DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

pondělí 20. prosince 2021

Rozhovor - JUANJO CASTELLANO - Je to skvělý pocit poslouchat alba, kde je zahrnuto vaše umění.



Rozhovor Juanjem Castellanem, profesionálním grafikem a umělcem ze Španělska, děkujeme!

Přeložila Duzl, děkujeme!

Otázky připravil Jakub Asphyx.

Ave JUANJO CASTELLANO! Na začátek mi to nedá a musím se ti pochlubit. Včera jsem počítal doma svá metalová trička a zjistil jsem, že s motivy od tebe jich mám úctyhodných 20. Jsem velký chlap a tak máš u nás v České Republice dobrou reklamu. Nicméně, nevím, zda tě u nás fanoušci znají „osobně“. Mohl by ses nám prosím představit?

Ahoj Jakube, wow člověče, to je úctyhodný počet triček s motivy Juanja Castellana. To je samozřejmě fantastické a velká velikost je rozhodně výhodou haha.

Jsem Juanjo Castellano ze Španělska. Jsem profesionální ilustrátor. Jsem velkým fanouškem metalové hudby. Baví mě hlavně klasický death metal, ale začínal jsem velmi mladý a užíval jsem si zlatý věk heavy metalu, thrash metalu, death metalu, black metalu, doomu atd. Studoval jsem pět let animaci na Escuela Superior De Dibujo zde v Madridu a po několika letech, kdy jsem pracoval v různých společnostech, mimo jiné pro společnosti jako Planet Holywood, Sony nebo Coca Cola, jsem se rozhodl věnovat ilustraci inspirované fantazií a terorem a chtěl jsem se uplatnit jako umělec tvořící obaly alb. Právě teď vám mohu říci, že pracuji pro kapely a nahrávací společnosti už osmnáct let a že se blížím ke 400 albům vydaných ve světě s mým motivem. Kapely jako UNLEASHED, THE BLACK DAHLIA MURDER, VOMITORY, VARATHRON, PAGANIZER, WOMBBATH, ROTTREVORE, OBSCURE INFINITY, QUINTA ESSENTIA, AVULSED, NOMINON, SORCERY, INTERMENT, SOULBURN, ORDEN OGAN, ALTAR, GATES OF ISHTAR, PORTRAIT, CARNATION, BLASPHERIAN, AVENGER, CARDIAC ARREST, EMBALMER, MOONDARK, STORTREGN, TRIDENT, UNBOUNDED TERROR, TYPHONIAN, NASTY SURGEONS, MOLESTED DIVINITY, NIGHTBEARER, REVEL IN FLESH, REVOLTING, SATHANAS, SOLOTHUS, MASS BURIAL ..spolu s mnoha dalšími, abych alespoň pár jmenoval, myslím, že to není úplně špatné.


Vzpomeneš si ještě na první obal, který jsi nakreslil? Jaká to byla kapela a jak se na svoji práci díváš dnes?

Bylo to album EVIL INCARNATE „Blackest Hymns Of God's Disgrace“ vydané Deathgasm Records. Stále ten obal miluju. Můj styl se hodně změnil. Byla to černobílá práce na papíře. Mám skvělé vzpomínky na ty roky, kdy jsem znal Evana Marche z Deathgasm Recs, ...byl jsem tak mladý, tak naštvaný....skvělé časy.

Jak u tebe probíhá tvůrčí proces? Když děláš kupříkladu cover pro nějakou kapelu, posloucháš jejich muziku? Čerpáš z ní inspiraci a pak už to jde „samo“? Nebo vybíráš už z předem připravených motivů, které by se nejvíce hodily?

Obvykle mi kapely kromě názvu alba dávají své nápady. Později udělám skicu a když najdeme něco pěkného, je čas začít pracovat na obraze. Hudbu poslouchám vždy, když pracuji, a vždy je to něco, co se hodí ke stylu kapely. Pokud má kapela již vydaná alba, poslouchám ji. Pokud ne, prostě zkusím jiné kapely se stejným stylem. Například, pokud se jedná o kapelu, která hraje švédský death metal, tak volím klasický repertoár jako ENTOMBED, DISMEMBER, AFFLICTED, CARNAGE, MASS BURIAL, UNTUMO atd. To vždy pomáhá navodit tu správnou atmosféru k ilustraci.



Jaké malířské techniky vlastně vůbec používáš? Které ti vyhovují nejvíce a proč?

Momentálně je většina mých obrazů dělána pomocí digitálních technik. Podle mého názoru je to nejlepší médium pro práci. Je to bezpečnější způsob práce, umožňuje vám snadněji provádět změny. Můj styl je stejný, jako kdybych to dělal tradičními technikami. Nejprve kreslím a později maluji. V průměru potřebuju dva týdny na jednu ilustraci. Dělám také nějaké práce tužkou, pastelkami a odstíny… je to samozřejmě něco magického, když pracujete tradičními technikami.

Liší se nějakým způsobem práce na obalu CD, kazety a vinylu? Přeci jen, každý nosič má trošku jiný formát bookletu.

Neliší. Vždy tvořím díla ve velikosti vinylu. S CD tedy není problém, tam to pasuje. Kazetová edice obvykle vyžaduje nějaké úpravy rozvržení, aby se to na ni vešlo, ale podle mého názoru to taky není velký problém.


V dnešní době se musí „obraz“ nějak převést i do digitální podoby. Používáš potom pro „nafocené“ malby nějaké programy pro úpravu? Dolaďuješ pak ještě? Dnes vládne světu internet. Jak řešíš kupříkladu autorská práva? Stáhnout se dá všechno.

Jak jsem již zmínil, pracuji s digitálem, takže umění je přímo převedeno nebo zhotoveno v digitální podobě. Ano, internet vládne světu a veškerá díla jsou k dispozici. Snažím se o to tolik nebát, kapely dostávají licenci k použití jejich obalu a oni se prostě snaží dělat věci tím nejlepším možným způsobem.

Je někdo na koho dáš ohledně hodnocení tvé práce? Někdo, kdo ti jako první řekne: „Hele, tak tohle se ti povedlo“, nebo naopak: „Tak JUANJO, tentokrát nic moc“? Je pro tebe zpětná vazba důležitá a dobrá kritika přínosem?

Nejsem si jistý, co tím myslíš....pro mě, když dokončím dílo, jsem první, kdo by měl být s konečným produktem absolutně spokojený. Na řadu samozřejmě přijdou kapely a to je druhá nejdůležitější část byznysu. Naštěstí pro mě, 98% mých děl má vynikající zpětnou vazbu od kapel, fanoušků atd., a to mě opravdu těší. Samozřejmě, občas jsem nedostal úplně dobrou zpětnou vazbu a je to normální. Musíte na to být připraveni a prostě se pokusit z toho vytěžit i něco dobrého.


Není žádným tajemstvím, že CD se moc neprodávají. Spoustě posluchačů stačí jen stažená muzika v digitální podobě. To ti přece musí „brát chleba“. Vím, že děláš i motivy na trička, plakáty. Cítíš vzestup zakázek na merchandise?

Upřímně, většina mých děl jsou obaly pro kapely. Nejsem například velkým fanouškem designů triček. Dávám přednost práci na obalech a opravdu doufám, že se mi toho v budoucnu podaří více a více. Obvykle plakáty pocházejí přímo z přebalu alba a ano, nějaké návrhy triček se také objeví, ale jak už jsem řekl, většinu času maluji obaly.

Metal posloucháš a živíš se jím již spoustu let. Změnil se za ty roky nějak přístup kapel, vydavatelství apod.?

No, možná, jak jsi zmínil v předchozí otázce, internet ovládl vše, takže teď je všechno trochu jiné, ale myslím, že ten duch tam stále je,...nové kapely, staré kapely, je to prostě životní styl pro mnoho z nás. Samozřejmě jsem starší, není to stejné jako když mi bylo 25 let. Teď mě baví hlavně to, že dělám své umění, ale také chodím na nějaké koncerty nebo prostě chodím na místní kapely, kde mám přátele, kteří stále hrají v kapelách....Pamatuji si, že jsem v nějaké kapele hrál před lety s lidmi z TROMORT a dokonce i Phlejeton z brutal deathového počinu WORMED.


Když si hypoteticky představíme, že mám death metalovou kapelu, co všechno musím udělat, abys mi namaloval obal? Jak tě „přesvědčím“? Nemyslím teď peníze… i když může si tě obyčejná kapela dovolit?

Pro mě je stejné pracovat s velkou kapelou jako s novou kapelou. Pokud se dokážeme dohodnout, jsem si jistý, že by to neměl být problém. Jediná věc je, že obvykle mám dlouhý pořadník, takže mě určitě kontaktujte co nejdříve a připravte se na čekání....měli byste být trpěliví, některé kapely čekají už měsíce.

Už se ti někdy stalo, že jsi i přes dobrou finanční nabídku kapelu odmítl? Třeba proto, že tě jejich tvorba neoslovila?

Upřímně, na žádnou takovou si nevzpomínám.

Tvoříš obaly pro kapely z celého světa. Měl jsi někdy problém s tím, že by kvůli tvému obalu CD někde zakázali prodávat?

Nejsem si jistý, možná obal, který jsem udělal pro brazilský počin VOMEPOTRO. Obal alba pro ZOMBIE GORE VOMIT byl šílený gore motiv a myslím, že vydavatelství s tím mělo nějaké problémy...ale mimo to asi ne.


Sleduješ práce svých kolegů? Máš nějakého oblíbeného? Řekneš si třeba: „Tak Vincentovi Lockemu, Marku Riddickovi, se to letos zase povedlo…?“

Oh, člověče, samozřejmě. Jsem velkým fanouškem Dana Seagravea, Necrolorda, Marshalla, Locka atd. Baví mě samozřejmě i práce Riddicka, je mistrem návrhů BW. Každopádně Seagrave je pravděpodobně můj nejoblíbenější a on je jedním z důvodů, proč tu práci dnes dělám. Jeho obal pro album LEFT HAND PATH od ENTOMBED je můj oblíbený. Možná to není jeho nejlepší malba, ale pro mě je to perfektní scéna, která definuje death metal. Toto album je nejlepší death metalové album, jaké kdy vyšlo, takže to jsou obrovské důvody, proč milovat Danovu práci. Také miluji práci Vincenta Locka...je více ovlivněné komiksem a komiksy mě hodně baví.

Máš nějakou oblíbenou kapelu, o které sníš, které bys chtěl namalovat obal?

No, byli to samozřejmě BOLT THROWER, ale jsou tu i další - DISMEMBER, MALEVOLENT CREATION, SLAYER, IMMOLATION...... tolik skvělých kapel, většinou klasiky.


Vždycky se ptám… Co tě poslední dobou zaujalo za nové desky? Je něco, co proháníš často svým přehrávačem?

Miluju MASS BURIAL ze Španělska. Hrají opravdový death metal na švédský způsob, jejich první album „Of Carrion And Pestilence“ je prostě dokonalým příkladem, vražedná nahrávka! Existuje více skvělých věcí, jako jsou THE RUINS OF BEVERAST, CATTLE DECAPITATION, HELLSLAVE, NIGHTBEARER, AEOLIAN, NASTY SURGEONS, DARKENED, TRIDENT, REVEL IN FLESH, RIVERS OF NIHIL atd.

Jsi sběratel CD, vinylů? A když se už rozhodneš koupit si CD, hodnotíš ho i podle obalu, bookletu apod.?

Ne tak úplně. Mám doma hodně CD, kazet a vinylů, ale nikdy jsem tím nebyl posedlý. Před mnoha lety jsem dostal tuny kazet, později přicházela i CD. V současné době mám tolik vlastních věcí k poslechu. Myslím tím kapely, se kterými jsem spolupracoval a pošlou mi kopii nahrávky do mé sbírky. Je to prostě skvělý pocit poslouchat alba, kde je zahrnuto vaše umění… je to pro mě něco opravdu speciálního.


Jak vidíš současnou situaci na metalové „zinové scéně“? Líbí se ti některý tištěný časopis? A co webziny? Oslovuje tě některý i po grafické stránce? Jsi pravidelným čtenářem? Projíždíš každý den recenze, čteš rozhovory apod.?

No, přečetl jsem za svůj život tuny tištěných časopisů. Bohužel poslední dobou už tolik ne. Momentálně máme na internetu spoustu věcí a webziny poskytují skvělý obsah. Velmi mě baví číst recenze alb, kde je moje umění použito. Mnohokrát věnují uměleckému dílu pár slov a já si toho velmi vážím, ať už je to pozitivní recenze nebo ne. Myslím, že obal alba je velmi důležitý a je velkou součástí kouzla celého produktu.

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu inspirace. Už teď se moc těším, až budu držet v ruce desku s tvým dalším obalem.

Díky tobě, příteli, velmi si vážím tvého zájmu o mou práci. Zůstaňte na příjmu, vychází spousta nových alb s mými obaly (mohl bych říct, že téměř 20 nových děl), takže opravdu doufám, že se vám všechny nové věci budou líbit. Mějte se!