Rozhovor s francouzskou death metalovou kapelou BENIGHTED.
Odpovídal Julien Truchan.
Přeložila Markéta, děkujeme!
Ave
BENIGHTED, ave Julien! Hned na úvod musím vyseknout poklonu před vaším
posledním albem „Necrobreed“. Už dlouho jsem neslyšel tak natlakovanou a šílenou
desku. Mám ji doma, v autě i v práci, v různých formátech a
poslouchám ho pokaždé, když potřebuji novou energii. Jak jste s albem
spokojeni s odstupem vy a jaké jsou reakce od fanoušků?
Chlape, moc díky za takový
kompliment. Jsme na naše nové album pyšní a zatím se těšíme ze skvělých reakcí!
Prý je album „Necrobreed“ považováno za jedno z nejbrutálnějších a
nejbláznivějších věcí, podle našich fanoušků. Řekl bych, že jsme dali život
našemu nejtemnějšímu a mučednickému albu, které by mohlo být považováno za
audio k psychotickému hororu.
Podle
mě je novinka dokonalým albem vlastně po všech stránkách. Skvělý je zvuk,
nápady, cover. Jakým způsobem BENIGHTED skládají a jak konkrétně vznikalo nové
album? Přijde mi, že snad u každé desky máte jinou sestavu muzikantů. Kdo má
hlavní slovo v kapele a je tím, kdo řekne – tahle je ta skladba dobrá, tak
ji necháme?
BENIGHTED potřebuje hodně
času a energie, takže je těžké udržet tempo s rytmem a máme tak problémy
se zachováním kapely. Zatím se nám ale povedlo, že všechny změny byly dobré,
tak si nemohu stěžovat. Já jsem pořád jediný původní člen kapely, ale funguje
tady určitá chemie, která se projevuje při psaní každého alba, protože každý
z kapely k tomu má co říct a píšeme písně demokraticky. Každý člen
kapely ovlivňuje píseň a každý člen je přínosný. Například pro album
„Necrobreed“, Manu (náš kytarista) napsal základ riffů a rozhodli jsme se pak
všichni dohromady, jaká bude struktura písní, pauzy, uspořádání…dali jsme
prostě dohromady nápady od všech a to pak vytvořilo tu nejefektivnější verzi.
Na
jaře jsem vás viděl v Praze v klubu Modrá Vopice a musím říct, že
zrajete jako dobré víno. Váš výkon byl jedním slovem excelentní. Povedlo se vám
přesně přenést ducha vašich alb na pódium. Připadal jsem si jako na návštěvě
v opuštěné psychiatrické léčebně, kde ze zdí stéká krev a chodbami zní
výkřiky plné utrpení. Totální masakr. Jak jste si koncert užili vy? Navštívili
jste i Prahu? Líbilo se vám u nás?
To bylo při naší evropské
tour s WORMED, UNFATHOMABLE RUINATION a OMOPHAGIA! Ten koncert si
samozřejmě pamatuju! Dav byl skvělý a skvěle nás na pódiu přijali! Bylo to
skvělé! A i po koncertě jsme se s Vámi skvěle bavili, už se nemůžu dočkat,
až se do Prahy opět podívám! Bohužel jsme v Praze moc dlouho nezůstali,
ale byl jsem tím městem ohromen!
Podruhé
jste mě letos totálně rozsekali na festivalu Nice to Eat You, kde jste byli jednou
z hlavních kapel. Mám sice váš výkon trošku zahalený v alkoholu, ale
užil jsem si vás! Dokonce jsme se spolu setkali a prohodili pár slov. Juliene,
na pódiu působíš jako ďábel, ale v civilu jsi hrozně milý a příjemný
člověk. Musíš se nějak na vstoupení naladit, připravit? Ta „proměna“ je až
fascinující.
Aha, no tak to si mě poznal
z obou dvou mých stran. Lidi z mého okolí a z práce mě znají
jako hodného a starostlivého člověka, jsem klidný a přátelský. BENIGHTED je
způsob, jak ze sebe dostávám veškerou zlost, která se ve mně nahromadí a takhle
to otáčím v něco pozitivního. Nemám žádnou přípravu před tím, než jdu na
jeviště. Ono to prostě samo přeskočí, hned jak vezmu do ruky mikrofon a jsou
kolem mě moji bratři.
Přiznám
se, že když jste hráli naživo „Hush little baby“ a ty jsi začal imaginárně
chovat dítě v náručí, mrazilo mě. Pořád tu melodii nemůžu vyhnat
z hlavy. Hrozně mi připomíná nějaký horor a pořád nemůžu přijít na to
jaký? Nebo je to vaše vlastní tvorba? A potom, ten ženský hlas, kdo to je? Vidíš,
jen o tom píšu a už mám zase husí kůži. Uff.
Já to intro miluju! „Hush
Little Baby“ je známá americká ukolébavka, kterou lidé zpívají dětem, které
nemohou usnout…Slyšel jsem ji několikrát, ale pamatuju si jí jen remake verze
filmu Texaský masakr motorovou pilou. Kamarádka Asphodel nám jí zazpívala. Je
ohromně talentovaná a se svým hlasem umí divy. Nahráli jsme celé intro přesně
tak, jak jsme si to představovali – hororový film, kde matka něžně volá děti
k večeři a když jsou všichni uvnitř a zavřou se dveře, začne se to všechno
dít…
Zaujala
mě jedna věc, pokaždé vystupuješ bosý. Proč vlastně? Patří to k tvým
rituálům? Máš ještě nějaké další?
Dělám to od té doby, co
hraju s BENIGHTED. Pomáhá mi to v tom, že jsem živelnější a miluju,
když nohama můžu cítit ty vibrace na podiu.
Juliene,
jak z desek, tak naživo máš hodně variabilní hlas. Od deathového
hlubokého, přes blackové skřehotání, až po grindové kvičení. Cvičíš jej nějak?
Máš učitele zpěvu? Musí to být neskutečně náročné i fyzicky. Kolega mi právě
šeptá, že se tě mám zeptat, kde se to v tobě bere? Tak tedy, kde?
Na hlase musím hodně
pracovat, abych byl schopen uzpívat tento extrémní styl a aby BENIGHTED písně
mohly být zajímavé. Nikdy jsem neměl žádného učitele, na všem pracuju sám.
Důležité je, být hlasově sladěný se schizofrenickým konceptem textů naší
kapely. Nikdy bych na album nedal něco, co nejsem pak na koncertě schopen
uzpívat, zvlášť když jde o zpěv bez dýchání. Je jen důležité být fyzicky zdravý,
ale já miluju sport. Skoro celý život jsem hrál rugby, takže teď jsem docela
v pohodě! Ha ha!
Viděl
jsem vás hrát s bubeníkem Romainem Goulonem, kterého v současnosti
řadím ke světové špičce. Dívat se na jeho hru bylo něco úžasného. Jak jste se
vůbec dali dohromady? Je a bude stálým členem kapely?
Ten byl oficiálním členem
kapely, ale bohužel měl neurologické problémy s kotníkem. Objevilo se to
při turné a hrozilo, že se toho už nezbaví, pokud bude soustavně hrát tak
často. Tak jsme museli přestat a hledáme nového bubeníka. Bylo mi to opravdu
hodně líto, protože je to jeden z nejlepších extrémních bubeníků na Zemi…
Koukal
jsem, že jste letos hráli i v Moskvě. U nás v Čechách se o
vystoupeních v Rusku tradují spousty legend – hodně vodky, šílení fanoušci,
obrovská země s trošku jinými pravidly, než býváme zvyklí. Jak koncert
probíhal a jak jste se vám v Rusku líbilo? Nedá mi to a musím se zeptat,
viděli jste Lenina v Mauzoleu?
V Rusku jsme se skvěle
bavili a měli jsme i čas se podívat po památkách, což bylo parádní! Máš ve všem
pravdu – vodka, blázniví fanoušci… V Moskvě byli fanoušci totálně utrženi
ze řetězu a koncert trval o hodinu déle, než nás pustili z pódia. Fotili
se s námi, podepisovali jsme se, bylo to úžasné! A co se týče Lenina,
viděli jsme jen sochu, ne mauzoleum. Ale Petrohrad a Moskva jsou nádherná
města!
Někde
jsem četl, že pracuješ Juliene na psychiatrii. Musí to být hodně těžká a
náročná práce. Jak to zvládáš? A promítá se nějak tvoje práce do tvorby
BENIGHTED? Kupříkladu některé texty by tomu odpovídaly.
To je pravda. Jsem asistent
(sestra) na psychiatrii v nemocnici, ale mám skvělý balanc mezi prací a
BENIGHTED. Hudba pomáhá mým pacientům a všechny inspirace pro texty BENIGHTED
jsou z mých profesionálních zkušeností z mentální patologie. Každé
album je vlastně příběh jednoho člověka, jeho dětství, vývoj jeho patologie a
symptomů. Pro „Necrobreed“ byl inspirací můj schizofrenický pacient, který si
myslel, že může být těhotný. Měl živé halucinace o tom, jak rodí u sebe doma a
den poté tam děti už nebyly. Takže je to příběh o schizofrenickému muži, který
si k břichu přišívá mrtvá zvířata, a když ho začne zahřívat infekce
z rány, myslí si, že zvířatům dal nový život. Odřízne stehy a zvířata
rozmísťuje po svém domě, buduje si tak svojí vlastní mrtvou rodinu. Většinu
zvířat najde kolem silnice a všechno to pochází z jeho dětství. Když mu
bylo 9 let, na 2 hodiny ho unesli a pak ho vrátili zpět na stejné místo. Jediná
pozitivní vzpomínka na to, je mrtvá kočka vedle silnice. On se na tuto vzpomínku
zaměřil, aby mohl zapomenout na to, co se mu stalo…
K vaší
tvorbě jsem se dostal až ve chvíli, kdy jste začali hrát death metal
s míchaný s grindem a blackem. Původně jste ale byli čistě black
metalová kapela. Proč vlastně došlo k vašemu přerodu a jak bys popsal
vývoj BEHIGHTED v čase?
To bylo před skoro 20 lety,
black metal byl v naší hudbě víc patrný, ale dnes…řekl bych, že to trvalo
jedno až dvě alba, abychom si našli tu svoji identitu v hudbě. Nikdy jsme
nic moc nepromýšleli, prostě jsme jen chtěli hrát extrémní brutální hudbu a
všechno šlo pak přirozeně samo.
Miluji
vaši zemi, kulturu, památky, i krásné dívky. Poslední roky je ale Francie také doslova
studnicí dobré metalové muziky. Jdete na hudbu trošku jiným způsobem, než
ostatní. Mám rád SVART CROWN, DEATHSPELL OMEGA, ale i veterány MERCYLESS,
nováčky RITUALIZATION, SKELETHAL…těch skvělých kapel je spousta – jak je to
možné? Je to vínem?:). Máš pro nás nějaké další tipy? Vidíš třeba nějaké
rozdíly mezi koncerty jinde v Evropě a u vás?
Máme štěstí, že je teď ve
Francii veliká metalová scéna a uchytily se snad všechny metalové styly! Dnes
jsou myslím francouzské kapely osobnější v hudbě. Je tu stále méně kapel,
které se snaží tvořit hudbu tím americkým moderním stylem jen proto, „že to teď
zrovna frčí“…Určitě bych tu chtěl zmínit své kamarády BLOCKHEADS, INHUMATE,
RECUEIL MORBIDE a DELUGE.
Na
podzim nám dvakrát zahrajete v Čechách (3. 11. – Litoměřice a 4.11. České Budějovice). Už se moc těším, doufám, že se opět setkáme. Co
dalšího chystají BENIGHTED v nejbližších měsících? Pracujete už na novém
materiálu? Budu potřebovat brzy novou dávku!:)
Momentálně uvažujeme o novém
materiálu k oslavě našeho 20. výročí v roce 2018. Máme naplánováno hodně
koncertů pro propagaci „Necrobreed“, jako turné po Asii v listopadu,
spoustu festivalů v roce 2018. Zrovna máme potvrzeno, že budeme na
70 000Tons Metal Cruise a to bude skvělé. Máme také v plánu tour po
Americe v červnu. A také evropské turné v říjnu. A přesně za 2 týdny
budeme nahrávat náš bláznivý video klip a ten by měl být venku na začátku roku.
Děkuji
moc za rozhovor, za vaši skvělou muziku a přeji BENIGHTED, aby jste měli samé
vyprodané koncerty a šílené fanoušky, kteří vám utrhají ruce s merchandise.
Přeji vám také hodně úspěchů a pohody i v osobních životech.
Moc děkujeme! Doufáme, že se
uvidíme v listopadu na koncertě v Čechách! Moc děkujeme českým
fanouškům za jejich podporu, jste skvělí!