Ave
SLAUGHTERDAY! Nedávno jste vydali dosud čerstvou novinku „Laws of the Occult“.
Jsem z ní doslova nadšen. Jaké na ní máte ohlasy, jak ji vnímají fanoušci
a co hudební kritici?
Díky! Doteď jsou všechny
odezvy na album skvělé! Neobjevila se zatím ani jedna recenze, která by nám
připadala nefér, nebo o nás mluvila negativně.
Jakým
způsobem u SLAUGHTERDAY vnikají nové skladby? Jak probíhá samotný proces tvorby
nového materiálu? Kdo je autorem hudby?
Napsat tuhle nahrávku byl
velice přirozený proces. Všechny skladby byly napsány během dvou let. Nebyl na
nás žádný nátlak při psaní a mohli jsme si vzít tolik času, kolik jsme
potřebovali k dokončení alba. Psaní písní je pokaždé stejné: Jednou týdně
se sejdeme ve zkušebně, abychom si zahráli a vyzkoušeli určité části, hledáme
správné patterny bicích k rifům a dáváme dohromady všechny kousky. Když je
skladba hotová, tak nahráváme živou zkušební verzi s bubny a jedním rytmem
kytary. Potom přidávám trošku masa na kosti tím, že nahraju další kytarové tracky
a basy pomocí jednoduchého domácího nahrávače. Nakonec Bernd nahraje vokály a
song je hotov. A na konci máme vlastně docela dobrou verzi toho, jak bude song znít,
až bude nahraný ve studiu. Navíc je to dobrý způsob, jak přijít na to, zda píseň
vůbec funguje, nebo jestli potřebuje jakékoli změny. Ačkoli dnešní moderní
technologie nabízí různé možnosti pro psaní písní a nahrávání hudby, pořád se
držíme naší cesty a hrajeme si hudbu postaru ve zkušebně.
Skvělý
je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu
jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?
Jako vždy jsme nahrávali
album v soundlodge studiu s Jörgem Ukenem nedaleko našeho města. Je
to jeden z nejlepších producentů v Německu a nám blízký přítel už asi
25 let. Samozřejmě všechno rozhodujeme společně, ale Jörg ví moc dobře, co dělá.
Není potřeba mu koukat přes rameno celou dobu.
Kdo
je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?
Jak jsem již psal, texty
píše Bernd. Je velice ovlivněn H.P. Lovecraftovými příběhy. Ani ne tak
příběhy inspirované Cthulhu, ale spíše těmi staršími hororovými příběhy.
Vždycky
jste měli úžasné obaly svých desek. Zakládáte si hodně na tom, jak má album,
cover vypadat? Kdo je autorem obalu novinky „Laws of the Occult“?
Opět náš obal dělal Mark
Cooper. Podle mě je tohle album jako celek jedno umělecké dílo a obal tak musel
sedět k celému albu. Musel přenést na lidi určitou náladu. Další přísady
dodal Thomas Westphal. Je to náš dobrý kamarád a pracoval už i s Deserted
Fear a Massacra.
Všude
je uváděno, že členové kapely SLAUGTERDAY jste jen dva. Jens Finger a Bernd
Reiners. Na některých fotkách je vás ale o hodně víc. Jak si to mám vysvětlit?
To je sestava pro koncerty?
Přesně! Na začátku jsme
neplánovali, že budeme v této kapele dva. Ale po první zkoušce nám bylo
jasné, že to tak prostě musí být. Oba máme zkušenosti z pěti členných
kapel a musím uznat, že takhle je všechno jednodušší. Bernd a já máme stejné
nápady o tom, jak má Slaughterday znít. S veškerým respektem musím uznat,
že kdybychom hráli v sestavě, jako hrajeme na živých koncertech, bylo by
to o dost složitější. Navíc, všichni mají svoje kapely, ve kterých mohou
projevit svoji kreativitu.
Hrajete
typický, klasický starý death metal. Nikdy jste z téhle cesty neuhnuli,
jste „ortodoxní“. Osobně je to jeden z důvodů, proč se mi vaše tvorba
tolik líbí, ale nelákalo tě někdy zkusit hrát něco trošku jiného, nějak tvorbu
SLAUGHTERDAY ozvláštnit?
Ne, Slaughterday znamená
Death Metal. Pokud bychom někdy chtěli dělat něco jiného, určitě to nebude pod
jménem Slaughterday. Tuhle muziku hrajeme celý život a nemyslím si, že to
budeme měnit.
Často
slýchávám na koncertech v Čechách, jak lidé nechodí, jaká je malá
návštěvnost. Zajímalo by mě, jakou máte vy zkušenost z Německa? Pro nás
jste velká země se spoustou kapel, promotérů. Jezdí k vám často skupiny,
které naší malou zemi na turné vynechají. Chodí se u vás na death metalové
koncerty? Máte raději kluby nebo větší festivaly?
To záleží na kapele a na
místě. Menší kluby mají své výhody – intimnější vztah s publikem, které je
nadšenější. Festivaly většinou bývají dobře organizované a jako kapela se
dostaneme k většímu publiku, které by se jinak neukázalo.
V současné
době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho
digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled
jako muzikanta.
No, pokud se jedná o
ilegální stahování, je to jenom krádež. Sám si všechna alba kupuji ve fyzické
formě: LPčka, nebo CDčka. Pro mě je album mistrovským dílem se svým obalem,
textem, atd. Ale chápu, že někdo raději hudbu stahuje, protože je to
jednodušší a pohodlnější…taky to doma nezabírá tolik místa, haha.
V poslední
době začíná spousta mladých kapel znovu hrát „old school death metal“. Většině
to moc nejde, ale pár nových, slušných kapel, které pochopily, o čem to je, se
najde. Máš nějakou oblíbenou, u které si myslíš, že má na to, „oživit staré
časy“?
Existuje mnoho kapel, které
vznikly v posledních několika letech. Zmíním jen pár: Morbo z Itálie,
Reptilian z Norska nebo Exhumation z Indonésie...
Jsou
nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?
Uf, to je těžká otázka
protože jsem za poslední dobu slyšet hodně alb…Hmm, asi Grave Miasma, Interment
a Deströyer 666 jsou moje oblíbená.
Znáš,
posloucháš nějaké kapely z České republiky?
Samozřejmě! Master´s Hammer
jsou skvělí. Mám rád Krabathor a Hypnos. Bruno a Pegas jsou úžasní kluci. Byl
jsem s nimi na šňůře po Čechách asi před 10 lety.
Co
chystají SLAUGHTERDAY v nejbližších měsících?
Budeme hrát na několika
letních festivalech a budeme dál psát písničky.
Děkuji
za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny
dobrých nápadů.
Moc děkujeme za podporu!!
Moc si toho vážíme!!