Rozhovor s death metalovou skupinou z USA - GAROTED.
Odpovídali kytarista Drew a bubeník Nolan, děkujeme!
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
GAROTED - Bewitchment Of The Dark Ages (2023):
Ave GAROTED! Zdravím vás z českých katakomb. Zrovna jsem přišel do práce a vzhledem k tomu, že chodím kolem hřbitova, měl jsem pocit, že z hrobů vylezli všichni mrtví. Poslouchal jsem totiž vaše nové album „Bewitchment of the Dark Ages“. Novinku si opravdu hodně užívám. Prozradíš nám, jak vznikala? Uběhlo dlouhých šest let, než jste vydali nové album. Proč vlastně tak dlouho?
Nolan Weber: Jsem rád, že se ti album líbí! Jo, jo, dali jsme si na čas, ale během psaní jsme se přestěhovali z Nebrasky do Kansas City a během té doby jsme také vydali alba s našimi kapelami Verräter, Cataphract a Varlok. Taky jsme to dělali v době, kdy tu byla ta svině COVID, se kterým jsme měli co dočinění. Příští album už nebude trvat tak dlouho, přísahám!
Jako první mě doslova uhodil do obličeje obal. Podepsán je pod ním Chris Kiesling (Misantrophic-art). Motiv připomíná staré obrazy z církevních knih. Kostry, potácející se pod schody a nahoře vstup do nebe. Nebo do pekla? Prozradíš nám, jak motiv na obalu souvisí s hudbou, texty a podle čeho jste jej vybírali? Za sebe musím napsat jediné - cover je vynikající!
Drew Frerking: Stejně jako u všech našich předchozích obalů obvykle předáváme texty a předmixované skladby, které slouží jako inspirace. Chris odvedl na tomto díle fenomenální práci, tak, jak jsme si ji představovali. V podstatě reprezentuje to, o čem je název alba - středověkou okultní černou magii v temném středověku.
Než přejdeme k samotné hudbě…zajímalo by mě, o čem jsou texty na albu. Kde jste pro ně brali inspiraci? Jedná se o motivy z nějaké knihy? Nebo filmu? Co tě vlastně ovlivňuje a inspiruje při psaní textů? A kdo je autorem?
Drew Frerking: Toto album není až tak koncepční, ale texty mají přesahující témata. O psaní textů na tomto albu jsme se s naším původním zpěvákem Rayzorem dělili zhruba půl na půl. Inspirovali jsme se filmy, hrami, knihami, prostě vším možným. Vždycky jsme byli velmi rafinovaní a precizní v našich odkazech, takže je na posluchači, aby přišel na to, odkud inspirace pochází.
Nolan Weber: Já ne, haha. Ale myslím, že se text ("Egregiously spellbound by diabolical enthrallment")! skvěle hodí k popisu kocoviny.
U nás v Čechách máme jedno takové rčení. Pokud je něco skvělé, tak tě to vystřelí z kalhot. Mě se to stalo, když jsem poprvé slyšel „Bewitchment of the Dark Ages“ doma na hi-fi věži. Máte absolutně zabijácký zvuk. Syrový, surový, temný, ale zároveň si zachovává živočišnost, jestli mi rozumíš. Připomíná mi stará dobrá devadesátá léta. Desku nahrával, mixoval i se postaral o mastering Axel Harvey, který mimo jiné hraje na basu u MARASMUS. Proč právě on? V jakém studiu jste nahrávali a jak celý proces probíhal?
Nolan Weber: S jeho aktivnější kapelou GOURMAND hrajeme už léta! Jeho studio je “Axel Harvey Productions”. Nahrával jsem s ním předchozí projekty a opravdu jsem s ním chtěl udělat death metalový hudební projekt, protože je to zabiják a po celou dobu nahrávání jsme brutálně zhulení drogami a trávou, takže je to sranda jako prase. Navíc Drew nahrával všechny předchozí desky + všechny naše blackmetalové kapely a bylo na čase, aby si Drew konečně taky jednou sedl a jenom hrál. Projekt šel dobře, já měl všechny bicí hotové za víkend a myslím, že Drewovi a Jonathanovi to trvalo taky jen pár dní.
S MARASMUS jste spojeni i díky novému zpěvákovi Devonovi Ferrerovi. Jak jste se dali dohromady a jak dlouho trvalo, než jste jej našli? Za sebe musím napsat, že odvedl skvělou práci.
Nolan Weber: Přišel k nám, jako by se spojily všechny hvězdy. Když chtěl náš zpěvák Rayzor odejít, Devo se do toho vložil! Znám ho už od puberty, pohybuje se kolem KC death metalu už sakra dlouho.
Stejnou otázku můžu směřovat i k basákovi Johathanovi Tennantovi. Je také novým členem. Kdy a jak jste se setkali a dali dohromady? Co se týká personálních změn, proč vlastně odešli D. Stansberry? Aaron Kieth a Zach Mckeighan?
Drew Frerking: Jonathan se vrací do dob alba “Visions of Death and Destruction”. Byl dlouholetým fanouškem kapely a měli jsme společné zájmy v poslechu extrémního death metalu. Seznámili jsme se s ním v okruhu našich přátel, ale hudebně jsme se s ním spojili až o několik let později. Ve skutečnosti v Garoted zpočátku nehrál, původně byl živým basákem blackmetalové kapely Verräter, ve které jsme s Nolanem působili. Jeho první koncert s Garoted se odehrál v dubnu 2016, kdy jsme předskakovali ABSU. Všichni ostatní členové odešli z osobních důvodů nebo kvůli tomu, že nechtěli pokračovat dál. Je to ale v pohodě, nic ve zlém a všichni jsme nadále v kontaktu.
Oba původní členové GAROTED - Nolan Weber a Drew Frerking působí v mnoha dalších kapelách. Překvapilo mě, že jsou to převážně smečky, které hrají black metal. Znamená to, že jste „původem blackeři“? Ono jsou odkazy na tenhle styl slyšet i na deskách GAROTED. Je nějaký rozdíl, když píšete novou hudbu pro ostatní skupiny? Neplete se vám to? Jak vlastně vznikají nové songy (pro GAROTED)? Necháš nás prosím nahlédnout do vaší kuchyně?
Nolan Weber: Drew má black metal radši než já, haha. V black metalových kapelách hraju už od puberty a zdá se, že to byla vždycky součást mého života. Díky psaní poznámek a nahrávání demáčů je to méně matoucí. Garoted je naše zběsilá sračka, black metal je prostě úplně jiný odvaz. Jasně, něco z toho může prosakovat do zvuku Garoted, ale nikdy bychom nenapsali úplně black metalovou skladbu, protože pro tuhle kapelu potřebujeme víc zuřivosti!
Mě vždycky zajímá pohled muzikantů na scénu, na koncerty, na fanoušky. Jak si momentálně stojí death metal u vás v Americe? Jste z Kansas City (původně ale z Nebrasky, jestli se nepletu?). Jaká je scéna u vás, chodí lidé na koncerty? Kupují merch, nosiče?
Drew Frerking: Ano, jsme původně nebraská kapela. Náš domovský region je vzdálený necelé tři hodiny od Kansas City a protože pocházíme ze Středozápadu, jsme všichni tak trochu roztroušení a z malých měst. Pocházet z takové menší oblasti vede člověka k tomu, aby se snažil oslovit a hledal podobně smýšlející jedince. Tak jsme se víceméně ocitli v Kansas City. Zdejší scéna už tak nějak neexistuje. Pořád tu jsou kapely a tu a tam se konají koncerty, ale už nemáme žádné místo, kde bychom se mohli setkávat a hrát, jako tomu bylo v minulosti. Jsem si ale jistý, že se to v budoucnu změní, tyhle věci mají tendenci přicházet a odcházet v cyklech. Lidé, kteří chodí na koncerty, ale díky tomu velmi podporují místní i hostující kapely.
Jak přistupujete ke koncertům? Hrajete raději v klubech nebo na festivalech? A co nějaké turné? Já vím, je to dnes velmi drahá záležitost, ale jste pořád mladí a stále si myslím, že se takhle dostane i v době internetu vaše hudba k nejvíce posluchačům. Nechystáte nějaké tour na podporu nového alba?
Nolan Weber: Rádi hrajeme kdekoli, kde se dají spustit kopáky a kde se dá hrát šíleně rychle. Žádné turné zatím nechystáme, ale budeme, jen potřebujeme dát dokupy ještě pár věcí.
Poslední otázku bych rád směřoval k tvému vnímání muziky jako celku. Proč jste vlastně začali hrát? Co pro tebe znamená death metal? Je to životní styl, postoj ke společnosti nebo „jen“ koníček, bez kterého nemůžeš jako já být?
Nolan Weber: Chtěl jsem hrát rychlou, náročnou a zběsilou hudbu a Drew taky! Pro mě je to postoj k extrémní hudbě. Death metal je ten nejtěžší žánr na světě a myslím, že mu děláme čest. Spousta kapel mi prostě není po chuti, takže hraju death metal, který bych chtěl slyšet.
Děkuji moc za rozhovor! Přeji vám, aby se nejen novému albu dařilo, aby si jej poslechlo co nejvíc fans a abyste měli vyprodané koncerty. Doufám, že vás někdy uvidím i naživo. Ať se vám daří i v osobním životě. GAROTED forever!
Drew Frerking: Pekelná zdravice a díky za rozhovor! Měj se!
Nolan Weber: GRRRRRRROTED!
GAROTED - Bewitchment Of The Dark Ages (2023):
---------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: