Rozhovor se švédskou death metalovou legendou EVOCATION.
Odpovídal Marko Palmén.
Přeložila Duzl, děkujeme!
Ave EVOCATION! Přiznám se rovnou, že vaše novinka „The Shadow Archetype“
mě totálně rozsekala. Je v ní absolutně vše, co má v death metalu
být. Jaké jste zaznamenali reakce od fanoušků? Co recenze? Jste se svojí prací
spokojeni?
Zdravím tě a díky za skvělou
recenzi na naše nové album EVOCATION. Zatím bych řekl, že album získalo spoustu
pozitivních ohlasů jak od médií, tak i od fanoušků. Hodně pro nás znamená, že
slyšíme tyto komentáře a to je to, co nás jako kapelu drží pohromadě. Jsem
naprosto spokojen s “The Shadow Archetype” a s veškerou prací, která za albem
stojí. Strávili jsme na tomto albu
mnohem více času, než kdykoliv předtím a výsledek byl podle mého názoru úžasný.
Myslím, že i v budoucnosti můžeme být na album hrdí.
První, co člověka vyloženě uhodí do očí, tak je skvělý obal od Michala
„Xaaye“ Lorance. Proč jste oslovili právě jeho a jak jste cover vybírali? Co má
vlastně titulní obraz znázorňovat? Pořád se na něj dívám, nutí mě přemýšlet,
ale stále nemůžu přijít na to, co nebo kdo to vlastně je? Nějaká příšera? Mně
se ten obal neskutečně líbí, hrozně mě přitahuje.
"The Shadow Archetype" pochází z teorií švýcarského psychologa
Karla Gustava Junga o psychologických archetypech. Jung si myslel, že lidé se
nenarodí jako prázdný list papíru nebo tabula rasa. Místo toho myslel, že lidé
dědí psychologické struktury od svých předků, které se utvářejí tisíce let zpět
v historii. "Stínový archetyp" je psychologická struktura, která drží
celou temnou nebo zlou stranu lidské psychiky.
Samotný přebal je
symbolickou interpretací “The Shadow Archetype” nebo-li temné stránky lidské
psychiky. Zlo člověka za okamžik vybledne v nekontrolovatelném vzteku ...
Myslím, že náš umělec Xaay zachytil teorii extrémně dobře a jeden z důvodů je
pravděpodobně ten, že byl velmi dobře na toto téma připraven. Před několika
lety napsal práci o archetypových teoriích na univerzitě v Krakově. Důvodem,
proč jsme se rozhodli pracovat s Xaayem, je, že jeho tvorbu opravdu milujeme a
nyní s ním spolupracujeme na každém albu od roku 2010 "Apocalyptic"
album.
Dnes považujeme Xaaye za našeho dvorního
umělce. Když spolupracujeme s Xaayem, děláme to stejně na každém albu. Dáváme
mu název alba, texty a některé skladby, aby se inspiroval, a pak on přijde s
jeho nápady. A vždy nám přináší něco úžasného, co přesně zachycuje myšlenky,
které máme. Umělecké dílo pro "The Shadow Archetype" je podle mého
názoru nejlepším uměleckým obalem, který pro nás udělal ...
Kdo je autorem textů
pro „The Shadow Archetype“ a o čem pojednávají? Kde pro témata berete
inspiraci?
Thomas Josefsson, náš
zpěvák, píše všechny texty pro EVOCATION. Zabývá se jeho myšlenkami o politice,
psychických poruchách, sexu, drogách, médiích a tak dále. Prostě jak vidí svět.
On je velmi přemýšlivý typ člověka a jakmile máme novou píseň, vidí celý příběh
před sebou. Každá skladba má příběh o některém z těchto témat. Myslím, že je
jeho posláním něco sdělit. Texty jsou nejdůležitější součástí vyprávění příběhu
a vysvětlení pocitů v hudbě. Jsou to všechno pravé emoce a je to způsob, jak to
předat. Thomas pracuje s texty měsíce a každé slovo je přesně tam, kde ho chce mít. Nenávidí práci na
novém albu, ale jakmile rozproudí mozek a začne psát, tak to miluje. Miluju
fakt, že kapele i fanouškům se to líbí.
Novinka má opravdu
hodně temný, ostrý zvuk. Kdo je pod ním podepsán a kde jste novinku nahrávali?
Zajímal by mě i způsob tvorby nového materiálu. Jak vlastně skládají EVOCATION?
Kdo má poslední slovo, kdo řekne, že „tak je to správně, takhle to necháme?“
Veškerou hudbu na
albu jsem složil já spolu se Simonem Exnerem (nový kytarista). Nicméně musím
zdůraznit, že celá skupina se podílela na tvorbě alba. Thomas, náš zpěvák,
napsal všechny texty, Gustaf - náš basák, vytvořil komplet basové linky.
Nezapomeňte také, že náš hráč na turné Per Möller-Jensen (ex Haunted) byl také
zapojen a uskutečnil nějaké změny pro bicí, které se ukázaly být úžasné. Tvůrčí
proces "The Shadow Archtype" byl podle mého názoru skutečně hladký a
snadný. Když jsme spolu s Simonem skládali hudbu, sdíleli jsme stejné vize a
myšlenky na to, jak jsme chtěli, aby album vypadalo a myslím, že to byl hlavní
faktor, proč to bylo tak snadné. Jen jsme si vzájemně nadhazovali riffy a
nápady a pak se několikrát každý týden potkali a pokusili jsme se je společně
zpracovat. Přestože to zabralo téměř dva roky, než jsme jej dokončili, nikdy to
nazačala být nuda nebo nedošlo k problémům ve spolupráci s ostatními. Myslím,
že já a Simon můžeme mít poslední slovo přinejmenším, pokud jde o hudbu. Pro
texty má poslední slovo Thomas a pro basu Gus. Každý jsme zodpovědný za svou
vlastní část.
Album jsme nahrávali
ve třech různých studiích. Bicí v Crehate Studios. Kytary, basové a zpěvové
vokály v Acacia Avenue Recordings a doprovodné zpěvy se nahrály v Dugout
Productions. Produkce podle mého názoru vyšla úžasně a my jsme byli
nekompromisní ve zvukových detailech. Udělali jsme vše pro to, aby to bylo
dokonalé a proto jsme strávili téměř rok nahráváním, mícháním a masteringem
tohoto alba.
Líbí se mi určitá
temnota, která je z vaší tvorby cítit. Jako bych se procházel lesem
v noci, někde u vás na severu ve Švédsku. Ovlivňuje vás hodně prostředí,
ze kterého pocházíte? Promítá se nějak to, odkud procházíte, do vaší tvorby?
Určitě bych řekl ano.
Na otázku, zda se tmavá severská příroda odráží v naší hudbě. Severské země
jsou poměrně tmavé a depresivní, zejména v zimním období. Právě teď máme čas,
kdy je nejvíce světla, a tento týden Švédsko oslavuje předvečer středověku,
který je starým pohanským svátkem. Takže v tuto chvíli jsou tady v severských zemích
všichni v kopcích, díky všemu tomu světlu a tma je jen po dobu několika hodin v
noci, dokud slunce zase nevyjde. Pro EVOCATION je zimní čas ideálním pro psaní
nové hudby, protože v té době je cítit temnota, chlad a deprese. Mám opravdu
rád melancholické melodie, a vím jistě, že moje slabost pro tuto hudbu je
ovlivněna přírodou a tím, že jsem vyrůstal v domě s melancholickou finskou
hudbou atd.
Album jste vydali u
Metal Blade Records. Předešlá nahrávka byla vydána u Century Media Records.
Proč ta změna? Jak jste s Metal Blade Records spokojeni?
Změna byla čistě
kvůli tomu, že nám skončila nahrávací smlouva se společností Century Media
Records. Metal Blade Records pro EVOCATION byla volba číslo jedna a to je dáno
několika fakty. Metal Blade má za prvé úžasný seznam klasických kapel jako
Mercyful Fate, Slayer, Behemoth apod. A za druhé - mají na scéně skvělou pověst
jako label, který podporuje vlastní kapely, a také mají pevný základ v extrémní
metalové scéně. Pro EVOCATION možná nejdůležitější věc, proč jsme si vybrali
Metal Blade Records je, že to jsou naši kamarádi a naše přátelství sahá až do
samého počátku EVOCATION a to je začátek 90. let. Pro nás to znamená hodně
spolupracovat s kamarády a nějakým způsobem cítíme, jako kdyby se pro nás kruh
uzavřel podpisem smlouvy s Metal Blade Records. Jsme extrémně spokojeni s tím,
jakou práci pro nás Metal Blade Records odvádí.
Přiznám se, že mám
rád celou vaši diskografii. Začínal jsem poslouchat vaši kapelu ještě
v době, kdy jste vydali svoji druhou demo kazetu v roce 1992. Líbí se
mi vývoj, jakým jste prošli, jak se vyvíjíte. Jediným albem, které se mi
nelíbilo, je předešlé „Illusions of grandem“ (2012). Nemůžu si pomoc, ale
přijde mi jiné, nevýrazné. Skládali jste odlišným způsobem? Mně přijde tohle CD
pro vás možná až netypické.
Moc díky za podporu v
průběhu let! Jsou to lidé jako ty, kteří drží kapelu v chodu. Myslím, že
nežijeme jen z hudby, ale je pro nás téměř zásadní slyšet lidi, jako jsi ty,
kteří říkají, že hudba kterou děláme je provází v jejich životě. Poskytuje nám
to potřebnou energii, abychom mohli pokračovat jako kapela dál!
Pokud jde o album
"Illusions of Grandeur", shodneme se na některých věcech. Když ho
dnes poslouchám, cítím že je přeprodukované, čímž mám na mysli, že zvuk je až
moc čistý. Je tam příliš mnoho harmonických kytarových linek atd., díky čemuž
celá produkce nemá potřebnou brutalitu, kterou jsme vždy měli. Skladby na tomto
albu byly také více melodicky orientované, což bylo v protikladu k předchozímu
albu "Apocalyptic", které bylo pravděpodobně naše nejbrutálnější
album. Takže jo, v něčem o albu "Illusions of Grandeur" máš pravdu.
Nicméně musím
zdůraznit, že se mi stále několik skladeb na tomto albu líbí, i když se
produkce stala čistou. Se syrovější a brutální produkcí by se album podle mého
názoru příliš nezměnilo ve srovnání s našimi předchozími záměry. Ale i bez
ohledu na to, jsem na album "Illusions of Grandeur" hrdý a i na
všechna předchozí alba, i když na každém albu se objevují věci, které bych
zpětně chtěl změnit. V tuto chvíli jsem však nesmírně spokojen s "The Shadow Archetype". Myslím, že
je to nejsilnější album v naší diskografii, co se skladeb i produkce týče.
Uvidíme, jak obstojí v čase ...
Nedávno jsme se s kamarády bavili, že by si rádi koupili vaše první
nahrávky, stará dema, ale nemůžou je nikde sehnat. Neuvažujete o jejich znovu
vydání?
Právě jsem to
zkontroloval na internetu a většina věcí je stále k dostání v různých
internetových obchodech. Některé vinyly můžou být vyprodané, ale CD a některé z
nejběžnějších vinylových verzí jsou stále k dispozici. Dema z počátku 90. let
jsme znova vydali na CD a vinylu prostřednictvím Century Media v roce 2012.
Toto vydání je opravdu luxusní verzí s dvojitým 180g vinylem a CD má 36 stránkový booklet s celou historií
EVOCATION od prvních dnů až po dnešek atd. Všechno bylo remástrováno v nejlepší kvalitě v Fascination Street
Studiu.
Bohužel v současnosti
neexistují žádné plány na opětovné vydání staršího materiálu. Kdyby byla
možnost vydat stará dema v limitované edici na kazetě, pravděpodobně by jsme do
toho šli. A nebo kdyby byla možnost vydat stará alba na obrazovém vinylu,
pravděpodobně by se tak stalo. Ale řekl bych, že kromě toho neexistuje možnost
na opětovné vydání starého materiálu.
Jste už dnes
pamětníci. Když porovnáš vaše začátky a současnost, změnila se doba hodně?
Myslím tím teď přístup fanoušků, labelů, promotérů apod. Často slýchávám, že
„už to není takové, jako to bývalo“. Co si o tom myslíš ty?
Může být, ale nejsem
si jistý, jestli se scéna změnila, nebo ne. Možná digitalizace hudební scény
změninla postoj k hudbě a přiměla lidi a scénu, aby alba strávili rychleji a i
rychleji produkovali. Životnost alba je dnes mnohem kratší a možná se to taky
odráží v postoji k hudbě celkově. Někdy mám pocit, že hudba už nemá stejnou
hodnotu jako měla kdysi v 90.letech. Podle mě je to smutné, ale nedá se s tím
nic dělat.
V současné době
si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho digitální
podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled jako
muzikanta
Snažím se přijmout
hudební scénu tak, jak je, to znamená včetně digitalizace. Například služby
jako Spotify jsou skvělým vynálezem pro uživatele, ale na hovno pro kapely, co
se týče výnosu. Já miluju Spotify z pozice uživatele, ale jako hudebníka mě to
sere. Když nemáš fyzickou kopii alba, tak to znehodnocuje práci, která za tím
albem je.
Jsou nějaké desky,
které tě v poslední době oslovily?
Nejlepším novým albem,
které jsem v posledních několika letech poslouchal, bylo album At The Gates
"At War With Reality". Opravdu silné album podle mého názoru a
titulní skladba sama o sobě je podle mě jednou z nejsilnějších skladeb At The
Gates vůbec. Rozhodně doporučuju! Bylo mi opravdu líto, když jsem slyšel, že
hlavní skladatel Anders Björler nedávno opustil kapelu. Myslím, že bude těžké
vytvořit kouzlo At The Gates bez něj na palubě ... Další kapely na Death
Metalové scéně, které jsou momentálně zajímavé, jsou například Vallenfyre,
Memoriam, Firespawn a The Lurking Fear.
Znáš, posloucháš
nějaké kapely z České republiky?
Bohužel, českou
metalovou scénu neznám. V dnešní době už neposlouchám moc nové muziky. Občas
dostanu tip od kamaráda, tak se na to podívám, ale prostě jsem se zasekl s
objevováním nových kapel.
Co chystají EVOCATION
v nejbližších měsících? Podpoříte novinku nějakým delším turné a zavítáte
také k nám do České republiky?
V tuto chvíli
pracujeme na tom, abychom odehráli nějaké koncerty k novému albu. Mělo by být i
nějaké tour, ale zatím nemáme žádné informace, které bychom mohli fanouškům
poskytnout. Nejdříve chystáme koncerty v našem rodném měste Boras a poté snad i
nějaké evropské koncerty. Česká Republika by byla úžasná, ještě jsme tam
neodehráli jediný koncert. Hráli jsme v sousedních státech, ale bohužel ne v
České Republice. Pro mě osobně by bylo skvělé si tam zahrát, protože jsem si
tuhle zemi zamiloval. Byl jsem tam několikrát na dovolené. Hlavní město Praha
je neuvěřitelně krásné a jídlo a pivo je prostě úžasné. Jsem si jist, že ještě
několikrát Českou Republiku v budoucnu navštívím a to s či bez EVOCATION. Ale
doufám, že s EVOCATION.
Děkuji za rozhovor a
přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů.
Díky za podporu
Evocation a doufáme, že se v budoucnu potkáme se čtenáři na nějakém koncertu.
Cheers / Marko Palmén
– Guitars tuned in B-flat since 1991