Rozhovor s českou brutal death metalovou kapelou CONGENITAL ANOMALIES.
Odpovídal Wajt.
Ave CONGENITAL ANOMALIES! V březnu jste vydali svoje druhé dlouhohrající
album s názvem „Misconception“. Na svém kontě máte ještě jednu desku („Human
Embryonic Mutilation“ – 2014). Když porovnáš oba vaše počiny, jaký je mezi nimi
rozdíl? Jako kapela se určitě chcete někam posunout, vytvářet nové riffy,
pracovat se zvukem.
Wajt: Ahoj
Jakube! Klíčový rozdíl vidím v tom, že debut vznikl fakticky čistě v režii
Jaro-VytahFetus. Ke kapele jsem se připojil bezprostředně před nahráváním,
pouze jsem doplnil nějaké harmonie a vyhrávky do hotových skladeb. Na nové
nahrávce jsme se již skladatelsky podíleli ve třech, což výsledek rozhodně
obohatilo. Celkově bych řekl, že záměrem bylo stvořit o něco pestřejší materiál
než na Human Embryonic Mutilation - zachovat slamařinu, ale zároveň přidat víc
death metalu.
„Misconception“ je už nějakou dobu vydáno. Jaké máte zpětné vazby a reakce?
Co fanoušci, kritiky? A jak fungují skladby na koncertech?
Wajt: Reakce
na novinku jsou zatím velmi pozitivní, ale deska není venku ani měsíc. Čekáme
více recenzí, tudíž se třeba objeví i kritičtější ohlasy. Od posluchačů jsme
zaznamenali dobrou zpětnou vazbu, věci z novinky naživo fungují slušně, takže
do setlistu pár válů z "Misconception" ještě přidáme.
Hrozně se mi líbí zvuk alba. Je syrové a zároveň čitelné. Nekompromisní,
ale nezaniknou jednotlivé melodie, nápady. Kde jste vůbec nahrávali? Kdo stojí
za mixem a masteringem?
Wajt:
Jelikož nemáme bubeníka, nemusíme řešit drahé studio. Dnešní zvukové programy
umí doslova divy. Podle mého soudu pro kapelu našeho formátu stačí nahrát si
doma čisté kytarové linky a následně je poslat někomu schopnému na reampování a
celkový mix. Tohoto úkolu se chopil Tiago Correia, bicmen z portugalských
Analepsy, a myslím, že odvedl skutečné dobrou práci za velmi slušné peníze.
Jakým způsobem u CONGENITAL ANOMALIES vnikají nové skladby? Jak probíhá
samotný proces tvorby nového materiálu? Kdo je autorem hudby?
Wajt: Za
většinou muziky stojí VytahFetus. Já pak jeho nápady rozvíjím pro druhou
kytaru, hraju si s bicími. Na novou desku jsem nicméně přispěl i několika vlastními
věcmi. Změn nicméně oproti desce doznaly basové party, které jsou nyní ryze v
rukou naší poslední posily, tedy Petra (Minority Sound). Bohužel se ke kapele
připojil ve chvíli, kdy se deska již míchala a na nahrávce zůstala moje
pochybná basa.
Kdo je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete
inspiraci?
Wajt: Texty
má v režii vokalista Jaro, který by ti zajisté odpověděl lépe. Myslím, že ty z
novinky - byť stále zapadají do žánrových mantinelů - jsou o něco
propracovanější, ne tak povrchní, dalo by se říct "psychologičtější".
Koncept alba je založen na dualitě, rozpolcenosti lidské osobnosti. Může to
znít jako klišé, ale texty by podle mého soudu měly korespondovat s obsahem
hudby. Pokud by kapela hrající tak nátlakový žánr, jakým je brutal death,
zpívala o válení se v písku na slunné pláži, působilo by to přinejmenším
absurdně.
Album jste vydali u českých Nice to Eat You Records. Jak jste se vůbec k
tomuto labelu dostali, jak jste s ním spokojeni? Label je v dnešní době hodně
důležitá věc. O vás je slyšet všude. Jak spolupráce probíhá? Mluvil vám Vláďa
Prokoš třeba do toho, jak byste měli znít? Někdy s tím bývá mezi vydavatelem a
kapelami trošku problém.
Wajt:
Spolupráce s NTEY byla navázána v době, než jsem v březnu 2014 přišel do
kapely. Tuším, že Vláďu zaujalo promo, které kluci o pár měsíců dříve nahráli.
Plně souhlasím, že mít za sebou alespoň nějaký label je dnes stále důležitější.
Vláďa nám minimálně v začátcích velmi pomohl, když nás dohodil na poměrně
slušné akce v zahraničí, kde jsme získali důležité kontakty a nezanedbatelné
množství nových příznivců. Co se výsledné podoby nahrávek týká, Vláďa do ní
rozhodně nepromlouval. V tomto ohledu máme absolutní svobodu. Naše spolupráce
se dá v daném smyslu charakterizovat jako volná.
Když se ještě podíváme do začátku…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že
jste dali dohromady kapelu? A proč zrovna brutální death metal? Není to zrovna
styl, který by vám získal velkou „slávu“.
Wajt: Jaro a
VytahFetus zakládali kapelu pro radost. Chtěli se pokusit hrát žánr, který je
oslovoval, neměli žádné ambice, a tedy ani důvod kalkulovat, co je a co není v
kurzu. Také já, když jsem se ke kapele připojil, jsem sledoval především
zábavu. Na druhou stranu, minimálně u našich západních sousedů je tento žánr
momentálně poměrně oblíbený. Je to vlna, která pozvolna pomíjí, do popředí se
pak dostane něco jiného.
Death metal je natolik extrémní styl, že ho zase tak velké množství
fanoušků neposlouchá. Kapely tak musí vyrazit a zviditelnit se i v zahraničí.
Chystáte třeba nějaké koncerty venku? Oslovujete zahraničí labely? Snažíte a
chcete prorazit i v mezinárodním měřítku?
Wajt: V
zahraničí jsme hráli několikrát a na letošní rok máme rovněž naplánováno pár
koncertů mimo ČR. Já rád hraju v Německu a ve Švýcarku, kde má slam a brutal
death obecně hodně příznivců, což se odráží na přijetí a v neposlední řadě na
prodeji merche. Je dobré využít možnosti, že žijeme v době, kdy prakticky
neexistují hranice a kapely nemusí hrát pouze ve své domovině.
Jste na české poměry poměrně hodně koncertující kapelou. Pocházíte z Prahy.
Zajímalo by mě, jak vidíte akce z vašeho pohledu. Přijde mi, že jsou oblasti,
kde lidé chodí hodně a někde nepřijde skoro nikdo. Kde se CONGENITAL ANOMALIES
daří a kam se rádi vracíte a jsou místa, kde už koncertovat nikdy nechcete?
Wajt: Za mě
je to všechno o pořadateli. Jsou lidé, o nichž víme, že udělají akci dobrou.
Naopak známe osoby, se kterými si už neplácneme. Rádi koncertujeme v Brně, tam
máme i dost příznivců, jinak špatné akce nebývají v Děčíně či Olomouci. S
Prahou to je dvousečné. Potenciálních diváků je zde samozřejmě víc, ale zase
vládne enormní, doslova ničivá konkurence akcí. Není výjimkou, že se ve stejný
den konají dva, tři podobně orientované koncerty. Podle toho občas návštěvnost
vypadá. Lidi na to nemají čas a peníze.
Ještě k textům…v těch vašich se to hemží násilím, pornografií, sexem a
podobnými záležitostmi. To samozřejmě může někoho šokovat, odradit. Setkali
jste se někdy s tím, že někdo odmítl třeba uveřejnit plakát k vašemu koncertu,
nechtěl prodávat vaše CD apod.?
Wajt: Texty
dle mého soudu v tomto žánru hrají opravdu marginální roli. Mnoho kapel je
vlastně ani nemá. Jde jen o jakési tematické dokreslení hudebního obsahu. Podle
toho to také často vypadá, extrém si tak nějak žádá extrém. Zdůraznil bych, že
mít texty o násilí rozhodně neznamená násilí adorovat. V ČR je naštěstí situace
s cenzurou, resp. selekcí promotérů v pohodě. Svoboda projevu je na velmi
vysoké úrovni a ačkoliv se objevují tendence k jejímu oklešťování a různé
excesy - například nedávné zrušení koncertu Root na Valašsku - ve srovnání s
jinými státy jsme na tom stále velmi dobře. Jako příklad bych uvedl, že loni
jsme přišli o jednu akci v Německu, jelikož se pořadatelům nezdál název naší kapely.
Považovali ho za sexistický. Člověk si nemůže nepoložit otázku, zda vůbec uměli
anglicky.
V současné době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen
jeho digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj
pohled jako muzikanta.
Wajt: Hudba
mě neživí a není mojí ambicí vydělat touto činností nějaké relevantní peníze.
Chápu tedy, že hudebníci z povolání budou mluvit jinak. Já ale profesionál
nejsem, tudíž se na stahování naší muziky koukám benevolentně. Vím, že většina
lidí, kteří si desku stáhnou, by si ji nikdy nekoupila a obešla se bez ní.
Takhle si ten materiál alespoň poslechnou, možná je zaujme a přijdou podpořit
na koncert, kde si třeba koupí merch. Těm, co nás podporují koupí fyzického
nosiče, patří samozřejmě velký dík. Na nezájem si v tomto smyslu stěžovat
nemůžeme. Debut je ostatně již dlouhou dobu beznadějně vyprodán.
Co vůbec v kapele posloucháte za muziku? Jsou nějaká alba, která tě nejen v
Čechách v poslední době zaujala?
Wajt: Já
vlastně moc slamu neposlouchám. Jedu hlavně technický death metal, v poslední
době taky čím dál tím víc black metal. Na české scéně bych v poslední době
vyzdvihl EP Liquid Space 9, jinak již dva roky sjíždím poslední Heaving Earth,
což je za mě nejlepší deathmetalová placka, která v tuzemsku kdy vyšla.
Co chystají CONGENITAL ANOMALIES v nejbližších měsících?
Wajt: Máme
poměrně dost koncertních akcí, zmínil bych Frankfurt Deathfest či Ranger Rock
Festival v Německu. Budeme případně rádi za další zajímavé nabídky k hraní,
případně i tipy na bubeníka z masa a kostí. Pokud by se někdo schopný našel,
bylo by to skvělé.
Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených
fanoušků a tuny dobrých nápadů.
Wajt: Díky
za podporu a prostor. Ať se daří!
Recenze/review - CONGENITAL ANOMALIES - Misconception (2017)
Recenze/review - CONGENITAL ANOMALIES - Misconception (2017)