Rozhovor s death metalou skupinou OBSCENITY z Německa. Odpovídal Hendrik Bruns.
přeložila Markéta, děkujeme!
Recenze/review - OBSCENITY - Retaliation (2016)
Ave OBSCENITY! Přiznám se
rovnou, že vaše novinka „Retaliation“ mě totálně rozsekala. Je v ní
absolutně vše, co má v death metalu být. Jaké jste zaznamenali reakce od
fanoušků? Co recenze? Jste se svojí prací spokojeni?
Ahoj Jakube, doufáme, že jsi
pořád naživu. Omlouváme se za tuhle pozdní odpověď, ale měli jsme rozhovorů jak
na*ráno… Reakce byly super, spousta lidí nám řekla, že jsme našli ideální cestu
mezi předešlými a současnými nahrávkami. To se odráželo i na recenzích.
S Retaliation jsme naprosto spokojeni a každý z nás je nadšený když
posloucháme nahrávku.
První, co člověka vyloženě
uhodí do očí, tak je skvělý obal od Paola Girardiho. Mám tohoto umělce
ve velké oblibě. Minule vám obal dělal Remy Cueillier. Proč ta změna?
Mimochodem, obal novinky je úžasný, jen když se na něj dívám, tak pořád
přemýšlím, co má vlastně znázorňovat? Je skvělý, ale pro mnohé asi moc
abstraktní. Jak jste vlastně cover vybírali?
O změně z Remyho
k Paolovi není vlastně co říct. S každým albem chceme perfektní
výsledek a tentokrát nám s tím pomohl Paolo. Velice se nám líbila jeho
morbidita a temné obrazy. A tak se celá kapela rozhodla s ním
spolupracovat. Kresba vlastně vystihuje Paolovu interpretaci našich textů.
Poslali jsme mu jednotlivé texty z Retaliation a on na základě textů
vytvořil tohle velkolepé umělecké dílo.
V death metalu se občas
zapomíná na texty. Vy zpíváte o temnotě, smrti, zlu. O čem jsou texty na novém
albu a kdo je jejich autorem? Snažíte se jimi něco sdělit, předat nějaké
poselství?
Texty jsme hodně diskutovali a tentokrát jsou takové, že člověka řežou přímo v osobních záležitostech.
Tobias měl na starosti realizaci textových témat. Každý si v textech může
najít interpretaci toho svého, tak jsou naše texty postavené.
„Retaliation“ vyšlo u Kolony
Records. Minulá nahrávka byla vydána u Apostasy Records. Proč ta změna? Nebyli
jste spokojeni? Zajímá mě to, protože v dnešní době je label velmi
důležitý. Dává o albu vědět, propaguje jej a já jako laik nevidím mezi oběma
labely velký rozdíl.
Podepsat smlouvu s Kolony
nám trvalo opravdu hodně dlouho. Tenhle label na nás udělal opravdu silný dojem
a přišel s tím, co jsme očekávali. Doufáme, že chápeš, že nemůžeme
zacházet moc do detailů. Ale ve skutečnosti je to tak, že Tomasz
z Apostasy dělá úžasnou práci s labelem. Je jedním z nejlepších
tady v Německu.
Novinka má opravdu hodně
temný, ostrý zvuk. Kdo je pod ním podepsán a kde jste novinku nahrávali?
Zajímal by mě i způsob tvorby nového materiálu. Jakým způsobem vlastně skládají
OBSCENITY? Kdo má to poslední slovo, kdo řekne, že „tak je to správně, takhle
to necháme?“
Nahrávky byly částečně
pořízeny ve studiu (Art temple) a v Christophově domě. Stefano Morabito
(16th cellar studio) dělal mix a mastering alba, protože nás všechny přesvědčil
s předchozí produkcí u Apophys, Fleshgod Apocalypse a Hideous Divinity. Já
a Christoph jsme písně předem uspořádali a později se vše zakončovalo
s celou kapelou. A teprve až když všichni řeknou, že je práce hotová, tak
to vytesáme do kamene, ale dřív ne.
V poslední době začíná
spousta mladých kapel znovu hrát „old school death metal“. Většině to moc
nejde, ale pár nových, slušných kapel, které pochopily, o čem to je, se najde.
Máš nějakou oblíbenou, u které si myslíš, že má na to, „oživit staré časy“?
Abych byl upřímný,
oldschoolový death metal mě moc nebere….nemám to moc rád. Nudí mě poslouchat
zvuk špatného riffingu a všechna ta klišé, která se v tomhle druhu muziky
objevují. A nechápu proč je kolem téhle muziky takový povyk. Často se stává, že
se styly opakují a jsou populární víckrát, jako třeba devadesátky. To ale
netrvá moc dlouho a tohle už by mělo být pryč. Možná za rok bude zase nový
styl…možná thrash, možná hardrock…uvidíme, co budoucnost přinese. Je třeba
sledovat společnosti zabývající se marketingem metalu. Ty jsou za to
zodpovědné…
Jste už dnes pamětníci. Když
porovnáš vaše začátky a současnost, změnila se doba hodně? Myslím tím teď
přístup fanoušků, labelů, promotérů apod. Často slýchávám, že „už to není
takové, jako to bývalo“. Co si o tom myslíš ty?
Hmm, pamětníci…haha ok.
Učili jsme se v průběhu těch let. Naučili jsme se hrát na nástroje a známe
svoje schopnosti. Jako kapela jsme svůj hudební styl nezměnili…ale okolnosti se
změnily. Všechno ohledně nahrávání, labelů, distribuce…Nejdůležitější je dnes
internet…můžeš se přihlásit k labelu, poslouchat hudbu na YouTube,
nahrávat a stahovat hudbu...všechno se změnilo na hyper rychlost a hudební
průmysl ztratil svoji hodnotu v posledních 15 letech…
Fenoménem současné doby je
internet. Občas mi přijde, že někteří lidé ani jinde nežijí. Jaký vztah mají
OBSCENITY ke stahování hudby? Spousta „fanoušků“ si hudbu už jen stáhne, na
koncert kouknou na youtube a fyzické médium je pro něj jen záležitostí pro
„starý fotry“. Zajímalo by mě, jak vnímáš tenhle „fenomén“ ty?
Na stahování je super to, že
můžeš mít hudbu kdekoli s sebou. Já osobně mám rád pouze vysokou kvalitu
nahrávek a to ve formátu .vaw. Muzikanti hodně hrají ve studiích, aby dosáhli
nejvyšších výsledků. Nechápu, jak někdo může poslouchat celé album přes
YouTube. Ta kvalita je příšerná. V poslední době je na koncertech až moc
zboží, ale lidi musí pochopit, že to je vlastně to, z čeho kapela žije a
ne z prodávání stažené hudby, CDček, LPček, apod.
Často slýchávám na koncertech
v Čechách, jak lidé nechodí, jaká je malá návštěvnost. Zajímalo by mě,
jakou máte vy zkušenost z Německa? Pro nás jste velká země se spoustou
kapel, promotérů. Jezdí k vám často skupiny, které naší malou zemi na
turné vynechají. Chodí se u vás na death metalové koncerty? Máte raději kluby
nebo větší festivaly?
Loni jsme navštívili
festival v Čechách s názvem NTEY a moc se nám tam líbilo. Nebylo to
poprvé, co jsme byli v Čechách, hráli jsme u Vás již několikrát. Měli jsme
jednotlivé koncerty a šnůry například s Hypnos, Krabathor, Disfigured
Corpses…jen pro příklad. A samozřejmě jsme hráli dvakrát na Obscene Exterem
Fest…jeden z nejlepších festivalů v Čechách! V Německu jsou
festivaly postavené jinak. Máme Wacken – největší festival na světě a na druhé
straně máme klubové koncerty v obchodech s hudbou, kde je třeba 35
diváků…Všechno je možné…
Co chystají OBSCENITY
v nejbližších měsících? Podpoříte novinku nějakým delším turné a zavítáte
také k nám do České republiky?
Jednáme teď
s bookingovou agenturou…což znamená, že chceme hrát v Evropě, pokud
to vyjde…A na konci roku 2016 chceme dát dohromady pár věci, které jsme během
pár posledních měsíců sepsali. Možná nás v Čechách uvidíš…doufám
v to. Abychom se mohli společně napít českého piva…hodně slavného piva…
Děkuji za rozhovor, přeji
spoustu prodané hudby, plné koncerty šílených fanoušků a budu se těšit na
setkání s vámi!
My děkujeme za rozhovor a za
poslech našeho alba Retaliation! Zůstaňte obscénní!