přeložila Markéta, děkujeme!
rozhovor s death metalovou legendou Brutality - odpovídal Jeff Acres.
Ave
BRUTALITY! Právě sedím u své hi-fi věže a poslouchám vaši
novinku „Sea of Ignorance“. Přiznám se, že jsem z ní
doslova nadšen. Jak se na album díváš po nějaké době po vydání
ty, jako autor? Měl bys k ní zpětně nějakou připomínku,
změnil bys něco?
Jsem
nadšený z toho, jak album nakonec vyšlo. Všechno, co jsme
dělali, aby album mohlo pro naše fanoušky vyjít, za to stálo.
Tohle je album, na které fanoušci čekali. Jak to tak bývá, při
dalším a dalším poslechu slyšíte maličkosti, které by člověk
chtěl změnit. Ale jako celek tohle album vyšlo lépe, než jsme si
mohli přát.
„Sea
of Ignorance“ je už nějakou dobu venku a určitě jste už na ní
slyšeli spoustu názorů. Jak ji přijali fanoušci? Jak kritici?
Zkoušeli jste už předvést některé songy naživo? Jak fungují
na koncertě?
Fanoušci
album milují a je to přesně to, co od nás chtěli slyšet.
Dostáváme zatím mnoho pozitivních recenzí a několik špatných.
Ne všichni tě musí mít rádi.
První,
co mě doslova uhodilo do obličeje, tak je překrásný obal.
Perfektně doplňuje hudbu, která je na CD. Jsem starý, poctivý
fanoušek a chci mít muziku fyzicky u sebe, vlastnit ji. MP3 mě
zase tolik nezajímají. Vydavatel odvedl opravdu perfektní práci.
V bookletu je uvedeno, že pod ním je podepsán Kostas
Vaxevanos a Hammer Art. Jak jste na jeho práci vůbec přišli?
Nechtěli jste se vrátit k práci Michaela Stansfielda, který
vám dělal slavná alba v devadesátých letech? Jak probíhala
spolupráce s Kostasem a jak cover vlastně vznikl (někde jsem
četl, že autorem je Max Winter)? Vybírali jste z předem
připravených prací nebo Max tvořil přímo podle vaší hudby?
Kostas
vydal album v Evropě pod svým labelem Repulsive Echo. Max
Winter a Art Hammer pracovali společně na návrhu. Na americké
verzi dělal Max cover a návrh a Art dělal booklet cover. Booklet
cover, který dělal Art je cover pro evropskou verzi alba. Max
přišel s tímhle konceptem přímo pro nás. Chtěli jsme aby
pro nás dělal nějakou práci Mike Stansfield, ale to nakonec
nevyšlo.
Hodně
se mi líbí zvuk alba. Je starý a zároveň moderní. Všechno je
krásně čitelné a na mě nahrávka působí hodně temně.
Produkoval jej Jarret Pritchard. Proč právě on? Podle čeho jste
si vybírali studio?
S Jarretem
se známe přes 20 let. Hrávali jsme s ním a jeho kapelou
Eulogy. Je to skvělý producent a ví, jak z nás dostat to
nejlepší. Je to to nejlépe znějící album, které jsme zatím
vydali a Jarret je důvodem, proč tomu tak je.
Album
je prvním dlouhohrajícím po dlouhých dvaceti letech. Za tu dobu
je jiná jak technika, tak přístup lidí. Všechno je víc hlasité,
dělané pro mp3 přehrávače. Změnil se hodně za ty roky způsob
nahrávání?
Nahrávali
jsme tak, jako vždy, nic naleštěného. Zašli jsme do studia,
zahráli a nahráli. Nebudeme album dávat na internet k digitálnímu
stažení. Chceme, aby si lidi koupili CD, ten výtvor, to umělecké
dílo, celkový produkt, který jde ruku v ruce s muzikou.
Jak
vlastně skladby vznikaly? V roce 2013 jste vydali ochutnávku
v podobě EP „Ruins of Humans“, která krásně navazovala
na alba z devadesátých let. Přiznám se, že jsem byl trošku
skeptický, protože staré desky miluju a říkal jsem si, že už
je nikdo nikdy nepřekoná, ale hrozně mile jste mě překvapili.
Z původní sestavy jste zbyli v BRUTALITY jen dva. Je
skládání a tvorba nových songů s novými členy jiná?
Skládali jste postupně, během všech těch dlouhých let nebo je
novinka prací za poslední roky?
Na
Ruins EP jsme měli celou sestavu Screams of Anguish. Chtěli jsme
album udělat stejným způsobem, ale nevyšlo to a museli jsme
pracovat s tím, co bylo. Já a Jay spolu píšeme dobře. Oba
píšeme riffy a dohromady vytvoříme píseň. Psali jsme hned po
tom, co jsme udělali Ruins EP.
V bookletu
je uvedeno, že pod texty jsou podepsáni BRUTALITY. Jak si to mám
vysvětlit? Znamená to, že každý z vás přinesl několik
textů? Kdo je tedy jejich autorem? Osobně jsem z nich nadšen.
Vyjadřují přesně mé pocity ze současné společnosti a
stavu světa. Ve spojení s coverem z toho všeho jde až
mráz po zádech. Kritizujete současné dění a to velmi
inteligentně, člověka to nutí k zamyšlení. Napadá tě ale
nějaké řešení? Nebo se řítíme do záhuby a není cesty zpět?
Myslíš, že opravdu přijde apokalypsa?
Většinu
textů píše Scott, já a Jay občas přihodíme něco dalšího
k tomu, co má Scott. Já a Scott prostě zalezeme do místnosti
a začneme dávat dohromady hudbu s texty. Na novém album je
píseň s názvem Fatal Cure, která je o tom, jak bychom mohli
změnit dnešní podělanej svět. Jediný způsob, jak tenhle svět
změnit, je zničit ho a začít znovu. Jinými slovy, jsme v hajzlu.
cover |
Po
celých těch dlouhých dvacet let mi vrtá hlavou jedna věc. Proč
se vlastně nestali BRUTALITY slavnějšími? Pořád tvrdím, že
stará alba bych poslal do vesmíru pro další generace, aby věděli,
jaký se zde na Zemi hrál kdysi skvělý death metal! Měli jste pro
to „být slavní“ všechny předpoklady. Perfektní nahrávky,
původ z Floridy. Tenkrát doba podobným kapelám hodně přála.
Jak si to teď, po letech vysvětluješ? Po dvaceti letech je člověk
přeci jen moudřejší.
Přišli
jsme po velikém death metalovém boomu v brzkých devadesátých
letech a byli jsme něco jako vzpomínka na ty roky. Byli jsme vidět
už od začátku osmdesátých let, stejně jako ostatní kapely v té
době, ale nikdy jsme nechodili do hospod – a to byla chyba. Je
dobře, že jsme to přijali a známe naše místo v historii
death metalu a jsme s ním spokojeni.
Jak
to vlastně mají BRUTALITY s koncerty? Příliš často o vás
(alespoň v Evropě) není slyšet. Přitom třeba takoví
OBITUARY jezdí turné v podstatě nepřetržitě. Chystáte
k novému albu nějakou koncertní šňůru? A rovnou se zeptám,
co vy a Evropa? Pořád patříte k několika mým posledním
snům o kapelách, které jsem ještě neviděl naživo! A rozhodně
nebudu u nás v České republice sám.
Máme
práce, rodiny a nechceme jezdit na dlouhé turné. Více se nám
zamlouvají festivaly a větší akce. Takhle se dostaneš k více
lidem, aniž bys musel dělat obrovské turné. Doufáme, že se
v blízké budoucnosti dostaneme na více festivalů.
Dnešní
doba je nastavená tak, že spousta lidí si nové album jednoduše
stáhne z internetu. Vy jste ale, pokud se nepletu, album nikde na
bandcamp, apod. ke stažení nedali. Proč vlastně? Já osobně to
chápu, ale v současnosti spousta lidí CD ani nekupuje, jsou
pohodlní. Jak se vlastně díváš na současný stav hudebního
průmyslu? Vy jste svým způsobem pořád underground, ale i vás
určitě stahování hudby nějak zasáhlo.
Chceme,
aby si lidi kupovali CD. Abys mohl pochopit naší hudbu, musíš mít
celý balík a ne jen část. Neplánujeme tedy dávat CD online.
„Sea
of Ignorance“ je vydána pouze na CD. Nechystá se také vinyl?
Tohle médium zažívá znovu boom.
Momentálně
pracujeme na vinylu a chtěli bychom ho vydat později v létě.
Bude to zabiják s hodně cool speciálními prvky. Pořádně
si to ohlídejte.
Novinku
jste vydali u Repulsive Echo Records. Ti pocházejí z Řecka.
Proč právě tento label? Nelákalo vás oslovit nějaký větší,
vaše hudba by se pak dostala asi k většímu počtu fanoušků.
Jak jste s prací tohoto labelu spokojeni? Přiznám se, že
jsem jej dosud vůbec neznal. Mimochodem, objednat si CD přímo od
vás do České republiky je díky poště poměrně drahé.
S Kostasem
pracujeme už nějakou dobu. Je to fanoušek a my rádi pracujeme
s cool lidmi. Dostali jsme nabídky od pár labelů, ale všechno
co chtěly, bylo ošidit nás. Tohle děláme sami na sebe. Vlastníme
všechny práva a udáváme, co jak bude. Pracujeme pouze s lidmi,
kteří se k nám chovají férově a budeme tak féroví i my
k nim.
Jak
je to vlastně s právy na stará alba? Já mám ve své sbírce
ještě původní originály, ale pokud se nepletu, tak vyšly znovu
v roce 2014 a abych pravdu řekl, CD od argentinských
Disembodied Records se příliš nepovedla. Co jsem měl možnost
slyšet vinyl, tak ten byl v pořádku, ale klasické CD nic
moc. Mluvili jste do toho vůbec jako kapela nějak? Původně přece
desky vydával Nuclear Blast? Případně, neuvažujete, že byste je
vydali sami, pokud tedy můžete.
Album
Screams.. a Sky turns black... jsme vydali asi před rokem. Udělali
jsme licenci s Disembodied na vydání prvních dvou alb.
Vlastníme veškerá práva na naše vydání a v budoucnu
plánujeme vydat všechna naše alba.
Jako
kapela jste několikrát přerušili svoji činnost. Nejdřív
v letech 1998 – 2001, pak jste se objevili na pár let, pak
zase o vás nebylo slyšet, až nakonec v roce 2012 opět došlo
k znovuzrození. Proč vlastně? Co toho bylo příčinou?
Udržet partu lidí pohromadě určitě není vůbec lehké, ale
přesto, měli jste velmi slušně nastartovanou kariéru. Co jste
dělali v mezidobí, když byla kapela nečinná?
Řekli
jsme si, že buď to uděláme dobře, nebo vůbec. Pokaždé, když
jsme se snažili prorazit, tak to nevyšlo. Tentokrát jsme ale
věděli, že je to správné a udělali jsme album pro naše
fanoušky. Oženili jsme se, máme děti, práce, prostě normální
život. Někdo z nás dělal muziku dál, někdo od toho odešel.
Jsou
nějaká alba, která tě v poslední době zaujala? Co vlastně
poslouchají BRUTALITY? Kdo je pro tebe jako muzikant inspirující?
Vím o vás, že jste velcí fanoušci BLACK SABBATH. Co říkáš na
jejich poslední album?
Mám
rád všechny druhy muziky – od Johnyho Cashe až po Celtic Frost.
Každý z nás má jiný vkus a ukazuje se to při psaní písní.
Kdo je pro mě inspirující a ovlivňuje mě, tak to je Gezzer
Butler, Steve Harris a Cliff Burton, to jsou moji oblíbenci, ale je
jich tu samozřejmě mnohem víc. Miluji Sabbath a všechny jejich
alba od Born Again, to na mě mělo asi největší vliv.
Znáš,
posloucháš nějakou kapelu z České republiky?
Ani
ne, ale nahoď někoho a já si ho rád poslechnu.
Co
chystají BRUTALITY za novinky tento rok? Podpoříte album nějakou
delší koncertní šňůrou?
Teď
se snažíme vydat album do světa a čekáme, co se stane. Plánujeme
vinyl a trička k albu.
Děkuji
moc za rozhovor a za vaši muziku! Bylo pro mě ctí s vámi
dělat rozhovor. Přeji vám, ať se nové CD dobře prodává a
doufám, že se někdy uvidíme na koncertě v České
republice!