Rozhovor s Kunalem Choksim z labelu Transcending Obscurity Records.
Přeložila Duzl, děkujeme!
Otázky připravil Jakub Asphyx.
Ave KUNAL CHOKSI a TRANSCENDING OBSCURITY RECORDS! Zdravím do Indie. Doufám, že se ti daří dobře. Podle toho, kolik poslední dobou vydává tvůj label nových desek, to vypadá, že ano. Jak tě vůbec v dnešní době, kdy každý stahuje alba z internetu, napadlo založit label? Poprosil bych tě i o krátké představení TRANSCENDING OBSCURITY RECORDS a pohled do historie.
Hej Jakube! Je to čest odpovídat na tvůj rozhovor! Mockrát ti děkuji, že jsi si na tohle udělal čas! Věci se nepochybně zlepšují, přestože by mohly být z mé strany lépe organizované. Víc vydání znamená víc práce a je to rok, co jsem byl naposledy na dovolené! Moc jsem nad tím nepřemýšlel, jak to ze začátku vydržím. Začal jsem prostě proto, že jsem chtěl vydat kapely, které ostatní vydat nechtějí, opravdový underground, který dokazuje své činy. Jistě, nelegální stahování naštve a obzvláště to převládá v místě odkud pocházím. Jsem dlužníkem těch pár hrstek příznivců, kteří mě nechali dojít až tam, kde jsem teď. Bez jejich podpory by label pravděpodobně nikdy nevznikl.
Pro nezasvěcené – Transcending Obscurity nejprve existovalo pod jménem Diabolical Conquest, který začal jako webzine v roce 2005. Nikdy jsme neměli reklamy a byli jsme brutálně upřímní v našich recenzích. Všechno jsme dělali proto, abychom podpořili kapely, které si to zaslouží a pak došlo ke změně názvu, aby to odráželo náš celkový přístup ke všem těmto účelům, tj. Pomáhat v růstu obskurním kapelám.
Sleduji tvoji práci od počátku a musím říct, že se mi hrozně libí tvůj přístup k muzice, kapelám, promotérům. Děláš toho pro underground opravdu hodně. Je znát, že to pro tebe není jen práce, ale i velký kus srdce. Jaké byly tvé začátky v metalu? Někde jsem četl, že první deskou, která tě k němu přivedla je album od Metallicy – Master of Puppets. Jaké to bylo vyrůstat jako metalista v Indii?
Děkuji za tvá slova. Rád bych byl dostupný a odpovědný za svou práci. Pracuji naprosto transparentně a informuji kapely o všech věcech jak jen to je možné. Upřímně jsem jenom fanoušek. Začal jsem jako nadšený metalista a ano, být jím v Indii v 90. letech bylo velmi těžké. Neměli jsme přístup k originálním CD a merchi a způsob, jakým jsem se dostával k hudbě, bylo prostřednictvím přátel, kteří pro mě nahrávali kazety u nich doma. Ano, první nahrávka, kterou jsem dostal byla Metallica "Master of Puppets". Bylo to přesně to, co jsem po celý život hledal (až do té doby). Ten chlap, který mě dostal k metalu byl Sherwyn Pinto. Jeho metoda byla jiná - ve skutečnosti mě vzdělával a dal mi hodně informací o kapelách, hudbě, rozdílech mezi žánry a tak dále. Všechny tyto informace nebyly v té době dostupné na internetu. Z tohoto důvodu se mé metalové základy staly silnými a pak jsem strávil následující desetiletí a půl psaním o tom - víš, že jsem taky provozoval webzine, díky tomu dokážu ocenit vaši práci víc než ostatní. A právě, když se na mě obrátila kapela THE DEAD a požádala mě, abych jim (marně) našel vydavatelství, uvědomil jsem si, že bych se možná mohl pokusit podpořit kapelu, o kterou se nikdo jiný nezajímá. To vedlo k vytvoření labelu. Všechno šlo z počátku velmi pomalu a podporovali jsme místní scénu, poté jsem založil několik subvydavatelství. V dnešní době jsem jich hodně opustil a soustředím se zcela na hlavní a jediné vydavatelství – Transcending Obscurity Records.
Jak jsem již říkal, v dnešní době spousta fanoušků preferuje digitální formát hudby. Vy, jako label, jej také nabízíte. Kupují si hudbu v tomto formátu lidé hodně? Nebo prodáš víc CD? A jak si vedou vinyly? Nesmíme ale zapomenout i na kazety, ty také vydáváš?
I přesto, že jsem chlap ze staré školy a dávám přednost fyzickým nosičům, uvědomuji si, že je důležité, abych nebyl tvrdohlavý a nabídl kapelám to, co potřebují. Upřímně, nebyl jsem velkým fanouškem vinylů, ale mnohé kapely jej vyžadovaly. Dostal jsem se k metalu díky kazetám a zdá se, že jsem se k tomu vrátil znovu, po téměř desetiletí. Takže v současné době nabízíme všechny formáty - CD, digitální, vinyly a kazety. A nejen to, nabízíme i speciální sety toho samého, abychom to udělali něčím výjimečné. Je to sice osina v zadku, ale pokud zákazník platí za to, aby získal něco hmatatelného a ojedinělého, myslím si, že je dobré mu to dopřát, když je ta možnost.
Sama se nabízí otázka, jakým způsobem vybíráš kapely pro svůj label? Máš nějaké požadavky, co se týká třeba koncertování, mluvíš jim do obalu, provedení CD apod.? Nebo je to čistě jejich věc? Dáš třeba na osobní setkání? A co smlouvy? Máš právníka?
Stejně jako ty, mám hodně zkušeností s poslechem kapel všech stylů (alespoň těch extrémních) a psaním o nich. Myslím, že mi to dává férovou představu o tom, co se mi líbí a co ne. Osobně dávám přednost kapelám, které tlačí vývoj z hlediska zvuku nebo vlivu, ale takových kapel je málo a jsou daleko. Nejsem dobrý obchodník, protože se řídím srdcem a často dělám věci instinktivně, namísto toho abych dělal to, co mi pomůže pokrýt náklady - je to fanoušek uvnitř mě, který většinou rozhoduje.
Už se ti někdy stalo, že jsi nějakou kapelu odmítl? Pokud ano, tak proč?
Ve většině případů to prostě není něco, co vyhovuje mému vkusu. Nejde o velikost kapely. Jsme zvyklí tlačit obskurní kapely a pomáhat jim růst. Ale ano, dobrá prezentace a celková estetika, nemluvě o flexibilitě, pomáhá hodně. Některé kapely chtějí být vydány se svým špatným zvukem a prezentací a ani nemají zájem se zlepšovat. Nejsem ohleduplný k tomuto postoji, protože se odráží i na kvalitě a image mé značky. Pokud chtějí, aby jejich hudba vyšla ve všech formátech, měli by být ochotní nabídnout pravé umění nebo mi alespoň umožnit jim s tím pomoct.
Rozptyl tebou vydávaných kapel je velký. Od blacku, deathu, přes industrial až po doom metal. Musíš mít velký přehled, já jsem od tebe neslyšel špatnou vydanou desku. Je třeba mimo můj „obor“, ale pokaždé má něco do sebe. Vybíráš všechny kapely, které budeš vydávat, sám nebo ti někdo pomáhá? Kolik lidí vlastně stojí za TRANSCENDING OBSCURITY RECORDS?
Jak říkám, je to spíše intuice než logika. Těžko se to vysvětluje. Ale ano, můj základ jako pisatel mi určitě pomohl lépe pochopit různé žánry. Kéž bych mohl říci, že jsem pozorně sledoval všechny kapely, které vydaly jen dema, ale později už jsem byl příliš zaneprázdněn. A pro zkušené kapely je snazší ocenit to, co dělám – novější to nedocení a očekávají, že se přes noc stanou senzací. Můžu říct, že sleduji všechny podněty, které se ke mně dostanou a také beru vážně doporučení od mých kapel. Mám zaměstnance, kteří mi pomáhají s balením a expedováním objednávek, ale stále jsem přepracovaný a doufám, že příští rok nebo tak nějak, budu mít nějaký čas pro sebe, abych se mohl soustředit na vlastní umění a hudbu haha. Právě teď je život šílený!
Tvůj label vzešel z undergroundu. Zajímalo by mě, jak je na tom metal v Indii, co se týká fanoušků. Podporují kapely? Chodí na koncerty? Kupují CD, trička?
Samozřejmě to není tak velké jako v západních zemích, ale jsme největší na indickém subkontinentu a větší oblasti Asie. My se tam dostaneme. Nemáme jazykovou bariéru, ani nadměrně utlačující vládu, takže můžeme snadno propagovat naše kapely a přivézt sem kapely, aby tady častěji hrály. Lidé navštěvují koncerty, kupují merch, ale jen málo z nich skutečně podporuje hudbu. Opravdu se nezdráhají stahovat většinu věcí nelegálně z internetu, pravděpodobně kvůli omezeným příjmům, ale s tímto přístupem, neexistuje žádný způsob, že by se to mohlo stát pro muzikanty živobytím, nebo alespoň na delší dobu. Tohle by mělo být respektováno, stejně jako všechno ostatní a není žádným zločinem žádat o pár dolarů za digitální stahování nebo fyzický formát podle vlastního výběru. Je to otázka integrity, ale fanoušci raději použijí ty peníze na drahé telefony, boty nebo něco takového haha.
A co metalové obchody, časopisy, webziny v Indii? Funguje to u vás i po této stránce?
Je to velmi omezené. Rolling Stone India minulý rok ukončila činnost jejich tištěného časopisu. Distra tady jsou, možná i několik obchodů, ale je jich velmi málo a jsou daleko. Metal je tady spíš určitým výstřelkem, samozřejmě do doby, než člověk dostane práci a založí rodinu, pak se jeho priority drasticky změní. Nemůžu je do nekonečna obviňovat, ale sakra je to hudba - není to tak, že byste ji měli přestat v určitém věku poslouchat, stejně jako nepřestanete sledovat hororové filmy po nějakém čase. Navíc kamarádství v tomto hudebním žánru nejsou výjimečná a nikdy nebudete na koncertě sám, ani když vyrazíte po letech.
Hrozně se mi líbí, že podporuješ i kapely z vašeho regionu. Pro nás v Evropě a v Americe je to skvělé, protože bychom se jinak k těmto smečkám nedostali. Podařilo se ti s některou „prorazit“? Je nějaká, o které sis myslel, že je dobrá a dnes si díky tobě udělala „jméno“? Jaký je vlastně tvůj nejprodávanější titul?
Hej chlape, udělal jsem to nejlepší co jsem mohl pro místní scénu. Dokonce jsem zde uspořádal i řadu koncertů a v mém volnu jsem spolupracoval s lidmi z jiných měst a vydal jsem víc než 50 regionálních nahrávek. Je to víc než může udělat kdokoliv jiný, zvlášť jako label, který jim poskytl také PR. Nikdy jsem nemyslel na to, abych prorazil, ale víc na to, abych udělal to nejlepší pro každou kapelu a jejich hudební styl. Samozřejmě jsem si myslel, že si zaslouží dobrou šanci. A jak se dalo čekat, musel jsem se vypořádat s mnoha ignorantskými kapelami, protože to, co dělám, je v těchto končinách něco neslýchaného a oni měli pravděpodobně jiná očekávání. Každopádně vím, že jsem udělal svůj kus práce, když jsem mohl stejně tak snadno udělat to samé s mezinárodním labelem fungujícím celou dobu paralelně. Myslím si, že místní scéna je mnohem lépe vybavená a připravená pro hraní naživo. Nyní, jak víte, jsem zrušil regionální subvydavatelství, abych se zaměřil převážně na to hlavní, protože to je to, co mě teď živí. Neexistují tady PR firmy ani webziny. Musím se na to zaměřit a dělat to nejlepší pro ty, kterým jsem se zavázal na jakoukoliv dobu.
Píšu pro náš web recenze, dělám rozhovory a reporty z koncertů. A musím říct, že servis od TRANSCENDING OBSCURITY RECORDS je perfektní. Dostanu všechno vždy skvěle připravené, nemusím si dohledávat žádné informace. Přesně takhle by to mělo být! Jaký máš vztah s tištěnými časopisy, webziny, fanziny? Máš nějaké oblíbené? Jak je pro tebe propagace v tištěných a internetových médiích důležitá?
Psal jsem nejen pro vlastní webzin, ale když jsem měl čas, tak jsem také přispíval do asi tuctu dalších. Takže se mi líbí tento směr. Miluju psaní. Je škoda, že už to nemůžu dělat, protože se musím starat o chod mého labelu. Zhruba rok, nebo tak nějak, jsem měl také svoji PR firmu, takže jsem se naučil být velmi profesionální, a pak jsem využil trochu svého uměleckého umu, abych se ujistil, že prezentace jde ruku v ruce se značkou. Jsem velmi zvláštní se všemi těmito věcmi. Jsem rád, že to je vidět! Byl jsem na druhé straně jako pisatel, takže mám představu o tom, jaké informace by člověk potřeboval, takže se vždycky ujistím, že je všechno v pořádku! Jsem z Indie, vím, že nemám možnost být fyzicky přítomný na koncertech, takže jsem 100% závislý na propagaci tiskových a internetových médií, která šíří tyto slova. Trávím většinu času těmito záležitostmi, ale i tak cítím, že je to málo. Doufám, že v příštím roce toho budu schopen udělat víc.
Nechápu trošku jednu věc. Máš spoustu vydaných alb, staráš se o kapely, propagaci. Za vším je šíleně moc práce. Odpočíváš vůbec někdy? A jak? Je TRANSCENDING OBSCURITY RECORDS tvým hlavním zaměstnání, které tě živí? Pokud ne, tak co je tvoje hlavní práce?
Zoufale potřebuji dovolenou! Pracoval jsem příliš tvrdě, ale je také důležité dělat věci významným způsobem, než jenom existovat a dělat věci jen tak, aby se staly. Neustále potřebuji ospravedlnit důvěru, kterou do mě kapely vložily tím, že dělám všechno, co je potřeba a nezbytné pro jejich vydání a i přesto, že jsem trochu ve skluzu, to byl za poslední rok obrovský pokrok. Od toho, kdy jsem pracoval z mé ložnice a koordinoval věci přes telefon, jsem se přestěhoval do opravdové kanceláře v přízemí, kde pracuji ve společnosti svých zaměstnanců, což rozhodně činí věci efektivnějšími. Najal jsem metalového přítele, který mi pomáhá s propagací, takže je to vzrušující. Je to stále malý pokrok, ale myslet si, že všichni děláme metal na plný úvazek to je něco, jako když se sen stane skutečností. Nemyslím si, že bych bych schopný makat spokojeně přes 14 hodin denně každý den v týdnu, pokud to není něco, pro co mám vášeň. Ale jo, teď potřebuji zvolnit. Bolí mě tělo. Můj krevní tlak je vysoký, což jsem se právě dozvěděl. Ale naděje je na obzoru. Určitě chci být schopný dostat se ven častěji a nezůstávat v mém křesle, které mi začíná dělat problémy se zády kvůli přepracování!
Mě, jako death metalistovi, si poslední dobou udělal velkou radost vydáním SATHANAS, PAGANIZER a MASTER. Všechno jsou to evropské kapely. Jak jste se dali vlastně dohromady?
Děkuji mnohokrát! Jen se snažím dělat to nejlepší pro každou kapelu s níž spolupracuji, a pak o ní šířit povědomí a jedna věc vede k další. Přinejmenším tak k tomu došlo s PAGANIZER, s nimiž jsem nejprve začal spolupracovat jen na EP. Rogga Johansson byl spokojený s mým úsilím a tak mi dovolil pracovat i na celém albu “Land of Weeping Souls”, které bylo opravdu fenomenální nahrávkou a obrovským úspěchem pro label. Byl to on, který doporučil můj label Paulu Speckmannovi pro MASTER a nakonec to vyšlo. Byl to sen, který se stal skutečností, že spolupracujeme s kapelou tohoto postavení, na které jsme všichni vyrůstali a poslouchali ji. SATHANAS jsou vynikající kapelou – až božsky upřímní a abych řekl pravdu, tak stanovují standardy v rámci jejich stylu. Nezajímám se o ultra-hlučné černé / thrashové kecy, ale skutečné riffy jsou to, o čem to je. Tihle kluci jsou nefalšovaní a doufáme, že příště to uděláme ještě lépe! Je to trochu hanba, že jsou trochu mimo zájem, ale s upřímným úsilím se výsledky dostaví.
Máš nějaký sen, kapelu, kterou by sis chtěl vydat?
No bylo by jistě epické, kdybych vydával věci INCANTATION, kteří jsou jednou z mých oblíbených kapel. Ve skutečnosti to bylo jejich CD "Diabolical Conquest", které jsem si objednal v polovině 90. let, kdy začalo celé to šílenství s webzinem a tak. Samozřejmě mám několik oblíbených kapel jako jsou Suffocation, Napalm Death, Immolation, Gorguts a se všemi bych moc rád spolupracoval, ale v tomto okamžiku je to jen sen. Možná za deset let nebo později by to mohlo být hmatatelnější, kdo ví?
Jak jsi na tom s koncerty? Chodíš na metal, případně organizuješ i živá vystoupení? A je nějaká kapela, která tě poslední dobou naživo rozsekala? Když už si najdeš chvilku pro sebe, sedneš si a chceš si pustit oblíbenou muziku, jaká to bude?
Naposledy jsem se zúčastnil koncertu IMMOLATION. Byl to nářez. Organizoval jsem koncerty před několika lety, ale v dnešní době na to prostě nenajdu čas. Když skončím s prací, trávím čas se svými mazlíčky, zejména s mým psem Dashem a samozřejmě se svými šesti kočkami, haha. Je to pro mě velmi terapeutické. Rád také sleduji filmy! Poslouchám hudbu, když pracuji (dobře, je to součást mé práce!), ale jo, i ve svém volném čase, když mohu poslouchat věci v klidu, poslouchám důkladně svá vlastní alba, zejména ta, která vyjdou, abych mohl začít myslet dopředu a plánovat věci v mé hlavě. Nemám žádný odpočinek haha!
Děkuji ti moc za rozhovor. Je to pro mě čest. Přeji ti, aby se TRANSCENDING OBSCURITY RECORDS dařilo, aby byl tvůj label úspěšný a aby bylo vše dobré i v osobním životě. Děkuji i za spoustu skvělých vydaných nahrávek. Jsem rád, že i v dnešním světě se najdou lidé, kteří podporují metal srdcem jako ty!
Děkuji moc za tvou podporu Jakube! Jsi příliš laskavý a nemyslím si, že si zasloužím všechno to, co jsi řekl haha! Jenom tvrdě pracuji a doufám v to nejlepší. Je to o vzestupech, pádech, překvapeních i o zklamáních, když máš očekávání, ale důležitá věc je nenechat se zastavit. Na zdraví člověče!
Oficiální stránky – http://tometal.com
Oficiální Bandcamp – https://transcendingobscurity.bandcamp.com
Oficiální Facebook – https://www.facebook.com/transcendingobscurityrecords