Rozhovor s holandskou black metalovou skupinou COUNTESS.
- odpovídal Orlok.
přeložila Duzl, děkujeme!
Ave COUNTESS! Právě
sedím venku na terase v jedné restauraci. Je léto a slunce pálí. Přesto mi
je z vaší letošní novinky „Fires of Destiny“ zima. Poslouchám ji stále
dokola a říkám si, že se opravdu hodně povedla. Jaké máš pocity z nové desky
ty? A co na ní říkají fanoušci, jaké jsou recenze a jak fungují skladby na
koncertech?
Nazdar Jakube, především je fajn slyšet,
že si užíváš naše nové album. Vložili jsme do této nahrávky spoustu práce a
sami jsme s ní docela spokojeni. Reakce fanoušků a kritiků jsou zatím opravdu
dobré. Nové nahrávky byly přijaty také s nadšením na akcích, které jsme hráli
po vydání alba a kde jsme zahráli tři až čtyři nové skladby.
Na novince mě doslova
fascinuje propojení ostrých riffů s klávesami. Jak vlastně nový materiál
vznikal? Zajímá mě, jakým způsobem COUNTESS tvoří? Podle dostupných informací
je pod všemi nástroji podepsán Orlok. Zúčastňují se i ostatní? Chápu kytary,
ale co bicí?
Pravda, v
minulosti jsem na několika nahrávkách nahrál všechny nástroje, ale nové album
bylo nahráno v plné sestavě: já – zpěv,basa, Zagan – kytara a Mortüüm – bicí. Pokud jde o tvůrčí proces,
tak všechen materiál napsal Zagan a já. Tentokrát jsme většinu skladeb psali
společně a proběhlo to naprosto hladce. Když byly všechny skladby dokončené,
nahráli jsme dema a jakmile je měl i bubeník, začali jsme zkoušet nové skladby.
Bubeník byl zahrnut samozřejmě také v tomto procesu, složil si vlastní party.
Texty na „Fires of
Destiny“ jsou velmi zajímavé a propracované. Jsou o historických tématech, o
antikřesťanství, satanismu. Kde bereš pro texty inspiraci a o čem pojednávají
na nové desce? Skládáš hudbu na texty nebo volíš opačný postup?
Inspirace pro mé texty přichází opravdu ze
všech stran: knihy které jsem přečetl, filmy, které jsem shlédl, ale také z vlastních
životních zkušeností a myšlenek o životě obecně. Dávám přednost psaní hudby a
textu více či méně současně. Tímto způsobem se dá získat lepší propojení mezi
textem a hudbou. Občas mám hudbu a teprve potom píšu text nebo naopak, ale
raději to dělám současně. Co se týče nového alba, myslím, že má zajímavé texty
pokrývající širokou škálu témat. “Runenlie” vypraví příběh o Odinovi a runách,
úvodni skladba je typický historický
text o bitvě u Vídně roku 1683, “Rise Of The Horned” je staromódní black metalový
text o povstání Antikrista, jak je popsáno ve Zjevení.
Vždycky jste měli
zajímavé obaly. Kdo je autorem předlohy pro „Fires of Destiny“ a jak jste
vlastně tento motiv na album vybírali?
Obal nového alba je obraz ze 17. století
od Vlámského malíře, jehož jméno je Pauwel Castells a vykresluje bitvu u Vídně.
Vztahuje se k úvodní skladbě, což je důvod proč jsme si jej vybrali.
Hrajete od roku 1992.
To je na kapelu pěkně dlouhá doba. Dalo by se říct, že jste se stali legendou.
Jaké byly vaše začátky? Jak vlastně skupina vznikla a co byl první impuls
k tomu, začít hrát black metal?
Byli jsme jen parta mladých kluků, kteří
milovali metal a chtěli ho sami taky hrát. Myslím, že stejně tak jako i mnoho dalších. A tenkrát, když jsme začínali s blackem, tak všechny ty
nové kapely z Norska a i odjinud, které jen imitovali tento styl byly stále
oblíbenější. Neměli jsme vůbec rádi tenhle moderní styl a chtěli jsme vytvořit
pravý black metal tak, jak jsme ho cítili, měl být špinavý, syrový, jednoduchý
a bez komerce. Nemysleli jsme si, že tenhle "nový black metal” byl opravdu black metal nebo dokonce metal, když už na to přijde.
Dominantním nástrojem
tvorby COUNTESS jsou klávesy. Musím říct, že perfektně dotvářejí studenou a
„smutnou“ atmosféru. Podle mě je hrozně těžké se na tenhle nástroj naučit.
Studoval jsi někde hru na varhany? Máš nějaké hudební vzdělání?
No, neřekl bych,
že klávesy jsou dominantní v našem zvuku, ale jsou jeho nedílnou součástí, to
je pravda. To je důvod, proč je používáme i naživo. Skladby bez kláves prostě
nezní tak, jak by měly znít. Nemyslím si, že hraní na klávesy je hrozně těžké,
ve skutečnosti si myslím, že je to mnohem jednodušší, než hrát na kytaru, ale
to je jen moje osobní zkušenost, pro někoho jiného to může být jinak. Nikdy
jsem se neučil na varhany nebo cokoliv jiného hrát, naučil jsem se hrát na
klávesy sám, stejně tak jako na kytaru. Vzdělávám se sám, znáš to, čtu knihy o
teorii hudby atd….
Ještě minulé album
vyšlo u labelu Barbarian Wrath. Letošní desku ale už vydáváte vlastním
nákladem. Proč vlastně? Nebyli jste s prací labelu spokojeni?
Ne, s Barbarian Wrath jsme byli vždy velmi
spokojeni a pořád mají naši naprostou podporu. Jen jsme cítili, že nastal čas,
aby jsme veškeré záležitosti týkající se kapely vzali do vlastních rukou.
Dostali jsme i nabídky od jiných vydavatelství, ale poslali jsme je ke dnu,
protože jsme to prostě chtěli udělat sami.
Z tvorby
COUNTESS je cítit inspirace slavnými BATHORY. Které jejich album máš nejraději?
Quorthon zemřel v roce 2004. Setkal ses s ním někdy?
To je těžká otázka. Myslím, že druhé až
páté album Bathory jsou kvalitou hodně, ale hodně blízko u sebe, každé svým
vlastním způsobem. Pokud budu muset vybrat jen jedno album, tak moje oblíbené
je pravděpodobně “Blood Fire Death”, protože má prvky jak časného, tak i
pozdnější zvuku a je to tedy pravděpodobně nejkomplexnější album Bathory. A ne,
s Quarthonem jsem se nikdy nesetkal.
Jste z Nizozemí
a hrajete black metal od roku 1992. Přiznám se, že zrovna moc blackových kapel
z vaší země neznám. Mám Holandskou zafixované hlavně jako death metalovou
velmoc. Jsou vůbec ještě nějaké? A jak vnímají vaši tvorbu nizozemští fanoušci?
Přeci jen, Nizozemí není Norsko.
V Holandsku byly vždy black metalové
kapely, počínaje pravděpodobně NECRO SCHIZMA, kteří vydali svoji nahrávku “Erupted Evil” v roce
1989. Rovněž počátek Asphyx měl docela black metalovou atmosféru a to zejména
na jejich nahrávce “Crush The Cenotaph” ( také z roku 1989). Samozřejmě tehdy ,
než začala tzv. “druhá vlna”, nebylo moc rozdílů mezi death metalem a black
metalem. Řekl bych, že v současnosti z dobrých black metalových holandských
kapel stojí za zmínku CULTUS a INFINITY.
Zpočátku s tebou
hrával na kytaru Zenon. Pátral jsem různě po internetu, ale nenašel jsem o něm
moc informací. Jak dlouho jste spolu hráli a co se s ním pak stalo? Proč
vlastně odešel od kapely?
No, nehráli jsme spolu moc dlouho, ve
skutečnosti si myslím, že jediný případ, kdy jsme spolu hráli bylo, když jsme
nahráli první album. Krátce poté ztratil zájem o kapelu a pokud vím, tak už se
v hudbě nikdy více neangažoval. To platí pro většinu lidí, kteří byli v kapele
na počátku, pokud já vím.
Hlavní postavou
COUNTESS jsi ty, Orloku. Vystupujete ale i naživo. Jak to funguje? Máš stálé
členy kapely nebo si „najímáš“ muzikanty? Mluvíš hodně do toho, jak tví
kolegové hrají skladby, které jsi ty složil?
Pravda, COUNTESS jsem nějakou dobu dělal
sám, ale v té době kapela nehrála naživo. Když jsme se v roce 2014 vrátili na
scénu, měli jsme znova kompletní sestavu. Od té doby jsme znovu skutečně
kapela. Samozřejmě, že očekávám od členů v kapele, že budou hrát skladby tak,
jak by měly být, ale to neznamená, že nemohou mít nějaký vliv.
Jak to vlastně mají
COUNTESS s koncertováním? Hraješ rád své skladby naživo? Máš raději velké
festivaly nebo malé, komornější kluby?
Samozřejmě rádi hrajeme naše skladby živě.
Užíváme si obojí, jak hraní na festivalech, tak i v malých klubech. Jsou to
velmi rozdílné zkušenosti, ale jsou skvělé. Například před dvěma lety jsme
hráli na velkém festivalu “Under the black Sun” který se koná v lese, což bylo
něco opravdu mimořádného. Ale když jsme letos vydali naše nové album, udělali
jsme jen malý koncert k propagaci alba v hospodě, kde mohlo být tak 50 lidí a to
bylo taky super.
Co chystají COUNTESS
v nejbližších měsících? Můžeme se těšit třeba na nějakou šňůru
k novému albu?
Udělali jsme pár
koncertů po vydání alba, ale celé tour nemáme v plánu. Pravděpodobně ještě
přibude několik samostatných koncertů. Náš příští koncert je v říjnu ve Finsku
- Tampere Black Mass II.
Děkuji moc za
rozhovor. Přeji vám, aby se nové album dobře prodávalo a doufám, že vás uvidím
brzy někde na koncertě. Ať se vám daří co nejlépe.