Rozhovor s francouzskou death metalovou kapelou MERCYLESS.
- odpovídal Max Otero.
přeložila Markéta, děkujeme!
Ave
MERCYLESS! Nikde jsem s vámi nenašel žádný rozhovor v češtině.
Poprosím tě tedy nejdřív, abys čtenářům, kteří vás ještě neznají, představil
kapelu. Můžeš klidně začít úplně od začátku a provést nás celou historií
MERCYLESS.
Max Otero:
Ahoj!! Abych to zkrátil, všechno to začalo v roce 1987, kdy jsme udělali 3
demo nahrávky do roku 1991 a od té doby jsme vydali 6 alb, několik kompilací,
jedno splitové album, jednu LP desku, 1 Best Of desku a samozřejmě jsme jezdili
po šnůrách a měli dost veliké množství koncertů a festivalů s kapelami
jako je Death, Obituary, Cannibal Corpse, Unleashed, Tiamat a mnoho dalších! A
teď vydáváme úplně nové album „Pathetic Divinity“.
Od
října máte venku novou desku „Pathetic Divinity“. Jak ji vnímáš teď, s odstupem
času? Co na ní říkají fanoušci? A jak dopadla u hudebních kritiků?
Max Otero: Na nějaký odstup je pořád ještě
brzy, ale soudě dle recenzí a odezev, které jsme na album dostali, jsme pyšní.
Tohle album v podstatě reprezentuje hodně z naší kapely.
Jakým
způsobem vznikal nový materiál pro „Pathetic Divinity“? Jak vlastně
tvoří/skládají MERCYLESS?
Max Otero: Stejně jako
vždycky, během posledních 30 let, já dělám riffy a dávám dohromady nápady.
Potom na nich pracuji s bubeníkem, abychom vše nastavili, jak chceme.
Nakonec děláme basu, sóla a texty. To je náš postup – dáváme si pro album práci na celý rok!
Kdo
je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?
Max Otero: Texty píšu já.
Snažím se filozofovat nad ztrátou vlivu náboženství a víry v moderním světě
a to se všemi stinnými stránkami a se vším, co znamená tmářství, poslušnost,
manipulace mas…Pořád používáme zoufalství a utrpení lidí, abychom je zavírali do vězení pro blbou víru.
Kdo
je autor obalu novinky „Pathetic Divinity“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak
jste vůbec motiv na obal vybírali?
Max Otero: Nejprve tedy
musím moc poděkovat. Autorem je David Sauner. Je to náš kamarád, který za námi
stál celých 30 let, a probírali jsme s ním několikrát celkový koncept
alba. Dokázali jsme najít ideu „morbidního průvodu“, který vede k nicotě.
Trochu jako moderní civilizace. Dokázal se s tím sžít dost rychle a dal si
obrovskou práci s detaily celkového výsledku. Chtěli jsme něco, co by bylo
ručně malované, stejně jako album v 80 letech. Až moc často dnes vidíme "vyphotoshopovaná" alba a my se od toho chtěli držet co nejdál.
Skvělý
je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu
jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?
Max Otero: Pracovali jsme
s Philem Reinhalterem z Psykron Studia. Snažili jsme se docílit velmi
organického zvuku. Chtěli jsme jít do něčeho esenciálního a velmi přímého,
něčeho masivního a detailního, jako bychom nahrávali v minulosti. Phil dal
do výsledného mixu obrovskou vůli a práci a výsledkem je „suchý produkt“ bez
ústupků. Fred Motte (Loudblast, Gorod, Otargos…) se postaral o mastering.
Nové
album vyšlo u francouzských Kaotoxin Records. Proč jste si vybrali právě tento
label a jak jste s jeho prací spokojeni?
Max Otero: Šli jsme do toho
z jednoduchého důvodu – Nico je náš dlouhodobý fanoušek a ví jak pracovat
tak, aby dokázal propagovat každou kapelu. Je to opravdu rozumný vztah, založený
na sdíleném respektu a je to pro nás vynikající label!
Hrajete od roku 1987. To je na kapelu pěkně dlouhá doba. Dalo by
se říct, že jste se stali legendou. Jaké byly vaše začátky? Jak vlastně skupina
vznikla a co byl první impuls k tomu, začít hrát death metal?
Max Otero: Moc se mi tedy nelíbí pojem
„legenda“. Začínali jsme mezi tisícem dalších kapel, snažili jsme se být
nejhlučnější ze všech a hodně jsme si to užívali…Když jsme začali vydávat dema
a hrát na koncertech, tak jsme začali ovlivňovat vesmír thrash a death metalu na
začátku 90 let. Nebylo to snadné, protože scéna se moc nerozvíjela a museli jsme na tu dobu sázet tenhle žánr velmi přímo a brutálně…Death metal nám ukázali
kapely jako Possessed, Venom, Death, Pestilence…
V současné
době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho
digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled
jako muzikanta.
Max Otero: Myslím, že je už
pozdě na pláč. Labely a média neudělaly vlastně nic pro to, aby tenhle fenomén
zmírnili. Internet přinesl mnoho skvělých věcí, ale rozhodně to ekonomicky
nepomohlo kapelám, běda! Je pravda, že v metalu to funguje tak, že i když
neprodáme kvantum alb, jsou tady pořád fanoušci, kteří kupují náš merch a další
produkty…Existuje také legální stahování. Platformy a reklamy si vytvořily dobrý systém na to, jak vydělat spoustu peněz na umělcích díky agitování, které
je stále více patrné v hudebním průmyslu. Je hrozné pozorovat tohle dělení
kapel.
Myslím,
že „Pathetic Divinity“ by nejvíc slušelo vydání na vinylu. Neuvažujete o tom?
Jaký je vlastně tvůj vztah ke gramodeskám, k jejich zvuku? Jsi sběratelem?
Max Otero: Miluji LPčka.
Podle mě jsou jejich obaly krásnější a zajímavější, než ty na CDčkách. Je tam
víc dynamiky ve zvuku a samozřejmě to mám radši, protože jsem sběratel!
Jsou
nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?
Max Otero: Poslední album
Epica…ne, dělám si srandu! Nové album ASPHYX a noví Rabaellium!
Znáš,
posloucháš nějaké kapely z České republiky?
Max Otero: Brutally
Deceased, ale určitě mi dej vědět nějaké české kapely, protože vaší scénu moc
neznám!
Co
chystají MERCYLESS v nejbližších měsících?
Max Otero: Budeme promovat
album, co nejvíc to jde, a budeme jezdit po šnůrách, jak jen budeme moci! Máme
šnůru s Putrid Offal v listopadu a další s Avulsed v dubnu
2017. Pak doufáme v co nejvíce festivalů, jako třeba Brutal Assault!!!
Děkuji
za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny
dobrých nápadů.
Max Otero: Děkuji za
podporu. Doufám, že se brzy setkáme ve vaší krásné zemi. To by mi bylo
obrovským potěšením. Určitě se nám ozvi. A
nezapomeň: STAY EVIL!