Rozhovor s death metalovou skupinou z Francie - DAWOHL.
Odpovídal zpěvák Maxime, děkujeme!
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
Recenze/review - DAWOHL - Leviathan (2022):
Ave DAWOHL! Právě poslouchám vaši novinku „Leviathan“ a říkám si, že takhle nějak bude znít hudba, kterou budou hrát při konci světa. Myslím, že se vám povedl opravdu mistrovský kousek. Jaké jsou tvoje pocity z novinky? Máš už nějaké zpětné vazby od fanoušků? Hráli jste už nové skladby naživo? A jak fungují?
Ave! Upřímně ti děkuji za tvé nadšení! Ohlasy jsou vynikající, ať už od veřejnosti nebo od médií! Do tohoto alba jsme vložili duši a krev. Měli jsme možnost zahrát několik skladeb z alba ještě před krizí. Energie v publiku byla perfektní! Vytvořili jsme skladby tak, abychom uvolnili maximum energie před jakýmkoli jiným aspektem. Myslím, že právě proto skladby fungují stejně na CD jako na pódiu, to by se nestalo, kdybychom vsadili jen na techniku nebo atmosféru.
Jak vlastně vznikají nové skladby pro DAWOHL? Jste tradiční kapelou, která se zavře do zkušebny a tam skládá nebo využíváte v dnešní době tolik oblíbený internet a posíláte si nápady emailem? Zajímá mě samotný tvůrčí proces.
Bohužel náš způsob skládání není příliš organický a tradiční... Především udávám poměrně přesný hudební směr, abych zajistil konzistenci skladeb. Vždy jsme pracovali na dálku, s výměnou tabulatur a nahrávek, pak mohou jednotliví členové zasahovat a skladby obohacovat. Když přijdeme do zkušebny, máme zpravidla vyřešeno 90% detailů. Z mého pohledu je výhodou větší nadhled nad našimi skladbami a větší náročnost na autorskou práci.
Samostatnou kapitolou jsou u DAWOHL texty. O čem pojednávají na novém albu a kde jsi pro ně bral inspiraci? Na „Leviathan“ perfektně sedí k muzice. Co bylo dřív, muzika nebo texty?
Je to důležitá součást identity Dawohl (stejně jako náš obal). Jsem autor, ale mé vlivy jsou velmi přítomné. Tím hlavním je "Brave New World" od Aldouse Huxleyho, dystopie je tam zhoubnější než v jiných románech zabývajících se totalitou. Teorie informací a propagandy jsou tam popsány úžasně dobře. Pro mě je ale důležitější, jak je v tomto kontextu využívána věda a racionalita. K tomuto prvnímu velkému vlivu můžeme přidat i méně beletristické knihy... "Discourse on Voluntary Servitude" od Étienna de La Boétie "The Prince" od Niccolò Machiavelliho atd., ale především "Leviathan" od Thomase Hobbese, který dal albu název. V této knize i v mých textech není Leviatan mytologický, ale je ztělesněním státu, který je nadřazen souhrnu jednotlivců, a který se v mých textech stává kvazi-božstvem... perspektiva, která mi připadá závratná. Obvykle je na prvním místě hudba, ale čím dál víc se to budeme snažit změnit.
Musím se přiznat, že cover pro „Leviathan“ je vynikající – sedne perfektně k hudbě! Jde z něj doslova strach. Jak jste obal vybírali a proč jste zvolili zrovna Business for Satan? Slyšel třeba dopředu nové skladby pro inspiraci?
Děkujeme! "Business for Satan" je můj přítel, tatér a ilustrátor, kterého jsem znal dlouho před naší spoluprací. Když jsem si začal představovat koncept obalu, bylo mi rychle jasné, že spolupráce s ním může vést k dílu, které bude do konceptu dokonale zapadat! Navíc jsem se chtěl oprostit od klišovitého grafického stylu, který obvykle v death metalu najdete. V době tvorby obalu si mohl poslechnout pouze naše první EP.
Skvělý je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?
Zvuk alba je výsledkem dlouhé práce a přemýšlení. Měl jsem velmi přesnou představu o zvuku, který jsem chtěl. Ani příliš old schoolový, ani příliš moderní, přičemž referenčním albem bylo "I Monarch" od Hate Eternal, zejména, co se týče bicích. I přes velkou sílu byla retuš minimální, což nám umožnilo zachovat spoustu detailů ve hře jednotlivých muzikantů. S odstupem času bych na práci Frédérica Gervaise (Studio Henosis) mnoho neměnil, dokázal zachytit přesně to, co jsme očekávali.
Nové album vyšlo u francouzských Dolorem Records. Proč jste si vybrali právě tento label a jak jste s jeho prací spokojeni?
Alex z Dolorem Records nás podporuje již mnoho let a vždy měl velký zájem s námi spolupracovat. Podařilo se mu v rámci jeho labelu dát dohromady velmi soudržné kapely. DAWOHL se do této sestavy perfektně hodil... bylo to celkem logické rozhodnutí. Od našeho podpisu je jeho práce vynikající! Bylo to správné rozhodnutí.
Historie kapely se datuje do roku 2009. Jak vůbec vznikl nápad, hrát death metal? Kdo byl vaším vzorem? Zavzpomínej pro nás prosím! Jaké to je hrát v death metal ve Francii?
Po několika zklamáních z působení v místních kapelách mi bylo jasné, že chci vytvořit něco umělecky ambicióznějšího. Zadání bylo od začátku jasné - žádné umělecké ani technické kompromisy. DAWOHL musel být brutální, rychlý a bojovný. Takto drastický přístup nebyl v mém regionu příliš běžný. Byla to slabina i síla zároveň. Bylo poměrně složité najít hudebníky s potřebnou úrovní nebo motivací, ale my jsme obstáli! Moje vášeň zjevně převyšuje racionalitu. DAWOHL není volba, je to pro mě nutnost. Myslím, že už nemám žádné vzory, ale velmi si vážím práce umělců, jako je Eric Rutan. Bohužel death metal není ve Francii nejoblíbenějším metalovým žánrem, přestože existuje mnoho kvalitních kapel! Je vždycky docela legrační, když vidím, že nás poslouchají spíš lidé z celého světa než naše domácí publikum.
Na vaší kapele je hrozně vidět, jak vás vaše muzika baví. Máte nějaký cíl, kterého byste chtěli dosáhnout? Pro někoho to je slavné vydavatelství, jiný si chce třeba zahrát na velkém festivalu.
Prvním cílem bylo vydat album, na které budeme hrdí a z toho už mám radost! Dva cíle, které zmiňuješ, jsou velmi žádoucí, ale upřímně a čistě osobně si přeji hlavně to, abychom mohli dál rozvíjet náš vesmír (na dalších nahrávkách, jiných nosičích atd.), vše ostatní jsou jen nástroje, jak v tom pokračovat, ne konečná.
Maxime, na rozdíl od jiných death metalových zpěváků je ti při zpívání poměrně hezky rozumět. Death metalový zpěv všeobecně musí být hrozný nápor na hlasivky. Udržuješ je nějak, pečuješ o ně? Rozezpíváš se třeba před koncertem?
Deathmetalový vokál je extrémně závislý na fyzické kondici. Pokud chcete mít dostatečnou intenzitu, je to extrémně energeticky náročné. Proto jsem v tomto ohledu stále ostražitější. Jinak se vždycky rozehřívám hrdelními zpěvy, které mohou připomínat "tibetské předzpěvy" (je to super účinné a navíc docela příjemné).
Jaké to vlastně je, hrát death metal ve Francii? Chodí u vás lidi na koncerty? Podporují vás, kupují CD? Když třeba uspořádáte nějakou akci, kolik přijde lidí?
Death metalové publikum ve Francii není velké. Hrát před 200 lidmi jako první, před uznávanou kapelou už je výkon. Naštěstí je publikum velmi aktivní a podporuje kapelu tím, že si kupuje spoustu merche, vinylů a CD.
Death metal je náročný koníček a ještě těžší životní styl. Co znamená pro tebe? Co tě na něm nejvíc baví a jak jej vnímáš? Jak si se k němu vlastně dostal?
Je to naprosto iracionální koníček, investice jsou obrovské. Ale jak jsem řekl, není to volba, je to posedlost.
Tuhle otázku dávám záměrně všem kapelám, aby si udělali trošku propagaci do budoucna. Prozraď nám prosím, co chystají DAWOHL v nejbližší době? Na co se můžeme těšit?
V současné době pracujeme na poměrně ambiciózním videoklipu, který je zcela v souladu s koncepcí našeho vývoje. A zároveň připravujeme koncerty na obhajobu tohoto nového alba!
Děkuji moc za rozhovor a přeji DAWOHL spoustu prodaných nosičů a samé vyprodané sály. Ať se vám daří i v osobním životě. Budu se těšit na další death metalovou apokalypsu!
Recenze/review - DAWOHL - Leviathan (2022):
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: