DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

středa 16. prosince 2020

Rozhovor - DISAVOWED - Žádné nesmysly, jen uvolnění čisté energie a chaosu a to kvůli umění.


Rozhovor s brutal death metalovou skupinou DISAVOWED z Holandska.

Odpovídal kytarista Daniel van der Broek, děkujeme!

Otázky připravil Jakub Asphyx.

Recenze/review - DISAVOWED - Revocation of the Fallen (2020):

Ave DISAVOWED! Letos jste vydali své druhé dlouhohrající album s názvem „Revocation of the Fallen“. Přiznám se, že takové death metalové tsunami jsem nečekal. Nemůžu si pomoct, ale já z novinky cítím apokalypsu! Jak vnímáš s odstupem novinku ty? Jaké jsou ohlasy od posluchačů, co recenze a jak fungují nové skladby na koncertech?

Daniel z Disavowed vás všechny zdraví. Ve skutečnosti je to již naše TŘETÍ dlouhohrající album! ;-) Děkujeme za vaši pozitivitu. Myslím, že jsme s konečným výsledkem celkem spokojeni, i když některým fanouškům se modernější přístup k produkci příliš nelíbí. Vždy však existuje otázka vkusu a osobních preferencí. Také v recenzích. Je to jen názor - dobrý nebo špatný a abych byl upřímný, nezáleží mi na tom. I když se samozřejmě dobré recenze poslouchají lépe, než ty špatné ... Ale i špatné recenze mě určitě rozesmějí. 


První, co mě doslova smetlo z povrchu zemského, tak je zvuk. Na minulé desce „Stagnated Existence“ (2007) byl skvělý, ale tentokrát je ještě lepší! Změnili jste nějak přístup k nahrávání? Nebo jste změnili produkci alba? 

Stagnated jsme udělali celé sami. Revocation bylo nahráno a zpracováno ve studiích Kohlekeller v Německu. „Změna“ ve zvuku měla co do činění s producentem Kristianem Kohlem, i když si velmi vážil našich vlastních názorů a jak jsme chtěli, aby to znělo, tak někde uprostřed práce myslím, se stala malá změna... Stále jsme pro kytary používali stejný digitech RP12, Nils používal stejné basy, zesilovače a předzesilovače, jaké jsme použili na Stagnated. Ale proces mixování a masteringu může určitě věci změnit. Ne vždy k lepšímu, ale v tomto případě jsme byli velmi spokojeni s modernějším přístupem v produkci. Stále zníme jako Disavowed. 

Líbí se mi i vaše texty. V brutálním death metalu, který je plný vyhřezlých střev a krve jsou vaše skladby o temných vizích, o fikcích, filozofii a apokalypse. Přikládáte textům velký význam? Kdo je jejich autorem a o čem pojednávají na novince „Revocation of the Fallen“? Chcete předat nějaké poselství? 

Náš zpěvák Robbe K píše všechny texty. Myslím, že jsou velmi osobní a filozofické. Nebaví ho vnitřnosti a krev, ale spíše mysl - hlava a zvlášť, co je v hlavě... A nemyslete si, i tyto věci mohou být docela brutální ... Ale musím uznat: střeva, krev a hovno jsou zábavnější, haha!


Obal měl na starosti Jorg de Vos. Jeho práce se mi hodně líbí a taky na sebe rovnou musím říct, že jsem ho do té doby, než jsem objevil vaši kapelu, neznal. Proč jste zvolili právě jeho a jakým způsobem obal vznikal? Vybírali jste z už vytvořených prací nebo je cover dělaný přímo pro novinku? 

Jorg de Vos je můj osobní přítel a drahý kolega. Oba pracujeme v komiksovém průmyslu a na začátku roku 2000 zpíval v holandské deathmetalové kapele „Necrovile“. Dělá fantastické komiksy a je skvělým malířem / umělcem. Proto je v nizozemském komiksovém průmyslu známým jménem. Vždy jsme chtěli, aby dělal naše obaly na alba. Dělal také pro Arsebreed, což je také skvělé. Je to opravdu skvělý umělec.

Je hodně znát, že na sobě pracujete, vyvíjíte se. Mě by zajímalo, jakým způsobem vznikaly skladby na nové album, kdo složil riffy apod. Tvoříte dohromady ve zkušebně nebo každý sám a pak vše poskládáte v jeden celek? 

Pracujeme a píšeme odděleně. Já a Gerben jsme napsali písně pro Revocation, i když jsem pro Revocation napsal jen dvě písně: Revocation of the Fallen a Egocentric Entity. Zbytek písní pochází od Gerbena. Ale to, co děláme, je psaní základních věcí, struktury písní, základů bicích a basových linek. Nahráváme písně jen v základu, ale Nils odvedl neuvěřitelnou kreativní práci na basech, a všechny písně se skutečně rozzářily a oživly. Bez jeho výjimečné práce na albu by to bylo nudnější. Jsem nadšený z jeho hraní a basové kompozice na tomto albu. Pro mě je to top. Ale nevylučujme Septima a Robbeho. Oba také odvedli neuvěřitelné úsilí a kreativitu, aby písně fungovaly mnohem lépe. Takže ano, pracujeme v týmu, ale odděleně od sebe. Existuje mezi námi dostatečná důvěra, že naše osobní kreativita přidá písni to co potřebuje. Na této lodi nejsou žádní kapitáni nebo hlavní vedoucí... 


DISAVOWED byli založeni v roce 2000. Když zavzpomínáš na vaše začátky, jaké byly? Jaké jste měli vzory? Co první koncerty? 

Disawowed začal v roce 1996 pod názvem „Nocturnal Silence“, což byla jakási kombinace mezi black a death. Black nás ale držel jen několik počátečních experimentálních let, než jsme se úplně rozhodli následovat americký styl brutal death metal jako např. Suffocation, Cannibal Corpse, Deicide, Death, Morbid Angel. Později také Disgorge and Deeds of Flesh a čistě udergroundové kapely, které nás také ovlivnily. Všichni máme zvlášť rádi éru „Scotta Burnse“. Klasika... 


Hrajete těžkou, komplikovanou hudbu. Musíte být přesní, sehraní a secvičení jako stroj. Jak často zkouší DISAVOWED a jak přistupujete ke hraní samotnému? Jste svědomitá, pečlivá kapela anebo volíte spíše „punkový přístup“? Některé vaše riffy jsou opravdu hodně náročné, jak je zvládáte na koncertech? Musíte třeba něco zjednodušovat, aby to lépe při živém vystoupení vyniklo? 

Není těžké být upřímný, a určitě existují riffy, které je celkem nemožné hrát. Pro živá vystoupení vybíráme jen lehké písničky, haha. Ale v začátcích jsme cvičili dvakrát týdně. V té době jsme byli docela vymakaní. Ale pracovat s mezinárodními bubeníky se v poslední době stává obtížnější a obtížnější. Většinou necvičíme před představením. Náš bubeník Septimus letí přímo na místo, kde hrajeme, a bez zkoušek se modlíme k Bohu, abychom to nezkazili. A proto jsme tak špatní ... Haha!

 

Co DISAVOWED a koncerty? Zrovna vy jste kapelou, kterou bych hrozně rád viděl naživo. Nechystáte k podpoře nového alba nějaké turné? U nás se točí pořád dokola několik slavnějších skupin a třeba jako předkapelu SUFFOCATION, IMMOLATION bych vás přišel určitě podpořit. Kde jste už hráli a jaký koncert byl pro vás nejlepší? 

Samozřejmě kvůli nelehké situaci, ve které dnes žijeme, nehrajeme live show. Doufejme, že příští rok to vyjde. Nevím. Rád bych jel znovu do USA na nějaké turné, turné Bloodletting v roce 2002 bylo šílené. Ale hrát v Indonésii je prostě úplně dokonalé a naprosto šílené. Tito lidé prostě „žijí“ pro Death Metal a je to jen čistá Beatle-mánie! 

V současné době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled jako muzikanta. 

No... Nehrajeme deathmetal pro peníze. To by byl ten nejhloupější podnikatelský plán. Nikdo by do tohoto typu hudby neinvestoval ani cent. Je to tedy jen čistá forma umění, která vychází ze srdce. V našem případě to nevychází jen ze srdce, ale musíte mít také koule. Žádné nesmysly, jen uvolnění čisté energie a chaosu a to kvůli umění. O tom je deathmetal. Skutečnost, že alba se neprodávají tak dobře jako na začátku roku 2000, pro mě nemá žádný význam. Od začátku to nebylo o penězích, takže jsem v klidu když na Spotify je možnost si bezplatně poslechnout naši hudbu. 


Myslím si, že způsob poslechu hudby se v posledních letech dost změnil, souhlasil bys? Navštěvuješ stále koncerty a podporuješ kapely? Co bylo posledním albem, které sis koupil, a co zrovna posloucháš? 

Délka a schopnost se koncentrovat se u lidí skutečně zkrátila (například videa tik tok). Možná proto lidé poslouchají jiným způsobem. Nevím. Nezajímá mě to. Ale osobně rád chodím na koncerty. Ale jen na malé koncerty v mládežnických centrech v mém okolí. Zcela neznámé mladé kapely, které jsou ochotné hrát za pár piv. Stále mám rád tu scénu. Většina mladých kapel je na hovno, ale čas od času je tu jiskra talentu a úsilí. Ale je to jen si zapařit, pokecat s lidmi, vypít pár piv a zkusit si užít špatnou kapelu (to je nejtěžší část takového večera, haha). Já už nechodím na velké koncerty. Stejně jsem nikdy nechodil. Minule jsem šel na trochu větší koncert - na Suffocation. Myslím, že docela cool. Až do konce koncertu jsem si nevšiml, že Ricky z Disgorge dělá vokály pro Suffocation (neměl jsem nasazené brýle), haha! Nakonec jsem tedy vykřikl „Hey Ricky“! „Fucking Daniel“ odpověděl ... Už jsem s ním toho večera nemluvil ... Prostě odešel ... Haha ... blázen .... Cestoval jsem s tím chlápkem 6 týdnů po USA. 


Co chystají DISAVOWED v nejbližších měsících? Můžeme se na vás těšit na nějakém koncertě i u nás? 

Pravděpodobně ne, i když rád hraji v České republice. Někteří fanoušci jsou u vás šílení ... Ale abych byl realistický, myslím, že první koncerty příští rok budou v Indonésii. 

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů. 

Děkuji moc. Je mi potěšením udělat s vámi tento rozhovor. Zatím se mějte fajn a doufám, že brzo budeme mít možnost setkat se osobně. 

Zatím Daniel.