Rozhovor s českou death/grind metalovou kapelou POPPY SEED GRINDER.
Odpovídal Yarda.
Ave POPPY SEED GRINDER! Právě poslouchám vaše nové album „Bleeding
Civilization“ a říkám si, že se opravdu povedlo. V čem vidíš posun oproti
předchozím deskám? Jak jste chtěli, aby album znělo a jak jste s výsledkem
spokojeni?
Na novou desku bylo nakonec docela hodně času. Všechny písničky jsme si tak
mohli vyzkoušet naživo a zjistit jak jednotlivý pasáže fungujou. Předchozí
desky jsme naopak dělali docela ve spěchu. Největší inspirací bejval termín,
takže je možná znát, že tentokrát byl na všechno větší klid. Dlouho jsme řešili
finální mix, vzniklo nespočet verzí desky. Pracovalo se prostě tak dlouho, dokud
jsme nebyli úplně spokojeni.
POPPY SEED GRINDER jsou jednou z kapel, ve které se neustále střídá
spousta muzikantů. Přiznám se, že už v tom mám trošku chaos. Kdo je tedy
v současnosti členem POPPY SEED GRINDER? Čím si ty změny vysvětluješ?
Jestli se nepletu, tak posledním „pozůstalým“ z původní sestavy je Jarda
Už téměř dva roky hrajeme ve stejném složení. Za mikrofonem stojí Eddie,
dříve kytarista deathmetalových Designed
by Death. O basu se stará Klabi, kterej hrál hácéčko v kapele Sennen
Goroshi. Do bicích řeže Štěpán. Fanoušci si ho budou pamatovat z Despise.
Jinak ano, je to tak, jsem poslední zakládající člen PSG. Existuje
milion důvodů, proč lidi odcházej z kapel. Hraní v kapele je časově
dost náročnej koníček, většinu času strávíš v dodávce nebo čekáním
v klubu na vlastní vystoupení. Docela chápu, že se člověk v určitým
věku rozhodne trávit čas jinak. Na druhou stranu to spoustě lidí začne chybět a
k aktivnímu hraní se po čase zase vrátěj.
Novinku „Bleeding Civilization“ zdobí krásný nihilistický obal. Kdo je
jeho autorem? V bookletu je napsáno, že design dělal PSG. Kde bral autor
inspiraci a co má vyjadřovat? Osobně mi přijde jako město po apokalypse, temné
a nehostinné.
Obal má na svědomí náš basák Klabi. Ukazuje post apokalyptickej obrázek
civilizace, zkázu ke který náš svět pomalu spěje. Takže město po apokalypse jsi
docela trefil, přesně takhle to mělo vypadat.
Velký posun udělali POPPY SEED GRINDER ve zvuku. Tohle je přesně sound,
který mi vyhovuje. Průrazný, čitelný, dynamický a zároveň neučesaný a špinavý.
V téhle podobě vám to hrozně sedne. Kde jste nahrávali (koukal jsem, že na
více místech) a kdo je podepsán pod výsledným mixem apod.?
Cédéčko se s přestávkama nahrávalo skoro celej rok. Máme velký
štěstí, že bratranec mojí ženy, a zároveň náš dobrej kamarád Míra, má
v německém Hagenu s kamarádama špičkově vybavený studio nebo spíš
několik studií pod hlavičkou velkýho studia Schallsucht. Je to neskutečný
místo, vlastně takovej malej muzikantskej ráj. V přízemí je velký
Schallsucht Tonstudio, kde jsme na začátku celýho procesu nahrávali čtyři dny
bicí. Vedle něj je pak druhý menší studio na výrobu hip hopu, takže občas byl
na chodbě mezi oběma studii slyšet hodně zajímavej mix. V patře budovy je
pak velkej byt, kde bydlí Míra a místo obejváku má svoje menší studio Triple
Heart @ Schallsucht, kde jsme skoro o rok později nahrávali zpěvy. Úžasný je,
že se po večerech v malým studiu schází spousta lidí a vlastně až do noci (nebo
spíš do rána) se tam jamuje, popíjí a vůbec nikomu to nevadí, protože celej
barák je dokonale odhlučněn. Kytary a basu jsme nahrávali doma a výslednej mix
vznikl v domácím studiu Otuse Hobsta.
„Bleeding Civilization“ vydáváte u japonského labelu Amputated Records.
Podle mě je to pro podobný druh muziky skvělý label, který se o kapely dobře
stará. Jak jste se dali vlastně dohromady? Od nás u nich vydávají FEEBLE
MINDED, DISSOLUTION, slovenští CRANIOTOMY…zkrátka samá naše brutální smetánka.
Co si od tohoto labelu slibujete a proč jste „opustili“ Nice Eat You Records?
Chtěli jsme zkusit štěstí venku a na vlastní kůži zjistit v čem
bude rozdíl. Zajímavej byl pro nás i větší náklad. Amputated Vein Records nás
oslovili už v roce 2009, ale tehdy jsme zdaleka neměli materiál na celou
desku. Poté navíc došlo k několika personálním zemětřesením, dvakrát se kompletně
změnila sestava a trvalo dlouho, než jsme se zase dali do kupy a připravili
nový cédéčko. Jsem moc rád, že Amputated Vein Records o nás po poslechu nového
materiálu stále měli zájem. Doufám, že díky jejich velký distribuční síti
oslovíme více fanoušků v zahraničí, chceme, aby naše hudba zasáhla co
největší počet lidí.
V jednom starším rozhovoru s vámi jsem četl, že máte jako
jeden z hlavních cílů kapely, podívat se i za hranice a propagovat tam svoji
muziku. Podle mě se jedná o velmi dobrý nápad. Český trh je malý a pokud se
extrémní smečka spokojí jen s Českou republikou, tak časem zakrní.
Porovnávat se má člověk se špičkou, ne s průměrem. Jak se vám vaše vize
podařila a chystáte do budoucnosti další útoky na zahraničí? Jak reagují
fanoušci venku na POPPY SEED GRINDER a jaké tam máte ohlasy?
Určitě bych neřekl, že v Čechách se hraje jen průměr, myslím, že
naše scéna je na velice dobrý úrovni. Jen se z nějakýho důvodu neumíme - až
na pár výjimek - moc prosadit venku. Nám se povedlo víc cestovat po vydání
desky Humanophobia. Jezdili jsme hlavně do Německa, Rakouska a dařilo se nám dost
i na Balkáně. S personálními změnami se samozřejmě omezilo i cestování.
Dneska je ale kapela v nejlepší formě, máme novou desku a všechno se
začíná zase hezky hejbat. Loni jsme si střihli desetidenní tour na jihu Evropy
a ohlasy byly více než pozitivní, takže bychom si to mohli na konci letošního roku
zopakovat. Před měsícem jsme si po několika letech zahráli opět v Německu
na Augsburg Death Festu a přijetí fanoušky předčilo všechna naše očekávání.
Máme na co navazovat a náš kalendář se pomalu začíná opět plnit. V lednu jedeme
hrát do Berlína a doufám, že koncertů venku bude stále přibývat.
Někde jsem četl, že tvoříte tak, že Yarda přinese riffy. Vy o nich
diskutujete, přidáte ostatní nástroje a výsledek pak postupně dotváříte. Platí
to pořád? Vzhledem ke změnám v sestavě se to mohlo změnit. Vyznáváte spíš
demokratický přístup ke skládání nebo je někdo ten, kdo má hlavní slovo?
Tohle se uvidí až po další desce. Bleeding Civilization takhle vznikala,
ale bylo to daný hlavně tím, že kytary už byly poskládaný a kluci se vlastně
učili hotovej materiál. Každej měl ale volnou ruku na dotváření vlastních
partů. Měl jsem třeba představu o bicích, ale Štěpán mi jí na mnoha místech úplně
překopal a výsledek je lepší. Prostě je to o tom, že bubeník rozumí bicím líp
než kytarista. To samý platí o base. Co se textů týče, byly hotový jen tři,
takže většinu si Eddie napsal přímo do pusy.
Možná vám to budou mít staří fanoušci za zlé, ale ve vaší tvorbě ubylo grindu,
kvičivého hlasu a přibylo deathu a hard core. Je to cesta, kterou se chcete i
nadále vydat? Osobně jsem tomu jen a jen rád, ale znáš to, fanoušci mají někdy
jiné představy. Kam chtějí hudebně POPPY SEED GRINDER směřovat v budoucnu?
Fakt je, že jsme se za grindovou kapelu nikdy moc nepovažovali, ale
většina fanoušků nás do téhle škatulky stejně řadila a nejspíš řadit bude dál. Vždycky
jsme se snažili mixovat death metal s hácéčkem, osobně tedy velkej posun
nevidim, ale já holt nemám odstup :). Tím, že jsme začali přikládat mnohem větší důraz textům, ubylo právě
těch kvičáků a podobnejch zvuků, takže tady změna asi bude patrná. Na koncertě,
myslím fanoušek žádnej velkej rozdíl nepozná. Je to pořád nářez :).
Příští rok budete slavit 20 let na scéně. Bude to čas na bilancování,
oslavy. V dnešní době je to úctyhodné číslo. Chystáte už nějaké reedice,
speciální trika, výroční koncert? Změnil se pro vás hudební svět za tu dobu
hodně? Nastoupil internet, fanoušci i vy jste zestárli. Jak se z tvého
pohledu změnil přístup pořadatelů, labelů, fanoušků v čase?
Něco určitě fanouškům připravíme. S výročním koncertem se dá počítat,
víc ale prozrazovat zatím nechci. K těm změnám, těžko říct… metalovej svět se podle
mě zásadně nezměnil, ten okolní se však mění výrazně víc. Hrozně důležitý
bejvaly třeba webovky kapel, dneska je plně nahrazujou profily na Facebooku
nebo Bandzonu. Dříve jsme si tunili profily na Myspace, dneska asi většina
fanoušků nepamatuje, o co šlo :). Stejný zůstalo to, že bez pořádný propagace nepřijdou lidi na koncert.
Labely určitě vydávaj v menších nákladech než na začátku století, ale
jinak moc příkladů změn nemám. Naposledy jsme řešili vydání CD před osmi lety s domácím
labelem, teď po letech s firmou z Japonska, takže to srovnání by asi taky
nebylo úplně přesný. Ohledně pořadatelů, nemůžu moc sloužit. Většinu koncertů a
festivalů domlouváme s ostatníma kapelama, které je pořádají. Stejně tak
my organizujeme koncerty a děláme třeba festival Krhanice Open Air. Všechno
funguje stejně jako před lety, na kamarádský bázi, jen jsme trošku starší:).
Když se řekne POPPY SEED GRINDER, tak si každý vybaví energická a
pořádně dynamická vystoupení. Užíváte si to pořád? Znáš to, lidi dnes nechodí,
radši sedí doma na facebooku a sdílejí kraviny. Kde pořád berete tu energii, tu
zdravou „nasranost“? Máte radši festivaly nebo kluby?
Užíváme. Prostě nás to pořád baví. Baví nás hrát živý akce a mít
okamžitý reakce publika. Nic ti neudělá takovou radost, jako pořádnej kotel pod
pódiem. Úplně si nemyslim, že by lidi přestali chodit. Jen je těch akcí často víc
v jeden den a lidi se prostě rozutečou. Energii nám dodávaj právě fanoušci.
Při nedávným křestu CD Bleeding Civilization nám dobili baterie vrchovatě,
takže bych jim rád i tady poděkoval za skvělou atmosféru, kterou vytvořili
v Rock Café. Jinak jsme spíš klubová kapela. V klubu máš prostě
s lidma těsnější kontakt…rozhodně to však neznamená, že bychom se
vyhejbali festivalům:).
Děkuji moc za rozhovor. Přeji vám osobně i kapele mnoho úspěchů, ať se
nové album „Bleeding Civilization“ prodá všude po světě co nejvíc a ať máte
samé vyprodané koncerty.
Já děkuju za PSG za prostor a doufám, že se potkáme brzy někde na
koncertě!