HALBERD
– Remnants of Crumbling
digital
2014, vlastní vydání
Procházíte
nekonečným spáleništěm. Okolo doutnají poslední zbytky domů a
ve vzduchu se jako ozvěna vznáší jekot upálených. Jako by byly
všude cítit příběhy jednotlivých nebožáků. Dlouho se mluvilo
o odhozené cigaretě, někdo dokonce tvrdil, že to byla porucha na
jednom zařízení. Moc jich nepřežilo. Nejhorší bylo setkání
s jedním starcem, který už viděl mnohé. Ten mluvil o
plamenech pekelných. A měl pravdu. Kdo mohl dopředu tušit, že si
nahoře ve vsi, v dřevěné chalupě, jeden postarší
metalista přinese domů doom/deathovou nahrávku mezinárodně
obsazených HALBERD? Kdo věděl, že jejich CD způsobuje
samovznícení? Nevěděl to nikdo. Není divu, kapela vydala loni
teprve svoje první album a tak je pro mnohé velkou neznámou.
Dokonce i já, který proleze nejednu záhrobní skulinu, jsem
nejdříve tápal, něco mlhavě tušil a album si přinesl domů
vlastně jen díky doporučení kamaráda. Usedl jsem do svého death
metalového křesla, zapnul play a pak jsem málem shořel.
HALBERD
hrají temný, zákeřně nakažlivý death metal spíše staršího
provedení. Hodně ho kombinují s doom metalem, ale
nezapomínají i na občasné blackové úkroky stranou. Kapela,
složená z muzikantů z Kanady, Anglie a Kolumbie je
vlastně takovým setkáním podobně naladěných hudebníků, kteří
si dali za úkol jediné, spálit a následně nechat zmrznout
všechno živé, co se ocitne v okruhu několik kilometrů od
jejich alba. Vlivů, ze kterých pánové čerpali, je velmi mnoho a
co jsem si „testoval“ desku na svých kamarádech, tak každý
v ní slyšel trošku něco jiného. Já bych zmínil snad BOLT
THROWER, MORBID ANGEL, ENTOMBED, chvílemi dokonce NAPALM DEATH, ale
hlavně CELTIC FROST, TRIPTYKON, HOODED MENACE, vokálně pak
CARCASS. Velkým plusem je mix od Charlese Wonga, který dodal
skladbám snad ještě větší okultní rozměr, než měly
v syrovém stavu. O obalu, který znázorňuje hořící město,
které sleduje několik jezdců, netřeba příliš mluvit. Schválně
si ho dejte na plochu svého monitoru při poslechu a uvidíte, co
s vámi bude dělat (podepsán je pod ním Milan Novakovič). Ve
mně evokoval až hmatatelný pocit právě viděných hořících
domů. Někdy jsem dokonce cítil pach spáleného masa.
Opatrně
našlapuji, abych si nespálil svoje boty a říkám si, že to
opravdu musely být plameny pekelné. A to teď nemyslím nějakou
pózu, tolik častou u mnohých kapel, ale opravdový žár, vůně
čerstvé smrti a beznaděj. Když pak nacházím u jedné
polorozbořené zdi panenku s ohořelou tváří, moc dobře
vím, že na tomhle místě bude ještě dlouho slyšet nepříjemný
smích a následné nekonečné bědování. Za ranního rozbřesku
budete moci spatřit plačící duchy nemrtvých. Spolu s kapelou
během těch 40 minut smutku několikrát zemřete, znovu se narodíte
a zoceleni neustálým převtělováním nakonec pochopíte, že váš
prach vznášející se ve vzduchu je jen zrnkem písku v nekonečném
vesmíru. Motáme se v kruhu, spínáme ruce k nebesům, i
když nevěřící, tak v bolestivých časech šeptáme slova
modliteb. HALBERD nám nepřinášejí rozhřešení, ale nekonečný
popis lidského utrpení. Jejich andělé mají sice ohořelá křídla
a připomínají raněné ptáky, ale jsou alespoň uvěřitelnější,
než jejich kolegové v kostelních chrámech. Je to zvláštní,
co ve mně dovede některá muzika spustit za obrazy, ale nemohu si
pomoct, jsem jen pouhým posluchačem, kterému bylo umožněno
nahlédnout za oponu téhle kapely/projektu.
„Remnants
of Crumbling“ je pro mě deskou, ke které jsem si získal osobní
vztah. Je mou ranní modlitbou při cestě do práce, večerním
odříkáním (pokáním) i noční můrou. Je smutná, převážně
pomalá a připomíná mi mlhu válející se nad močálem. Je
nasáklá krví, tmou a lidským utrpením. I když prvotina,
zařazuji si ji na přední místo svého doom/deathového žebříčku.
Cítím z ní totiž obrovský kus bolesti, nekonečné umírání,
rozžhavenou lávu, vařící se pro nás v kotli i řev těch,
kterým nebylo dovoleno přejít na druhou stranu. Album, po kterém
zůstane jen strach a spáleniště! Skvěle!
Asphyx
says:
"Remnants
of
Crumbling"
is
an
album,
that I formed a
personal attachment to. It is my morning
prayer
on
the way to
work,
evening
penance
and nightmare. It is
sad,
mostly slow
and reminds
me
rolling
mist
over
a
swamp.
It is
soaked
up with blood, darkness
and
human
suffering. I feel
it
is
a
huge piece of
pain,
endless
dying,
red-hot
lava,
boiling
for
us
in
a cauldron and roar
of
those
who
were not allowed
to
go
to
the other side. After this death doom album
are left fear
and
burnt
only!
Great!
Seznam
skladeb:
- Northern
Bloodletting
- Barghash's Poison
- Ignorance of Morbidity
- Dead Horses Cavalry
Čas: 41:02
Sestava/band:
Alexandre
Ferland - vocals, additional lyrics
Andrés Felipe Murillo - lead guitars, drum programming, additional vocals
Antoine Richard - lyrics, art direction
Charles Wong - guitars, bass, keyboards, drum programming, songwriting
Andrés Felipe Murillo - lead guitars, drum programming, additional vocals
Antoine Richard - lyrics, art direction
Charles Wong - guitars, bass, keyboards, drum programming, songwriting