Olomoučtí deathaři DISSOLUTION mají venku už nějakou dobu svoje první dlouhohrající album. Napsali jsme tedy jejich zpěvákovi Angelovi a ten nám (spolu s bicmenem Kopcem) prozradil spoustu zajímavých věcí z nahrávání, fungování kapely a ostatních záležitostí kolem téhle brutální death metalové skvadry.
Ave DISSOLUTION! Letos vám
vyšlo „konečně“ nové album. Když se podívám na datum založení kapely (rok
2003), tak nahrát jednu desku plus jedno demo za dvanáct let není zrovna mnoho.
Dali jste si tedy hodně načas. Proč vlastně?
Bohužel kapela zažila mnoho
personálních změn, neshod mezi spoluhráči a nikdo se neohřál natolik dlouho na
to, aby se naučil dokonale své party a mohlo se jít nahrávat.
Novinka nese krásný název
„The Beginning“ – začátek, počátek. Proč zrovna tohle pojmenování? Je pro
brutal death metalové album poměrně netypické (čekal bych něco „krvavějšího“).
Když už jsme u těch textů, ty pojednávají o lidských nešvarech, o nenávisti,
nadutosti. Na svědomí je má Angelo. Mě by zajímalo, jakým způsobem texty tvoří?
Kde hledá inspiraci? Vždycky si říkám, jaký impuls autora vede k tomu,
napsat sloku, refrén. Musí být těžké to pak „zaonačit“ tak, aby to ještě sedlo
do hudby.
Počátek právě proto, protože
je to první dlouho hrající nahrávka. Ani obsah textů není drtivě masakrozní a
tak by se nějaké vyvržen za živa a napíchnut na řeznické háky moc nehodilo
(smích). Texty jsou o věcech kolem nás, které prožíváme každý den, a při
důkladném pohledu na dnešní svět jsou to věci negativní jako pokrytectví,
pomlouvačství, sebestřednost. Z těchto věcí čerpám, neboť jsou to věci a
skutky, které zbytečně znesnadňují život už jen tím, že to musí někdo
poslouchat nebo se nad takovým hnojem vůbec zamýšlet. Konec konců nikdy jsem
nebyl na gore texty, snad když jsem ve svých mladičkých 17. letech poslouchal
Lymphatic Phlegm nebo Mortician. Například vál "Nothing but" a "Memory" - pojednává
o uvědomění si váhy vlastních činů a vyřčených slov a jejich dopad na budoucí
chápání jednotlivce lidskou společností. Dále bych zdůraznil naši hitovku "Worst
Nightmare" tento vál je určen proti pedofilii.
Jako kapela jste prošli
mnoha personálními změnami. Od počátku zůstal jen Petr „Kopec“ Kopeček. Čím si
to vysvětluješ? Některé smečky jsou víceméně stabilní, jiné mění muzikanty jako
na běžícím páse. Je asi těžké dát dohromady partu podobně naladěných lidí. Jak
to vidíš ty? Kde je problém? Nesedli jste si lidsky nebo muzikantky?
Kopec: To
že bychom si nesedli lidsky, si nemyslím. Doteď jsem vlastně s některýma
kamarád a stýkáme se (na pivu, na koncertech), takže v tom to nebude. Někdo
prostě odešel z toho důvodu, že už ho to nebaví, někdo k vůli práci a jiní zase
že by chtěli hrát něco jiného. Byla to škoda, protože s častou obměnou to šlo
ztuha. Jenom jsme se rozehráli, tak v zápětí někdo odešel a začala doba
opětovného shánění. Sehnat u nás někoho do death metalu je fakt problém. Nejednou
jsem uvažoval o tom, že to fakt zabalím. No a z toho důvodu taky máme první CD
až teď. Ale je to ostuda teda. Naštěstí jsme teď dobrá parta tak snad to už
vydrží (úsměv).
Ta krvavá paní na obale je
dílem Jaromíra „Deathera“ Bezruče. Jeho práce je podle mě vždycky jasně
rozpoznatelná, když kouknu, tak hned vím, kdo ji dělal. Proč jste si vybrali
právě Jaromíra? Maloval vám „na zakázku“ a nebo jste vybírali už
z připravených prací? Co si budeme povídat, obal „prodává“ a mě se líbí,
že tuhle stránku jste nezanedbali.
Moc děkujeme za pochvalu.
Vybrali jsme si Jardu, protože nejen, že je moc šikovný, ale jeho práce nám
mimořádně sedí. Měli jsme pár nápadů, ale Jarda je neuvěřitelně kreativní a tak
nám navrhl: "hele co to udělat takhle?" a bylo to ono, to pravé
ořechové (úsměv). Žena vystihuje počátek, kde vše začíná a pomalu se dere ven.
S obalem jsme velmi spokojeni a Jardovi stejně vděčni.
V dnešní době stahování
a „povrchního“ poslechu muziky některé kapely ustupují od vydání CD. Nechají si
vylisovat jen gramodesky a pak to řeší „digitálně“. Jak se vůbec album prodává
a jak je to vlastně s „návratností“ peněz? Brutal death metal není zrovna
v centru zájmu médií a málokdo mu vůbec rozumí a tak to asi nebudou závratné
prodeje. Jste spokojeni? Kde prodáte nejvíc CD, přes label, po internetu nebo
na koncertech?
Od začátku jsme věděli, že dřeme,
abychom vydali CD, digitální verze nás ani nenapadla. Chtěli jsme mít něco
hmatatelného, něco hřejivého, u čeho člověk ztratí chvíli prohlížením si obalu
a pročítáním textů. Je to pro nás přirozené i my jsme si kupovali CD a těšili
se z nich. Co se týká CD, prodává se nad míru dobře a návratnost je
dostačující. Velmi nás těší, že CD si kupují lidé, co nás slyší poprvé, dodává
to pocit, že muziku děláme opravdu kvalitně. Nejvíce prodáme na koncertech,
bohužel do prodeje labelu Nice to Eat You nevidíme (úsměv).
Pocházíte z Olomouce.
To je od nás z Plzně pěkný kousek. Osobně jste se do mého povědomí dostali
až koncertem v Modré Vopici. Vždycky si říkám, kolik kapel „nepřekročí“
práh kraje, neví se o nich. Jak vůbec řešíte propagaci? Dnes už dávno neplatí,
že dobrá deska se prodává sama. Máte třeba nějakého „manažera“? Kam se vlastně
chcete vůbec jako kapela dostat? Máte nějakou metu, milník? Pro někoho je to
koncert se SUFFOCATION, pro jiného rozhovor pro Metal Hammer.
Zprvu jsme hráli především
tady v Olomouci, ale ve svém rodném městě nemůžete hrát pořád, lidi by ztratili
zájem a tak jsme se vydali ukázat za "humna". Ukázat lidem, že existujeme.
Propagaci si řešíme sami bez manažerů a pak nám ještě hodně pomáhá náš
virtuální kámoš Facebook. Pro mě osobně je sen zahrát si na stejném pódiu s The
Black Dahlia Murder. Mimochodem, Modrá Vopice hmmm, tam je dobře, je to
fantastický klub. Jsme rádi, že jsme si tam zařádili.
Album jste vydali u Nice Eat
You Records, ale na obalu jsou uvedeni i Amputated Records. Jak tomu mám
rozumět? To se na vydání podíleli dva labely? A jak jste spokojeni
s propagací, podporou labelu (ů)?
Amputated Records zařídili pouze
oficiální distribuci. Musím říct, že jsem NEYR moc vděčni za to že nám umožnil
desku vydat.
Brutal death metal je tak
specifický styl, že vlastně ani nemůže mít v Čechách tolik příznivců, aby
se naplnili sály velkých klubů. Jak je to s vámi vůbec ohledně koncertů?
Na bandzone jsem napočítal tři. Dva ale na Moravě a jeden v Sušici. To
není na propagaci nového alba zrovna mnoho. Pořád si myslím, že naše kapely by
si měly vyrazit a „obrousit ostruhy“ i do zahraničí. Plánujete třeba nějaké
výměnné koncerty mimo naší republiku?
Dobře víme, že velké sály či
stadiony nikdy nenaplníme, ale o to nám nejde. Máme rádi tuhle hudbu a chceme
ji hrát a chceme jí dělat dobře. Když si na koncertech získáme i jen jednoho
fanouška nebo přimějeme posluchače, aby přišli domů a poslechli si nás znovu na
Bandzone i to je pro nás velký úspěch. „Obrousit ostruhy“ - máme toho ještě
hodně před sebou. Napřed si musíme získat zázemí tady a pak přemýšlet o
zahraničí.
Líbí se mi na vás, že se
držíte převážně „klasického brutal death metalového kopyta“. Občas sice zazní
nějaká ta „progresivnější“ či technická pasáž, ale je spíš pro osvěžení. Jakým
směrem se chtějí DISSOLUTION vydat v budoucnosti? Vzniká vůbec už nový
materiál?
Co přinese budoucnost, to se
ještě uvidí (úsměv). Momentálně pracujeme na nových válech a taky hodně na
sobě. Snažíme se muzikantsky posouvat kupředu, protože vždy je co vylepšovat.
Když se zavřete do studia
s úmyslem tvořit nové věci, jak to probíhá? Kdo nosí nové nápady? Máte ve
svém středu někoho, kdo je „hlavním tahounem“ nebo dokonce „diktátorem“? Jsou
kapely, které skládají „demokraticky“ a jiné jsou zase „one man show“. Jak je
tomu u DISSOLUTION?
U nás je osoba přinášející
prvotní nápady Švany. Má letité zkušenosti a tak jej následujeme. Ano někdy
vedeme odborné pře (smích), ale vždy to skončí happyendem. Po těchto krocích se
ještě do válu vrtá a upravuje se a pak přijdou texty a ty dělám já. Kluci mi
pak řeknou co je dobré, co změnit a co úplně vypustit. Někdy vál přehráváme a
zjišťujeme, že to není ono a tak se opět vracíme do fáze úprav.
Když se vrátím ještě
k letošnímu „The Beginning“, jak ho vlastně přijali fanoušci? Ti jsou asi
pro každou kapelu nejdůležitější a podle nich se pozná, jestli je nový materiál
dobrý či nikoliv. A jak reagují naživo? Máš už dnes nějakou skladbu, která
„zabírá“ nejvíc, takovou brutálně death metalovou „hitovku“?
Fanoušci "The
Beginning" přijali nadmíru pozitivně, především na živo jsou ohlasy kladné
a sem tam utržíme i pochvalu (úsměv). Po nějaké době hraní jsme na pódiu
suverénnější a tak více paříme a komunikujeme s posluchači. Prostě je vtáhneme
dovnitř, vložíme do nich energii a oni nám to pak mnohonásobně vracejí \m/. "Hitovku" máme „Worst Nightmare“, je to nejtvrdší vál na desce, také
když si lidé chtějí poslechnout Dissolution, před tím než jdou na akci, mohu na
našem Bandzone slyšet právě tuto skladu.
V dnešní době se zase
dostává do módy vinyl. Brutal death metalisté sice tenhle formát asi zase tolik
nevyhledávají, ale pro fanoušky je to určitě vítaná rarita. Možná je to svým
způsobem určitý „fetiš“, ale neuvažovali jste o vydání novinky na tomhle
nosiči? Co si vlastně myslíš o gramodeskách? Sbíráš je?
I když zvuk z vinylu je
znatelně lepší vinyl nebyl nikdy můj šálek čaje. Jedinej gramofon, co si
pamatuju, má můj táta a na takovej zázrak se nesahá (smích).
Pohybujete se na scéně
dlouhých dvanáct let. Vidíš u nás v Čechách a na Moravě určitý vývoj, mění
se třeba nějak fanoušci, promotéři, majitelé klubů? Brutální death metal bude
asi navždy v undergroundu a tam to bylo vždycky o podpoře, o lidech, kteří
udělají spousty práce bez nároku na peníze a čas. Jak to vidíš ty? Nechci být
za starou fosílii, ale přišlo mi, že dřív se fans dokázali trošku víc odvázat,
zapařit, semknout.
Death metal není už dávno
tak "populární", ale nás to baví a ohlasy od posluchačů jsou kladné a
to nás žene pořád dál (úsměv). Za starou fosílii určitě nebudeš i my to cítíme
stejně a bohužel máš pravdu! Byly doby, kdy chodilo na metal v Olomouci 600 i
více lidí. Dnes je tohle číslo velmi vzdálené reálné návštěvnosti a je to velká
škoda, protože kapely bez posluchačů nemají žádný význam. Bohužel internet a
možnost poslouchat desky, koukat na záznamy koncertů vcelku zničili živou
muziku. Spousta lidí dá přednost tomu sedět doma v klidu a sledovat muziku,
klipy a koncerty na Youtube než vyjít mezi lidi a zažít to. Nechci tím nařknout
lidi, co mají nevyhovující pracovní dobu a nemohou na koncert své oblíbení
smečky dojít nebo mají rodiny.
Je nějaké album, které tě za
poslední dobu v Čechách nadchlo natolik, že sis ho pořídil? Kupuješ CD,
sleduješ scénu? Chodíš i třeba na koncerty „kouknout na konkurenci“? Pokud ano,
kdo tě poslední dobou rozsekal nejvíc?
Ano, kupuji! Album tuzemské
kapely, které mě nadchlo natolik, že jsem si jej musel pořídit je Heaving Earth
- "Denouncing the Holy Throne". Je to totiž neskutečná palba album. Od kytar,
přes vokály, bicí až k naprosto drtivému zvuku je všechno špica! Na koncerty
chodíme, jak na české tak zahraniční. Z těch českých mě naprosto nekompromisně
rozsekali Keep on Rotting - neskuteční muzikanti!!!
A na závěr jedna klasická,
„propagační“ otázka. Co chystají DISSOLUTION v blízké budoucnosti? Také
zde máš prostor pro to, abych poděkoval těm, kterým chceš a vynadal, těm, co tě
naštvaliJ).
Prvně bych chtěl poděkovat
všem za podporu. Ať už virtuální nebo fyzickou. S Dissolution se chystáme na
nové koncerty, děláme nové vály, chystáme další Bestial Machinery - příští
proběhne 16. října V Olomouci (kdyby měl někdo zájem) a přáli bychom si zkusit
nějaké festivaly.
Děkuji moc za rozhovor.
Přeji mnoho vyprodaných koncertů a ať se nové CD prodává závratnou rychlostí!
I moc děkujeme za možnost
rozhovoru a podporu!