Rozhovor s legendární death metalovou skupinou z Polska - STILLBORN.
Odpovídal Killer (Guitars, Vocals), děkujeme!
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
Recenze/review - STILLBORN - Cultura de la muerte (2022):
Ave STILLBORN! Zdravím do polského undergroundu. Doufám, že je u vás vše v pořádku. Mělo by, máte na kontě letos šesté skvělé album své kariéry. Musím se přiznat, že mě doslova přikovalo na zeď. Je temné, energické, řeže ostrou hranou nože. Je hodně slyšet, že jste odvedli skvělou práci a taky velká porce talentu. Jak vnímáš novou desku v souvislosti s vaší prvotinou? Kam jak jste se chtěli posunout a v čem jsou podle tebe nahrávky odlišné?
Nazdar Jakube! Těší mě, že se ti naše album líbí. Dojmy, které popisuješ, jsou dokonalým odrazem toho, čím má toto album být. Hlavním rozdílem je návrat ke kořenům brutálního a syrového death metalu, samozřejmě podbarveného nádechem zuřivého blacku. Není v tom žádná skrytá filozofie. Po celou dobu je moje hudba obrazem mého skutečného života a pohledu na okolní realitu. Na albu můžeš slyšet to, co mám v hlavě. Ale neboj - jsem v pohodě.
„Cultura De La Muerte“ v sobě obsahuje všechny atributy dobrého death metalu. Pro mě osobně se jedná o desku, ke které se hrozně rád vracím. Jakým způsobem vznikala? Jak skládají nový materiál STILLBORN?
Nemám žádný speciální recept na nové skladby. Vznikají přirozeně. Přijde takzvaný moment inspirace, čas, kdy se mysl otevře novým nápadům. A pak je hraju na kytaru, dokud se nerozhodnu, že je to v pořádku. Tentokrát ode mě náš bubeník Darek "Młody" Płaszewski dostal hotovou strukturu riffů a následně vytvořil fantastické aranžmá pro bicí. Posledním krokem byla basová linka, kterou vytvořil Hunger. Když to shrnu, dá se říct, že hlavní nápad pochází ode mě a zbytek kapely na něm staví finální celek. Jde to celkem snadno, protože hudbu cítíme stejně.
Dohledal jsem si, že pod mixem a masteringem je podepsán Darek Mlody. Musím potvrdit, že zvuk doslova zabíjí. Pořád mě to nutí na hi-fi věži přidávat volume. Robert vám vytvořil zvuk, který je krutý, surový a zároveň temný a živočišný. Jak se vám s ním spolupracovalo a proč právě on? V jakém studiu jste nahrávali a jak vše probíhalo?
Vše bylo nahráno v jeho Panzerstudiu. Volba byla jasná. Darek s námi hraje, spoluvytvářel materiál, takže přesně věděl, co má za mixážním pultem dělat. Abychom dosáhli tohoto zvuku, použili jsme tři zesilovače a dvě různé kytary. Nejtěžší bylo dosáhnout dokonale sladěného zvuku basy, takže jsme smazali první nahrávku a po experimentování s Darkglassem a Schecterem Hunger nahrál celou basovou linku znovu. Pak přišly na řadu vokály. Tady bylo všechno jasné už od začátku. Tři linky, trocha reverbu a extrémní uvolnění energie. Po získání pro nás dokonalého zvuku zbýval už jen jeden úkol. Nastavit detaily v mixu. S Darekovým perfektním sluchem s tím nebyly žádné problémy. A to bylo vše.
Nedílnou součástí a jakýmsi bonusem navíc je pro fanoušky dnes CD. Vy jste jej vydali u Godz ov War producitons a je opatřeno mrtvolným obalem. Kdo je jeho autorem? Vysvětluji si to dobře, že se jedná o Madonu s Ježíšem? Jak jste motiv vybírali a jak souvisí s hudbou na novince?
Album vychází také ve formátu MC a v současné době čekáme na vinylovou verzi. Autorem obalu je Maciej Kamuda, který s Godz Ov War spolupracuje již několik let. Pro nás už dělal obal na "Crave for Killing" EP. S touhle “božskou matkou” jsi se trefil dokonale. Kromě toho je to metafora shnilého ovoce, které vám může přinést náboženství a zároveň akt rouhání proti jednomu z nich. Nejznámějšímu z nich - křesťanství. Maciej dostal ukázku naší hudby a název alba. Pak navrhl koncept obalu. Ten byl úžasný. Je to dokonalá vizualizace názvu a hudby z našeho alba. Tento obal zachycuje vše, můj pohled na okolní realitu v kontextu zotročení náboženstvím.
Toulám se podsvětím již přes třicet let a do Polska si chodím pro muziku vlastně na jistotu. Myslím, že máme podobnou náturu i vkus, co se týká metalu. Mám vaše kapely hodně rád a pečlivě sleduji vaši scénu. Možná vám i trošku závidím, my máme u nás jen pár death metalových smeček, které stojí za to. Čím si to vysvětluješ, že zrovna u vás se blacku a death metalu tolik daří? Jak vnímáš vaši scénu, fanoušky, labely?
Nevím, jestli to dokážu vysvětlit, přestože jsem uprostřed dění přes 25 let. Myslím, že je to záležitost naší mentality. Všimni si, že metal z polské scény není, až na výjimky, zábavný. Vždycky se dotýká temné stránky života a hudba nabývá extrémní podoby. Kromě toho je metal od 80. let formou rebelie, cestou ke svobodě a extrémním prostředkem sebevyjádření. Je v nás tedy hluboce zakořeněn. Kdybychom byli veselá a mírumilovná společnost, mohlo by být všechno úplně jinak. Naše scéna si vede velmi dobře, protože underground je naše království, kde si můžeme dělat přesně to, co chceme. Pro většinu z nás (myslím tím kapely a máničky) je metal způsob života, ne trend. Proto ta síla a energie.
Hrajete devastující death metal ovlivněný mimo jiné i americkou školou. Dnes se vlastně kapela nemůže vyhnout srovnání, mě by ale zajímalo, jak vlastně vznikl nápad založit STILLBORN, kdo byl a je vaším vzorem a kam vaši kapelu chcete posunout? Lákají vás třeba velké zahraniční festivaly, jste ochotni vyrazit na turné s nějakou slavnější smečkou?
Zaprvé, nemám žádný obchodní plán pro STILLBORN. Znám své místo ve vesmíru a přesně vím, jak řídit svůj život. Nemám zájem o žádné smlouvy ani o značku v mainstreamovém světě. Chci být svobodným člověkem a nezávislou osobou po zbytek života. Ale aby bylo jasno, respektuji velké labely a velké kapely. Vím, jak je to těžká práce. Nicméně to není to, co bych chtěl dělat. Nejsem maniak do velkých open air festivalů, mám raději klubové koncerty s lidmi, kteří přesně vědí, proč přišli právě na tenhle koncert. Když mi bylo dvanáct, metal mě vzal za srdce a hned jsem věděl, že chci hrát. Pouhý poslech hudby mi nestačil. Dodnes jsem pod vlivem kapel jako Sarcofago, Impaled Nazarene, Mortem, Crucifier, Deicide, Morbid Angel, Angelcorpse, Order from Chaos, Sextrash, Tormentor, Death, Asphyx, Kat, Vader, Bulldozer, Unleashed, Entombed, Morbosidad , Phlebotomized, Darkthrone, Funeral Winds, Holocausto, King Diamond, Mercyful Fate, Celtic Frost a tak dále. Nemám žádné sny spojené s turné s velkou hvězdou, ale STILLBORN už měli možnost na několika koncertech podpořit Impaled Nazarene, Angelcorpse, Morbid Angel, Revenge. Byla to pro mě velká čest.
Když jsem před šesti lety zakládal svoje stránky, měl jsem vizi, že se budu snažit podporovat kapely, které podle mě nejsou tolik na očích. Dát o nich vědět světu. Myslím, že se mi to celkem daří, alespoň podle ohlasů. Jak přistupujete k propagaci vy? Necháváte to na labelu nebo sami posíláte CD různě na recenze? Já si třeba alba, která mě opravdu baví, kupuji. Jak jste na tom vy? Jste také fanoušci, co rádi a často podporují své kolegy? Chodíte na koncerty? Paříte?
Samozřejmě chodím na koncerty a z celého srdce podporuji kapely, které se mi líbí. Co se týče propagace STILLBORN, mám s tím problém. Nedokážu se v tom úplně najít. Především ocením klid duše. Vše, co souvisí s vydáním alba, nechávám na vydavatelství, samozřejmě kromě umělecké stránky. Jak dobře víte, mám problém i s rychlým odpovídáním na rozhovory (smích). To ale není lenost. Mám opravdu rušný a pestrý život a mám ho rád. Co se týče nákupu desek, vím přesně, o čem mluvíš. Nejsem příznivcem nadprodukce a toho, abych měl všechno na světě. Někdy si desky pořídím náhodou, ale snažím se mít jen to, co se mi opravdu líbí.
Když jsem před šesti lety zakládal svoje stránky, měl jsem vizi, že se budu snažit podporovat kapely, které podle mě nejsou tolik na očích. Dát o nich vědět světu. Myslím, že se mi to celkem daří, alespoň podle ohlasů. Jak přistupujete k propagaci vy? Necháváte to na labelu nebo sami posíláte CD různě na recenze? Já si třeba alba, která mě opravdu baví, kupuji. Jak jste na tom vy? Jste také fanoušci, co rádi a často podporují své kolegy? Chodíte na koncerty? Paříte?
Internetoví bojovníci jsou vtipní. Skutečný život vždy prověří oběť. A to nemluvím o fyzickém nebo psychickém násilí. Mluvím o tom, jak se vypořádáte sami se sebou. Jakou kvalitu má váš život. Ohledně mp3 a všech těchto věcí ti odpovím stejně, jako Javierovi z Metalleria. Byl jsem proti digitalizaci, když to všechno šílenství začalo, ale teď je mi to jedno. Vím, že je to pro novou generaci jednodušší, tak to nechte být. Já osobně dávám přednost tradičnímu způsobu, jako jsou vinyly, kazety a CD, ale samozřejmě používám kanál Youtube pro vyhledávání starších věcí z dob, kdy jsem byl příliš mladý na to, abych ho měl na poličkách. Také občas najdu něco nového a pak si to koupím.
S oblibou se ptám muzikantů na to, co pro ně znamená death metal. Jak by jej definovali, jestli je pro ně spíše filozofií a životním stylem nebo „jen“ relaxem. Co znamená pro tebe? Jak jej vnímáš a prožíváš?
Je to způsob, jak se vyjádřit. Pokud budu jednou jiný člověk, pokud se nějakým způsobem změním, možná už to nebude dávat smysl.
Na závěr klasická, ale důležitá otázka. Co chystají STILLBORN v nejbližších měsících? Kde vás můžeme vidět na koncertě a kdy navštívíte zase Českou a Slovenskou republiku?
Letos neplánuji žádné koncerty. Možná něco spontánního v listopadu. Sbírám síly na úder na jaře 2023. Darek Młody má několik kontaktů v Česku a na Slovensku, takže je velká šance, že vás navštívíme.
Děkuji moc za rozhovor. Přeji nejen nové desce spoustu úspěchů a ať se co nejvíc rozšíří řady vašich fanoušků. Budu se těšit zase někde naživo a ať se vám daří jak po hudební stránce, tak i v osobní rovině. Jdu si „Cultura de la muerte“ zase narvat do hlavy!
Díky Jakube za tvé věcné a přímé otázky a za tvůj čas. Jsem rád, že jsme tě mohli potěšit naší interpretací metalu. Ať jdou falešná bratrstva do prdele! Měj se!
Killer/Stillborn
Recenze/review - STILLBORN - Cultura de la muerte (2022):
Recenze/review - STILLBORN – Testimonio De Bautismo (2016):
------------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: