad tím, jsme se rozhodli požádat mého bratra Syda Vainera, aby se s námi vrátil do studia a album zremixoval. Výsledný mix dopadl skvěle a to je to, co na albu uslyšíte.


Nová deska mi přijde o nějaký řád komplikovanější, zpočátku možná méně přístupná, zároveň ale neskutečně temná a zlá. Byl to záměr? Jak vlastně album vznikalo a jakým způsobem jste skládali muziku?

Takže velkou část nového alba jsem složil sám. Studoval jsem skládání písní a hudební teorii a pro mě není lepší pocit, než když poprvé hrajeme novou píseň s kapelou. Po vydání našeho posledního alba Dark Ages (2021) se Hellfrost rozpadli. Přišli jsme o bubeníka a dlouholetého člena Syda Vainera. Navzdory všemu jsem byl odhodlaný kapelu udržet v chodu. Hodně jsem tento výpadek využil k tomu, abych se soustředil na psaní nových písní a vybudoval tak základ pro reformu kapely. Po měsících oslovování lidí a měsících konkurzů jsem potkal současného bubeníka Angela Ducu. Jakmile jsem měl pevného bubeníka, věděl jsem, že se mi podaří najít i ostatní potřebné muzikanty. Ve spolupráci s Angelem jsem pokračoval v práci na nových písních a v konkurzech na kytaristy a baskytaristy. Po dalších několika měsících konkurzů jsem se seznámil se současným baskytaristou Ryanem Blackburnem. I přes nedostatek zkušeností s hraním v kapelách se Ryan opravdu zhostil své role a ve studiu odvedl skvělou práci.

Mám „Hellfrost“ ve svém MP3 přehrávači a musím říct, že jsem jím doslova pohlcen. Nejsou to jen skvělé nápady, ale i zvuk, který je jedním slovem devastující. Sedím třeba v tramvaji a najednou se přistihnu, že si podupávám nohou. Mám sto chutí začít pařit. Nebýt už pán v letech, asi bych to i udělal. Kde jste desku nahrávali a kdo je podepsán pod masteringem?

Jak už jsem zmínil v rozhovoru, album jsme nahrávali v Deerfield Beach na Floridě a nahrával ho Derek Roddy. Naše album masteroval v Imperial Mastering Colin Davis z kapely Vile. Colin má za sebou dlouhý životopis kapel, kterým v průběhu let dělal mastering, a my jsme s prací, kterou na našem albu odvedl, opravdu spokojeni. Zvuk našeho stejnojmenného alba je zatím naším nejlepším počinem a přesně představuje plnohodnotný zážitek z Hellfrost tím nejlepším možným způsobem, aniž byste nás skutečně viděli naživo.


Kdo je autorem textů na „Hellfrost“? A o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?

Všechny texty jsem napsal sám. Neustále čtu zprávy, knihy, články, sleduji filmy, mluvím s různými lidmi a setkávám se s nimi. Vždycky jsem na lovu dalšího tématu, o kterém bych mohl psát. Hodně inspirace pro texty čerpám ze skutečných událostí. Píseň Mikroplasty je o plastech v oceánu. Je všeobecně známo, že ničíme planetu, a to je opravdu brutální. Píseň Megalodon byla inspirována filmem The Meg. Umělá inteligence se zabývá tématem technologie, která přebírá a nahrazuje lidský aspekt života. Celkově každá z písní obstojí sama o sobě se svým silným poselstvím. V textech Hellfrost jde především o to, aby se k nim mohli vyjádřit naši fanoušci a aby se k nim mohli vyjádřit potenciální noví fanoušci.

Kdo je podepsán pod obalem novinky „Hellfrost“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste vůbec motiv na obal vybírali?

Obal našeho alba ilustroval Ipoet Poetra ze společnosti Five Miligrams Art. Jelikož se naše album jmenuje "Hellfrost", potřebovali jsme obrázek, který by přesně vystihoval to, co si představíte, když uslyšíte název Hellfrost, a to se nám povedlo. Na obalu alba je Satan vystupující ze zamrzlého jezera a zároveň ničící lidstvo. Život se skládá z rovnováhy dobra a zla, někdy vás potká šňůra dobrých časů a někdy vás zasáhne tragédie, ale ať se stane cokoli, věci se vždy posunou do opačného stavu.


Když se ještě podíváme do začátku…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že jste dali dohromady kapelu? A proč zrovna thrash black death metal? Není to zrovna styl, který by vám získal velkou „slávu“.

Hudba, kterou píšu, je hudba, kterou mám rád. Když jsem vyrůstal, vždycky jsem měl nejradši thrash, black a death metal. Vždycky jsem byl vyděděnec a nezapadal jsem, díky metalu bylo cool být jiný. Nikdy jsem nerezonoval s mainstreamovým rockem nebo popem. Možná jsem blázen, ale když slyším veselou povznášející hudbu, vyvolává ve mně vztek a úzkost. Hudba, kterou píšu pro Hellfrost, mi prostě připadá správná a všechno přichází přirozeně.

Pocházíte z Floridy a hrajete extrémní thrash/death/black metal. Naše čtenáře by určitě zajímalo, jak funguje vaše metalová scéna? Abych pravdu řekl, tak poslední dobou od vás slyším jen samé skvělé smečky. Znamená to, že je u vás v současnosti scéna hodně silná? Co třeba koncerty, kolik chodí lidí?

Hudební scéna na jižní Floridě se neustále vyvíjí. Během pandemie byla Florida nejmírnější v omezeních v celé zemi. Florida byla prvním státem, který zrušil povinnost nosit roušku, a Florida nevyžadovala očkování pro nikoho. Všechny tyto faktory vedly k obrovskému přílivu lidí, kteří se na Floridu stěhovali z celých USA. Díky tomu, že se všichni tito lidé stěhovali, měla hudební scéna šanci se rozvíjet. Nyní je zde více hudebních fanoušků, více hudebníků a více kapel než kdykoli předtím. Jsem opravdu rád, že vidím všechen tento růst, protože to otevírá nespočet příležitostí.


Z vaší hudby je cítit, že jste ovlivněni jak americkou thrash death metalovou školou, tak i starými evropskými kapelami. Jak jste na tom jako fanoušci? Máte radši původní metal devadesátých let nebo čerpáte inspiraci i z nových desek? Pokud ano, zajímalo by mě, které smečky měly/mají na HELLFROST největší vliv.

Jako metalista si cením všech klasik. Vyrůstal jsem na všech typických metalových kapelách 70., 80. a 90. let. Všichni jste připraveni, kdo to je. Všechny tyhle kapely byly mými prvními vlivy. V dnešní době se věnuji vinylům a kazetám a dělám hodně předobjednávek a nákupů naslepo. Mezi mé oblíbené novinky patří Skalmold - Ydalir, Warmen - Here for None ,Tyrant - The Lowest Level a Marduk - Momento Mori. Jako současný umělec cítím, že je důležité držet krok s našimi současníky.

Co vlastně vy a koncerty obecně? Jste kapelou, která jezdí po koncertech, co to jenom jde nebo si hodně vybíráte? Máte nějaký sen, třeba skupinu, se kterou byste chtěli vyrazit na turné nebo festival, město, kde byste chtěli vystupovat?

Naše rezervace obvykle probíhají v cyklech. Rádi si na několik měsíců objednáme spoustu koncertů a pak na chvíli přestaneme hrát. Tento čas využíváme k práci na psaní písní a propagaci. Právě teď jsme ve stavu prostoje a hledáme nejlepší bookingovou agenturu, která by nás zastupovala. Naším cílem je dostat se na větší koncerty s většími kapelami. Pokaždé, když Hellfrost hraje naživo, budujeme si vztah s fanoušky a v každém městě, které navštívíme, si uděláme přátele. Nejraději mám fanoušky, kteří nevědí, kdo jsme, a zůstanou se dívat na náš set.


Jdu si vaši novou desku „Hellfrost“ znovu pustit. Musím říct, že pro mě osobně se jedná v podstatě dokonalé thrash/black death metalové dílo. Totální inferno. Přeji vám, aby se nahrávce dařilo, aby se dostala k co největšímu počtu fanoušků. Zaslouží si to. Přeji vám vše nejlepší i v osobním životě. Ať se vám daří a poslední slova jsou tvoje. Pokud chceš něco vzkázat fanouškům, labelům, promotérům, máš prostor. Děkuji za rozhovor a už teď se těším, až vás uvidím někdy naživo!

Děkuji za rozhovor.

Moc děkuji všem, kteří si našli čas na přečtení tohoto rozhovoru, a všem, kteří si poslechli naše album. Hellfrost je pro fanoušky a metalovou komunitu. Držte s námi prosím krok na Facebooku, Instagramu a TikTiok.

 




---------------------------------------------------------------------------------------------------