Rozhovor s izraelskou black death metalovou kapelou ARALLU.
Odpovídal Butchered.
Ptala se a přeložila Duzl, děkujeme!
Nazdar Butchered!
Arallu jsi založil jako sólový projekt v Izraeli v roce 1997, ale pojďme v historii o trochu dál – jak jsi se dostal k death metalu, potažmo k black metalu? Které kapely jsi poslouchal, když jsi vyrůstal a které kapely nejvíce ovlivnily zvuk Arallu? Napadají mě SALEM, inspiroval ses jimi ohledně vložení orientálních prvků do vaší hudby?
Zdravím z Jeruzaléma, jsem „Butchered“ zakladatel a hlavní postava kapely. Arallu vznikl v Jeruzalémě uprostřed konfliktu mezi náboženstvími okolo starého města Jeruzaléma v devadesátých letech. Myslím, že dnes má Arallu nejlepší sestavu, která zahrnuje kytaristy Gala „Pixel“ a Omri Yagena, Assaf Kassimov náš skvělý bubeník a Eylon Bart, který hraje na „Darbukka“ a “ Saz“ na našem novém albu. Když žiješ v blízkosti teroru a vyrůstáš v nekonečném konfliktu, tak ať chceš nebo ne, inspiruje tě to ve všem co děláš. Pamatuju si autobus, který vybouchl poblíž mě, v ulici Jeruzaléma, když jsem byl na cestě do školy. Každý den jsme viděli nenávist, která k nám proudila prostřednictvím televizních zpráv. Bylo mi šestnáct, když black metal z Evropy vstoupil do mého života v kombinaci s krveprolitím kolem Jeruzaléma a to je to co přivedlo Arallu k životu. SALEM jsou mí dobří kamarádi. První dvě alba Arallu produkoval Zeev ze SALEM. SALEM je první extrémní metalová kapela v Izraeli a je inspirací pro spoustu Izraelských kapel. Naše inspirace orientálními vlivy ale pochází z lokální Izraelské hudby a metalových kapel středního východu.
Jak už jsem zmínila, začínal jsi jako sólový projekt, v tuto chvíli jste plnohodnotná kapela s několika členy, kdy si se rozhodl to změnit? Proběhlo poměrně dost personálních změn, proč tomu tak bylo? Je těžké v Izraeli najít muzikanty, kteří mají opravdu zájem o tento hudební žánr?
Opravdu nevím, zda je těžké najít muzikanty na metalové scéně v Izraeli, protože pokaždé, když jsem někoho sháněl, našel jsem ho rychle. Sestava se měnila, to máš pravdu. Někteří nepochopili myšlenku hrát v metalové kapele jako je Arallu. Vyjma času, který trávím se svou rodinou a pracovního dne, jsem pořád se svou kapelou. Arallu pro mě znamená všechno a tvrdě pracuji na tom, aby kapela v průběhu let neustále rostla.
Pojďme se přesunout k vašemu novému albu – Vydáváte vaše šesté řádové album s jednoduchým názvem „ Six“ (šest). Oficiálně bude venku 22. září. Řekni mi něco o tématech, která se na desce prolínají. Kde bylo album nahráno a kdo jej produkoval?
Koncept Arallu je zřejmý po celá léta. Mluvíme o konci války na Středním východě, protože v ní žijeme. Věřím, že k tomu dojde přirozeně i přes to, že se to budeme snažit ignorovat. „Six“ stejně jako předchozí alba kapely pojednává o situaci Středního východu plížící se do Evropy a Ameriky a o osobních záležitostech, se kterými se každodenně potýkáme. Například skladba „ Adonay“ hovoří o muži z Jeruzaléma, zabitém při teroristickém útoku, kdy po něm zůstalo spousta lidí, kteří ho milovali. Ale tato skladba v reálu hovoří o posledních dnech mého dědy, který pár měsíců zpět před smrtí opravdu trpěl. Byl to můj vzor a já jej vážně obdivoval. Skladba „ Possessed by Sleep“ je o vraždě malé dívky jménem Hilel Yafe Ariel, zatímco spala. Když žiješ v okolí Jeruzaléma a máš tři malé děti, tak jedinné na co myslíš je, jak je udržet v bezpečí v tomhle děsivém světě. Z jiných témat máme song „Soulless Soldier“, který je o vojákovi ve službě armády, který bojuje na straně Izraele a když zabije teroristu, který se ho pokusil zabít, vláda ho za to strčí do vězení. Je to naprosto absurdní. Arallu je hlásná trouba situace na Středním východě, zvláště válek a situace kolem Jeruzaléma v průběhu let. Nekoukáme na titulky novin, my hrajeme živě black metal devadesátých let. Je to více než deset let, co Arallu křičí o globálním teroru. „Satanic War in Jerusalem“ – naše druhé album z roku 2002 hovoří o situaci v Jeruzalémě, která rozdělila celý svět. Napsal jsem tohle album v roce 2001, když Islámský teror útočil všude v Izraeli a hlavně Jeruzalémě. „Satanic War in Jerusalem“ se stalo proroctvím a teď už to všichni víme. „The War On The Wailing Wall“, náš debut z roku 1999, byl mix mezi našim každodenním životem a extrémním black metalu proti náboženství. Když skládám hudbu a píšu texty, nehledám vítězství. Chci říct, hledám něco čerstvého, něco, čeho se ještě nikdo předtím nedotkl. Naše muzika je směs extrémní black metalové hudby a Arabské hudby a hudby Středního východu. Je velmi těžké tomu porozumět na první poslech. Obvykle lidé, kteří mají rádi extrémní black metal, nemají rádi části Středního východu a opačně. Když jsme psali tohle album, věděli jsme, že je to hodně riskantní a víme to už od našeho debutu v roce 1999, ale Arallu vždy chtěli přinášet něco nového na celosvětovou metalovou scénu a děláme to po malých krůčcích.
Atmosféra na albu je podobná atmosféře na ostatních albech, pocity opuštěných jednotek v bitvách na Středním východě. Jsme proti všemu, co na nás útočí a poškozuje. Jako lidské bytosti, jako jedinci. Lidé v Izraeli neví, co je dobrý život. Jsme zaneprázdněni strachem o osobní a národní bezpečnost. Naše texty tě udeří přímo do obličeje, jsou proti náboženství a všemu, co reprezentuje. Naše poslední album „Geniewar“ a „Satanic War in Jerusalem“ mluví o obou těchto věcech. O válkách a neklidných časech, kdy král vládl Jeruzalému, zatímco album „Six“ hovoří o dnešní válce s ISIS, kteří chtějí zničit a zabít každého, kdo nesouhlasí s jejich náboženstvím. Jako ve skladbě „Only One Truth“. Koncept Arallu je být zrcadlem lidské rasy, pokrytectví vlád na celém světě včetně Izraele a neochotě a strachu bojovat proti extrémním náboženským vůdcům. Jak víš, žijeme na Středním východě a situace tady v Izraeli a Jeruzalémě není jednoduchá. Žijeme v náboženské válce a náboženská nenávist je to, co inspiruje naši hudbu a naše texty. Za mixem stojí Dory Bar, který se postaral i o mix předchozího alba „Geniewar“, takže ví, jakého zvuku jsme na albu „Six“ chtěli dosáhnout. Tenhle chlápek je opravdu profesionál a ví, jak převést zvuk Arallu z pódia na sluchátek. Pracovali jsme tvrdě na tomhle zvuku. Měli jsme zhruba asi sedm či osm finálních verzí mixu. Nelíbí se nám, jak nově zní metalové kapely po světě, máme rádi, když naše nástroje zní čistě, ale syrově, ďábelsky, jako válečná mašina.
Jak probíhal tvůrčí proces a jaké byly zkušenosti ze studia v porovnání s předchozím albem „Geniewar“. Co můžeme očekávat od nového alba? Je více mytologicky zaměřené, nebo hudebně propracovanější? Kdo je autor textů a kdo přišel s myšlenkou vložit do vaší hudby orientální hudební nástroje, protože to není zrovna běžné v metalové hudbě, ale pravděpodobně je to to, co vás dělá unikátními.
Když jsem začal pociťovat, že vztek z teroristických útoků a ostatních věcí, které mi komplikují život proudí v mých žilách, vzal jsem kytaru a začal skládat nějaké rify, to je začátek procesu. Bohužel tenhle svět mě neustále zásobuje tématy, o čem psát. Obzvláště v těchto dnech kolem situace Středního východu. Když mám několik rifů, pošlu je ostatním členům kapely, potkáme se ve zkušebně a začneme pracovat na nové skladbě, dokud všichni nejsme spokojeni s výsledkem. Když jsem začal v devadesátých letech poslouchat black metal z Evropy, hodně se mi líbila myšlenka tradiční hudby uvnitř syrového zvuku black metalu. Říkal jsem si, že ale nemůžu takhle hrát, nemůžu skládat tuhle hudbu, protože nemůžu cítit ten chlad a hory přicházející z reproduktorů. Pokud se budu snažit znít takhle, nikdo nebude moji hudbu poslouchat. Nemůžu dosáhnout takového zvuku. Ale pokud do hudby vnesu nějaké speciální zvuky a kytarové riffy z netradičních nástrojů, můžu se přes to přenést a přesně to se stalo.
Album bude vydáno prostřednictvím indického labelu „Transcending Obscurity Record“. Proč indický label? Jak jste se dostali ke spolupráci a jste s jejich prací spokojeni? Doufáte, že u nich zůstanete a vydáte s nimi i další desku?
Spolupracovali jsme s „Raven Music“ v podstatě po celou dobu existence kapely a oni se o nás starali velmi dobře. Pořád spolupracujeme a jsme dobří přátelé. „Transcending Obscurity Records“ je pro nás nová záležitost. Jsem v kontaktu s Kunalem (majitelem labelu) od ledna a můžu říct, že je to opravdu skvělý člověk. Miluje svou práci a hodně se mu líbí naše hudba. Věří v Arallu a já věřím, že nám pomůže otevřít dveře k novým možnostem. Musím zmínit, že jsme podepsali smlouvu ještě předtím, než jsme nahráli desku. Poslali jsme mu jen demo verzi několika skladeb a on s námi okamžitě podepsal smlouvu. Poznal potenciál hudby a to není schopnost, kterou má každý. Tenhle člověk je profesionál. Myslím, že jsme si vybrali dobře a ano, doufáme, že s „ Transcending Obscurity Record“ vydáme i další desku.
Na metalové scéně se pohybuješ již poměrně dlouhou dobu, dokonce jsi hrál naživo i s MELECHESH. Můžeš nám přiblížit, jak vypadala metalová scéna v Izraeli, když jsi s metalem začínal a jak velká je tam metalová scéna teď? Je něco zcela typického pro metalovou scénu v Izraeli? A jsou nějaké lokální kapely, které by jsi nám rád doporučil?
Izraelská metalová scéna je malá scéna. Je velmi odlišná od scény v Evropě, nebo v Americe. Izrael je malá země, takže nemáme mnoho míst, kde vystupovat. Máme tady víc metalových kapel, než fanoušků. Dalším problémem je, že kolem Izraele jsou Arabské země a my s nimi nejsme zrovna v dobrém vztahu, takže metalové kapely tady nemají tu možnost jet vystupovat za hranice Izraele, jako například třeba v Evropě či Americe. Máme tady výborné kapely, třeba jak už jsi zmínila SALEM, ORPHAND LANDS a další… Znám MC - hlavního člena MELECHESH od devadesátých let a byl to můj velmi dobrý přítel, takže když sháněl basáka, zeptal se mě, zda bych s nimi jednu akci neodehrál, protože aktuální basák musel z kapely odejít. V tu dobu to ještě nebyla seriózní metalová kapela a já měl pocit, že s nimi ztrácím čas. Proto jsem se v té době rozhodl pro sólový projekt Arallu. Ale stále jsme přátelé a já jím pomohl s onou jednou show v Jeruzalémě.
Žijete ve státě s největším počtem věřících obyvatel, vaše hudba je také o náboženství a hlavně proti němu ( například album „Satanic War in Jerusalem“) měli jste v Izraeli někdy nějaké problémy kvůli vaší hudbě? A jak vás vnímá okolí jako metalisty, měl jsi někdy nějaké trable způsobené tím, že jsi součástní extremní metalové scény?
Pokud píšeš extrémní texty zaměřené proti náboženství v zemi posvátné pro věřící, tak si můžeš být jistá, že budeš mít nepřátelé. Ale koho to zajímá? Seru na to! Myslím si, že hlavním důvodem všech válek po celém světě je náboženství a myšlenky za ním skryté. A tohle už řvu do světa déle, než dvacet let.
Jak často máte možnost hrát za hranicemi Izraele? Jaké je průměrná návštěvnost koncertu v Izraeli. Máte nějaké speciální rituály, když hrajete na živo, které umocňují dojem z vašeho vystoupení?
Samozřejmě! Chceme, aby naši fanoušci pocítili atmosféru alba na našich koncertech. Vystoupení Arallu je jako postup vojska opuštěnou krajinou pochodující na svou poslední bitvu. Zvuk skladeb je jako válka, ale orientální části zní jako zvuk větru v pustině. Hlavní myšlenkou je zprostředkovat atmosféru, která je zachycena na našich nahrávkách.
V dubnu jste měli tour po Evropě, které zahrnovalo tři státy včetně České Republiky. Vaše vystoupení bylo hodnoceno velmi pozitivně, jaká je vaše zkušenost s Českou Republikou? Viděla jsem vás loni na Metalgate Czech Death Festu a byla to výborná show. Můžeš porovnat fanoušky v Evropě a na vaší domácí scéně, kde pociťujete větší podporu?
Bohužel větší podpora přichází z venčí, mimo Izrael. Lidé v Izraeli preferují zvuk evropských metalových kapel, a ne Středního východu. Ale je to pochopitelné, protože lidé tady tenhle zvuk znají už od dětství, takže pokud my ho namícháme s metalovou hudbou, není to pro ně žádné překvapení, na rozdíl od lidí mimo Izrael. Z pódia vidíme rozdílné reakce, když hrajeme v Izraeli a když hrajeme kdekoliv jinde po světě. V posledních pěti letech jsme hráli ve Švýcarsku, Německu, Maďarsku, Rakousku, Rakousku, Turecku a České Republice a je to super vidět tváře fanoušků užívajících si naši hudbu.
Já osobně jsem velkým fanouškem vinylů, vaše nové album vyjde i na vinylu, jak je to však s dostupností a možnostmi vydat či koupit vinyl v Izraeli a obecně o dostupnosti metalového zboží? Máte nějaké specializované obchody, nebo musíte vše objednávat ze zahraničí?
Vinyl je moje oblíbené hudební médium. V Izraeli nemáme továrnu na vinyly. Moc rád bych vydal všechna alba Arallu na vinylu, ale bohužel to je nemožné tady v Izraeli. To je důvod, proč žádné předchozí album nikdy na vinylu nevyšlo. Ale pořád se snažíme najít nějaký label, který by všechny desky Arallu na vinylu vydal. Co se týče ostatního zboží, lidé tady vše objednávají pouze v internetových obchodech.
Poslední otázka bude trochu mimo hudbu. Jaká jsou civilní povolání členů kapely Arallu?
Někteří z nás se živí hudbou jako například náš bubeník a kytarista. Eylon pracuje v obchodě s vínem a já pracují ve finanční kanceláři.
A jsme na konci, bylo mi potěšením s tebou udělat tento rozhovor, díky moc za tvůj čas. Přeji spoustu kladných recenzí na vaše nové album a poslední slova jsou tvoje!
Velké díky za tvá slova! Doufám, že si jednoho dne zase zahrajeme ve vaší zemi před skvělým metalovým publikem a představíme naše nové album „Six“!