Rozhovor s black/death metalou skupinou SULPHUR z Norska. Odpovídali Thomas a Øyvind.
přeložila Markéta, děkujeme!
Ave
SULPHUR! Nedávno jste vydali dosud čerstvou novinku „Omens of Doom“. Jsem
z ní doslova nadšen. Jaké na ní máte ohlasy, jak ji vnímají fanoušci a co
hudební kritici?
Thomas: Děkuji! Momentálně
jsme velmi spokojeni s naší novou deskou. Recenze na „Omens of Doom“ jsou
zatím skvělé! Dostali jsme několik top hodnocení, ale většina byla hned pod top
alby a samozřejmě, jak se předpokládalo, se objevilo pár ne úplně pozitivních
recenzí hned uprostřed. Reakce od fanoušků byly také skvělé. Většina lidí,
kteří mají rádi Sulphur, tak vědí, že naše hudba není úplně snadná na poslech a
že může být docela náročné jí pochopit na poprvé. Ale naštěstí většina
z nich dala albu čas a nechala ho v sobě žít a odhalit svoji
strukturu a kouzlo.:))
Líbí
se mi určitá temnota, která je z vaší tvorby cítit. Jako bych se procházel
lesem v noci, někde u vás na severu v Norsku. Ovlivňuje vás hodně
prostředí, ze kterého pocházíte? Promítá se nějak to, odkud procházíte, do vaší
tvorby?
Øyvind: Tím si nejsem úplně
jistý, možná mě při psaní hudby hluboko uvnitř inspiruje prostředí. Řekl bych ale,
že největší vliv na mě má poslech ostatních kapel a hudby. Hodně mě inspirují
dobré koncerty, nebo poslech nové muziky. Snažím se být ohledně hudby
v obraze, tak jak to jen jde a snažím se poslouchat všechny druhy muziky,
abych z nich dostal inspiraci. Vše od metalu, roku a dokonce i popu.
Osobně si myslím, že je důležité poslouchat všechny druhy muziky a ne je jeden.
Tak se člověk dostane k inspiraci a nestane se, že bychom všichni zněli
stejně nudně a předvídatelně.
Jakým
způsobem u SULPHUR vnikají nové skladby? Jak probíhá samotný proces tvorby
nového materiálu? Kdo je autorem hudby?
Øyvind: Já skládám veškerou
hudbu a Thomas píše texty. Já skládám hudbu u sebe ve studiu předtím, než ji
prezentuji před ostatními členy kapely. Oni se svoje části naučí doma a pak se
sejdeme ve zkušebně a začínáme zkoušet a dávat dohromady materiál. Každý si k songu
řekne to svoje, ale většinou je všechno, co se týče struktury, hotové už při
zkoušení. Náš nový kytarista Martin nám přispěl s pár dobrými kytarovými
sóly, která, podle mě, dala naším písním něco navíc.
Skvělý
je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. Nahrávali jste v
Conclave & Earshot studios. Proč právě tam? Mluvili jste do výsledného
zvuku?
Øyvind: S Conclave
& Earshot studio pracujeme od roku 2005, od vydání našeho druhého dema,
takže pro nás to byla jasná volba, když jsme začali nahrávat pro Omens of Doom.
Navíc se s kluky ze studia známe osobně a s Bjørnarem jsem hrál ve
Vulture Industries. Protože jsme pracovali s Bjørnarem tolik let, tak už
zná náš zvuk a je pro nás rozhodně jednodušší rozhodování o finálním zvuku.
Měli jsme před nahráváním vizi, jak by album mělo znít a myslím, že Bjørnar
uhodil hřebíček na hlavičku, co se týče zvuku. Myslím, že album zní skvěle a
jsme s finálním produktem opravdu velmi spokojeni. Herbrand Larsen odvedl
skvělou práci, co se týče masteringu, a myslím, že zvuk posunul ještě výš.
Zajímavý
a poměrně netypický je obal novinky. Jestli se nepletu, tak je pod ním podepsán
Eivind Huse z VULTURE INDUSTRIES. Proč jste oslovili právě jeho a jak jste
cover vybírali? Vím, že s vámi hrál kdysi na kytaru. Co má vlastně titulní
obraz znázorňovat? Pořád se na něj dívám, nutí mě přemýšlet, ale pořád nemůžu
přijít na to, co nebo kdo to vlastně je? Bájný Pegas?
Thomas: Obraz na obalu alba
dělal rumunský umělec Costin Chioreanu, který také pracoval na obalu alba pro
Vulture Industries a mnoha dalších. Když jsme album dokončili, tak jsme ho
kontaktovali a poslali mu syrovou verzi alba. Také jsme mu poslali všechny
texty z alba s tím, aby se zaměřil především na „The Devil´s Pyre“,
ale víc instrukcí jsme nedávali. Chtěli jsme, aby nám udělal obraz toho, jak on
vnímá naší hudbu a texty. Věděli jsme, že je schopen to vyjádřit, protože jsme
viděli mnoho jeho práce a obrazů. Ale když nám poslal finální obraz, byli jsme
nadšeni. Možná jsme očekávali něco temného a hodně černého, ale když jsme
viděli rudý a psychedelický obraz, tak nás to víc než potěšilo. Všechny to hned
nadchlo. Navíc je tenhle obraz na prvním místě pro „Nejlepší obal za rok 2016“
v And Justice For Art´s soutěži. Takže se obal líbí nejen nám.
Myslím, že došlo
k nedorozumění když Eivind Huse vyfotil fotku kapely na obal. On se totiž
podílel na kytarovém sólu pro „Rise of the Mushroom Clouds“. Eivind odešel ze
Sulphur před několika lety, protože to nezvládal časově, ale byli jsme moc
rádi, že se k nám mohl připojit alespoň na chvilku na novém albu. Teď jsme
ho už nahradili naším novým kytaristou Martinem Ytrøyem.
Album
jste, stejně jako předchozí, vydali u norských Dark Essence Records. První
nahrávka byla vydána u Osmose Productions. Proč ta změna? Jak jste s Dark
Essence Records spokojeni?
Øyvind: To je docela snadná
otázka, Osmonde se nelíbilo, jak se naše hudba vyvinula od prvního alba, a
nechtěli vydat naše druhé album. Tak jsme museli najít jiný label a skončili
jsme u Dark Essence Records. Pro nás byla tahle změna pozitivní a myslím, že
s Dark Essence jsme lepší. Je také velmi příjemné být pod labelem, který sídlí
ve stejném městě, jako my a navíc jsme s většinou lidí z labelu
přáteli. Takže jsme velmi spokojeni s tím, jak to teď je.
V textech
se zaobíráte anti křesťanstvím, satanismem, temnotou, apokalypsou. Proč právě
tato témata? Chcete jimi něco sdělit, předat nějaké poselství? U nás
v Čechách jsme k podobným textům velmi tolerantní. Jak je tomu v
Norsku? Měli jste třeba někdy problémy s církví, odmítl vám někdo koncert
apod.?
Thomas: Na novém albu jsme
se snažili nezaměřovat se na anti-náboženskou tématiku, jako jsem udělal na
minulém albu. Víc jsem se soustředil na apokalypsu a šílenost lidstva a jak se
pomalu ženeme ke zkáze. Je samozřejmě snadné najít inspiraci
v náboženství, protože tam jsou ti nejvíc odsuzující a zkázu řešící lidé.
Také věřím, že mnoho náboženství má za následek to, že žijeme v tak temném
světě. Jen se podívejte na zprávy, kde jsou lidé uctívající „Boha“, kteří
tvrdí, že zabíjejí druhé, protože mají od boha povolení. To šílenství, které ve
světě je jen díky tomu, že existují nějaké staré knihy, je pro mě
v moderním světě neskutečné.
Texty na „Omens of Doom“
jsou o přírodních katastrofách, kdy se nás matka příroda snaží zničit. Také
mluvím o člověkem způsobených katastrofách, jako je nukleární válka, hlad,
epidemie a o světě zasaženém těmito katastrofami. Katastrofy jsou totiž podle
mě docela reálně blízko. Každý text na albu je jedním znamením zkázy.
Norsko je velmi liberální a
muzikanti mají v textech dost svobodu. Není zde tedy moc problém vyjádřit
svůj názor na různé věci. Nikdy jsem neslyšel o tom, že by byl koncert
v Norsku zrušen.
V roce
2010 jsem vás viděl u nás v Plzni na festivalu Phantoms of Pilsen. Letos
byste se měli znovu vrátit. Jak se vám u nás v České republice líbí? Co
říkáš na naše fanoušky? Jsou jiní, než ty v Norsku?
Thomas: Skvělé bylo hrát na
Phantoms of Pilsen v roce 2010 a doufáme, že to bude stejně skvělé i tento
rok. Před českými fanoušky je radost vystupovat.! Norské publikum je trošku
klidnější než většina Evropy, ale pořád si hraní v Norsku užíváme. V Praze
jsem byl jednou na dovolené, než jsem vyrazil do Plzně. Takže o levných a velmi
dobrých pivech už dávno vím. Navíc jsme dostali výborný domácí guláš, když jsme
hráli na Phantoms of Pilsen v roce 2010, takže víme, že umíte i jídlo.
Českou republiku mám rád a rozhodně se tam chci na dovolenou vrátit.
Jsou
nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?
Thomas: Poslední dobou
poslouchám Mistur s „In Memorian“ a Panychida s „Haereticalia“.
Øyvind: Teď poslouchám nové
El Caco s albem „7“ a také jsem teď objevil novou norskou kapelu Jadudah
s jejich albem „Strangers“, které je podle mě velmi slibné.
Znáš,
posloucháš nějaké kapely z České republiky?
Thomas: Poprvé jsem slyšel o
Panychidě, protože Honza nám pomáhal s přípravou naší šnůry a koncertem na
Phantoms of Pilsen v roce 2010. Teď poslouchám Heareticalie a to se mi moc
líbí. A to je asi všechno, na co si teď vzpomenu.
Co
chystají SULPHUR v nejbližších měsících?
Øyvind: Snažíme se domluvit
nějaké koncerty, ale spíš čekáme, co přijde. Zatím nemůžeme nic slibovat. Taky
jsme začali pracovat na novém albu a zatím máme složené dva nové songy. Mimo to
se samozřejmě chystáme na koncert na festivalu Phantoms of Pilsen, který bude
určitě skvělý.
Děkuji
za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny
dobrých nápadů.
Thomas a Øyvind: Moc
děkujeme Deadly Storm za skvělou recenzi a milá slova! Doufáme, že se uvidíme
na Phantoms of Pilsen!