Rozhovor s death grindovou skupinou z Finska - GOATBURNER.
Odpovídal Keijo Niinimaa, děkujeme!
Recenze/review - GOATBURNER - Fatal (2023):
Ave GOATBURNER! Zdravím do finského podzemí. Ještě než se podíváme na vaše album, tak vám musím poděkovat. Novinku „Fatal“ jsem slyšel poprvé jednou v pátek, když jsem šel totálně naštvanej z práce. Znáš to, všechno na mě padalo. Lidi kolem mi připadali tupí a hloupí. Měl jsem sto chutí postavit repráky proti nim a dát pořádně vaši hudbu nahlas. Povedla se vám deska, která láme kosti! Jak a kam jste se chtěli posunout proti předchozímu albu „Extreme Conditions“? Mě připadá novinka surovější, divočejší.
Rád pomůžu, haha... Předpokládám, že jsme se chtěli posunout dál s trochu větším tempem, méně sludge a více změnami tempa. Pravděpodobně i naše turné trochu změnilo to, jak spolu hrajeme. Prostě super slyšet, že to vyšlo, protože i my jsme s výsledkem docela spokojení. Tyhle nové písničky je navíc opravdu zábavné hrát naživo.
Abych nezapomněl, mohl bys nám prosím vaši kapelu představit? Poctiví fanoušci death metalu a grindu vás asi znají, ale pro ostatní. Proveď nás prosím historií GOATBURNER? Jak jste se dali dohromady a proč právě tenhle styl hudby?
V roce 2017 jsme začali vytvářet koncertní kapelu, která by vyplnila rozvrhy, když naše ostatní kapely nemohou vyjet. Spider je také na volné noze a hraje ve spoustě dalších kapel jako já, ale ostatní členové mají většinou problém sehnat volno v práci a/nebo s rodinami. Oba máme death metal hodně rádi a máme za sebou i nějakou historii s dm kapelami (já s Vomiturition, Spider ještě dělá Skulmagot), takže nám přišlo dobré mít to jako základní kámen naší hudby. Chtěl jsem použít svoje zesilovače a pedály z doomovějšího Morbid Evils a to nízké ladění, abychom měli trochu špinavější zvuk než techničtější dm kapely. Také jsme chtěli zůstat jako duo i naživo, což mě přimělo hrát přes dva gtr zesilovače a jeden basový (s oktáverem), aby to odpovídalo studiovému zvuku.
Pojďme k novince. Asi každý, kdo objeví nějakou novou muziku, i já dám hodně na cover, Říká se, že obal prodává. Kdo jej maloval na novou desku "Fatal"? Je to hodně zajímavá, morbidní koláž!
Spider namaloval obal, který se stal i jedním z textů (Pool of Blood), a část z něj je na EP Danger, které jsme nahráli na stejné session. Takže vzhledem k tomu, že jsem album nahrál a smíchal já, jsme ještě víc DIY než na debutu. Můj dobrý kamarád Scott Hull z Pig Destroyer odvedl skvělou práci s tím, aby byl master špinavý a zlý.
Jak už jsem zmiňoval, songy mi doslova drtí kosti. Hodně k tomu přispívá zvuk. Je špinavý, surový, připomíná buldozer, který úřaduje na hřbitově. Prozraď nám, kde jste nahrávali, kdo je podepsán pod masteringem a mixem? Vždycky si vzpomenu při poslechu na staré CARCASS, AUTOPSY, MORTICIAN. Chtěli jste znít „podobně“?
Ups, částečně jsem na to už odpověděl. Pronajali jsme si velkou místnost na nahrávání bicích v Turku, kde bydlím. Chtěl jsem mít dost prostoru pro bicí a kytaru, aby se v místnosti mísily mikrofony. Poté jsem provedl další kytarový tracking ve své vlastní zkušebně / studiu (Chaotic Doom Cave Studios) a nakonec jsem na stejném místě přidal vokály. Přemýšlel jsem sice, že bych o mix požádal někoho jiného, ale když už jsem ze stejné session udělal EP Danger, přišlo mi přirozenější udělat to sám. Neměli jsme v plánu znít podobně jako cokoliv jiného, jen jsme chtěli znít tak, jak chceme znít naživo. Kytary jsou dabované, ale i "basa" je tentokrát nahraná s kytarou a oktáverem, což je můj živý rig. Moc hezky se ty odkazy poslouchají, protože všechny jsou zabijácké!
O čem jsou texty na „Fatal“? Je to death grindová klasika - hroby, kosti, lebky, hřbitovy? Nebo se jimi snažíte i něco sdělit, předat nějaké poselství? Kdo je autorem?
Je zde devět chmurných příběhů o smrtelných nehodách v domácnosti, které jsou pěkně graficky zpracované. Nebezpečí je intro, které vede k úvodní povídce Pool of Blood. Ten můžu otevřít: někdo čistí bazén, uklouzne, spadne a uhodí se do hlavy a probodne se čisticí tyčí. Píseň končí utonutím a vykrvácením.
Má oblíbená otázka a myslím, že čtenářů taky. Jak tvoří GOATBURNER nové skladby? Nech prosím nahlédnout do vaší kuchyně. Kdo je autorem základních motivů? Vzniká vše ve zkušebně? Zajímal by mě samotný proces skládání nových songů.
To je vlastně dobrý nápad. Na prvním albu jsem všechny riffy udělal jako demosnímky, které jsme pak společně se Spiderem dokončili. Občas se dost měnily a já jsem nikdy nechtěl programovat bicí, ale nechal jsem bubeníka, ať si s nimi dělá, co chce. Každopádně to byly "extrémní podmínky" s výjimkou Scorched a Blown Away, které jsme napsali a nahráli ve studiu. Teď na novém albu vznikly některé písně podobným způsobem, ale víc než polovina z nich byla založena na riffovacích sezeních, která jsme spolu měli. V podstatě jsme oba hráli na kytaru a házeli nápady na zkušebně a pak jsme jen nahráli jednotlivé riffy, na kterých jsme pracovali. Kytary jsem většinou dodělával až později doma a nakonec jsme strukturu písně dotvořili bicími. Pool of Blood a Morbid Angle jsme ale dělali jinak: v podstatě jsme jamovali a psali za pochodu. Danger jsme zase napsali ve studiu a hned poté nahráli. A pak je tu Dismemberment, kterou jsem dokončil z riffovacích seancí a Spider si dělal aranže bicích sám. Písničky vznikaly poměrně dlouho, ale nakonec jsme nějakým způsobem použili v písničkách dost podobná témata (čehož jsem si všiml až později), což album IMO docela dobře spojuje. Co se týče textů a vokálů, všechny vznikly až později, když jsem je nahrával. Příště to asi změníme a vytvoříme i vokály před vstupem do studia.
Trošku mi vrtá hlavou jedna věc. Jste z Finska a já vaši scénu docela podrobně sleduji. Většina mladých undergroundových death metalových skupin hraje hodně temně, studeně a zároveň má jejich hudba v sobě určitou melancholii. Pro mě je to poznávací znak finských kapel (alespoň tak to vnímám). Vy jste ale úplně jiní! Suroví, syroví, nekompromisní. U nás kdysi hráli na festivalu vaši kolegové INFERIA a ti měli hodně podobný feeling. Cítíte hudbu jinak? Měli jste jiné vzory?
Nevím, jak to, že nezníme tak finsky... asi proto, že jsme oba vyrostli na americkém a britském (a švédském) DM. Navíc, jelikož jsem v Morbid Evils s více doomem a melancholií, přijde mi lepší mít pro Goatburner něco syrovějšího, ale přesto být odlišný od Rotten Sound, Ratface nebo Skulmagot.
Každý nějak začínal, učil se, objevoval. GOATBURNER jsou kapelou ze zkušených muzikantů. Jaké ale byly vaše začátky? Co bylo prvním impulsem, že si vzal do ruky nástroj, jaké smečky si jako mladý poslouchal?
Začínal jsem jako zpěvák a hrál jsem i na kytaru pro Vomiturition, z čehož vznikl Rotten Sound, kde jsem dělal jen vokály. Byly tu i další kapely jako Medeia (vokály) a Age of Woe (kytara), ale v současné době jsou Morbid Evils, RS a GB aktivní kapely, ve kterých jsem a všechny také koncertují. Spider působil v Ratface, Skulmagot, Bloodlands a M.O.R.A., ale jeho historii opravdu tak dobře neznám.
Už druhé album jste vydali u vynikajících Time to Kill Records. Skvělá volba! Novinka vyšla jako kazeta, CD a digitálně. Ale co vinyl, nechystáte? Jaký je vlastně tvůj vztah k hudebním nosičům? Jsi sběratel? Podporuješ kapely?
K dispozici je také vinyl, vlastně prostřednictvím TTK. Osobně už nesbírám, protože moc cestuji a všiml jsem si, že každý pohyb je dost těžký. Takže jsem svou sbírku nakonec před několika lety prodal, což zní kacířsky. Občas mi poslech vinylů chybí, ale jak bylo řečeno, stěhování je jednodušší a vzhledem k tomu, že většina věcí je dostupná online a taky v telefonu, nejsem úplně na dně.
Vždycky mě zajímá, jaký je underground v zemi, ze které kapela pochází. Jak je na tom Finsko a death metal? Chodí lidé hodně na koncerty? Kupují nosiče, merchandise? Jak probíhá třeba koncert ve Finsku, který považujete za hodně povedený?
Máme teď velmi vitální novou vlnu finských DM, také s mladými kapelami místo nás starých páprdů. Kapely jako Galvanizer a Morbific jsou už docela mezinárodní, ale pod nimi bublá spousta dalších, jako Cryptic Hatred, Ashen Tomb, Mädätys, Azatoth, Unholy Rites a další a další.
Co vy a koncerty? Jak jsou pro vás důležité? Baví vás spíš velké festivaly nebo malé kluby? Co nějaké turné, bude? Třeba Obscene Extreme by pro vás byl ideální festival!
Všechny koncerty se nám moc líbí a na OEF jsme hráli už loni. Turné je vždycky nejlepší a tehdy jsme jeli dva týdny kolem OEF. Právě teď se chystáme na 3 týdny do Brazílie s NervoChaos, Test a Sodoma, což je první turné s Fatal a také pracujeme na rozsáhlém finském turné a dlouhé evropské šňůře na začátku příštího roku.
Na závěr si dovolím jednu trošku filozofickou otázku. Co pro tebe znamená hudba? Jak bys definoval death metal, grindcore. Je to pro tebe odpočinek, relax nebo životní styl?
Hudba je můj životní styl, cestování, psaní, poslouchání, hraní. Bez ní bych nebyl stejný člověk.
Ještě nám prosím prozraď, co chystají GOATBURNER v nejbližších měsících? Navnaď trošku fanoušky.
Takže nás čeká brazilské turné, pak Finsko a Evropa a na podzim pravděpodobně další evropské turné po festivalech, na kterých budeme hrát. Taky doufám, že se nám na příští rok podaří dostat něco do Asie a Austrálie/NZ. Jedna důležitá věc je ale začít psát další album, protože jeho dokončení a vydání bude zase nějakou dobu trvat. Chceme tuhle mašinu udržet v chodu a vyvíjet se.
Děkuji moc za rozhovor. Až mě zase naštvou v práci nebo až se podívám na zprávy a budu potřebovat vyčistit hlavu, tak vím, co budu poslouchat – jasně, že „Fatal“! Je to skvělé album, díky moc i za něj! Ať se vám daří!
Moc děkuji!!!! Byla to velká zábava a doufám, že se uvidíme na nějakém koncertě.
Recenze/review - GOATBURNER - Fatal (2023):
---------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: