DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

sobota 24. června 2023

Rozhovor - UNDEAD - Old school death metalová jízda přímo do pekla!

Rozhovor s death metalovou skupinou ze Španělska - UNDEAD.

Odpovídal V. Repulse (zpěv, kytara), děkujeme!

Recenze/review - UNDEAD - Putrefactio (2023):

Ave UNDEAD! Zdravím do Španělska. Doufám, že je u vás vše v pořádku. Na vaši novinku „Putrefactio“ jsem se neskutečně těšil, předchozí demonahrávky a minulé album „Existential Horror“ mě vždycky hrozně bavily a rád jsem se k nim vracel. Jak novinka vznikala a proč to vlastně trvalo tak dlouho?

Děkujeme, jsme rádi, že se vám naše věci líbí! Na našem novém albu "Putrefactio" jsme začali pracovat na začátku roku 2020, jen pár měsíců po vydání "Existential Horror". Náš původní plán byl hrát první album naživo v letech 2020-2021 a nové album vydat během roku 2022, ale udeřila pandemie a všechny naše plány šly do háje. Stejně jako mnoho dalších lidí jsme v těchto letech trpěli ekonomicky i psychicky, s nejistotou, že denně přijdeme o práci nebo v mém případě dokonce o dům. Musel jsem se odstěhovat a od základu reformovat svůj nový domov. Takže takové věci nám v tomto procesu nijak nepomohly. Po pandemii jsme se snažili s "Existential Horror" co nejvíce koncertovat, protože si myslíme, že je to skvělé album a byla by škoda ho neprezentovat naživo. Nové album jsme nahráli v létě 2022 a master jsme poslali našemu labelu asi měsíc poté. Není to ale žádná nová informace, že továrny na vinyly mají velká a neustálá zpoždění. Jejich dodací lhůta je tak 6-9 měsíců... Takže všechny tyto faktory jsou důvodem dvouapůlleté pauzy mezi alby. Podle mě to není zas tak moc. Underground je pomalý a my potřebujeme čas, abychom album pořádně rozšířili, vzhledem k našemu malému rozpočtu na propagaci každého alba.


Musím říct, že u novinky mě doslova rozsekal zvuk. Je hutný, masivní, temný a zároveň studený jako ruka mrtvoly. Přesně takhle to mám rád! Pod mixem je podepsán Dan Swanö. Vy jste u něj přímo nahrávali nebo desku jen mixoval? S jakými pocity jste šli do studia a jak se vám povedlo docílit tak zabijácký materiál?

V procesu psaní v UNDEAD se snažíme, aby byl stále svěží a poctivý. Proto máme přísnou zásadu mazat každý riff, strukturu nebo dokonce "skoro hotové písně", které nám nefungují. Pokud se zasekneme na nějakém postupu nebo struktuře, smažeme ji. Na nic se neptáme. Žádné ego. Žádné přílohy. Prostě to jde do koše. Někdy je to frustrující, ale snažíme se důvěřovat procesu a myslím, že to funguje. Můžu napsat tisíc dobrých riffů, ale pokud nefunguje progrese nebo písnička nepůsobí tak, že správně plyne, nezáleží na tom, jak dobré ty riffy jsou. Celou dobu přemýšlím o tom, jak dodat písničku, zážitek, pocit, který vyjadřuje mě samotného... a myslím, že je to jediný způsob, jak se s námi opravdu spojit hned napoprvé, a pak i s někým dalším.

Celé album jsme nahrávali v Madridu mezi různými studii a pak jsme všechny skladby poslali Danovi na mix/mastering. Bicí jsme nahráli v Anti Studiu a zbytek v našem skromném studiu, které se vlastně blíží domácímu studiu. Tentokrát jsem si nevzal třeba dva nebo tři celé dny v kuse, abych nahrál všechny své party. Na kytary jsem si bral malé sessions po své každodenní práci, a člověče, to bylo vyčerpávající. Bylo to jako nikdy nekončící session. A většinu času jsem si připadal jako prodloužení své každodenní práce. Takže se této strategii pokusím v budoucnu vyhnout, hehe. Tentokrát jsem si dal hodně záležet na detailech a pocitech u každého riffu, každého trsátka a sóla. Myslím, že se to povedlo a na desce je to cítit. U vokálů jsem nahrávání zhustila do dvou víkendů a bylo to mnohem lepší. Zvolil jsem stejnou strategii, abych se soustředil na detaily. Bylo to náročné pro mě a samozřejmě i pro A. Von Hella, který mě nahrával/asistoval a pomáhal mi v celém procesu.


Vždy beru nahrávky jako celek a vy jste nepodcenili jenom zvuk, ale i obal. Chris Kiesling (Misanthropic-Art) je skvělý malíř. Jak jste se dali dohromady a jak obal vznikal? Měli jste nějaké požadavky nebo jste vybírali z již připravených obrazů? A jak probíhala spolupráce.

Existuje nekonečné množství úžasných umělců, ale myslím, že je důležité najít pro každou práci toho pravého. Nějakou dobu jsem sledoval práci Chrise / Misanthropic Art. Moc se mi líbí jeho práce a to, jak používá různé styly na každém obalu nebo kusu merche, stejně jako jeho přístup. Nebojí se následovat své etické zásady a vyjadřovat je. Když jsme se rozhodovali o hlavním tématu a názvu alba, automaticky jsem si na něj vzpomněl pro obal. Poslali jsme mu pouze název alba a malý popis konceptu, ale žádné kresby nebo šablony. Dali jsme mu plnou svobodu pro jeho kreativitu. Myslím, že to je správný způsob spolupráce s kreativním umělcem. Odvedl fantastickou práci. Dostal nápad a dodal jeden z mých nejoblíbenějších z jeho portfolia až do dnešního dne.


Nedílnou součástí desky jsou i texty. U vás je uváděno, že se v nich zaobíráte smrtí. Tedy klasická death metalová témata. O čem jsou texty na „Putrefactio“, kdo je jejich autorem? Kde jste pro ně brali inspiraci?

A.Von Hell stojí za většinou textů na UNDEAD. Toto album není výjimkou. Konceptem této písně i celého alba je alchymistický stav Putrefactio. Jako aspekt Nigredo je stavem hniloby a rozpuštění hmoty a prvním krokem nutným k vytvoření lepšího. V tomto případě se jedná o zlato. Je hlubokým pojmem a lze k němu najít několik analogií na gnostické texty nebo náboženství, například k cestě moudrosti nebo osvícení.

A co koncerty? Jak je to s nimi momentálně ve Španělsku? Fungují kluby? Chodí fanoušci na koncerty nebo už jenom sedí u internetu? Já potřebuji klub, pivo, holky!

Španělsko je trh nebo scéna trochu rozporuplná. Najdete tu koncerty, na které se všechny lístky prodají za pár dní, a jiné, kde je v publiku třeba dvacet lidí. Myslím, že to není snadné vysvětlit, ale věřím, že jsou tu nějaké jasné faktory. Lidé hledají nějakou kvalitu a autenticitu. Je vidět, že kapely, které mají dobrou pověst a jsou "pracovité", získávají podporu publika, a pak se publikum obrací na věrné fanoušky. Reklama je tak důležitá a to je bod, který je třeba na undergroundových koncertech zlepšit. Dalším velkým problémem jsou místa konání s předraženými cenami za pronájem a se zneužitelnými podmínkami pro kapely. Takže rok od roku je těžší dostat se k udržitelným smlouvám. Myslím, že je to v současnosti celosvětový problém, nejen španělský. Metalové kluby a diskotéky podle mě fungují správně, ty, které po pandemii ještě žijí. Vždycky je zábavné je navštívit a podělit se o pivo nebo cokoliv jiného, co pijete, s místními metalisty.


A co undergroundová scéna u vás ve Španělsku všeobecně? Scházíte se třeba někde na death metal? A co fanoušci? Podporují kapely?

Na jednu stranu je tu několik opravdu dobrých kapel, ale na druhou stranu je jich tuna, což podle mého názoru není pro scénu velká ztráta, pokud se některé prostě rozpadnou. Možná jsou to dobří muzikanti, ale mně nic neříkají. Jsou bez tvůrčího obsahu nebo se jen snaží kopírovat nějaké jiné větší kapely. V posledních letech je cítit a vidět jakoby oživení deathmetalových kapel. Některé klasické španělské kapely se vrátily a objevilo se i pár nových se zajímavým materiálem. Myslím, že fanoušci jsou loajální a chtějí chodit a podporovat kapely s pěkným materiálem a správným přístupem. Pokud ale chcete získat pozornost publika, musíte být stálí. Většina kapel vydá album a pár měsíců poté prostě zmizí. A to je problém.

Máte s kapelou nějaké sny? V undergroundu máte dobré jméno, ale chcete se posunout někam výš? Myslím tím, láká vás třeba turné s nějakým velkým jménem, zahrát si na velkém festivalu, vydat další desku u známého labelu? Jaké sny a vizi mají UNDEAD?

Pro UNDEAD nemám žádné limity, takže rozhodně chci, aby se kapela rozrostla, jak jen to bude možné. Underground mě baví, ale není tu žádná udržitelnost a spousta omezení, abych vyjádřil všechno, co jsem měl v hlavě, jako třeba velkou propper zvukovou a vizuální produkci. Mým velkým snem je zahrát si ve Wackenu. Když jsem začínal ve své první kapele, byl to cíl, abych mohl říct "dokázal jsem to". A pořád je. Ale zatím se snažím jít malý "sen" za "snem". Několik z nich jsem si splnil hned, třeba spolupráci s Danem Swanö nebo pěknou zpětnou vazbu od nějakého kamaráda muzikanta, kterého obdivuji. Dalším z nich je vyrazit na turné po Evropě s mými parťáky ve zločinu.


Co pro tebe znamená death metal? Proč sis zvolil zrovna tento styl? Jak ses k němu dostal a jací muzikanti byli tvým vzorem, když si začínal? Vnímáš death metal „jen“ jako hudbu nebo je pro tebe i životním stylem? Klidně se můžeš na tuto stránku podívat i filozoficky.

Death metal musí být hlasitý, nebezpečný a zuřivý, a pro mě to není jen hudba. Je to prohlášení v mém životě. Je to způsob, jakým přijímám a zvukově vyjadřuji své démony, svou svobodu a kult smrti. Strašně mě baví švédská škola, ale i některé americké kapely ze severu a jihu. Každý region má něco, co mě inspiruje. Třeba chlad a melodie švédských kapel, kompaktní zvuk severoamerických kapel nebo radikální přístup jihoamerických kapel.

Jako teenager jsem začal hrát různé styly jako melodeath, nebo jak to nazvat, klasický heavy metal a black metal. Ale vždycky jsem chtěl založit kapelu jako UNDEAD. Více zaměřenou na deathmetalový kontext a oldschoolový zvuk, ale bez omezení přidávat crustové, thrashové nebo blackové nádechy, protože klasický death metal je pro mě omezený. A omezení jsou nudná a zabíjejí poctivou tvorbu nebo výraz.

Máte ve svém okolí nějakou kapelu, kterou bys nám doporučil. Na co se chodí v klubech ve Španělsku?

Ze španělských kapel jsem doporučil Balmog a Crisix. Myslím, že obě pracují opravdu tvrdě a mají co říct. A dostává se jim pozornosti.

V rock-metalových klubech ve Španělsku bývá zábava. Pár příjemných lidí, tuny piva a hlasitá hudba. Není to vždycky můj nejoblíbenější plán, ale občas se tam poflakovat dá.


Na co se můžeme od UNDEAD těšit v nejbližších měsících?

Budeme pokračovat v propagaci "Putrefactio" a vyrazíme na turné po Španělsku. Právě teď rezervujeme poslední termíny a už jsme začali zkoušet. Vydáme také nový videoklip. A někdy v průběhu roku začneme znovu psát. Takže budeme mít napilno!

Děkuji moc za rozhovor. Jdu si novinku „Putrefactio“ znovu pustit. Je totiž skvělá! Ať se vám daří a doufám, že se brzy potkáme někde na koncertě a dáme si spolu pivo!

Byla by to zábava. První pivo je na mě! Díky za pozvání, přání a podporu. Na zdraví!

Recenze/review - UNDEAD - Existential Horror (2019):






---------------------------------------------------------------------------------------------------