Rozhovor s death metalovou skupinou z Polska - CONQUEST ICON.
Odpovídali Andy a Ronve, děkujeme!
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
Recenze/review - CONQUEST ICON - Empire of the Worm (2020):
Odpovídali Andy a Ronve, děkujeme!
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
Recenze/review - CONQUEST ICON - Empire of the Worm (2020):
Ave CONQUEST ICON! Právě mi tu hraje vaše nová deska „Empire of the Worm“ a musím rovnou napsat, že je po všech stránkách skvělá! Temná, chladná, plesnivá, přesně jak má death metal být. Jedná se už o vaše druhé album. Pátral jsem různě po internetu, ale nikde jsem s vámi nenašel rozhovor v češtině. Mohl bys nám prosím kapelu představit a provést nás její historií?
Andy: Ahoj Jakube! Děkujeme za prostor ve Vašem zinu a za vřelá slova o našem albu, toho si opravdu vážíme. A ano, máš pravdu - předtím jsme neměli příležitost objevit se v nějakém českém časopise či webzinu, takže díky, že jsi to změnil. CONQUEST ICON vznikli v roce 2009 - Empherion (Empheris), já a Imp (Saltus) jako hostující bubeník. Zpočátku to měl být jednorázový projekt, ale když jsme nahráli naše debutové album „Hellspire“, rozhodli jsme se pokračovat - sakra, až příliš jsme si užívali psaní a nahrávání tohoto materiálu, abychom to prostě nechali být. První line-up byl: Empherion - zpěv, Andy Blakk - kytara / zpěv, Blast! - basa, Major - kytara, Th0rn – bicí. Kvůli osobním problémům a dalším závazkům Th0rn kapelu opustil a požádali jsme Impa, aby nám pomohl s bicími na “We Are The Ancients”, splitko pěti kapel jsme nahráli s dalšími kapelami, ve kterých jsme v té době působili (Empheris, Purifier, Conquest Icon, Wraith, Necroist). Empherion opustil kapelu hned po nahrání tohoto splitka, protože měl jiné priority a plánoval se odstěhovat z Varšavy. Jako náhradu nám doporučil Ronveho. Takže dlouhý příběh ve zkratce - současná sestava (od roku 2013): Andy Blakk - kytara a zpěv, Blast! - basa, Imp - bicí, Major - kytara, Ronve - zpěv.
Mezi vaší prvotinou „Hellspire“ z roku 2010 a letošním počinem uběhlo dlouhých deset let. Proč tak dlouho? Je to tím, že jako muzikanti působíte ve spoustě dalších kapel? Nebo jen nebyl čas, peníze, nápady?
Andy: Bylo to způsobeno permanentním nedostatkem času. Některým z nás přibyly děti, takže jsme se museli zaměřit na rodiny. Pak najednou prásk a basák a já jsme se po 15 letech přestávky bláznivě rozhodli vrátit do studia. To bylo opravdu šílené, zvláště ve spojení s malými dětmi, které se právě narodily, chápeš... Byly měsíce, kdy jsme nemohli najít žádný víkend, kdy bychom se mohli potkat na zkoušce. Šílený! Ale myslím, že to bylo v ten správný čas. V tu chvíli jsme se rozhodli, že budeme dál pracovat na nových věcech. Psal jsem muziku a posílal ji klukům, abych zjistil jejich názor a dostal připomínky. Zpočátku jsem používal automat, ale protože nejsem bubeník, postupy byly velmi jednoduché. To ovlivnilo spoustu věcí, které jsem napsal. Kvůli jednoduchým bicím z automatu to znělo tak nějak divně a nelíbilo se nám to. Chvíli to trvalo, než jsme se dostali do bodu, kdy jsme byli všichni se skladbami k demu v pohodě. Myslím, že to bylo koncem roku 2017, kdy jsme se s Impem vrátili do zkušebny a začali jsme skládat všechny skladby spolu se skutečnými bicími. To už je ale minulost. Vrátili jsme se opět do zkušebny a začali jsme pracovat na novém albu a doufám, že situace s koronavirem nezhatí naše plány...
Pojďme k novince „Empire of the Worm“. Už na první poslech mě smetl váš zvuk. Je mohutný, hutný, zároveň syrový a drsný. Je pod ním podepsán váš kytarista a zpěvák Andy Blakk. Musím mu vyseknout poklonu. Mám polské kapely ve velké oblibě, ale občas mi připadá, že znějí hodně podobně. Vy jste jiní, spíše „američtí“, řekl bych. Jak a kde jste album nahrávali?
Andy: Děkuji za Tvá vřelá slova. Také se mi líbí zvuk tohoto alba. Nejsem příznivcem moderního death metalového zvuku - je příliš čistý, sterilní, vyleštěný ... Chtěl jsem, aby toto album znělo špinavě, bylo plné nízkých frekvencí a nenaleštěné. Nahrávali jsme na několika místech, hlavně kvůli problémům s časem. Tehdy jsme si nemohli vzít týden volno z práce, takže jsme jen rozdělili nahrávání na menší úseky. Bicí a první kytarové party byly nahrány v JNS Studio s Pawełem Grabowským. Bylo to poprvé, co jsme tam nahrávali, ale rád jsem s Pawełem spolupracoval a celková atmosféra byla skvělá. Vokály byly nahrány ve studiu NAD. Je to zajímavé studio, protože se věnuje hlavně hip-hopu, ale rádi tam nahráváme. Společně se Zbigniewem Sarnowskim jsme v NAD Studiu nahráli zpěvy pro „Hellspire“ a „We Are The Ancients“. Protože s tímto typem hudby obvykle nepracuje, má jedinečné nápady a přístup k nahrávání. Zbytek kytar a basových linek byl nahrán v mém domácím studiu. Myslím, že nahrávání ve více studiích dává zvuku také různorodost. Začali jsme s bicími v červnu 2018, poté jsme nahráli první kytary v lednu 2019, vokály v červenci 2019 a zbytek kytar a basu v září 2019. Nahrávání bylo v průběhu času opravdu natahováno kvůli všem problémům a závazkům souvisejícím s prací. Myslím, že takto budeme postupovat i v budoucnu.
Jsem fanouškem černobílých obalů a ten od Ihasana je skvělý. Jeho díla třeba pro AZARATH, OUTRE, DEUS MORTEM, VOIDHANGER, RITES OF DAATH opravdu obdivuji, ale cover k vašemu novému albu patří k jeho nejlepším dílům. Jak jste se dali dohromady, proč právě on a co přesně vyjadřuje obal k „Empire of the Worm“ v souvislosti s hudbou?
Andy: Většina z nás se navzájem zná, ať už v reálném životě nebo virtuálně. Také Ronve a Ihasan jsou už nějakou dobu dobrými přáteli a scházejí se alespoň jednou ročně kvůli horské turistice. Když jsme začali pracovat na novém albu, rozhodli jsme se, že by to byla dobrá příležitost změnit logo. Není to stejná kapela, jako když jsme nahrávali „Hellspire“. Změnila se nejen sestava, ale také texty a celý koncept. Požádali jsme tedy Ihasana, aby pro nás nakreslil nové logo, souhlasil a nakreslil ho. Chtěl jsem klasické logo, takže jsme ho dostali. Je to tak klasické, jak jen to může být, haha. Jeho práce se nám opravdu líbila, takže bylo jasné, že jsme si ho vybrali i jako autora obalu. Obal ukazuje „The Worm „...odpusť mi tak krátkou odpověď, ale myslím, že v něm každý najde něco jiného a interpretuje to jiným způsobem. Nechci vsugerovávat nějaký výklad, Ihasan odvedl opravdu skvělou práci. A budeme s ním opět spolupracovat na novém albu.
Novinka nijak textově nevybočuje z klasických témat jako temnota, smrt, destrukce. To je všechno v pořádku a k vaší muzice to perfektně sedne. Prozradíš nám ale, kde pro texty bereš inspiraci? Čteš třeba nějaké knihy, sleduješ filmy? O čem jsou texty na „Empire of the Worm“?
Andy: Texty na „Hellspire“ a splitku byly velmi odlišné a zaměřovaly se na temnou sci-fi, protože Empherionovi i mě se tahle témata opravdu líbila. Když se k nám připojil Ronve, věděl jsem, že on není do sci-fi zapálen, takže bylo přirozené, že se texty musely změnit. Nemyslím si, že by odvedl dobrou práci při nahrávání textů, které by necítil nebo jim nerozuměl a nechtěl jsem se o to ani snažit. Ale nechme ho samotného odpovědět na tuto otázku, protože napsal většinu textů na tomto albu.
Ronve: Ve skutečnosti se témata textů můžou jevit jako standardní death metalová, ale pro mě je těžké zpívat o květinách, zlomeném srdci nebo pečení chleba, hahaha. Tohle je death metal a myslím si, že texty tohoto žánru se musí pohybovat v konkrétních tematických okruzích. Při psaní mě inspiruje mnoho věcí. Jsou to často knihy, život kolem mě, každodenní zprávy, ale také hudba samotná vytvořená mými spoluhráči, poslouchám danou skladbu a její agresivita nebo nálada mi podněcuje nějaké nápady, zrodí se název, pak text. Tentokrát jsou texty různé. Dva napsal Andy Blakk a vyjadřují jeho pohled na to, co se děje v našem zasraném světě - sračky, které nás obklopují. V případě mých textů se zabývám vypořádáním si účtů s válečným zločincem, s nábožensky fanatickým mužem, který zasvětil svůj život jménem své víry v ďábla, mým odporem vůči lidstvu, mou filozofií toho, co je pravý death metal a jaký by měl být a „sezónními“ metalovými fanoušky, temnými sny atd. Není to nic zmatečného, myslím si, že v death metalu s jednoduchou a agresivní hudbou by texty měly být také jako pěst na oko. Pokud jde o knihy a filmy, knihy mají určitě dopad na mé texty, protože jsem vystudovaným historikem, četl jsem hodně literatury tohoto typu. Deníky, biografie, jsem inspirován psychologií lidí - proč něco udělali, jak se potom cítí. Ano, filmy mohou být inspirací a jednou jsem napsal několik textů založených na několika filmech, například „Pi“, „Mullholand Drive“, bohužel mě v poslední době nic neinspirovalo, abych o tom mohl napsat text. Hudba jiných kapel může být také inspirativní a stimuluje mysl k vlastním vizím.
Když mi bylo patnáct let, tak u nás padl socialismus a otevřel se trh. Polská scéna mě v životě hodně ovlivnila. Dodnes jsem velkým fanouškem VADER, LOUST SOUL, TRAUMA, GORTAL, AZARATH a spousty dalších kapel. Řekl bych, že pro nás byla a vlastně i je, určitým vzorem. Jak je to ale doopravdy? Opravdu je i dnes Polsko v death metalu tolik silné? Já jen, že mi vaše situace trošku připomíná tu naši. Sem tam se vynoří dobrá nová smečka, ale většinou jsou v ní staří psi. Mladí už se vydávají trošku jiným směrem. Jaká je současná death metalová scéna v Polsku a jak ji vnímáš ty?
Andy: Myslím, že si stále vedeme dobře, pokud jde o death metal. Jen abych zmínil pár jmen - Embrional, Azarath, Stillborn, Imperator, Neolith, Eternal Rot (dobře, ti vznikli ve Velké Británii, ale muzikanti jsou z Polska, takže si myslím, že je můžeme počítat mezi polskou kapelu) a samozřejmě pak Vader. A máš pravdu - všechny tyto kapely, které jsem zmínil, mají, jak jste uvedl, na palubě nějaké staré psy ... Pokud jde o mladší generaci - jsou zde Clairvoyance, Incinerator, které stojí za to. Chtěl bych zdůraznit ještě jednu kapelu - varšavské Truchło Strzygi. Jsou to kluci, kteří mají čerstvě kolem dvaceti let a hrají směs black metalu a punku, což zní opravdu divně, ale zkuste si je poslechnout. Je to pocta metalu z osmdesátých let a kope to velmi dobře.
Viděl jsem na youtube několik záznamů CONQUEST ICON z koncertu a pokaždé se jednalo o pravé, nefalšované peklo. Chtěl bych vás někdy vidět naživo, jenže vy asi vystupujete asi jen v Polsku nebo se mýlím? Jezdíte třeba turné? Moje otázka vlastně směřuje i k českým promotérům, dovedl bych si vás představit na nějakém poctivém našem festivalu. Přijeli byste?
Andy: Sakra, nehráli jsme naživo opravdu dlouho! A je to stejný příběh - nedostatek času. Ale všechny koncerty, které jsme hráli, byly energické a vždy jsme do toho dali všechno. Pokud bychom dostali pozvání na nějaký festival, udělali bychom, co by bylo v našich silách, abychom přijeli a zahráli pro vás! Bylo by to skvělé!
Já, jako fanoušek, bych tvorbu CONQUEST ICON charakterizoval, jako temný, devastující death metal. Jak už jsem zmiňoval, v mnoha bodech se potkáváte s americkými kapelami. Řekni mi ale, jaké jsou tvoje vzory? Jaké kapely uctíváš a obdivuješ? A kdo byl tvým vzorem, když si začínal hrát?
Andy: Myslím, že je to proto, že americké kapely na mě měly největší vliv, když u mě došlo k prvnímu kontaktu s death metalem. Bože, už si ani nevzpomínám, kdy jsem se setkal s death metalem (heavy metalem přesněji) poprvé. Myslím, že to byla 5. třída základní školy. Ale to není důležité. Můj spolužák mi půjčil kazetu Iron Maiden (The Number of the Beast). Bylo to poprvé, co jsem ten typ hudby slyšel a okamžitě jsem ji miloval! Objevoval jsem různé žánry této hudby a jednoho dne jsem dostal do rukou album Deicide - „Deicide“ a to pro mě bylo zlomové. Začal jsem objevovat další kapely z Floridy, jako je Morbid Angel nebo Obituary, a pak se mi dostali do ruky Cannibal Corpse, Incantation a Immolation. Všechny tyto kapely na mě udělaly obrovský dojem a hodně mě ovlivnily. A stále mě ovlivňují. Zbožňuji mnoho kapel a stylů. Řekl bych, že je to celé spektrum, od hard rocku až po brutal death metal a úplně nesouvisející věci, jako je dark ambient. Iron Maiden, to je kapela, která to všechno začala. King Diamond / Mercyful Fate. David Bowie. Judas Priest. Ramones. Sodom. Possessed, Napalm Death, Morgoth. Necrophagia. Celtic Frost. Demolition Hammer, Cannibal Corpse. Pungent Stench, Marduk, Immolation, Venom, Bathory. Sakra, mohl bych zde uvést stovky jmen, takže mi dovol se zastavit. A jaké byly moje oblíbené kapely, když jsem začal hrát? Myslím, že to tehdy byli Napalm Death a Carcass. Stále mám rád Napalm Death, ale pokud jde o Carcass, můžu poslouchat pouze první dvě alba.
Už dávno jsem překročil čtyřicítku, zažil jsem death metal v jeho nejlepších letech. Bývala to tenkrát krásná doba. Devadesátá léta byla super. Svět se nám otevřel, já byl mladý. Teď už šedivím, ale death metal pořád podporuji a sbírám. Patřím ke staré generaci. Nerad bych se ale utápěl v nostalgii, spíš mi prozraď, co vám jako kapele, jako muzikantům, přinesla současnost? Myslím tím využití nových technologií, zvuku, možností při nahrávání, internet apod.
Andy: Je mi více než 40 let, takže to s tím může souviset. No,...mám nostalgii pro výměnný obchod s páskami, pro posílání a přijímání ručně psaných dopisů atd. ... Ale to je součástí minulostí a nechme to tak. Technologie nám definitivně pomáhá, nejen jako muzikantům, ale také jako kapele. Jsem schopen nahrávat demo skladby na svém PC doma a sdílet je s ostatními členy kapely přes internet. Zjednodušuje to spoustu věcí. Je to také skvělé médium pro oslovení nových lidí - jsme na Spotify, Amazonu, Tidalu atd. Možnosti nahrávání jsou téměř neomezené. Sakra - s nástroji jako Superior Drummer a dobrými samply byste mohli vytvořit bicí stopu, která by zněla jako by byla nahrána skutečným bubeníkem (vyzkoušel jsem to, ale protože nejsem bubeník, výsledek nebyl působivý). Software může napodobit zesilovače, mikrofony, velikost místnosti a různé podmínky, rozdíl mezi analogovou a digitální kvalitou zvuku se zmenšuje.
Jak jsem již psal, polskou scénu sleduji pozorně a pečlivě, ale třeba mi něco uniklo. Je nějaká deska, kapela z posledních let, která tě opravdu baví, koupil sis jejich CD a podpořil je? Prozraď nám prosím nějaká jména a podpoř kolegy ve zbrani.
Andy: Existuje mnoho nahrávek, které mě opravdu baví, některé z nich jsou starší, některé jsou stále čerstvé. Když Embrional vydali „The Devil Inside“, úplně mě to nepřesvědčilo. Ale pak jsem si to při každém poslechu stále více a více užíval. A pak vydali „Evil Dead“, které se mi líbilo od samého počátku. Eternal Rot nahráli velmi zajímavé album „Putridarium“, které vyšlo začátkem tohoto roku. Doom, sludge death metal. A zkuste také nové album Uerberos “Stand over Your Grave'”. A samozřejmě si nezapomeňte poslechnout Truchło Strzygi, kterého jsem zmínil už předtím.
Kam chcete v budoucnu CONQUEST ICON směřovat? Pevně věřím, že nebudeme na další desku čekat zase 10 let. To už mi bude 56 a začnu se pomalu chystat na důchod:). Co připravují CONQUEST ICON v nejbližších měsících?
Andy: Ha! Neměj obavy, nové album bude nahráno mnohem dříve než za 10 let. Slibuji. Již jsme začali skládat nové věci. Momentálně čekáme, jak se bude vyvíjet v Polsku situace kolem koronaviru. Na říjen máme naplánované dva koncerty, kdy budeme hrát s Ancient Rites a doufám, že se tyto koncerty uskuteční. A do budoucna? Děláme to, co milujeme, takže to budeme dělat tak dlouho, dokud nás to bude bavit. A myslím, že to tak bude ještě po mnoho dalších let.
Děkuji moc za rozhovor. Přeji novému albu co nejlepší prodeje, ať máte plné kluby a ať se vám daří i v osobních životech. Hezký den všem!
Andy: Děkuji za prostor na Deady Storm zinu a za Vaši podporu a za tento zajímavý rozhovor. Jen vše dobré jak Tobě, tak i všem metalovým fanouškům v České republice. Doufám, že navštívíme Vaši zemi a zahrajeme si tam nějaké koncerty.
Recenze/review - CONQUEST ICON - Empire of the Worm (2020):
https://godzovwarproductions.bandcamp.com/album/empire-of-the-worm
https://www.facebook.com/ConquestIcon
http://www.conquesticon.org/
http://godzovwar.com/
https://www.facebook.com/ConquestIcon
http://www.conquesticon.org/
http://godzovwar.com/
------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:
instagram:
facebook:
twitter: