Rozhovor s legendární německou death grindovou kapelou BLOOD.
Odpovídal Destroyer Eisen a Martin Witchskinner.
Přeložila Markéta, děkujeme!
Ave BLOOD! Poslouchám vaši letošní novinku „Inferno“ už nějaký čas a pořád v ní objevuji pro sebe nové a nové kousky temnoty. Přiznám se, že jsem od vás čekal dobré řemeslo, ale že mě takhle rozsekáte, tak to ne. Album se podle mě opravdu povedlo. Jaké máte reakce od fanoušků, co recenze?
Děkujeme za tato krásná slova. Reakce na naše album z této scény jsou skvělé! Ani jsme tolik krásných recenzí a postů nečekali. A pořád jsme s tím, jak jsme album udělali, spokojeni.
Hráli jste už některé songy z novinky na koncertě? Jak fungují na fanoušky? Máte už nějaký potencionální hit? Osobně bych si tipnul druhou skladbu „Decimation“.
Jo, „Decimation“ má zabijáckou „melodickou linku“, ale hráli jsme ho letos jen na pár koncertech. A hráli jsme jen 2 nové písně: The Summoning a Breed of the Jackal a ty se teda hodně líbí, ale bylo by ještě víc zabijácké, kdyby lidi ty písně víc znali.
Jakým způsobem vznikal nový materiál pro „Inferno“? Jak vlastně tvoří/skládají BLOOD?
Všechny písně (mimo ty staré) jsme dávali dohromady od roku 2015. Psaní písní je pro nás časově velice náročná záležitost, protože je moc často nezkoušíme, hlavně je nezkoušíme se všemi 5 členy kapely. Je to škoda, ale takhle prostě BLOOD funguje.
Kdo je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?
Martin Witchskinner: Já jsem dělal všechny texty na novém albu. Když jsem se znovu připojil k BLOOD, tak jsem sám sobě slíbil, že budu všechny texty dělat já. Takhle je jednodušší si spojit hudbu s textem. No, texty se věnují například lidské brutalitě, nehumánnímu zacházení (během válek a inkvizice) a vůbec tomu peklu, ve kterém žijeme. Další texty jsou o fiktivních hororových příbězích jako z filmu The Evil Dead nebo o satanských záležitostech…texty mají být pusté, temné a měly by také dobře znít. Užívejte a vstupte do temného království BLOOD!
Kdo je autor obalu novinky „Inferno“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste vůbec motiv na obal vybírali?
Pracovali jsme na tom s Chrisem „Thorncrossem“ Moyenem už na začátku 90. let a chtěli jsme tak i pokračovat s novým albem, protože jsme měli skoro stejnou sestavu. On pro nás vytvořil motiv, až když jsme věděli, že se album bude jmenovat „Inferno“. Odvedl skvělou práci!
Skvělý je zvuk celé nahrávky. Je temný, surový a ostrý zároveň. V jakém studiu jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?
Nahrávali jsme v „Kohlekeller Studio“. Po tolika letech, žádná stará studia už neexistují a my jsme hledali nějaké nové studio, které by nebylo moc daleko a které by mělo zkušenosti s Death/Grind hudbou. A tak, protože v tomto studiu nahrávali také BENIGHTED a ABORTED, jsme si toto studio vybrali také. A byla to dobrá volba. Mají skvělé techniky a ti, kteří nám vše mixovali, věděli o toto stylu absolutně všechno – víc, než kdokoli jiný v minulosti. Všechny nápady se pak spojily jen pro zvuk. Ve studiu jsme trávili velice málo času, protože jsme neměli žádný label, který by vše financoval, ale nahráli jsme album během 4 dní (+2 dny mixu).
Hrajete od roku 1986. To je na kapelu pěkně dlouhá doba. Dalo by se říct, že jste se stali legendou. Jaké byly vaše začátky? Jak vlastně skupina vznikla a co byl první impuls k tomu, začít hrát death grind metal?
Já a moji kamarádi jsme byli naprostí metalisti v minulosti a tak jsme se prostě sami sebe zeptali, jestli bychom zvládli hrát nějaký nářez. První songy, co jsme dávali dohromady, byly jen o randálu – nikdo neuměl ani držet jakýkoli nástroj, ale strašně nás to bavilo a tak jsme pokračovali. Během pár let jsme se zlepšovali a měli jsme možnost pořídit si lepší vybavení a zkušebnu. Začali jsme hrát tuto muziku, protože byla našim srdcím nejbližší.
Letos na jaře jste mě totálně rozsekali na festivalu NICE TO EAT YOU DEATHFEST. Přiznám se, že jsem očekával pány v letech, kteří koncert jen tak odehrají, aby se neřeklo. Byl to ale totální masakr. Jak jste si festival užili vy? Co říkáš na české fanoušky?
To byla paráda a to jsme vlastně nevěděli, co od fanoušků můžeme čekat, protože ostatní kapely byly mladší, rychlejší a drsnější. Ale snažili jsme se, odvedli jsme, co nejlepší výkon jsme mohli, abychom ukázali, co BLOOD v roce 2017 dokáže a fanoušky to bavilo. Potkali jsme skvělé lidi a zase jsme si potvrdili, že je pro nás Česká republika speciální a máte tady asi nejlepší fanoušky na světě. Vrátíme se v březnu 2018 na 3 koncerty s našimi kamarády FLESHLESS. Jsou to staří známí.
Jste už dnes pamětníci. Když porovnáš vaše začátky a současnost, změnila se doba hodně? Myslím tím teď přístup fanoušků, labelů, promotérů apod. Často slýchávám, že „už to není takové, jako to bývalo“. Co si o tom myslíš ty?
Během let se všechno změnilo. Na začátku jsme měli spoustu času, investovali jsme svůj volný čas do kapely, ale později jsme se stali rodiči, máme práci a další aktivity mimo kapelu. To je důvod, proč nemůžeme hrát tolik koncertů, ale to je v pohodě, protože na koncerty pořád jezdíme….Jo, dnešní svět je digitální a to znamená, že lidé mohou poslouchat hudbu kdykoli a kdekoli. A lidé nemají čas, trávit tolik času nad jedním singlem, jako tomu bylo v minulosti. To je na jednu stranu škoda, ale na druhou stranu to pomáhá s promováním lidí, kteří vydávají alba sami, bez labelů, jako to dělám my. Je to vlastně nevýhodné pro menší labely, ale to je život.
Často také slýchávám na koncertech v Čechách, jak lidé nechodí, jaká je malá návštěvnost. Zajímalo by mě, jakou máte vy zkušenost z Německa? Pro nás jste velká země se spoustou kapel, promotérů. Jezdí k vám často skupiny, které naší malou zemi na turné vynechají. Chodí se u vás na death metalové koncerty? Máte raději kluby nebo větší festivaly?
Vypadá to, že v České republice je ta situace lepší, než v Německu. Tady je spousta malých klubů, které se zavírají, protože tam nikdo nechodí. My raději hrajeme v malých klubech, ale vypadá to, že organizátoři potřebují 1-2 větší kapely, aby to nalákalo větší publikum. Není to snadné – zvlášť, pokud jde o peníze. Jestli jsi organizátor, tak musíš být skalní fanoušek, protože o penězích to tady není!
Pátral jsem ve starých rozhovorech, dokonce si vytáhl i tištěné časopisy a nikde jsem nenašel, kdo je vlastně autorem loga BLOOD?
Měli jsme staré logo, které jsem dělal na začátku já. Ale nebylo to nic moc. Ventilator udělal tohle logo v roce 1987 po tom, co se k nám přidal. Chtěl něco, co vypadalo jako „značka“ – a tak to dopadlo takhle.
V současné době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled jako muzikanta.
Teď je to prostě umění a já taky poslouchám hudbu online – je to prostě sakra jednoduchý. Ale metalová scéna je reálnější a old school, takže spousta fanoušků si CDčka pořizuje ve fyzické podobě. Nepotřebujeme vydělávat veliké peníze, takže jsme s touto evolucí docela spokojeni.
Jsou nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?
Poslední EMBALMER jsou skvělí, DISMA to naprosto zabili, CARDIAC ARREST válí s každým novým albem a také poslední FLESHLESS mini jsou úžasní.
Znáš, posloucháš nějaké kapely z České republiky?
Známe spoustu českých kapel: FLESHLESS, MALIGNANT, TUMÖR, CARNAL DIAFRAGMA, CEREBRAL TURBULENCY, CONTRASTIC, DEFLORACE, DISFIGURED CORPSE, HERMAPHRODIT, KRABATHOR, SPASM a další.
Co chystají BLOOD v nejbližších měsících?
Hrát skvělé koncerty a představit fanouškům některé z našich nových písní z alba Inferno. Chceme se dobře bavit a začít psát písně, na které lidé nebudou muset čekat 14 let.
Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů.
Děkujeme za zájem a podporu – zdravíme české death/grind fanoušky!