Rozhovor se srbskou death metalovou kapelou SACRAMENTAL BLOOD.
- odpovídal Milan Dobrosavljević.
přeložila Markéta, děkujeme!
Ave
SACRAMENTAL BLOOD! Nikde jsem s vámi nenašel žádný rozhovor
v češtině. Poprosím tě tedy nejdřív, abys čtenářům, kteří vás ještě
neznají, představil kapelu. Můžeš klidně začít úplně od začátku a provést nás
celou historií SACRAMENTAL BLOOD.
SACRAMENTAL BLOOD vstala z popela mojí
předchozí kapely ANDROPHAGOUS v lednu 2002. Udělali jsme několik
neoficiálních demo nahrávek a v roce 2005 jsme podepsali smlouvu
s Walk Records pro nahrání a vydání našeho debutového dema „Inception of
Ceremony“. Demo vyšlo v roce 2006 jako část splitového CD s Ophiolatry
z Brazílie. Po dvou měsících jsme obě kapely vyrazily na trip abychom si
zahráli na European Blastour 2006. V lednu 2009 jsme začali nahrávat naše
debutové album a dali jsme si krátkou pauzu, abychom si mohli zahrát na
„Storming the Balkans“ turné s God Dethroned a Fleshgod Apocalypse.
Nahrávka byla hotová hned po skončení turné, ale proběhlo u nás několik
problémů mezi členy kapely. A tak jsme kapelu a album dali na chvíli
k ledu. V roce 2011 jsme si k sobě vzali nového
vokalistu/kytaristu Srdjana Todorovice a nahráli demo „The Second Death“, které
bylo propagací pro nadcházející turné „Disgorging the Balkans“ s Mexickými
Disgorge a Natron. Srdjanovi vokály nám daly úplně nový zvuk. Proto jsme se po
skončení turné rozhodli, že album přetočíme – především vokály a většinu
kytarových sól. Album mixovalo a masterovalo 16th Cellar Studio (Řím) a vše
dělal Stefano Morabito a vydali jsme ho v roce 2016. Nakonec jsme album
vydali 3x ve 3 různých formátech a u 3 různých labelů: Ghastly Music
(Japonsko), Miner Records (Švýcarsko) a Rebirth the Metal (Německo).
V době, kdy čtete tenhle rozhovor, bude už vydaná také verze od
brazilského labelu Insane Records a Lab6 Music, bude to digipack pro Brazílii.
\
Od
loňského května máte venku novou desku „Ternion Demonarchy“. Jak ji vnímáš teď,
s odstupem času? Co na ní říkají fanoušci? A jak dopadla u hudebních kritiků?
Byla to doba, ale je skvělé mít album konečně
vydané, po tolika letech čekání a práce. Reakce jsou skvělé. Zatím jsme
neviděli jedinou špatnou recenzi a vypadá to, že se všem líbí. Dokonce se album
umístilo na několika seznamech nejlepších vydání roku 2016. Takže víc nadšeni
ani být nemůžeme.
Jakým
způsobem vznikal nový materiál pro „Ternion Demonarchy“? Jak vlastně tvoří/skládají
SACRAMENTAL BLOOD?
Písně jsme skládali hodně
dlouho. Jeden, nebo dva songy jsem složil ještě před skládáním písní pro první
demo, ale schovával jsem si je pro album. Prostě, doma napíšu riffy a čas od
času mi ostatní kluci ukážou, co napsali oni, no a já doma všechny tyhle riffy
přetransformuji v písně. Když mám pocit, že jsou písně hotové, ukážu je
bubeníkovi, společně propracujeme detaily a nakonec se celá kapela naučí
samotnou píseň a možná i něco přidáme. Riffování je trochu komplexnější a složitější,
takže v podstatě neexistuje, že bychom se sešli a písně skládali dohromady
a jammovali ve zkušebně. Dá to opravdu hodně psychické práce a ne pouze hraní.
Já na skládání potřebuji opravdu klid, domov a dostatek času, abych se mohl
věnovat všem detailům.
Kdo
je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?
Všechny texty, na tomto
albu, jsem napsal já. V podstatě jsou všechny o náboženství a zničující
přirozenosti lidstva. Některá témata se také dotýkají témat jako psychické a
sociální odcizení, klonování a čarodějnictví. Ale takové písně jsou vícevrstvé a
obsahují hororové příběhy a nesou v sobě podstatně hlubší témata.
Kdo
je autor obalu „Ternion Demonarchy“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste
vůbec motiv na obal vybírali?
Náš obal namaloval skvělý
španělský umělec Juanjo Castellano Rosado, který dělal také pro Revel in Flesh,
Avulsed, Vomitory, atd. Mám jeho obrazy rád, tak jsem se mu ozval a zeptal se
ho, zda by měl o spolupráci s námi zájem. Dal jsem mu několik nápadů o
celkovém konceptu našeho alba a on přišel s takovým skvělým kouskem. Je to
určitě jeden z jeho nejlepších výtvorů.
Skvělý
je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu
jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?
Původně jsme celé album
nahráli v Srbsku u Wild Cat Studio v Kragujevacu. Když jsme ale
chtěli udělat několik změn a rozhodli jsme se přetočit vokály a asi 60-70% sól,
tak jsme se obrátili na Archsound Studio v Bělehradě. Kompletní album jsme
pak poslali do 16th Cellar Studio v Římě, kde Stefano Morabito (známý pro
jeho práci pro Fleshgod Apocalypse, Hour of Penance etc) udělal změny, mixing a
mastering. My jsme mu řekli, jaký chceme zvuk, on nám posílal několik verzí,
dokud jsme neuznali, že je album takové, jaké jsme ho chtěli. Ačkoli to vše
dělal on, my jsme si mohli říct jakékoli změny. Několikrát jsme ho požádali,
aby začal úplně znovu. Osobně bych si přál, aby mělo album trochu víc old
school zvuk, více organický a méně zpustlý a stlačený. Ale na druhou stranu to
bylo vše naše rozhodnutí, protože jsme se chtěli vyhnout tomu, aby album znělo
jako typické srbské sračky. Hodně lidí album chválí, protože je to vlastně
death metal z počátku devadesátých let s moderním zvukem, což nezní
jako recyklace ničeho, takže jsme vlastně s výsledkem spokojeni.
Nové
album vyšlo u japonských Ghastly Music. Proč jste si vybrali právě tento label
a jak jste s jeho prací spokojeni?
Je vlastně jen jediný důvod,
proč jsme k nim šli a to je ten, že nám dali ty nejlepší podmínky. Mluvili
jsme s několika dalšími labely a dokonce se o nás zajímalo několik
velikých labelů. Ale nakonec se nic nedělo, tak jsme smlouvu podepsali u
Ghastly Music. Smlouva nám umožňovala dávat licenci i dalším labelům, tak jsme
toho využili a vydali album u více labelů. Chtěli jsme se ujistit, že budeme
mít lepší distribuci a všechny formáty, které by fanoušky mohly zajímat.
Rebirth the Metal z Německa nám vydali kazetu, Miner Records
(Švýcarsko/Srbsko) vydali CD pro bývalou Jugoslávii a doufáme, že jednou vydají
také vinyl. A konečně, Insane Records a Lab6 Music z Brazílie budou během
dvou až tří týdnů vydávat digipack pro Brazílii.
Hrajete od roku 2002. To je na kapelu pěkně dlouhá doba. Dalo by
se říct, že jste se stali legendou. Jaké byly vaše začátky? Jak vlastně skupina
vznikla a co byl první impuls k tomu, začít hrát death metal?
Ha, legendami bych nás tedy
určitě neoznačoval. To je trochu moc, ale i tak děkujeme. Já jsem chtěl death
metal hrát odjakživa. Proto jsem se naučil na kytaru, abych mohl založit svojí
vlastní kapelu. Od roku 1994 do 2001 jsem hrál v kapele Androphagous a
spolupracoval jsem také s Heretical Guilt a Stone To Flesh (The Stone).
Z kapely Androphagous jsem odešel v roce 2001, ale za pár měsíců mi
volal bubeník (původní člen Sacramental Blood) a snažil se mě dostat zpátky do
Androphagous. Ačkoli jsem zpátky nechtěl, později jsem mu nabídl, abychom
založili úplně novou kapelu. A tak se zrodila SB. Moje láska k death
metalu byla vždycky (a pořád je) tak strašně silná, že jsem si prostě našel
cestu, jak hrát právě tenhle styl muziky.
„Ternion
Demonarchy“ je teprve vaším prvním dlouhohrajícím albem v historii. Na to,
že hrajete už tak dlouho, to není moc. Co je toho příčinou? Nebyl čas nebo
peníze?
Primárním důvodem byl nedostatek peněz a
dobrých studií v Srbsku + nějaké změny v kapele. Písně na album byly
hotové již od roku 2008. Předtím jsme zkoušeli některá další studia, ale
nakonec jsme se vrátili zpátky k Wild Cat studiu, kde jsme nahrávali demo
„Inception of Ceremony“. Studio bylo plné, a proto jsme mohli natáčet jen pár
dní za sebou každých 5-6 týdnů. Během toho jsme změnili vokalistu a odjeli na
šnůru s God Dethroned a Fleshgod Apocalypse. Album tak muselo jít stranou
a my připravovali nového zpěváka na veškerou tu práci. Když bylo album konečně
nahrané, tak se nám nelíbil zvuk. Proto jsme album poslali do jiného studia na
mix a mastering. Bohužel mezi některými členy kapely vznikly problémy a album
se opět muselo dát k ledu a počkali jsme na lepší časy. Když jsme dali
dohromady novou sestavu kapely a nahráli nové demo. Následně jsme se rozhodli,
že je čas na nahrání kompletního alba a to nás stálo dost času na to, abychom
sehnali dostatek peněz na studio a samozřejmě zase najít pořádný label. Takže
se z toho nakonec vyklubal projekt, který se táhl dlouhých 6 až 7 let.
V současné
době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho
digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled
jako muzikanta.
Nejsem
z toho nadšený. Rozumím tomu, že si fanoušci nechtějí alba
před-objednávat, protože existuje spousta špatných alb, které jsou propagována
jako mistrovská díla. Ale jakmile si uvědomíte, že se vám něco líbí, pak není
důvod, proč si tu věc nekoupit. Zvlášť když si uvědomíte, že nežijeme
v 90. letech, kde bylo každé death metalové album trhák. Dnes je zde velmi
málo alb, která jsou skvělá, a prodej takových alb by měl být určitě větší. Ale
to je v pořádku, pokud lidé alespoň chodí na koncerty a podporují kapely
touto formou. Jenomže většina fanoušků raději stojí před klubem a popíjí pivo a
stěžují si, že nemají peníze na lístky a že je celkově scéna na pytel. Další
příšerností jsou merche, které se teď neuvěřitelně rozrostly. Mluvím o
produktech, které kapely prodávají – pivo, víno, špagety, sýr, spodní prádlo a
já nevím co všechno. Takže spousta kapel zaprodává svoji image a sami sebe a
z toho je mi zle. Rozumím tomu, že někteří to mají jako způsob obživy a
musejí nějak kompenzovat nízkou prodejnost desek. Ale pořád je to nechutné.
Myslím,
že „Ternion Demonarchy“ by nejvíc slušelo vydání na vinylu. Neuvažujete o tom?
Jaký je vlastně tvůj vztah ke gramodeskám, k jejich zvuku? Jsi sběratelem?
Ano, mysleli
jsme, že si album zaslouží být venku ve všech formátech. Miner records dostali
práva na vydání vinylu. Vypadá to, jakoby dnes každý mohl vydat CD, takže
vydání LP desky je něco speciálního. Já je bohužel nesbírám, ale určitě se mi
jejich zvuk líbí víc, než na CD.
U
nás v Čechách nechodí na death metal zrovna příliš moc lidí. Jak je tomu u
vás v Srbsku? Podporují fanoušci kapely? Kupují CD, merchandise apod.?
To záleží na konkrétní show. Některé koncerty
jsou hojně navštěvované, ale některé jsou zase naprosté fiasko. Když jsme
s kapelou začínali, tak to bylo mnohem lepší. Klidně jsme na náš koncert
prodali přes 300 lístků. „Ternion Demonarchy“ se prodává dobře, na naše poměry,
a fanoušci si objednávají merch. Ale jsem si jistý, že by to mohlo být ještě
lepší.
Jsou
nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?
Zrovna jsem
objevil kapelu Resergency z Řecka. Je to zabijácký old school death metal
a album se jmenuje „False Enlightment“. Určitě se na ně podívej. Další
zajímavou kapelou je určitě Bolzer. Slyšel jsem jejich jméno před nějakou
dobou, ale poslechl jsem si je až nedávno. Poslední Asphyx je také fajn, to
jsem si poslední týdny pouštěl docela často.
Znáš,
posloucháš nějaké kapely z České republiky?
Samozřejmě,
Česká republika měla vždycky husté kapely. „Sex 'N' Death” kapely
Dark je pořád jedním z mých nejoblíbenějších. Jsem také velikým fanouškem
Krabathor („Lies“ a „Orthodox“), Hypnos (především „The Revenge Ride“ a
„Heretic Commando“), Root („The Book“ a „Black Seal“ jsou skvělá alba). Znám i
další kapely – Pandemia, Fleshless, Intervalle Bizzare, Heaving Earth, Godless
Truth a další grind core a black metal kapel, které neposlouchám.
Co
chystají SACRAMENTAL BLOOD v nejbližších měsících?
Ve dvou letech
chceme hrát co nejvíce koncertů. Museli jsme přestat hrát kvůli bubeníkovým
problémům, ale teď jsme kompletní a chceme hrát prostě co nejvíc. Vypadá to, že
tohle pro nás bude velice náročný rok, protože už teď máme zabookováno 15
koncertů pro rok 2017. Na dalších datech neustále pracuji, takže tento rok
navštívíme hodně míst. Což samozřejmě zahrnuje také vystoupení na Vašem
festivalu. Na přelomu září a října budeme na tour s Deranged, takže to
vypadá, že tohle pro nás bude dobrý rok.
18.
3. 2017 vystoupíte u nás na festivalu DEADLY STORM IN BOŽKOV. Už teď se těším,
že si spolu dáme pivo! Máte pro fanoušky připravené nějaké překvapení, můžeme
se třeba těšit, že zahrajete nový song?
Na náš první
koncert v České republice se už nemůžeme dočkat. Doufáme, že nám tento
koncert otevře zase nové dveře a že si u Vás zahrajeme více koncertů. Zapsali
jsme se také na Anti-trend festival v srpnu, což by měl být snad také
dobrý krok. Jinak nic speciálního v plánu není, snad jen hrát Ternion, jak
jen to půjde. Bude to naše první show, takže to nebude nic, co by lidé viděli
již dříve:).
Děkuji
za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny
dobrých nápadů.
Děkujeme za
podporu a přání. Uvidíme se na Deadly Storm! Bude to pecka!