Rozhovor s italskou death metalovou kapelou BLASPHEMER.
přeložila Markéta, děkujeme!
Ave
BLASPHEMER! Od října máte venku novou desku „Ritual Theophagy“. Jak ji vnímáš
teď, s odstupem času? Co na ní říkají fanoušci? A jak dopadla u hudebních
kritiků?
Na naše nové album jsem
opravu velmi pyšný a opravdu se hodně snažím hudbu z nového alba přenést
na jeviště. Naši skalní fanoušci si ho opravu hodně užívají a dokonce se
k nám přidávají noví fanoušci, kteří nejsou tolik na technický death metal
a to je myslím dobře. Snažili jsme se vytvořit přechod mezi technickým death
metalem a old school death metalem, protože obojí je součástí identity naší
kapely. Spousta recenzí si toho všímá a oceňuje to.
Je zajímavé, že někteří
lidé, kteří recenzovali „Ritual Theophagy“, předtím nikdy neslyšeli o
Blasphemer (někteří si nás ani nevygooglili!) a pak se k albu chovali,
jako by se jednalo o nahrávku nové kapely. To není sice špatně, protože náš
styl se hodně změnil od našeho prvního plného alba. Ačkoli náš rukopis je hodně
čitelný v každé písni.
Novinka
je teprve vaším druhým dlouhohrajícím albem v historii. Na to, že hrajete
od roku 1998, to není moc. Co je toho příčinou? Nebyl čas nebo peníze?
V roce 2005 jsme začali
naše hraní brát vážněji, když jsme konečně našli náš směr a identitu. V té
době jsme nahráli velmi solidní promo album (nyní je znovu vydáno na protape u
Unholy Domain Records) a později také naše první plné album u Comatose Music.
Hodně jsme hráli a jezdili po šňůrách, než jsme se pustili do EP Devouring
Deception. Následně jsme měli nějaké problémy v kapele. Dokonce jsme se
málem rozpadli, protože jsme nemohli najít společnou rovnováhu, ale nakonec
jsme se rozhodli, že všechno necháme na stand-by. Následovala dlouhá čtyřletá
přestávka. No a to je důvod naší nečinnosti.
V death
metalu se občas zapomíná na texty. Vy zpíváte o temnotě, smrti, satanismu. O
čem jsou texty na novém albu a kdo je jejich autorem? Snažíte se jimi něco
sdělit, předat nějaké poselství?
Žádné zvláštní poselství
v našich písních na novém album není. Písně ale mají hlavní téma: je to
obrovská vzpoura proti náboženství, proti božímu konceptu. Také je zde mnoho
témat spojených se Satanem a satanismem. Pro nás je totiž svádění zla asi
nejzajímavějším argumentem, který skvěle sedí k naší muzice.
Na
„Ritual Theophagy“ mě fascinuje propojení temnoty a blasfemie. Je to album,
které je plné absolutního rouhání. Bez kompromisů. Je hodně cítit, že věříte
tomu, co hrajete. Jak jste na tom vy ve vztahu s křesťanstvím? Jak
ovlivňuje náboženství život v Itálii?
V Itálii má náboženství
pořád obrovský negativní vliv na každodenní život lidí, ačkoli se to na první
pohled asi nezdá. Je zahrnuto v moci a institucích, ve školách,
nemocnicích a je zakořeněno v myslích lidí. Navíc, ta představa nejvyššího
orgánu, který všechno vidí a předpokládá, smývá tvoji vinu a dává lidskému
životu cíl a hodnotu, ta uklidňující myšlenka jsoucna, které je schopno
proměnit vodu ve víno a smrt v život, je společná víra, která snižuje lidi
a dělá z nich děti. Tyhle sračky nás už unavují a dáváme to najevo
v každé písni! Naše výstřednost proti náboženství je velmi patrná už
v samotném názvu kapely!
Jakým
způsobem u BLASPHEMER
vnikají nové skladby? Jak probíhá samotný proces tvorby nového materiálu? Kdo
je autorem hudby?
Já jsem autorem hudby. Nemám
nějakou zvláštní metodu skládání, ale většinou začínám od konkrétních riffů,
které se mi líbí (poté, co vyhodím asi milion dalších!). Poté skládám příbuzné
riffy a načrtávám strukturu písně. Docela často měním pořadí, abych docílil
lepší struktury, a snažím se představit si, kam se později dají vokály. Když
mám něco, na čem se dá stavět, pracujeme dohromady s kapelou a děláme
všechny věci společně. Hned jak dáme dohromady všechny návrhy, sepíšu všechno
znovu, společně zkontrolujeme, co nefunguje a až když jsou všichni spokojeni
s hudbou, přesouváme se na psaní vokálů, backingu a textů.
Skvělý
je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu
jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?
Nahrávali jsme
v domácím studiu našeho kamaráda Danielea Meregalliho. Je to úžasný
zvukový inženýr, který nahrával snad všechny druhy hudby, ale my jsme věděli,
že musíme nahrávat u něho, pokud chceme docílit námi požadovaného zvuku. Ve
studiu jsme byli snad pořád a starali se o zvuk jako blázni a všechno jsme
nahrávali znovu a znovu, dokud jsme nenašli, co jsme potřebovali. Totéž platilo
pro mixing a mastering. Trvalo to opravdu velmi dlouho, ale stálo to za to.
Nové
album vyšlo u amerických Comatose Music. Proč jste si vybrali právě tento label
a jak jste s jeho prací spokojeni?
Comatose Music je ta pravá
instituce pro death metalový underground. Hrozně se mi líbí, jak tento label
pracuje a majitel Steve Green neuvěřitelně podporuje naší kapelu a bez něj
bychom se asi opravdu rozpadli už dávno. Mohu říct: Blasphemer pořád hrají,
protože našli label jako je Comatose. Víš, není to jen o penězích, projevu,
podílech a já nevím o čem všem. Comatose je součástí naší kapely a dávají nám
úžasnou energii, abychom přežili i přes všechny trable, které zažíváme.
Historie
kapely se datuje až do roku 1998. Jak vůbec vznikl nápad, hrát death metal? Kdo
byl vaším vzorem? Zavzpomínej pro nás prosím! Jaké to bylo hrát v devadesátých
letech death metal v Itálii?
Osobně žádné vzory nemám,
ale samozřejmě je jedna kapela, která stála za mým rozhodnutím hrát death
metal: Deicide. Když jsem slyšel Legion a Once Upon the Cross, tak jsem si
pomyslel: tohle chci hrát, protože je to kurva skvělý! A tak to všechno začalo.
V té době nebylo žádné rychlé internetové připojení, žádné YouTube hvězdy,
žádná sociální média. Pro kapely tak bylo velice těžké dostat se dál, než jen
k lokálnímu hraní. Bylo velmi náročné podepsat smlouvu, ale stejně…bylo to
opravdové. Lidé byli součástí extrémní muziky: nemělo to co společného
s focením selfíček, s drsnými tričky, nebo ukazováním tvých
schopností na kameru a děláním playthrough. Nemělo to co společného
s nabíráním „lajků“, nebo postování fotek na Instagram a snažit se vypadat
drsně. Pamatuji si spoustu skvělých kapel, které v té době hrály. Byly
méně technické, než kapely dnes, ale měli skvělou energii, která se dnes už jen
tak nevidí. Nebyly zde žádné single hvězdy, slavné sessions, prostě byly
kapely. Každá skupina měla určitou identitu bez trendů. Bylo to skvělé, ale víš
jak, byl jsem mladý, takže jsem to mohl vnímat úměrně svému věku. Ale stejně,
mám na to skvělé vzpomínky.
Od
roku 2015 s vámi hraje na bicí Darren Cesca (DEEDS OF FLESH, ESCHATON).
Jak jste se dali vůbec dohromady? A proč vlastně odešel váš předchozí bubeník Alessandro
Solaro?
Bylo nemožné udržet kapelu
s Alexem, protože jsme se chtěli posunout někam dál a on neustále šlapal
na brzdu. Já a Clod jsme vždycky milovali bubenický styl Darrena Cescana a
pomysleli jsme si, že by se nám výborně hodil do naší kapely a tak jsme ho
kontaktovali. Zahrál na našem posledním albu a zní to skvěle. Nemohl bych být
víc spokojený. Navíc, byla to pocta hrát s tak skvělým profesionálním
muzikantem.
Jsou
nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?
Zmínil bych 3 umělecká díla,
které mě za poslední dobu zaujala: Proclamation of the Fall (Dead
Congregation); Towards the Megalith (Disma) a Farseeing the paranormal abysm
(The Chasm).
Znáš,
posloucháš nějaké kapely z České republiky?
Ano, hodně se mi líbí starší
Godless Truth a Inferno.
Co
chystají BLASPHEMER
v nejbližších měsících?
Chceme hrát živáky! Chceme
na stage přinést totální sonický masakr, drtit lidi naší muzikou, to chceme
dělat!
Děkuji
za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny
dobrých nápadů.
Děkujeme za rozhovor a za
veškerou podporu naší kapely Blasphemer!