Rozhovor s death metalovou skupinou z Polska - ABOMINATED.
Odpovídal Marc (kytara), děkujeme!
Recenze/review - ABOMINATED - Traumatic Putrefaction Abominated (2023):
Ave ABOMINATED! Zdravím do polského undergroundu. Doufám, že je u vás vše v pořádku. Mělo by, máte na kontě letos debutové skvělé album své kariéry. Musím se přiznat, že mě doslova přikovalo na zeď. Je temné, energické, řeže ostrou hranou nože. Je hodně slyšet, že jste odvedli skvělou práci a taky velká porce talentu. Jak vnímáš novou desku v souvislosti s vaší demonahrávkou „Decomposed“? Kam a jak jste se chtěli posunout a v čem jsou podle tebe nahrávky odlišné?
Zdravím Jakuba! Naše dlouhohrající deska byla plánována od roku 2021, ale museli jsme pro ni shromáždit několik nových písní. Hodně jsme zkoušeli a odehráli pár koncertů, abychom nové písně otestovali a vylepšili nedostatky. Také jsme trochu změnili náš zvuk, který byl dříve zaměřen hlavně na pedál Boss HM-2. Teď jsme chtěli znít víc evropsky, ne stoprocentně švédsky. A samozřejmě, demo jsme nahráli teprve na začátku kariéry, takže naše hraní bylo trochu nedbalé. Proto jsme se rozhodli, že produkce tohoto dema bude trochu víc připomínat garážovou/sklepní atmosféru. Nová nahrávka vznikla v úplně stejné sestavě a se stejným producentem, ale naše vybavení a schopnosti byly tentokrát lepší. Demo bylo chytlavé a mělo dobré písničky, ale tempo bylo trochu pomalé, takže jsme se rozhodli nahrát je znovu. Mnoho deathmetalových kapel to dělalo podle tohoto vzoru. Celkově jsme z našeho LP i z dema nadšení. Byl to pro nás prostě další krok. A určitě ne poslední!
„Traumatic Putrefaction Abominated“ v sobě obsahuje všechny atributy dobrého death metalu. Pro mě osobně se jedná o desku, ke které se hrozně rád vracím. Jakým způsobem vznikala? Jak skládají nový materiál ABOMINATED?
Díky za kompliment! Psaní nového materiálu bylo úplně stejné jako u starého, hlavním autorem kytarových riffů jsem byl já, Marc. Hrál jsem si v ložnici spoustu riffů a snažil se je spojit do jedné písně. Na zkouškách jsme ty riffy hráli společně, bubeník přidával svoje party a po pár pokusech jsme některé části vynechali nebo přidali jiné. V éře Decomposed byly všechny riffy moje a všechny texty napsal bubeník - Ordynathor. Na Traumatic Putrefaction Ordynathor přidal i pár svých kytarových nápadů - to je ale nadaný chlapík, co? - a Greg dodal texty k novým písním. A co se týče produkce - ta byla úplně stejná jako u předchozí nahrávky. Ordynathor (John) nahrál bicí, ZB nahrál basové linky a já jsem přidal kytary pro levý a pravý kanál a později jsem přidal pár sól založených na floyd rose bass uprostřed.
Dohledal jsem si, že pod mixem a masteringem je podepsán Paweł Sota. Musím potvrdit, že zvuk doslova zabíjí. Pořád mě to nutí na hi-fi věži přidávat volume. Robert vám vytvořil zvuk, který je krutý, surový a zároveň temný a živočišný. Jak se vám s ním spolupracovalo a proč právě on? V jakém studiu jste nahrávali a jak vše probíhalo?
Ano, to je pravda, udělal obě naše vydání. Takže! Naše volba byla jednoduchá, protože Paweł je náš kamarád, to je důvod číslo jedna. Důvodem číslo dvě bylo, že měl možnost využít Chróst Studio, které založil Winicjusz Chróst ze slavné polské rock/bluesové kapely Breakout. Toto studio je vybaveno analogovými předzesilovači, konzolemi a vintage mikrofony. Chtěli jsme vzdát hold deathmetalovému zvuku 90. let, kterého dnes není tak snadné dosáhnout, protože většina studií používá moderní vybavení. A musím vám říct, že moderní zesilovače, předzesilovače atd. znějí jako z jednadvacátého století a my jsme chtěli znít jako kapela před jednadvacátým stoletím. Samozřejmě se používalo i nové nahrávací zařízení, ale to tam nebylo to hlavní. Doufáme, že je to slyšet jak tady, tak i na demu Decomposed! A k procesu nahrávání - studio bylo zamluvené na čtyři dny. První den jsme nahrávali bicí, druhý den baskytaru, třetí den kytary a poslední den patřil zpěvu. Po skončení práce kapely se Sota soustředil na mix a mastering. Je to sice talentovaný producent, ale celou myšlenku zvuku dělala kapela. My jsme mu jen vysvětlili, jak to chceme udělat, a on se postaral o zbytek postprodukčních kouzel.
Nedílnou součástí a jakýmsi bonusem navíc je pro fanoušky dnes CD. Vy jste jej vydali u Godz ov War producitons a je opatřeno děsivým obalem. Autorem je Juanjo Castelano, jehož práci velmi obdivuji. Proč právě on? Jak jste se dali dohromady a proč jste zvolili právě tento motiv?
Ano, Godz ov War společně s Behind The Mountain nás vydali na CD a vinylu. Ale spolupracovali jsme také s Destruktion Records, kteří nás vydali na kazetách. Tento formát je samozřejmě určen zarytým, staromódním metalovým fanouškům! Hledali jsme atmosféru Dana Seagravea pro artwork a jednoho dne mi můj kamarád Johannes Chn z Destruktion řekl: "Hele, už jsi zkoušel Juanjovy artworky? Je to budoucí Dan Seagrave." A jo... podíval jsem se na ně. Jeho umění mi vyrazilo dech. Napsali jsme Castelanovi, zeptali se na cenu, poslali naši hudbu a texty a bum! Hotovo! Řekl, že jeho nejoblíbenější album všech dob je Left Hand Path a že v naší hudbě slyší vlivy Entombed, takže svou práci odvedl velmi rychle a my všichni jsme měli z výsledku velkou radost!
Toulám se podsvětím již přes třicet let a do Polska si chodím pro muziku vlastně na jistotu. Myslím, že máme podobnou náturu i vkus, co se týká metalu. Mám vaše kapely hodně rád a pečlivě sleduji vaši scénu. Možná vám i trošku závidím, my máme u nás jen pár death metalových smeček, které stojí za to. Čím si to vysvětluješ, že zrovna u vás se blacku a death metalu tolik daří? Jak vnímáš vaši scénu, fanoušky, labely?
Kámo, já prostě nevím, ale velké a uznávané kapely z Polska hrají jen black metal, rap nebo disco. Někdy death metal, ale spíš moderní nebo blackově zakončený. Někteří lidé po celém světě říkají, že máme takový ten náš... feeling k téhle hudbě, a víš co? Myslím, že to má kořeny v naší etnické hudbě, v polka beatu, haha. Vím, že lidi v USA jsou do toho blázni. A jako fanoušek si myslím, že máme hromadu kapel, ale taky musím říct, že ty nejlepší kapely hrají spíš v Česku než v Polsku. Určitě máte lepší festivaly. A co se týče labelů, ano, máme tu undergroundové a nezávislé, ale stejně jsou nejznámější určitě ty ze západní Evropy a USA.
Hrajete devastující death metal ovlivněný mimo jiné i švédskou a britskou. Dnes se vlastně kapela nemůže vyhnout srovnání, mě by ale zajímalo, jak vlastně vznikl nápad založit ABOMINATED, kdo byl a je vaším vzorem a kam vaši kapelu chcete posunout? Lákají vás třeba velké zahraniční festivaly, jste ochotni vyrazit na turné s nějakou slavnější smečkou?
Srovnávání pro nás není nic špatného, protože tahle hudba měla svou zlatou éru asi před 30 lety a my jsme pod obrovským vlivem těchto kapel. Na úplném začátku byli našimi metalovými bohy určitě mladíci z Nihilist. Jen nedokážu říct, jak moc jsme poslouchali jejich dema. Byly tak syrové, rychlé a brutální. Chtěli jsme tuhle atmosféru kopírovat na našem demu, ale jo, samozřejmě jsme ho nenahrávali ve stockholmském Sunlight Studiu v roce 1988, ale o něco později. Taky jsme si uvědomili, že už není konec osmdesátých nebo začátek devadesátých let, takže jsme tak trochu chtěli mít svou věc v tomhle zesměšňování/vzdávání pocty první éře deathmetalové scény. Chceme hrát lokální koncerty v Polsku s kapelami nám podobnými, jako jsou Chainsword, Clayirvoyance, Martyrdoom a mnoho dalších, ale kromě toho chceme hrát i v sousedních zemích, jako je Česko, Německo, Litva, Slovensko, a samozřejmě na festivalech pod širým nebem. Nahrávání ve studiu je super, ale všichni hrajeme naši hudbu na zkušebně, protože ji chceme hrát naživo co nejlépe. A co se týče těch slavnějších kapel, je to trochu složitější. Pokud budeme více rozpoznatelní, tak samozřejmě ano. Ale teď si myslím, že musíme víc pracovat na naší pověsti a na tom, abychom byli víc vidět.
Když jsem před šesti lety zakládal svoje stránky, měl jsem vizi, že se budu snažit podporovat kapely, které podle mě nejsou tolik na očích. Dát o nich vědět světu. Myslím, že se mi to celkem daří, alespoň podle ohlasů. Jak přistupujete k propagaci vy? Necháváte to na labelu nebo sami posíláte CD různě na recenze? Já si třeba alba, která mě opravdu baví, kupuji. Jak jste na tom vy? Jste také fanoušci, co rádi a často podporují své kolegy? Chodíte na koncerty? Paříte?
Opravdu si vážíme vaší práce a také si myslím, že mnoho kapel může být více rozpoznatelných, protože vás lidé mají rádi! Co se týče propagace Abominated, zaměřujeme se spíše na to, jak fungují naše labely. Posílají naše věci na ziny, webové stránky atd. Tuny PR dělají i kanály na YouTube, jako je Death Metal Promotion. A my se snažíme dělat naši práci tím, že zveřejňujeme věci na sociálních sítích kapely i soukromých. Všichni navštěvujeme lokální koncerty našich přátel, ale v dnešní době má metal na scéně svůj boom, opravdu! Hodně, hodně koncertů, někdy je těžké si vybrat, který chceš navštívit. Ale jo, když se nám líbí hudba místních kapel, tak chodíme na koncerty, kupujeme merch atd.!
Na jednou stranu má dnes začínající kapela spoustu možností, jak o sobě dát vědět, ale zase na druhou stranu, skupin je obrovské množství a fanoušci se v nich ztrácejí. Hodně lidí jen stahuje mp3 z internetu a místo koncertu raději plive jedovaté sliny na facebooku. Jak vás, jako ABOMINATED ovlivňují moderní technologie? Co si myslíš o stahování muziky, google metalistech, streamování muziky apod.?
Tato otázka se mi moc líbí, takže! Je jednodušší nahrávat hudbu sám, dělat propagaci v podstatě zadarmo, hudební nástroje jsou dostupnější a už nejsme země zpoza železné opony. Ale musím říct, že metalová hudba už není tak mainstreamově populární jako před časem. Vzpomínám si, kolik metalistů bylo na mé základní škole! Teď už tolik dětí v tričkách Iron Maiden nevidím. A pamatuju si historky od starších kamarádů, jak na malých koncertech bylo v klubech tak 300-500 lidí! Teď jsou počty mnohem, mnohem menší. Hráli jsme s Nun Slaughter a Convulse a počet prodaných lístků byl tak 100-150 možná. A stahování hudby. Vzpomínám si, kolik jsem měl starých bootlegových kazet, když mi bylo 14 let. Víš, všechny ty Kreator, Sodom, Destruction a Slayer. Kapely z toho neviděly ani cent, ale pirátství bylo u nás v 80. a 90. letech hodně populární. Je to stejné jako stahování mp3 souborů v současnosti. Metalisté z Googlu jsou jako psi, kteří štěkají za klecí, ale když dojde na osobní konfrontaci, jen si čichají a usmívají se. A streamování... Však víte. Díky YouTube a Spotify jsem objevil spoustu hudby. Když se mi líbila, snažil jsem se koupit si aspoň CD nebo tričko na koncertě, abych ty kapely podpořil, streaming není tak špatný, tyhle služby používám.
S oblibou se ptám muzikantů na to, co pro ně znamená death metal. Jak by jej definovali, jestli je pro ně spíše filozofií a životním stylem nebo „jen“ relaxem. Co znamená pro tebe? Jak jej vnímáš a prožíváš?
Prostě miluju tuhle atmosféru a energii klasických deathmetalových alb. A velmi často, když mám těžký den nebo vyčerpávající úkoly, stačí si pustit Deicide nebo Cannibal Corpse a dobrá nálada a pozitivní energie jsou zpět, haha. Tahle hudba mi prostě dělá dobře. V death metalu se mi také líbí ta atmosféra scénické přítomnosti a estetika uměleckých děl. Je to prostě vynikající!
Na závěr klasická, ale důležitá otázka. Co chystají ABOMINATED v nejbližších měsících? Kde vás můžeme vidět na koncertě a kdy navštívíte zase Českou a Slovenskou republiku?
Budeme hrát na několika lokálních koncertech v našem městě - Varšavě a v Polsku, ale bohužel jsme ještě nikdy nebyli v České nebo Slovenské republice! Jednou jsem hrál na festivalu Deadly Storm se svou minulou kapelou Incinerator, také oldschool death metal, ale spíš ve stylu Floridy. Ale hej! Pokud by nějaký promotér chtěl Abominated pozvat, rádi si v Česku nebo na Slovensku zahrajeme! Potřebujeme jen peníze na benzín a nějakou tu kofolu a knedlíky po koncertě haha!
Děkuji moc za rozhovor. Přeji nejen nové desce spoustu úspěchů a ať se co nejvíc rozšíří řady vašich fanoušků. Budu se těšit zase někde naživo a ať se vám daří jak po hudební stránce, tak i v osobní rovině. Jdu si „Traumatic Putrefaction Abominated“ zase narvat do hlavy!
Moc děkujeme za podporu a všechna milá slova!
Podporujte i nadále místní scénu a mladé metalové kapely!
Pokud by nás chtěl někdo z fanoušků kontaktovat, stačí napsat na FB fanpage nebo abominateddeath@gmail.com!
Na zdraví!
Marc, Abominated
Recenze/review - ABOMINATED - Traumatic Putrefaction Abominated (2023):
---------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: