Rozhovor s death doom metalovou skupinou z Finska - DESECRESY.
Odpovídal Tommi Grönqvist, děkujeme!
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
Recenze/review - DESECRESY - Unveil in the Abyss (2022):
Ave DESECRESY! Zdravím do undergroundu. Doufám, že je u vás vše v pořádku. Mělo by, máte na kontě letos sedmé dlouhohrající skvělé album své kariéry. Musím se přiznat, že mě doslova přikovalo na zeď. Je temné, energické, řeže ostrou hranou nože. Je hodně slyšet, že jste odvedli skvělou práci a taky velká porce talentu. Jak vnímáš novou desku v souvislosti s vaší prvotinou? Kam jak jste se chtěli posunout a v čem jsou podle tebe nahrávky odlišné?
Zdravím mistra Asphyxe, mocného šiřitele Smrtící bouře! Jsem rád, že album přináší kýžený efekt. Skladby na novém albu mají více prvků doomu. Oproti předchozímu albu jsou sice o něco méně komplexní, ale tempo a další změny jsou pečlivěji promyšlené. Na tomto albu jsem chtěl sestoupit od kosmické tematiky o stupínek níž k tomu, co je v hlubinách pod povrchem, i když v tomto smyslu není ani nahoře ani dole. Přes to všechno má album těžší atmosféru a zvuk.
„Unveil in the Abyss“ v sobě obsahuje všechny atributy dobrého death a doom metalu. Pro mě osobně se jedná o desku, ke které se hrozně rád vracím. Jakým způsobem vznikala? Jak skládají nový materiál DESECRESY?
Na tomto albu jsem dělal skladby jednu po druhé, což se liší od obvyklého postupu, kdy pracuji na mnoha skladbách současně. Tentokrát jsem dokončil jednu skladbu a teprve potom jsem začal přemýšlet o další. Zpočátku jsem ani neplánoval, že je vydám v podobě alba. Prostě jsem je hodil na internet, aby si je mohl poslechnout ten, kdo na ně někdy narazí. Měl jsem pár nabídek na jejich vydání, ale teprve když se mě na to zeptal Dave Rotten z Xtreem, tak jsem se pro tu myšlenku nadchl.
Když poslouchám nové album „Unveil in the Abyss“, připadám si, jako bych se propadal do hlubokého krvavého močálu. Hodně tomu přispívá znamenitý chladný a temný zvuk. Jak a kde jste nahrávali? Kdo album produkoval, mixoval?
Chci, aby zvuk působil masivně, aby obklopil posluchače a umožnil mu proniknout hlouběji do rozlehlé říše temnoty. Nahrávám a míchám ve své vlastní malé kobce. Po předchozím albu jsem inovoval svůj nahrávací systém a to se na zvuku projevilo k lepšímu, poté co jsem s ním zpočátku bojoval. Mám pocit, že se mi podařilo vyloudit zvuk, který jsem chtěl, lépe než předtím. Temná atmosféra Desecresy vyžaduje určitý druh hutného a temného zvuku.
Nedílnou součástí a jakýmsi bonusem navíc je pro fanoušky dnes CD. Vy jste jej vydali u labelu Xtreem Music a je opatřeno mrtvolným obalem. Kdo je jeho autorem? Jak jste motiv vybírali a jak souvisí s hudbou na novince?
Motiv lebky a paprsků světla tvořících trojúhelníkový tvar se pro album hodil. Představuji si ho jako tvar tvořící se z beztvaré prázdnoty propasti a v něm jsou oči, které na vás hledí zpět pronikavými klíny světla. Tento obal jsem namaloval stejně jako ostatní ilustrace na všech albech Desecresy. Na stránkách bookletu CD jsou ilustrace k jednotlivým skladbám z alba. Tyto ilustrace byly nejprve ve vizualizovaných videoverzích skladeb, ještě před vydáním alba.
Toulám se podsvětím již přes třicet let a do Finska si chodím pro muziku vlastně na jistotu. Myslím, že máme podobnou náturu i vkus, co se týká metalu. Mám vaše kapely hodně rád a pečlivě sleduji vaši scénu. Možná vám i trošku závidím, my máme u nás jen pár death metalových smeček, které stojí za to. Čím si to vysvětluješ, že zrovna u vás se death metalu tolik daří? Jak vnímáš vaši scénu, fanoušky, labely?
Začátek 90. let byl pro DM ve Finsku dobrý (než nastal můj čas, já jsem se zapojil až koncem 90. let), ale pak to šlo hodně dolů. V 00. letech se scéna začala zotavovat. Nevím, jestli je death metal ve Finsku tak vysoce ceněný, ale je tam tolik metalových kapel, že by nějaké procento z nich mělo hrát i DM. Myslím, že většina kapel vydává u jiných než finských labelů. Fanoušci a kapely jsou myslím, stejně jako všude jinde, už většinou chlapi ve středním věku. V určitém okamžiku musí kapely začít uvažovat o death metalu z pohledu deathu ze staré školy a přemýšlet o tom. Každopádně si myslím, že scéna je teď v mnoha ohledech lepší než dřív. Existuje minimálně pár každoročních death metalových festivalů a děje se toho mnohem víc, než před dvaceti lety.
Hrajete doom death metal ovlivněný starou školou. Dnes se vlastně kapela nemůže vyhnout srovnání, mě by ale zajímalo, jak vlastně vznikl nápad založit DESECRESY, kdo byl a je vaším vzorem a kam vaši kapelu chcete posunout? Lákají vás třeba velké zahraniční festivaly, jste ochotni vyrazit na turné s nějakou slavnější smečkou?
Řekl bych, že Bolt Thrower ovlivnili Desecresy nejvíc, i když nevím, jak dobré je to srovnání. Nešel bych tak daleko, abych nějakou kapelu v pravém slova smyslu zbožňoval. Desecresy nikdy nehráli naživo, takže žádné turné nebo festivaly. Vím, že pro mnoho kapel je živé hraní nade vše a to je jedině dobře. Pro mě však Desecresy znamenaly vytvořit něco, co by mohlo vzniknout prostřednictvím hudby a ilustrací. Jiní si mohou myslet, že bez živých vystoupení kapele něco chybí, zvlášť pokud jde o death metal, ale já mám pocit, že moje touhy jsou tímto způsobem naplněny.
Když jsem před pěti lety zakládal svoje stránky, měl jsem vizi, že se budu snažit podporovat kapely, které podle mě nejsou tolik na očích. Dát o nich vědět světu. Myslím, že se mi to celkem daří, alespoň podle ohlasů. Jak přistupujete k propagaci vy? Necháváte to na labelu nebo sami posíláte CD různě na recenze? Já si třeba alba, která mě opravdu baví, kupuji. Jak jste na tom vy? Jste také fanoušci, co rádi a často podporují své kolegy? Chodíte na koncerty? Paříte?
Je skvělé, že existují lidé jako vy, kteří udržují oheň psaním a vzbuzují zájem o metal tímto způsobem. Nedělám žádnou velkou propagaci, kromě odpovídání na rozhovory, jestli se to počítá. Myslím, že propagace se většinou dělá proto, aby se něco prodalo, a já se v prodeji moc nevyznám. Určitě nikoho nešokuje, že na tom finančně moc nevydělám a žádná propagace to nezmění. Raději využiji svůj zbývající čas, energii a peníze na něco kreativnějšího, než na vlastní propagaci (většina mého času a energie jde na mou práci a každodenní povinnosti). Nehodlám čekat půl hodiny ve frontě na poště a platit poštovné, aby někdo hanil mou hudbu, takže málokdy někomu posílám CD na recenzi. Celkově je pro mě důležité dělat hudbu a všechno ostatní, co se týká kapely, je až potom. Jo, taky si koupím album, když se mi obzvlášť líbí, nebo když je pro mě kapela důležitá. Není důvod, proč bych si měl byt plnit všemi možnými deskami. Nemůžu říct, že bych často chodil na koncerty, a to ani v těch nejlepších časech, a posledních pár let tomu opravdu nasadilo korunu. Slyšel jsem, že se kolem šíří nějaký virus, nebo co (jsem si jistý, že všichni už toho mají dost, když o tom slyší). Asi bych mohl aktivněji chodit na koncerty.
Na jednou stranu má dnes začínající kapela spoustu možností, jak o sobě dát vědět, ale zase na druhou stranu, skupin je obrovské množství a fanoušci se v nich ztrácejí. Hodně lidí jen stahuje mp3 z internetu a místo koncertu raději plive jedovaté sliny na facebooku. Jak vás, jako DESECRESY ovlivňují moderní technologie? Co si myslíš o stahování muziky, google metalistech, streamování muziky apod.?
Původně jsem ani neplánoval fyzické vydání "Unveil in the Abyss". Nikdy jsem moc nestahoval, ale dost poslouchám streamy. Vzpomínám si, jak jsem kdysi - jak se říká - slyšel nějakou kapelu na kompilaci nebo zkopírované kazetě a dostal se ke koupi jejich alba možná až po letech. Teď je toho na dosah ruky tolik, že se ze mě stal tak trochu “google metalista”. Nevýhodou pro mě jako posluchače je, že je snadné hudbu přepálit a později na ni úplně zapomenout. Jsem si jistý, že časem se z CD, vinylů a kazet stanou spíše sběratelské předměty nebo z fanouškovského merche, jako triček či nášivek, než věci kupované kvůli skutečnému poslechu. Sociální média jsou v mnoha ohledech jedem pro mysl. Mám facebookovou stránku Desecresy, kterou teď používám k tomu, abych lidi oslovil, když je něco nového, ale přemýšlím, že se na to vykašlu.
S oblibou se ptám muzikantů na to, co pro ně znamená death metal. Jak by jej definovali, jestli je pro ně spíše filozofií a životním stylem nebo „jen“ relaxem. Co znamená pro tebe? Jak jej vnímáš a prožíváš?
Pro mě je to tvůrčí činnost, ale pokud děláte něco s vášní, často to má daleko k relaxaci. Death metal je něco, k čemu jsem se dostal jako mladý kluk, a zájem o něj jsem si udržel po celá léta. Jsem hrdý na to, že se věnuji své hudbě, a že jsem nikdy jen tak z rozmaru neodešel dělat něco jiného. Death metal může být nositelem mnoha různých témat, takže si nemyslím, že by v sobě skrýval nějakou specifickou filozofii. Pro mě je v něm určitý aspekt neúprosnosti a nekompromisního tíhnutí k extrémní formě, který mě přitahuje.
Na závěr klasická, ale důležitá otázka. Co chystají DESECRESY v nejbližších měsících? Kde vás můžeme vidět na koncertě?
DESECRESY není možné vidět, přebývají v temnotě a sní o nových hudebních inkarnacích, které jednoho dne vystoupí nad zemský povrch. Ve skutečnosti jsem poměrně daleko v procesu přípravy nového alba a neustále pracujeme na novém materiálu.
Děkuji moc za rozhovor. Přeji nejen nové desce spoustu úspěchů a ať se co nejvíc rozšíří řady vašich fanoušků. Budu se těšit někde naživo a ať se vám daří jak po hudební stránce, tak i v osobní rovině. Jdu si „Unveil in the Abyss“ zase narvat do hlavy!
No, jdu si dát Pilsner Urquell, dokud se mi nedostane do hlavy! Náhodou ho zrovna piju, když tohle píšu. Urquell a Budvar jsou moje nejoblíbenější piva a obecně česká piva jsou nejlepší na světě. Skvělá kombinace pro smrtící bouři piva a metalu! Díky za rozhovor!
about DESECRESY on DEADLY STORM ZINE:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: