Rozhovor s brazilskou death metalovou kapelou GRAVE DESECRATOR.
přeložila Markéta, děkujeme!
Ave
GRAVE DESECRATOR! Nedávno jste vydali dosud čerstvou novinku „Dust to Lust“.
Jsem z ní doslova nadšen. Jaké na ní máte ohlasy, jak ji vnímají fanoušci
a co hudební kritici?
Élson “El” Necrogoat – No, za
poslední dobu jsem moc recenzí neviděl, protože album jsme vydali poměrně
nedávno. Pár jsem jich ale četl. Možná to chce trochu víc času. Ale pokud vím,
některé recenze byly velice kladné, některé průměrné a další nás naprosto
zničily, haha! Ve skutečnosti nám moc nezáleží na recenzích, které píšou lidé,
co si na poslechu nedají záležet. A člověk to pozná, protože jejich texty jsou
plné stejných sraček jako vždycky, hlavně od větších časopisů, které lezou do
zadku dnešním „originálním“ kapelám. Pořád to samý: „je to old school kapela, tahle kapela není nic nového, zpívají pouze o
rouhání, bla bla bla“. Ale no tak! My přece nepotřebujeme dobré recenze,
abychom pokračovali v naší práci. Bereme ale samozřejmě v úvahu
všechny komentáře nebo kritiku ať už pozitivně, nebo negativně. V jiných
případech nám nevadí, že pro hloupé zníme strašně.
Jakým
způsobem u GRAVE DESECRATOR vnikají nové skladby? Jak probíhá samotný proces
tvorby nového materiálu? Kdo je autorem hudby?
Od alba „Insult“, které
vyšlo v roce 2010, jsme si vzali trošku víc času, abychom dali dohromady
celé album. Nemyslím si ale, že je nezbytné čekat tak dlouho. Jenomže většina
písní byla vytvořená Butcherazorem (kytara/zpěv) a Black Sinem (kytara) a já
sám složit jen jeden plný song a pár textů. Ale takhle nám to vyhovuje.
Doufáme, že příští album nás nebude stát tolik času, ale máme hodně bouřlivé
životy a děláme, co můžeme.
Skvělý
je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu
jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?
Chtěli jsme pracovat
s Harrisem Johnsem v jeho známém Music Lab studiu v Berlíně.
Bohužel jsme měli problémy s penězi, budgety. Brazílie se totiž
v poslední době dostala do krize a to zkomplikovalo brazilskou měnu. Tak
jsme se nakonec rozhodli pracovat s Danielem Escobarem, který byl novou
nadějí metalu. Tedy alespoň v Brazílii. Nahrávali jsme v HR studiu
v Riu. Myslím, že jsme získali docela dobrý výsledek – velice důležitá je
naše divoká zvučnost, dobrá kvalita a identita. V naší muzice není místo
pro bezchybné komponenty. Používáme technologii, ale i tak se snažíme být
organičtí a škodliví tak moc, jak je to jen možné.
Kdo
je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci? V textech
se zaobíráte anti křesťanstvím, satanismem, temnotou, apokalypsou. Proč právě
tato témata? Chcete jimi něco sdělit, předat nějaké poselství? U nás
v Čechách jsme k podobným textům velmi tolerantní. Jak je tomu v
Brazílii? Měli jste třeba někdy problémy s církví, odmítl vám někdo
koncert apod.?
Butcherazor rozhodně
upřednostňuje psaní textů pro většinu jeho písní. Má hodně striktní pohled na
anti-religiozitu, rouhání a apokalyptické vize. Tentokrát napsal text o
prostitutce, která se stala čarodějnicí v Riu v XVIII. století. Mám
na mysli píseň „A Witching Whore“. V podstatě jde o příběh, kdy se žena
přestěhuje z Portugalska do místa, které se jmenuje Arco do Teles (tohle
místo v Riu stále existuje) a setká se zde s prostitucí. Byla velice
krásná a její krása vzbuzovala v jejích konkurentkách závist. Ale jak čas
neúprosně plynul, její krása mizela…stala se z ní ošklivá, stará a otrhaná
žena. Jediný způsob, který by jí tohoto života zbavil, byla černá magie a
kouzlení, které by jí přineslo krásu. To vše ji učila starší čarodějnice.
Řešením bylo koupat se v krvi novorozenců. A tady příběh nekončí. Jo, asi
si můžete myslet, že je to takový příběh Elisabeth Bathory z Ria, hahaha.
Moje texty jsou takovou tenkou linií mezi krutým světem, ve kterém žijeme a
abstraktními prvky, magií, chtíčem a chaosem.
Ale je to prostě šílené, možná proto, že nejsem ateista. Jako spoluhráči
často nemáme stejný názor na naše texty. Ale to je to, co spojuje naše slova
v texty, které píšeme – spojuje nás snaha psát zajímavé texty. Pokud je
v našich textech nějaké poselství, tak je velice kruté. Sám nechápu
nutnost poselství v textech. Osobně si myslím, že hrajeme/skládáme se
vztekem a vzpourou, provokujeme nechutností toho světa plnýho sraček! Tam, kde
je otroctví, útlak, korupce a utrpení, se stále snažíme mít krásnou a hodnou
cestu k následování. Prvním krokem je, dělat kompromisy s naší
začarovanou přírodou. Nejsem nic než energie a hovno, které zbylo
z kosmické sféry. Na druhou stranu nechceme krmit chabou představivost
psychopatů.
Pokud jde o tvoji poslední
otázku, nikdy jsme neměli problém s brazilskou církví, ale viděli jsme narůstání
špatných politických nacionalistických agentur v Brazílii ze strany protestantských
křesťanů a jejich bratrstev. Možná, že se blíží krušné časy pro ty, kteří žijí
ve svobodě. Inkvizice se může ve třetím světě vrátit!! Náš vzkaz pro ně? JDĚTE
DO PRDELE VY FANATICI!!! SATAN ŽIJE!!!
Vždycky
jste měli úžasné obaly svých desek. Zakládáte si hodně na tom, jak má album,
cover vypadat? Kdo je autorem obalu novinky „Dust to Lust“?
Ano, umělecká práce našich
alb je pro nás dost důležitá! Dokonce i práce na tričkách, motiv, merch, apod.
Rádi pracujeme s talentovanými lidmi, kteří pracují bez photoshopu!
Podporujeme zvěčnění řemeslnického umění, jako je malba, fotografie, kresba,
apod. Jedním z nich je Daniel Corcuera (z Chilských Slaughtbath), který
vytvořil jeden z našich symbolů a další skvělý věci jako byl cover našeho
živého alba. Obal k album „Insult“ byl nakreslen naším tatérem Leo
Lavatorim. Bohužel pro metalové kapely nepracuje. Obal k albu „Sign of
Doom“ je fotografie vyfocená u Butcherazorova oltáře. A mimochodem, jsou tam
opravdové lebky! Celková barevnost černé/bílé a červené na albu „Sign of Doom“
byla naprosto úmyslná, stejně jako striktně ďábelské songy a texty na tomhle
prokletém albu. Obal k albu „Dust to Lust“ je naprosto fantastický!
Zbigniew Bielak je polský umělec, který za tímhle kouskem černého umění stojí.
Už pracoval s Ghost, Watain, Behemoth, Mayhem a mnoho dalšími známými
kapelami.
Hrajete
typický, klasický starý death metal. Nikdy jste z téhle cesty neuhnuli, jste
„ortodoxní“. Osobně je to jeden z důvodů, proč se mi vaše tvorba tolik
líbí, ale nelákalo tě někdy zkusit hrát něco trošku jiného, nějak tvorbu GRAVE
DESECRATOR ozvláštnit?
Nemyslím si, že jsme moc
ortodoxní. Nebo to je alespoň můj názor. Možná to jen není náš záměr. Jen do
tohoto úkolu chceme postoupit. Nedává smysl být tolik odlišní od toho, co
děláme dnes. Ale ano, rádi hrajeme syrově, hlasitě, krutě a intenzivně! Hrajeme
muziku srdcem, pulzující krví, emocemi, estetikou, disciplínou a oddaností. Myslím,
že stále ještě existují svatyně pro takovou muziku v Jižní Americe –
daleko od plastických a fádních scénářů, které metal zavrhl. Samozřejmě, že
vidíme perfektní kapely v Evropě a dalších zemích, o tom není pochyb!! Ale
byly zastíněny, odsunuty na druhou kolej a to si nezaslouží! Poslechněte si
chilské kapely – jsou kruté až na kost a nikdy nelitují! Metal má být obávaný!
Můžeš prodat milion desek, ale můžeš taky rozervat duše a vtísnit strach do
srdce jakéhokoli posluchače!
Pokud
chce někdo definovat vaši hudbu, většinou použije termín „blasphemy death
metal“. Hrajete starý, poctivý smrtící kov, ale ve vaší tvorbě je možné slyšet
i black metal. Máte nějaké vzory, někoho, ke komu vzhlížíte, nějaké kapely,
které jsou pro vás inspirací?
Mým idolem je Zico!
Haahahaha (poznámka: bývalý fotbalista Flamengo) – ačkoli je to pravda, tak
žertuji, protože vím, že se ptáš na muziku. Pokud jde o všechny kluky
z kapely, tak vím, že každý máme nějaké idoly, ke kterým vzhlížíme – jako
Lemmy/Fast/Philty, Thomas Gabriel, Cronos/Mantas“Abbadon,
Hanneman/King/Araya/Lombardo, KK/Tipton/Halford, Murray/Smith/Harris,
Max/Igor Cavalera, Butcher/DD Crazy, Sixx/Tommy/Mars/Neil, Schuldiner, Vândalo,
Iommi/Butler/Ward/Ozzy, Stanley/Simmons/Frehley/Carr, King Diamond, Quorton,
Alice Cooper, Wolf Hoffmann, Danzig, Becerra/Sus/Lalonde/Torrao,
Angus/Malcom/Johnson, Dio, Lawless/Holmes, Hetfield/Hammet/Burton/Lars,
Angelripper/Witchhunter, Gordo/Jão/Boca a další a další…No, myslím, že pár
idolů máme…hahahahaa.
Často
slýchávám na koncertech v Čechách, jak lidé nechodí, jaká je malá
návštěvnost. Zajímalo by mě, jakou máte vy zkušenost z Brazílie? Pro nás
jste velká země se spoustou kapel, promotérů. Jezdí k vám často skupiny,
které naší malou zemi na turné vynechají. Chodí se u vás na death metalové
koncerty? Máte raději kluby nebo větší festivaly?
No, rozhodně bych čekal, že
když jsi v Evropě, tak nebude o koncerty nouze. Docela mě překvapuje, že
je tak málo koncertů. Brazílie je pořád „vzdálenou zemí“ ale i tak si můžeme
dovolit více koncertů v dnešní době, než v osmdesátých nebo
devadesátých letech. Je to mnohem snazší, to rozhodně. Nemůžeme se rovnat
místům jako je Anglie, nebo Německo – nemáme veliké festivaly, ale jezdí
k nám spousta zahraničních kapel. A některé jsou hodně přeceňované
v porovnání s místními. Pokud jde o diváky, to záleží. Když hraje
veliká mainstreamová kapela, tak je publikum obrovské. Ale underground je asi
stejný všude. Heavy metal není zrovna na nejvyšších příčkách návštěvnosti. Reflektuje
to klesající zájem mladých k vytváření krvavé kravaty s tímto stylem
hudby a života. Ještě jsme nehráli na velikých festivalech, ale určitě to musí
být pecka. Ale malé kluby s dobrou stage a skvělým obecenstvem jsou velmi,
velmi cool!
V současné
době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho
digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled
jako muzikanta.
Pro mě je to těžké pochopit,
protože jsem starý chlap. Možná to dává smysl dnešní civilizaci a jejím
potřebám. Nejsou zvyklí na hledání věcí, na emoce, apod. Lidé se obracejí
k oportunistům a chtějí všechno hned! Ale blázni jsme my, ti kteří do této
nové reality nezapadají. Nemohu říct, jestli je to tak dobře, nebo špatně. Ale
dokud budu já naživu, budu vždycky preferovat fyzické věci před digitální
hudbou. Prostě to pro mě nedává smysl!
Když
se ještě podíváme do začátku…Co bylo vlastně tím prvním impulsem, že jste dali
dohromady kapelu? A proč zrovna death metal? Není to zrovna styl, který by vám
získal velkou „slávu“.
Já vlastně nikdy neměl moc
veliký zájem mít kapelu. Nevím proč, ale tahle touha se ve mně nakonec
probudila v průběhu času a já navštěvoval víc a víc koncertů v 80. a
90. letech. No a nakonec se to ve mně zlomilo a Butcherazor, který je mladší
než já byl do toho zapálený taky. Ale trvalo to opravdu hodně dlouho, než jsme
kapelu dali dohromady. V té době nás zajímal veškerý metal, ale naši první
demo nahrávka z roku 2001 je vlastně hodně devadesátkový Black Metal na
náš vkus. Sakra, jsme uctívali ten nejlepší Black metal z minulosti a ze
současnosti. Ale byli jsme hodně zaměřeni na starý Mayhem, Darkthrone. Přestože i to má
v sobě pár Thrash metalových riffů, nemyslíme si, že je to tak dobré a že
to reprezentuje o čem GD je. Lidé nás srovnávají s kapelami
z Brazílie a jižní Ameriky, stejně jako s death metalem. Jasně, že se
nám to nelíbí, ale hudba přichází přirozeně. Nemáme v kapele konkrétní
představu, když skládáme. Ale samozřejmě, že nemůžeme skrýt naše hlavní vlivy.
V poslední
době začíná spousta mladých kapel znovu hrát „old school death metal“. Většině
to moc nejde, ale pár nových, slušných kapel, které pochopily, o čem to je, se
najde. Máš nějakou oblíbenou, u které si myslíš, že má na to, „oživit staré
časy“?
Je nám jedno, jestli některé
kapely zní „staře“, nebo „nově“. Požadujeme prostě dobrou muziku. „Poslední“
kapely, které se nám líbili, nebo které jsme často poslouchali, jsou The
Devil´s Blood, Dead Congregation, Communion, Slaughtbbath, Electric Wizard,
Farscape, Reverend Bizarre, Midnight, Whipstriker, Witchrist, Lucifer, Velho,
Vulturine a další. Jak můžeš vidět, nejsme jen na Death nebo Black metal.
Jsou
nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?
Dlouho jsem si žádnou desku
nekoupil. Ale album The Unhaligäst je velice slušné, stejně jako nový
Coldblood. Obě kapely jsou z Ria. Já si vlastně nevzpomenu, co jsem
poslouchal poslední dobu….moje paměť je mizerná! Nebo si nevzpomenu na ty úplně
nové věci. Poslouchám pořád dokola ty staré dobré sračky! Podívej se o jednu
otázku výš.
Znáš,
posloucháš nějaké kapely z České republiky?
No to si piš!! Z Čech
pochází hodně vzácná muzika!!! Už od devadesátých let žeru Master´s Hammer!!!
Jejich demo a první album je čistá klasika a poslouchám ho na denní bázi.
Slyšel jsem, že už nejsou tolik na metal jako dřív, Franta Štorm prý zažil
nějaké nehezké chvíle. Je to pravda? Vím, že vydali nové album, ale zatím jsem
neměl šanci (nebo peníze) abych si ho koupil. Maniac Butcher (a všechny jejich
projekty), Agmen, Root (Zjeveni je čistá klasika!!! Mám i vinyl!!!), Debustrol
apod. Některé kapely nejsou v Brazílii moc známé, jedině pokud jsi blázen
do metalu a jsi zapřisáhlý fanoušek! Nové kapely ale neznám, omlouvám se…možná
jsem jen zapomněl!
Co
chystají GRAVE DESECRATOR v nejbližších měsících?
Udržet se naživu, což
v Riu není jednoduché!
Děkuji
za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny
dobrých nápadů.
Mockrát děkujeme!!! Doufáme,
že se do Tvé krásné země dostaneme co možná nejdřív! Musíš nás pozvat na pivo,
vím, že je v Čechách hodně dobré! Mrkni na naše nové sakra super album
„Dust to Lust“ a kupujte náš merch, CDčka, LPčka na Season of Mist stránkách! A
taky se chystá nový split 7ep, nejspíš náš poslední 7ep k datu s chilskými
Bastardos of Slaughtbath, vyjde příští srpen s Hell´s Headbangers.
Potřebujeme vaše peníze, abychom mohli nakoupit zbraně, zaplatit účty a
nenechat se zdolat drogovými dealery!