DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

pondělí 23. května 2022

Rozhovor - THORIUM - Death metal musí vycházet ze srdce. Jinak nemá smysl.

Rozhovor s death metalovou skupinou z Dánska - THORIUM.

Odpovídal Jose Cruz, děkujeme!

Přeložila Duzl, děkujeme!

Otázky připravil Jakub Asphyx.

Recenze/review - THORIUM - Danmark (2022):

Ave THORIUM! Zdravím do Dánska. Doufám, že se vám daří dobře. Zrovna si opět pouštím vaši letošní novinku „Danmark“ a říkám si, jak je skvělé, že i po tolika letech na scéně dokážete složit takhle svěží a zajímavý materiál. Jak nová deska vznikala a s jakými pocity jste šli do studia?

V době, kdy nás na začátku roku 2020 zasáhla pandemie, byl již proces psaní skladeb zahájen. Skutečnost, že jsme od té doby byli omezeni v mnoha rovinách, nám ztěžovala setkávání a snahu hrát hudbu společně. Z toho důvodu většina materiálu vznikala doma, kde byly např. kytarové stopy a rytmy bicích většinou pevně dané. Finální úpravy a detaily přišly až později, poté, co jsme mohli začít znovu společně zkoušet. Do studia jsme přišli s tím, že všechny rytmické nástroje nahrajeme naživo, což se mimořádně povedlo. První den jsme využili k nastavení a vytvoření základního zvuku nástrojů tak, jak jsme chtěli. Od chvíle, kdy jsme začali se samotným nahráváním, jsme měli dobrý pocit a netrvalo déle než pár hodin, než jsme měli nahranou první skladbu. Celý proces byl skvělým zážitkem a rozhodně stál za to, když teď posloucháme výsledek. Sóla a vokály byly přidány až dodatečně.


Mám to asi jako každý fanoušek nastavené tak, že si album nejdříve několikrát poslechnu a pak se k němu buď vracím nebo ne. Letos to s vámi bylo trošku komplikovanější. Připadá mi, že má deska více vrstev a že některé vyniknou až po delší době. Hodně tomu přispívá zvuk. Na mě působí „Danmark“ jako temná deska. Kde jste album nahrávali a kdo je podepsán pod masteringem? Jak vnímáš posun ve zvuku ty?

Nahrávali jsme ve studiu Angioni, které se nachází v malém městečku na severu Jutska. Ve srovnání s Kodaní to bylo tiché a klidné místo, což nám pomohlo soustředit se na to, co děláme. Marco Angioni (zvukař) nám poskytl výjimečné podněty týkající se zvuku a dalších technických aspektů. Podařilo se nám zachytit kapelu se vší energií a brutalitou, kterou jsme v tu chvíli měli. Dokonce jsme při tom improvizovali instrumentální skladbu, tak moc nás ten moment inspiroval. Surové soubory z nahrávání následně zpracoval a smíchal Jacob Bredahl ve studiu Dead Rat. Respektoval naši zvukovou vizi a dal tomu perfektní tvar. Mastering provedl Brad Boatright v Audiosiege. Ve srovnání s "Blasphemy Awakes" zní toto album živěji, má skvělou dynamiku a syrovost. "Danmark" působí při poslechu tak akorát a bezpochyby určilo budoucí směr kapely, co se týče zvuku a způsobu nahrávání.

U svých oblíbených kapel si kupuji rovnou CD i tričko. A základem je dobrý obal. Jak cover vznikal, kdo je jeho autorem a jak souvisí s hudbou jako takovou? Za sebe musím říct, že ve mně vzbuzuje neklid, je zajímavý.

S nápadem na obal alba přišel náš zpěvák Michael, kterému se v hlavě už nějakou dobu honila mapa Dánska s prvky death metalu. Svěřili jsme tuto práci italskému umělci Robertu Todericovi, který v posledních letech vytváří výtvarné návrhy pro řadu extrémních metalových kapel. Podařilo se mu to velmi dobře, a když jsme viděli výsledek, byli jsme uneseni. Hahaha... Takže ti opravdu rozumím.


Proveď nás prosím texty na nové desce? Kdo je jejich autorem a jak vznikaly? Zajímala by mě také, kde jsi pro ně bral inspiraci.

Texty napsal převážně Michael (já jsem se podílel na "A Crown to Obscurity"). Jeho textový vesmír je nejistý a provokativní, velmi zvrácený, cynický a temný. Při psaní měl jeden den na každou skladbu, začínal psát ráno a hned poté ji nahrál. Pokud jde o jeho vlastní inspiraci, nemohu se k ní vyjádřit. Za mě a co si dokážu představit, že funguje i pro něj - životní události nebo situace, možná věci z minulosti, nesouhlas s tím, co se děje ve světě nebo kolem mě samotného. Chci říct, že inspirace se odněkud bere. Nemusí tam být pořád, ale když se objeví, zasáhne tvrdě a účinně.

Jste právem považováni za dánskou legendu death metalu. Mně se na vás líbí, že i po těch všech letech pořád cítím z vaší hudby nadšení, takovéto těžko popsatelné chvění. Váš death metal má v sobě starou patinu, ale i energii a sílu. Jakým způsobem skládáte nový materiál? Jakým procesem musí projít skladba, než je považována za finální?

Tohle oslovení je vtipné, haha! Já osobně chápu "legendu" jako něco, nebo někoho, kdo už je pryč. Ale my jsme ještě pořád tady, takže…, ale dobře. Jako muzikant/skladatel mám k tomuto žánru vztah. Rozumím tomu. Uctívám ho. Často, když si sedám k psaní riffů, ponořím se do toho světa agrese a brutality, který mi umožňuje odpoutat se od všeho, co není hudba. Ve většině situací vznikají celé skladby během jednoho sezení. U tohoto alba to bylo pravidlem. Skladby mají vždy postprodukci, na kterém se podílejí i ostatní členové. To se týká připomínek k některým částem, jejich optimalizace nebo prostě jen jejich kvitování tak, jak jsou. Vždy je do nich vnesen nějaký osobní dotek od každého, než se stanou finální verzí.


THORIUM prošli velkými změnami v sestavě. Mohl bys nám prosím prozradit, jakými a jak jste se dali dohromady?

To je pravda! V kapele jsem v poslední sestavě myslím od konce roku 2018. Vím o některých problémech se sestavou v minulosti, v nichž nechci zabíhat do detailů, protože mi nepřísluší se o ně dělit, ale obecně šlo o ztrátu zájmu o žánr, jiné hudební projekty a samozřejmě osobní a rodinné důvody. Není neobvyklé, že dánské kapely po nějaké době ztrácejí členy nebo dokonce končí. Myslím, že velmi často lidé začínají hrát metalovou hudbu ze špatných důvodů, nemají v tom srdce, což má ve výsledku nějaký vliv. Mě osobně oslovil Jens-Peter (kytarista), se kterým se přátelím už pěknou řádku let. Nápad přidat se k nim jsem neodmítl nejen proto, že jsem si vždycky myslel, že jejich hudba je skvělá, ale i proto, že tyhle kluky znám už mnoho let, s některými z nich jsem se už přátelil a ostatní z dánské metalové scény znám velmi dobře.

Vznik THORIUM je datován do roku 1992. Pamatujete začátky death metalu v Dánsku. Jaké byly? Jak na staré časy vzpomínáš? Kdo byl vlastně vaším vzorem v počátcích a jak vznikl nápad hrát death metal? Zavzpomínej pro nás prosím.

V té době jsem tu nebyl, protože pocházím ze Španělska a v Dánsku žiji teprve od roku 2001. Z tohoto důvodu nemohu objasnit, co inspirovalo tuto kapelu k založení, ani jak to tady tehdy vypadalo. Ale dokážu si to představit. Osobně mě zaujala mezinárodní vlna death metalu na začátku 90. let. Kapely jako Carcass, At the Gates, Morbid Angel, Bolt Thrower, Gorefest a Sinister patřily mezi mé oblíbené. Death metal jsem začal hrát až někdy v roce 1998, přesněji řečeno melodický death metal, ale v posledních deseti letech jsem se stále více obracel ke klasičtější podobě tohoto žánru. A teď jsem tady!


Spousta mých starších kamarádů (také patřím ke starší generaci metalových fanoušků) si stěžuje na dnešní dobu. Stahování muziky, neosobní útoky na internetu, spousta balastu, chaos, všechno je rychlejší, ale také pomíjivé. Jak tyhle věci ovlivnily vás, jako kapelu? Museli jste se nějak přizpůsobit?

I když se to nezdá správné, je to způsob, do kterého se toto odvětví muselo vyvinout. Digitální éra ovlivnila všechny aspekty této společnosti a to jak z hlediska osobního, tak i obchodního. Z tohoto důvodu jsme byli všichni nuceni se přizpůsobit. Všechny kapely jsou těmito novými způsoby velmi ovlivněny, ale snažíme se z toho vytěžit to nejlepší, ať už je to jakkoli. Buď to, nebo přestat existovat. Na druhou stranu je v dnešní době pro kapely větší svoboda než dříve, kdy bylo víceméně nadiktováno, jak bys jako kapela nebo muzikant "měl" znít. Dnes mohou muzikanti vydávat hudbu svobodně, pokud chtějí, bez nutnosti mít podepsanou smlouvu. Možnosti jsou sice omezené, ale někteří odvedou skvělou práci a dosáhnou úspěchu.

Ono to není celé jen o internetu, který změnil celý svět, ale i o nových technologiích. Analog versus digital. Nové postupy, zařízení, studia dnes vypadají úplně jinak než dříve. Jak vnímáte tyhle věci? Je pro vás třeba těžké držet krok s dobou? Nebo rádi využíváte různé novinky?

Těším se z velkých výhod nové éry technologií. Otázka analog/digitál je diskutabilní, ale z mého pohledu není až tak velkým problémem, zvlášť když kapely nahrávají ve vrstvách a všechno potom kvantifikují, hahaha! Ale vážně, to, že je teď možné tvořit hudbu z domova, a to pomocí poměrně kvalitních nástrojů, je výhoda, která má obrovský význam. Hudba se vytváří a sdílí po celém světě jako nikdy předtím. To se mi líbí!


Nechci vám zbytečně lichotit, ale podle promo fotek vypadáte jako parta sympatických chlápků. Z vaší hudby je cítit nadhled, vzájemná chemie mezi muzikanty. Je tomu tak i doopravdy v reálu? Chodíte spolu občas na pivo, zapaříte, setkáváte se třeba s rodinami a podobně?

Nenechte se zmást fotkami, hahaha! Jsme samozřejmě naprosto normální a do značné míry milí, záleží samozřejmě na tom, koho se zeptáte. Shodneme se na hudbě, kterou společně hrajeme a sdílíme většinu stejných hudebních vlivů. Jak už jsem zmiňoval, známe se docela dobře z minulosti, což nám zpříjemňuje společnou cestu. Navíc někteří z nás spolu v minulosti hráli i v jiných kapelách, takže jakási mezioborová chemie a muzikálnost tu přirozeně je. Společenských aktivit není mnoho, vzhledem k osobním životům a jiným povinnostem běžných dní, se vídáme různě. Když se to však stane, mohu vás ujistit, že je to jízda.


Vždycky, když dělám rozhovor s nějakou starší kapelou, tak se musím zeptat. Co pro vás znamená death metal, jak jej vnímáš a jak bys jej definoval? Myslím tím teď spíše z hlediska jeho filozofie, nálady, atmosféry. Já si třeba myslím, že death metal musí být vždy zahraný od srdce, jinak to není ono.

Musím říct, že volba death metalu jako hudební cesty se nijak neliší od jiných žánrů. Buď se dotkne vaší duše, nebo ne. Může to být jeho energií, tónovou strukturou a kompozicí, agresivitou nebo jakoukoli jinou jeho vlastností. V mém případě si myslím, že death metal má všechny ingredience, které považuji v hudbě za důležité, a to ve správné míře, co se týče intenzity, melodie, komplexnosti, technického provedení, to vše nekompromisně řízené. Bohužel ne každý je schopen tyto kvality rozpoznat a často jsou lidé spíše přitahováni jinými žánry, "stravitelnějšími", nebo pro jejich mozek snadněji vstřebatelnými (opět hahaha). Jak říkáš, death metal musí vycházet ze srdce. Jinak nemá smysl.

Děkuji moc za rozhovor. Pevně věřím, že vás uvidím brzy někde naživo. Přeji vaší nové desce, co nejvíc opravdových fanoušků a ať se vám daří i ve vašem soukromí. A víš co? Jdu si zase pustit „Danmark“!

To nás těší. Dostat se k lidem, kteří naši hudbu oceňují zapříčiňuje, že vše, co děláme, stojí to za to!



Webshop:

Web:


---------------------------------------------------------------------------------------------------------