DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

sobota 12. prosince 2020

Rozhovor - DIRA MORTIS - Věřím, že smrt je největší spravedlnost.

Rozhovor s death metalovou skupinou z Polska - DIRA MORTIS.

Odpovídal kytarista Leszek Makowiecki, děkujeme!

Přeložila Duzl, děkujeme!

Otázky připravil Jakub Asphyx.

Ave DIRA MORTIS! Právě poslouchám vaše nové album „Ancient Breath Of Forgotten Misanthropy“, které mi přišlo na recenzi a nemůžu se ho nabažit. Po minulé, velmi zdařilé desce „Psalms of Morbid Existence“ (2015) jste zpět a opět mi přijde, že je vaše hudba temnější a chladnější. Jakým směrem jste se chtěli posunout a jak vidíš váš vývoj ty? 

Směr tohoto alba nebyl nijak zvlášť předurčen, jako pokaždé, když jsem začal všechno psát, ventiloval jsem emoce, myšlenky, inspirace, které jsem v danou chvíli měl. Album je skutečně temnější, chladnější atd., vzhledem k tomu, že v posledních letech méně optimisticky vnímám realitu a také to, co mě obklopuje, plus osobní životní zkušenosti. To vše mi nedalo důvod k tomu, abych spolu se svými spoluhráči vytvořil pozitivně laděné album. Musím ale přiznat, že na tomto albu jsou i některé jasnější body a to z jednoduchého důvodu, lidský život není jen negativní, takže vše se mísí. Jediným cílem bylo, aby tato nahrávka byla kurva tvrdá, a doufám, že se to podařilo. 


Mezera mezi oběma alby je dlouhých pět let. Proč vlastně? Ono vy vůbec nepatříte mezi kapely, které by trpěly nadprodukcí. Čím si to vysvětluješ? Jsou příčinou časté změny sestavy, nedostatek času? Nebo peníze, inspirace? 

Myslím, že pět let je pro naši nahrávku docela v pohodě. Víte, naše předchozí album „Psalms of Morbid Existence“ vyšlo v prosinci 2015, poté jsme jeli turné a vlastně na konci roku 2016 jsme měli možnost mezi koncerty hrát, začal jsem psát nové skladby a nebylo to na počkání, protože jsem musel vyčkat na okamžik, kdy budu mít něco smysluplného, co bych kytarami vyjádřil. Každá skladba je promyšlená a během zkoušek jsme dali všechno dohromady s Vizunem (bubeníkem), vynaložili jsme veškeré úsilí, abychom splnili naše očekávání. Máme také skvělý deal, že naši posluchači budou horliví sáhnout po tomto albu. Byla to titánská práce, stejně jako všechno ostatní, žiji daleko od zbytku kapely, setkáváme se na zkouškách tváří v tvář a nepracujeme prostřednictvím e-mailu proto, abychom nezničili zbývající autenticitu, která se všude vytrácí. Prostě necháváme vše přirozeně plynout, společně nahráváme, takže mít každé dva roky album pochybné kvality, nepřichází v úvahu. Jak jsem řekl, všechno má svůj čas a místo. Často jsem se snažil složit skladbu, protože jsem ji v tu chvíli chtěl - tady a teď. Výsledek byl, že z šedesáti procent jsem toho musel nechat do chvíle, než jsem si byl jistý, že to byl ten správný riff. Myslím, že se to všechno u nás děje individuálně a dnes tento systém funguje dobře. Naše skladby jsou také o něco delší, než obvykle, dělají to i jiné kapely, potřebujeme trochu více času, abychom publikum nenudili. Peníze jsou to poslední, co by nám mohlo bránit v tvorbě alba, až vyhoříme, nebo nám dojdou nápady, až přijde ten okamžik, ukončíme to, toť vše. 


Leszeku, ty jsi posledním a zároveň zakládajícím členem DIRA MORTIS. Já se k vaší hudbě poprvé dostal až v roce 2003, když jste vydali EP „Architecture of Mind“. Dodnes mám ale mezery ve vaší historii. Mohl bys nám prosím objasnit, jak kapela vznikla, kdo stál u jejího zrodu a jak se postupně vyvíjela? Zavzpomínej na staré časy… 

Začátky byly samozřejmě velmi těžké, tak jak to měla většina kapel. Miloval jsem death metal a opravdu jsem chtěl hrát tento hudební žánr. Spolu s prvním bubeníkem jsme se domnívali, že to chceme dělat, i když on o tomto žánru neměl žádné ponětí, protože poslouchal punk a skončil u hip hopu, neměl žádnou hudební techniku, stejně jako já ... Za dva roky jsme udělali několik skladeb, ze kterých vzniklo demo „Revulsion“, ale než se to stalo, prolili jsme litry potu a krve, abychom měli zkušebnu, jakékoli vybavení a vše, co bylo potřeba k nahrávání. Bylo to špatné, řekl bych, že velmi špatné, ale jen díky pomoci našich několika přátel se nám podařilo získat vše. Skladby, které tam jsou byly kovány celé hodiny a díky tomu se dnes nestydím za žádné publikované materiály pod naším logem. Podařilo se mi vytvořit to, co jsem zamýšlel. Tehdy jsme obdrželi spoustu dobrých reakcí, i když v různých oblastech bylo mnoho nedostatků. Později jsem přesvědčil několik kamarádů s podobným nadšením hrát tak týden a se sporným přístupem ke všemu, po kterém jsem neměl s kým hrát tři roky. Největší neúspěch byl pokus znovu spolupracovat s jedním z bubeníků z tohoto období. V roce 2009 jsem díky velmi dobrému příteli poznal Vizuna a Mścisława, profesionální lidi v tom, co dělají a je tomu tak do dneška na „The Cult of the Dead“ vše funguje dobře. 


Pro mě asi nejvýraznější změnou a řekl bych i přínosem, je příchod vokalisty Kuby Brewczynskeho ze STRAIGT HATE, což je vynikající death grind, ale také v něm Kuba zpívá úplně jinak. Jak jste se dali dohromady a proč právě on? 

Kuba ze STRAIGHT HATE je náš nový zpěvák a ano, jsem šťastný jako ty. Kubu jsem poznal dříve, protože Vizun hraje v jeho kapele. Łukasz se na nás po jedenácti letech spolupráce vykašlal, několik let nazpět se jeho zájmy ubíraly jinými směry, pro někoho pravděpodobně nepochopitelnými. Objevil se den před nahráváním tohoto alba, přestože vokály były v pořádku, nenašel si čas na přípravu k nahrávání. Navzdory tomu byl jeho přínos pro tuto kapelu značný a přeji mu hodně štěstí... Byl to Mścisław, kdo navrhl, aby Kuba nahradil Łukasze, a když to slyšíš, je to jackpot, souhlasil, odvedl tvrdou práci a předvedl skvělé vokály, a doufám, že společně nahrajeme další desku, jak můžete slyšet, je všestranným zpěvákem. 

Jakým způsobem album „Ancient Breath Of Forgotten Misanthropy“ vznikalo? Mám na mysli samotný proces a způsob skládání? Kdo napsal riffy? A jak jste vše dali dohromady? 

Album vzniklo tak jako všechny, psal jsem postupně skladby riff po riffu, stopu po stopě, napsal jsem všechny kytary, pak během volna v práci jsme s Vizunem ve zkušebně pracovali na ostatním, to znamená na bicích. Další fází je nahrávání ve studiu, kde Mścisław nahrál basy a sóla, která složil a nakonec se nahrávala lyrická vrstva a vokály. Obal a koncept jsou moje nápady. Abych to shrnul, není to snadné, protože už 13 let jezdím na služební cesty po různých částech Evropy. Navíc mám svůj domov a členy kapely 300 km od sebe.

 

Novinka má opravdu skvělý zvuk. Povedlo se vám vytvořit absolutně nihilistickou atmosféru. V recenzi píšu o pocitu, že jsem někde ztracený v hlubokém močálu, kolem mě je jenom mlha, rozkládající se těla a smrt. Nahrávali jste v Roslyn Studiu u Krzysztofa Godyckeho stejně jako minule. Znamená to, že vám Krzysztof nejlépe rozumí a cítíte se u něj dobře? Jak probíhalo samotné nahrávání nové desky? 

Opět jsme vsadili na Roslyn a všechno je, jak má být. Krzysztof Godycki je chlápek, který dokáže úžasně spolupracovat, chápe naše očekávání a je schopen dělat kompromisy, což je hlavní důvod, proč spolu nahráváme. Další věc je ta, že je opravdu dobrý producent a toto studio neustále roste. Umístění studia je také důležité, protože je na venkově, kde je ticho a klid. Máme pracovní pohodlí, nevidíme důvod měnit místo nahrávání, možná někdy, někde jinde mixovat, masterovat, ale momentálně nemusíme, album zní tak, jak by mělo. 

Bartłomiej Kurzok je podepsaný pod coverem nového alba. Mám jeho práci moc rád. Na obalu je průvod lidí, kteří vchází do obrovské rakve. Proč jste zvolili právě tento motiv a jakým způsobem souvisí s tématy na desce? 

Bartłomiej Kurzok předtím vytvořil obal pro reedici alba “Euphoric Convulsions” z roku 2012 a tato práce nás velmi nadchla, proto jsme jej nechali vytvořit obal pro nové album. Pokud jde o motiv, měl jsem ho v hlavě už v polovině tvorby materiálu. Lidé, kteří jdou po schodech k velké rakvi, nejsou nic jiného než okamžik přechodu z tohoto světa k bráně smrti, co je za ní, stejně jako ty, nevím... Na těchto schodech, které jsou obrazné, se vyskytují čestní lidé a také svině, které pod rouškou falešné víry v různá božstva škodí ostatním na této zemi a žijí v přesvědčení, že jejich čas je ještě daleko... Věřím, že smrt je největší spravedlnost, zejména pro lidi, kteří jednají tak, aby ublížili jiným kvůli zisku, politické moci atd. Současná doba jasně ukazuje manipulaci a to, o co svět usiluje, vše se to prolíná s Kubovými texty, při čtení textů byste měli mít obal alba před očima. Velká část mého života je věnována přemýšlení o těchto tématech. Nepatřím k lidem, kteří věnují zvláštní pozornost materialismu, penězům, luxusu, a pohrdám lidmi, kteří jsou chamtiví, hladoví po potlesku, obrovské moci, nadvládě atd. Nevidím potřebu během tak krátké existence ničit ostatní ve jménu chorých cílů, dobrým příkladem může být většina politiků, kteří nemají úctu k vlastnímu národu a své zemi. Každý posluchač samozřejmě může mít různé interpretace, já jen říkám, co jsem měl na mysli. 

 

O texty se postaral Jakub Brewczynski, který je i nazpíval. Zajímalo by mě, kde pro ně bral inspiraci a jak zapadají do celkového konceptu DIRA MORTIS? Nemám je před sebou, ještě jsem si nestihl koupit CD, o čem tedy jsou? 

Pokud jde o texty, poslal jsem Kubovi svou vizi, kterou jsem mu stručně nastínil, on napsal vše za pár týdnů, o něco výš jsem zodpověděl většinu tvé otázky. Samozřejmě si s tím dal hodně práce a všechny texty napsal sám, vlastními slovy na základě mého konceptu, s výjimkou poloviny jednoho textu, který napsal Mścisław. Pokud jde o inspiraci, musel by si se zeptat jeho, nemluvili jsme o tom, dostal náčrt obalu, takže si myslím, že i na základě toho, ale pravděpodobně měl hodně různých myšlenek. Texty krásně splývají s obsahem a obalem alba a o to mi šlo. 


Když se podívám na váš profil na facebooku, máte tam uveřejněno několik koncertů v Polsku (jednou dokonce s našimi HYPNOS). Znamená to, že u vás se mohou pořádat akce i během coronaviru? Rád bych vás někde viděl naživo. Prezentace nových skladeb je pro mě vždy takovým doplňkem k CD a tričku. Nechystáte na podporu novinky turné? A nepodíváte se i k nám do Čech? 

Máš pravdu, hráli jsme nějaké koncerty s HYPNOS, opravdu si vážím Bruna a jeho kapel, jsou to skuteční a upřímní lidé v tom, co dělají. Mám velmi rád vaši zemi, v roce 2008 jsem žil rok a půl v Praze. Česká republika je skvělé místo k životu, miluji vaše pivo, jídlo - guláš s knedlíky, přístup lidí k životu, krásná Praha, Ostrava, kdybych měl možnost, zůstal bych tam na trvalo. Rád bych si zahrál alespoň pár koncertů ve vaší zemi, doufám, že nám to někdo nabídne. Co se týče našich plánů, samozřejmě budeme chtít hrát koncerty propagující toto album, ale až se svět vrátí do normálu, můžou nastat jiné problémy, ve kterých se svět na nějakou dobu ocitne, doufám, že to vše nakonec skončí, ale podle toho, co vidím, je ekonomika zničena, což ovlivní i lidi, doufám, že se mýlím. 


Death metal poslouchám od jeho počátků. Vždycky mě na něm fascinovalo spojení temnoty a energie. Jak vnímáš tento styl ty a co pro tebe znamená? Klidně se můžeš pustit i do filozofických úvah. 

DIRA MORTIS je můj nástroj, jak se vyjádřit prostřednictvím zvuků a death metalem to jde nejlépe, jak umím. Výběr žánru byl pro mě jasný, když jsem poprvé slyšel americkou a švédskou scénu, samozřejmě na mě měl velký vliv také thrash a black metal, ale pokud jde o zvukovou realizaci - death metal. V tomto žánru se mohu vyjádřit lyricky, vizuálně a zvukově tak, jak potřebuji, takže tato kapela zůstane death metalovou až do konce svého působení. Samozřejmě, pokud bych měl potřebu vyjádřit se jinou formou, pak stojí za to vytvořit něco úplně nového. 

 

Co chystají DIRA MORTIS v nejbližších měsících? 

Vydání alba je naplánováno na 25. prosince, to je jisté, pak nevím, co bude, ale doufám, že se všechno obrátí správným směrem. 

Děkuji moc za rozhovor i vaši hudbu. „Ancient Breath Of Forgotten Misanthropy“ je pro mě deskou, ke které se již teď rád a často vracím. Už se těším na originální nosič do sbírky. Přeji novince i celé vaší kapele hodně úspěchů a doufám, že se potkáme někde na koncertě. Ať se vám daří i v osobním životě! 

Také děkuji za skvělý rozhovor a upřímně doufám, že k vám budeme moci dorazit a zavzpomínat na staré dobré časy. Mějte se a na viděnou v Čechách.