Rozhovor s death metalovou skupinou z Británie - CRYPTWORM.
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
Recenze/review - CRYPTWORM - Spewing Mephitic Putridity (2022):
Ave CRYPTWORM! Zdravím do katakomb. Nejdříve mi dovol, abych vám vysekl poklonu. Sleduji vaši kapelu již od roku 2017, kdy jste vydali své první demo „Cryptworm“ a patříte dlouhodobě k mým nejoblíbenějším kapelám. U nás v Čechách ale nejste příliš známí, jsme malá země s malou undergroundovou komunitou. Jak jste se vlastně dali dohromady a jak vznikli CRYPTWORM?
Děkujeme za tvá vřelá slova a díky za rozhovor! CRYPTWORM vznikli v roce 2014, kdy jsem se rozhodl přestěhovat do Velké Británie. Měli jsme společného kamaráda, který, když jsem mu řekl o svých plánech, navrhl Joeovi založit kapelu, protože také žili v Bristolu. Kontaktovali jsme se online a rozhodli se dát dohromady nějakou drsnou death metalovou kapelu. Měli jsme stejné nápady, takže jsme neměli žádné problémy vymyslet, jaký death metal chceme hrát. Nicméně nějakou dobu trvalo, než jsme se přetvořili v kapelu, jakou jsme teď.
Letos máte venku novinku „Spewing Mephitic Putridity“, která je opět plná ryzího pravého death metalu. S jakými pocity jste šli do studia? Měli jste třeba nějaký plán, kam a jak se chcete od minulé desky posunout? Osobně mi nová nahrávka přijde víc temnější a zároveň chladnější. Musím přiznat, že atmosféra celého alba si mě doslova podmanila.
Nic jsme dopředu neplánovali. Věděli jsme, že dodržíme stejný postup jako předtím, tedy že necháme všechny chyby a nebudeme nic upravovat, aby to působilo jako živá produkce. Musel jsem obětovat ultra špinavý zvuk kytary z 'Reeking...', aby se tyhle riffy inspirované DEMILICH líbily, proto ta temnější a chladnější atmosféra.
Pod mixem a masteringem je již tradičně podepsán Árpád Szenti. Proč právě on? Celkově je zvuk skvělý, připomíná mi desky z devadesátých let, bylo to cílem?
Árpád je můj dobrý kamarád, kterého znám už téměř 20 let. Dříve jsme hráli v kapelách, byli jsme spolu na turné atd. Nemá všechno nejnovější vybavení jako většina specializovaných producentů, ale rozumí tomu, čeho chceme dosáhnout a nevadí mu udělat padesát různých mixů, dokud nejsme spokojení. Nebyl záměr, aby to znělo, jako že je to z počátku 90. let, ale chtěli jsme v tom nechat všechny chyby a taky jsme nechtěli používat metronom nebo triggery pro bicí, proto to zní, jako ztracená nahrávka z počátku 90. let.
Hodně si potrpím i na grafickou stránku CD a vaše obaly jsem si hodně oblíbil. Kdo je autorem na novince „Spewing Mephitic Putridity“ a co má vlastně vyjadřovat? Motiv se mi opravdu hodně líbí, jen nám prosím prozraď, jak souvisí s hudbou, jak je tematicky navzájem propojený?
Skadvaldur namaloval obal. Jeho práci sleduji už nějakou dobu a už dávno předtím, než jsme začali desku psát, jsem měl představu, že pokud někdy nahrajeme album, budeme potřebovat barevný obraz a on je ten pravý. Inspirovaly ho plakáty k hororům ze 70. a 80. let. Pár mi jich ukázal jako referenci a samozřejmě mě to okamžitě chytlo. Vysvětlil jsem mu, o čem je název alba, a protože má také zvrácenou mysl, podařilo se mu obal trefit. Je to v podstatě o bažině plné mrtvol, které zvracejí své hnijící vnitřnosti. Název "Spewing Mephitic Putridity" byl mimochodem inspirován skladbou "Scream Bloody Gore". Jsem velký fanoušek DEATH a je to taková pocta jim.
Zajímal by mě proces, jakým vzniká u CRYPTWORM nová skladba. Jste klasici, co se zavřou do zkušebny a jamují nebo využíváte moderní technologie a posíláte si nápady mezi sebou? Chodíte spolu třeba i na pivo?
Od každého trochu. Většinou píšu všechny riffy a skládám skladby s naprogramovanými bicími, ale pak na nich společně pracujeme na zkouškách a někdy je úplně rozpitváme a změníme. Oba bydlíme daleko od zkušebny, takže po zkouškách bohužel nemůžeme jít na pivo. V Maďarsku to byl náš rituál. Někdy jsme pak v hospodě strávili víc času než na zkoušce.
Jste zkušení psi, kteří hrají po svém. Máte vlastní rukopis, což je věc, na kterou se dnes občas zapomíná. Spousta kapel zní jen jako kopie ostatních. Určitě jste měli nějaké vzory? Kdo tě ovlivnil jako muzikanta a kdo byl tvým vzorem? Kdy a jak si vlastně začal hrát? Co bylo prvním impulsem, že si vzal do ruky nástroj?
Mým hlavním vzorem byl tehdy Dimebag Darrel, ale Kerry King je důvod, proč jsem se dostal k extrémní hudbě a začal hrát na kytaru. Když jsem v roce 2002 jezdil na skateboardu, poslouchal jsem všechny ty módní punkové kapely jako SUM41 a ty měly klip s Kerrym Kingem. Vyhledal jsem si ho a objevil se mi jejich nedávný videoklip "Bloodline". Okamžitě jsem se na něm stal závislým, což se mi u hudby nikdy předtím nestalo. Krátce nato jsem si pořídil svou první kytaru a zbytek je historie.
Myslím, že pro každou kapelu je největší odměnou reakce fanoušků. Já mám nejraději menší kluby, ve kterých mají muzikanti i fans k sobě blízko. Jak často vlastně CRYPTWORM vystupují? Jezdíte třeba turné? Pátral jsem na internetu a příliš živých záznamů z vašeho vystoupení jsem nenašel. Jak to mají tedy CRYPTWORM s koncerty? Co takhle tour po Evropě? To by se mi moc líbilo.
To by se nám také líbilo, ale pandemie všechno zhatila. Původně, když vyšlo "Reeking...", jsme plánovali jedno či dvoutýdenní turné po Evropě, ale kvůli covidu jsme ho ani nemohli naplánovat. Nehrajeme moc často a nikdy předtím jsme žádné turné nepořádali. Předskakovali jsme docela fajn kapelám jako SPECTRAL VOICE, UNDERGANG a ANATOMIA. Doufáme, že se ke konci roku zase vrátíme k živému hraní. Mezitím se věnujeme psaní druhé desky.
Vždycky mě zajímalo, co vlastně poslouchají muzikanti za muziku. Máš nějaká alba, ke kterým se rád a často vracíš? A co nějaké novinky z posledních let? Zaujalo tě něco natolik, aby sis koupil CD?
Mám nekonečný seznam hudby, kterou si čas od času rád poslechnu. Jedním z nich je stejnojmenné album ASPHYX. Myslím, že je fenomenální, ale lidé mu nepřikládají dostatečnou váhu, protože vokály nejsou takové jako u van Drunena. Druhé je "Formulas Fatal to the Flesh" od MORBID ANGEL. Opět se většině lidí líbí jen "Gateways..." z éry Truckera, ale podle mě je to naprosto brutální album. Album DISMA je pro mě taky nadčasová klasika. Poslouchám hodně nových kapel hlavně z americké scény. Loni pro mě byli favority MALIGNANT ALTAR, CEREBRAL ROT, SANGUISUGABOGG, FROZEN SOUL a také noví CANNIBAL CORPSE.
Death metal je můj nejoblíbenější hudební styl. Fascinuje mě na něm hlavně temnota, takový ten prašivý odér ze starých hrobů. Pak také síla a tlak. Když si poslechnu dobrou desku, tak jsem doslova nabitý energií. Co znamená pro tebe? Jak ovlivňuje tvůj život, náhled na svět, jak jej vnímáš ty jako tvůrce?
Ze stejných důvodů je death metal i mým nejoblíbenějším žánrem. Je na něm prostě něco, čím jsem naprosto posedlý. Mám rád syrovou produkci. Těžké kytarové a basové tóny, divoké bicí a brutální vokály. Mísí se v něm brutalita s jakousi obskurní atmosférou, kterou mám opravdu rád.
Děkuji moc za rozhovor! Přeji nejen nové desce „Spewing Mephitic Putridity“, ale i celým CRYPTWORM hodně úspěchů. Jdu si album znovu pustit! Je totiž opravdu skvělé. Ať se vám daří i v osobních životech.
Ještě jednou díky za rozhovor a za inspirativní slova! Taky se měj, kamaráde!
Recenze/review - CRYPTWORM - Spewing Mephitic Putridity (2022):
Recenze/review - CRYPTWORM - Reeking Gunk of Abhorrence (2020):
------------------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook: