ABYSMAL DAWN – Obsolescence
CD 2014, Relapse
Records
Viděli jste někdy
vlky, jak zabíjejí svoji kořist? Perfektně sehraná smečka má přesně rozdělené
svoje role. Vůdce to celé řídí, ostatní nahánějí oběť a ta když už nemůže, tak
je jí prokousnuto hrdlo. Zajímavé je pak, jakým způsobem se hoduje. Nejdřív se
nají ti nejsilnější, s největšími zásluhami a pak ti další. Je to možná
kruté, ale taková už příroda bývá. Zákon o přežití funguje i v death
metalu. Jsou kapely, které jsou vůdci, posouvají celý styl o pár kroků dál a
urvou si největší kus masa. Mezi ně by se dali s klidem zařadit třeba
takoví DEEDS OF FLESH nebo třeba oblíbení SUFFOCATION. Každý sice třeba jejich
hudbu nemusí, ale i tak musí uznat jejich zásluhy a sklonit se na koncertech
před jejich umem. Potom následuje obrovská plejáda zástupců smrtícího kovu,
kteří žijí a asi budou žít celý život v jejich stínu. Jedněmi z nich
jsou ABYSMAL DAWN. Jejich zručnost v lovu je samozřejmě velmi dobrá, vše
mají dobře secvičené, naučené, zahrané, vyprodukované. Vůdci se ale nikdy
nestanou. Chybí jim ten pověstný kousek něčeho, který by je pasoval do první
ligy nesmrtelných.
Kalifornští drtiči
kostí přichází letos se svým čtvrtým albem. A je to stejné vlastně jako
vždycky. Nalezneme zde nepřeberné množství riffů ve stylu americké školy
(MORBID ANGEL, CANNIBAL CORPSE, HATE ETERNAL, DEICIDE, IMMOLATION, KATAKLYSM)
s vlivy evropských smrtonošů (kupříkladu SINISTER, BLOODBATH). ABYSMAL
DAWN opět nahráli desku, která obsahuje všechny potřebné ingredience
k tomu, abyste je měli alespoň trošku rádi. Mně osobně vadí a asi si nikdy
nezvyknu na vokál Charlese Elliota. Ten mi přijde obyčejný a sráží jinak vcelku
poslouchatelnou hudbu o nějaký řád níže. Nechápu, proč si na nahrávání nenajmou
někoho, kdo by měl alespoň trošku variabilnější a zajímavější zpěv. Co se týká
samotné hudby, tak ta odpovídá přesně představám o současné moderní death
metalové kapele (pokud si tedy odmyslím smečky, které do tohoto stylu míchají
různé core vlivy, ty jsou samozřejmě ještě víc in). Zruční muzikanti jsou
samozřejmě schopni opět dodat kvalitní produkt. Jenže podobný přístup mi
nestačí. Já po dobrých deskách požaduji, aby mě smetly, rozsekaly a abych si je
pamatoval alespoň nějaký čas. S ABYSMAL DAWN se mi to bohužel opět
nesplnilo.
Když jsem „Obsolescence“
pouštěl jednomu svému známému, tak ten prohlásil, že jejich riffy jsou
„intrikánské“. Má svým způsobem pravdu. Mezi krkolomnými postupy se poměrně
často ztrácím a nějak nevím, co si s nimi počít. Pořád se snažím najít
něco, co bych si pro sebe vylouhoval a vstřebal. Podobné poslechy jsou mi proti
srsti. Přijde mi pak, že se snažím nahrávku do hlavy doslova narvat silou a to
je špatně. ABYSMAL DAWN samozřejmě umí ze svých rukou vysypat dobrý nápad.
Jenže ten je následně umlácen neskutečným množstvím vaty a balastu. Mě ani tak
nevadí, že jsem všechno tohle někde už slyšel, ale spíš to, že to nemá pověstný
drive. Sem tam sice na povrch vyleze něco, co lahodí mým uším, jinak je ale
deska pouze lehkým nadprůměrem. V zahraničních médiích se ujal krásný
termín generic metal. Viděl bych to stejně. Podobné desky (včetně zvuku) musí
být nahrávány snad způsobem „copy and paste“. Škoda, potenciál jednotlivých
muzikantů je zde velký, jen zůstal nevyužitý. Tady by zasloužili za uši vytahat
producent Mike Bear a John Haddad, který stojí za mixem a masteringem. Oni jsou
těmi, kdo měl kapelu donutit k lepším výkonům.
„Obsolescence“ je
typickou sterilní deskou dnešní doby. Všechno je zahráno, jako by se všichni
zúčastnění báli, co na to fanoušci. Hlavně nikde moc nešokovat, nedej Satan
snad objevovat něco nového. To už mám raději kapely, které se hrdě hlásí
k old school death metalu a hrají ho s pořádným nadšením. Přijdu si
jako na setkání s nějakou blondýnou, která má veškerý svůj zevnějšek
krásně plasticky upraven, ale když promluví, říkáte si, že podobné typy musí
vyrábět sériově někde na lince v továrně. Kde je syrové maso? Kde tlak a
energie? Tady to nezachrání ani tradičně dobrý (i když už taky pořád „stejný“)
cover od Para Olofssona. Death metalové album, které vám mohou s klidem
přibalit k nákupu v supermarketu.
Asphyx says:
New album ABYSMAL DAWN is played in copy and paste way. This is a classical
modern product of today. You can get this CD with shopping in supermarket.
Where is raw meat? Where are press and energy? „Obsolescence“ is sterile like
some today’s women with plastic face. Ordinary sound, boring vocal of Charles
Elliot. I don’t like modern generic death metal.
Seznam skladeb:
- Human Obsolescence
- Perfecting Slavery (feat. Christian Muenzner)
- Inanimate
- Devouring The Essence Of God (feat. Bobby Koelble)
- One Percent Incomplete
- Loathed In Life / Praised In Death
- By My Demons
- Laborem Liberat Te
- The Inevitable Return To Darkness
- Night's Blood (Dissection cover) (bonus)
Čas: 48:00
Sestava:
Charles Eliot – kytara, zpěv
Scott Fuller - bicí
Elisio Garcia - basa
Hosté:
Christian Muenzner – kytarové sólo
Bobby Koelble – kytarové sólo
Scott Fuller - bicí
Elisio Garcia - basa
Hosté:
Christian Muenzner – kytarové sólo
Bobby Koelble – kytarové sólo