DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

pátek 6. listopadu 2015

Photogallery – CARCASS, NAPALM DEATH, OBITUARY, VOIVOD, HEROD – Folimanka, Prague – 5.11.2015


PHOTOGALLERY
author of photos – Michal Radoš
-       for original size click on photos
-       pro zvětšení klikněte na fotky

HEROD













VOIVOD
























NAPALM DEATH
























OBITUARY












CARCASS
















Report, photogallery, video – CARCASS, NAPALM DEATH, OBITUARY, VOIVOD, HEROD – Folimanka, Prague – 5.11.2015

Carcass
Když se koukám poslední dobou kolem sebe, přijdu si už chvílemi jako nějaký vysloužilý mimozemšťan.  Třeba tuhle ve čtvrtek, to jsem ráno vstal, v tramvaji potkal samé divné lidi, kteří neustále na něco nadávali, koukali naštvaně a smrděli včerejší hospodou. Pak jsem se pokoušel v práci odvést nějaký ten výkon, svědomitě a poctivě, jenže pořád mi někdo házel klacky pod nohy, tak jsem vytvořil jen několik zcela zbytečných zpráv o ničem, za které jsem byl pochválen.

Byl jsem nervózní, jako opravdový zelený mužíček, s hlavou plnou slizu. Mám to tak vždycky, když se chystám na nějakou kapelu, kterou jsem už dlouho neviděl. Ten den se totiž v našem hlavním městě odehrával death metalový dýchánek s opravdu velmi lákavým pokrmem. My mimozemšťané sice raději menší, lokálně zaměřené akce, ale řekněte ne, když máte zajištěný přesun z Plzně a lístek koupený tři měsíce dopředu. Mažu domů jako zběsilý, hážu do sebe už nevím jaké jídlo a už si to štráduju dolů z Košuteckého kopce, kde mám svoji základnu. Klopýtám po asfaltu, rovnám si foťák, brašnu a přemýšlím, co jsem zase zapomněl. Postávám před kostelem na Lochotíně, nasedám ke kolegovi Michalovi a pořád si říkám, že něco není v pořádku. Jasně, už to mám, nezavolal jsem na svoji domácí loď manželce. Činím tak a pak už jen nabíráme ostatní. Bude to asi velké, říkám si v duchu, protože dodávka je plná k prasknutí. CARCASS jsou asi fakt mocné lákadlo.

Obituary
A už je tu dálnice, pokec, několik SMS z práce, na které nereaguji a dělám mrtvého mimozemšťana. Bolí mě tykadla (rozuměj moje bulvy), jak jsem celý den zíral na monitor. Monotónní šumění kol po dálnici mě ukolébává, ale už je to tady, konečně matka všech českých měst. Opět píšu domů, protože jinak bych dostal vyčiněno a už se těším, až vylezu na vzduch. Hurá, jsme na místě! Nasávám do plic vzduch a zjišťuji, že nás dnes bude, všech bytostí z planety Death metal, opravdu hodně. S některými se zdravíme, protože jsme se už někdy v nějakém vesmíru potkali. Vstupujeme do sportovní haly Folimanka a já si chvilku myslím, že jsme tady špatně. Kdysi totiž, když ještě mé tělo bylo mladší, hrálo zde turnaj ve volejbale. Ale co, koncert tady bude určitě taky dobrý. Pivo vynechávám, nemám chuť (a je to stejně Budvar), ani se jím nechci dnes rozptylovat. Jsem trošku vyděšený, jakoby vytažený ze svého mimozemského undergroundu. Volám ještě na svoji loď, mé milé ratolesti totiž měly třídní schůzku a jak známo, otec od rodiny musí také někdy vychovávat. Ale dost už soukromých řečí, je tady taky muzika, kterou žijeme, pro kterou dýcháme, které věříme.

Napalm Death
HEROD hráli jako první. Předložili nám progresivně laděný sludge/core, který mě ale popravdě vůbec nebavil. Na mě to bylo hrozně utahané, absolutně nevhodné do velkého sálu. Podobná hudba možná lépe vynikne někde v klubu, kde je bližší kontakt mezi fanoušky a kapelou. Takhle to vypadalo, že si tam někde v dáli někdo jen tak preluduje a nic z toho. Z náslechů doma to nebylo úplně špatné, ale naživo jsem je příliš neocenil.

Herod
VOIVOD nastoupili jako druzí. Tak za tuhle chuťovku skládám všem, kdo se zasloužili o její donášku, velkou poklonu. Pány z Quebecu jedním slovem miluju. Kapela také velmi dobře zapadla do mého mimozemského rozpoložení. Tohle bylo něco pro mě. Jako velký milovník alb „Killing technollogy“ (1987) a „Dimension Hatross“ (1988) i novějších desek jsem byl u vytržení. Ono vidět legendu thrashe takhle po letech, kousek od pódia, tomu říkám zážitek. Bylo to jedním slovem okouzlující. Nadupané songy, sci-fi tématika a padesátník Denis za mikrofonem. Co si víc přát? Jasně, nebylo to tak ostré, jako za mlada, ale stárneme všichni, pokud tedy zrovna „nehibernujeme“. Chvílemi jsem měl pocit, že se pro mě vrátili od nás, z Marsu. Hudebně to byla neskutečná lahůdka,i když pár prvních songů nebyl zvuk úplně košer. Nezbývá než jenom smeknout a říci...díky VOIVOD.

Voivod
NAPALM DEATH a jejich death grindová mlátička. Už to jméno, už ta historie jsou zárukou kvality. Naživo perfektní, z desek úchvatní, přesto nejsou mojí vyloženě srdcovou kapelou. Každopádně, v Praze výborní, dynamičtí, válcující, masakrující, nekompromisní. Mám tyhle šílence rád v jejich death metalové poloze, v grindové, hardcoreové i punkové mě zase tolik neberou. Ale co, bolelo to, sekalo to a o to jde především. Kupodivu na mě zabírají spíš novější songy. Zajímavé. Pěkné to bylo. Za moji maličkost palec nahoru. Snad jen drobnost, příště by to chtělo méně proslovů mezi songy. I když na druhou stranu, to také k NAPALM DEATH patří.

Napalm Death
OBITUARY mám posazené ve svém žebříčku „osobních“ kapel hodně moc vysoko. Já tuhle floridskou mašinu až bezmezně obdivuju. Oni byli pro mě ve čtvrtek hlavním lákadlem. Viděni mnohokrát, nikdy mě v posledních letech nezklamali. Poslední koncert ve Futuru v Praze výborný, čtvrteční opakování bylo matkou moudrosti a volným pokračováním věcí předešlých (i když v absolutní mlze). Visel jsem celý set Johnu Tardymu na rtech. My jsme si v podstatě spolu dali jeden nekonečný duet. Hergot, to zase řezalo, jako rezavý nůž, bodnutý odněkud ze zálohy v sychravém ránu cestou do práce. Syrové, běsnící, přesto ve své podstatě jednoduše studené. Mám to takhle moc rád a byl jsem na vrcholu svého death metalového blaha. Krutá byla učebnice, ze které floridští mistři přehrávali. Masakr!

Obituary
CARCASS byli všude uváděni jako hlavní hvězda večera. Není divu, po návratu první klubový koncert u nás, v naší malé zemi. Britské extrémní válečníky mám rád, ale s výhradami. Nejvíc si cením asi období okolo „Heartwork“ (1993). Zkrátka a jednoduše, grindové pra-desky moc nemusím a poslední návratový počin mě nechal víceméně chladným. Nic z toho mi ale nebránilo si tenhle čtvrteční zážitek plně vychutnat. Dokonce by se dalo říct, že spoustě skladeb jsem až tady v Praze přišel na chuť, pro mě ožily teprve, až když zazněly naživo. Zpočátku jsem sice koukal jak vyoraná myš, chvilku mi po předešlé kapele chyběla energie, ale pak jsem se chytil a užíval si vlastně až do konce. Koncert tedy nakonec velmi pěkný (možná ke konci trošku protahovaný), i když OBITUARY mám v pomyslném toplistu večera přeci jen o kousek výše.

Carcass
Zvuk mi přišel během celé akce dobrý, s pár výhradami, ale nejednalo se o nic, co by mi dokázalo zkazit zážitek. Trošku horší už to bylo se vzduchem. Folimanka totiž byla narvaná k prasknutí, klimatizace nestíhala a tak jsem ke konci sotva popadal dech. Na koncert přijelo opravdu velké množství lidí, až to bylo někdy dole pod pódiem na obtíž. Vedle mě kupříkladu stál nějaký ruský občan, který měl tiky a celý koncert si natáčel na takovou tu kameru, kterou máme někteří z nás v autě. Asi trošku jiná kultura. Nechápal jsem taky neustále procházející lidi během koncertu. Bylo tam až moc těsno a někteří se opravdu chovali dost neurvale. To jsou ale všechno jen drobnosti, které se dají vydržet, člověk s nimi počítá a celkově vše odsýpalo, jak má. Pochválit musím pořadatele za snad na minutu přesné dodržování hracích časů. Jen poslední CARCASS chvíli hledali nějaký kabel. Jinak bylo všechno (zvukově) v absolutním pořádku.

Carcass
Michal nás všechny nakládá a míříme na Plzeň. Už z dálky jako bych cítil, jak na mě bliká domovská loď. Ne, neodlétal jsem nikam na jinou planetu, ale jen se rychle osprchoval a odebral se do říše nekonečných death metalem ovlivněných snů. Myslím, že na závěr se sluší poděkovat všem, kdo byli u toho a zasloužili se o to, aby se tahle krásná smrtící akce uskutečnila. Bylo to maso přátelé, ale dnes v pátek to bude ještě větší, vstával jsem v půl páté do práce. Uff. Ale zážitky zůstanou, tak co? Skvělé to bylo.

Mr. Asphyx
Setlist CARCASS (bez záruky):

Unfit for Human Consumption, Buried Dreams, Incarnated Solvent Abuse, Cadaver Pouch Conveyor Systém, This Mortal Coil, The Granulating dark Satanic Mills, Captive Bolt Pistol, Exhume to Consume, Reek of Putrefaction, Corporal Jigsore Quandary, Keep on Rotting in the free World, Mount of Execution, Heartwork



VIDEOS





Minirecenze/minireview - DRACONIAN - Sovran (2015)



DRACONIAN - Sovran
CD 2015, Napalm Records

Všimli jste si, jak se snaží všechny doomové kapely vydávat svá alba na podzim? Není divu, když jdu ráno do práce a pod nohama se mi válí směs smogu a mlhy, vynikne jejich síla rozhodně lépe, než za jasného slunce v létě. Noví DRACONIAN jsou toho jasným důkazem. Pohybuji se sice převážně v tvrdších odnožích metalu, ale pro tyhle smutné Švédy mám odjakživa slabost a to i přes to, že používají na svých deskách ženský zpěv. Málokterý je mi totiž příjemný a neošívám se u něho. DRACONIAN letos přinášejí další porci gothicko-doomových melodií, které vycházejí odněkud z oblasti, kde se pohybují kupříkladu MY DYING BRIDE, KATATONIA, ANATHEMA, NOVEMBER´S DOOM (jen bez deathu). Hodnotit novinku lze podle mě pouze a jen pocitově. Tady se nejedná o hudbu, kterou by měli propírat kritici podle počtu zahraných riffů, ani přínosu světovému metalu.

DRACONIAN se vlastně ani nikam neposouvají, nepřinášejí vůbec nic nového, dokonce bych si troufal tvrdit, že stojí na místě jako dávno opuštěná hrobka. A víte co je nejlepší? Mě to vůbec nevadí! Naopak, jsem moc rád, že jsem dostal klasickou porci severského smutnění. A to i přesto, že některé skladby jsou opravdu hodně dlouhé a Heike zpívá v podstatě pořád stejně. Těch připomínek, otírání se o model kráska a zvíře bych našel nepřeberné množství. Jenže k tomuto stylu určitá "klišovitost" patří (ke kterému ne?). Album se totiž neskutečně dobře poslouchá. Přijde mi, že DRACONIAN mají nějaký tajný recept, jak složit skladbu, která je až magicky přitažlivá. Musím být samozřejmě správně naladěn, ale potom dochází k přenosu mezi mnou a deskou v podstatě neustále. Nejvíc jsem ocenil náladu novinky ve chvílích, kdy jsem se vrátil z umírající podzimní krajiny. Prokřehlé kosti si samy řekly o teplý čaj a dobrý doom metal.

"Sovran" je albem, na kterém se povedlo DRACONIAN zhudebnit tmu. Je jako pomalu se plížící smrt. Do krve mi proniklo postupně, pomalu. Trávili jsme spolu dlouhé chvíle na cestách a nejvíce vyniklo při poslechu v noční krajině. DRACONIAN sice nepřinášejí vůbec nic nového, ale jsou sví, originální a umí navodit v doom metalu to nejpodstatnější. Smutek. Já vlastně ani moc nevím, co bych dodal dalšího. Na novince je vše v nejlepším pořádku a doporučuji ji všem, kdo se rádi zajímají o tmu. Gothic doomová nahrávka, která je tmavá jako pohřební hostina! Velmi dobré album.




Asphyx says:

"Sovran" is an album where DRACONIAN set to music the darkness. It is slowly creeping death. It got into my bloodstream gradually, slowly. We spent long time together on the road and it was the most excellent in the nocturnal landscape. Although DRACONIAN don't bring anything new, they are original and can evoke the most essential in doom. Sadness. I don't even really know what I'd say more. There is everything fine on the news and I recommend it to all who is interested  in the darkness. Gothic doom record, as dark as a funeral feast! Very good album.

čtvrtek 5. listopadu 2015

Minirecenze/minireview - CRYPTOPSY - The Book of Suffering (Tome 1) (2015)


CRYPTOPSY - The Book of Suffering (Tome 1)
EP 2015, digital

Kanadští death metaloví bombardéři  CRYPTOPSY se letos rozhodli znovu zničit tento svět. Vyvrhli na světlo boží čtveřici skladeb, které přesně vystihují jejich podstatu. Ostré a velmi rychlé kytarové výjezdy, vynikající bicí Flo Mouniera a dnes již tradiční tlak. Bomby v podobě krkolomných riffů jsou shazovány bez varování a jakéhokoliv slitování. Od začátku až do konce je to neskutečná smršť, tsunami, které po sobě nechává jenom spoušť. Přiznám se, že na podobné běsnění musím mít náladu, ale když už přijde, mám co dělat, abych nevyrval doma dveře radostí z pantů. Někde jsem četl, že kapela bude volit díky nelegálnímu stahování raději formu několika EP, které pak uspořádá v jeden fyzický celek. Nevím, co je na tom pravdy, ale zdá se, že krátká stopáž těmto kanadským řezníkům vyhovuje. 

Můj přehrávač má sice občas problém, aby mu nevypadly repráky z beden, ale zase na druhou stranu, po poslechu je můj mozek natolik čistý, že si přijdu jako budhista po několika letech meditace. Za moji maličkost bych rád vyzdvihl výkon Matta McGachyho. Jestliže jsem k němu měl na minulém dlouhohrajícím a stejnojmenném albu spoustu připomínek a ne vše mi sedělo, tak letos se překonává. Některé hlasové projevy už rozhodně nejsou z tohoto světa. Album díky němu působí jako nějaká krutá a nekompromisní vendeta. Vždycky si říkám, že nic dalšího, více zlého přijít nemůže a ono přijde. Je to extrém, ale dokonale vybroušený, s perfektním syrovým zvukem a neskutečnou energií. Zajímavé je, že mi tentokrát nevadí ani chvilkové death coreové ozvěny. Možná proto, že jsou dávkovány citlivě a neruší mě.

Už jste někdy zažili bombardování? Že ne? Tak letos máte možnost. Pusťte si nové EP kanadských death metalistů CRYPTOPSY a zažijete totální nekompromisní inferno. Zdá se, že kapele krátký formát alba vyhovuje. Nemám absolutně žádných připomínek. Tolik tlaku, síly, energie a nápadů narvaných do čtyřech skladeb jsem už hodně dlouho neslyšel. Nahrávka připomíná smečku hladových pitbulů, utržených ze řetězu. Kousají, cvakají čelistmi a řvou jako nějaká monstra. Stejně jako CRYPTOPSY. Brutal death metalové album, které vám utrhne hlavu i s páteří! Skvěle!



Asphyx says:

Have you ever experienced the bombing? Haven't you? So this is your chance. Turn a new EP of Canadian death metal CRYPTOPSY and experience totally uncompromising inferno. It seems that this short calibre of album satisfies to this band. I have absolutely no comments. So much pressure, force, energy and ideas stuffed into four tracks I haven't heard for long time. Recording reminds a pack of hungry pit bulls, torn off chain. They bite, chatter jaws and scream like a monster. As CRYPTOPSY. Brutal death metal album that will bite your head off! Great!

středa 4. listopadu 2015

Rozhovor PERFECITIZEN - Jsme underground v undergroundu!


Rozhovor s českou "blast core" undergroundovou kapelou PERFECITIZEN, která letos vydala velmi zdařilé album "Corten" (recenze zde). Povídali jsme si o jeho nahrávání, o samotné tvorbě a o spoustě dalších zajímavostí.

Ave PERFECITIZEN! Venku máte už nějakou dobu novinku „Corten“. Jak na ní reagují fanoušci? Jaké máte ohlasy, recenze, zpětnou vazbu? Osobně jsem nadšen, ale ne každý je takovéto muzice nakloněn. Setkali jste se už i s nějakým kritickým názorem?

Jarda: Ahoj, díky moc za otázky a prostor, který nám věnuješ! Náš druhý materiál je už nějaký pátek venku, ale reakce se objevují o trochu pomaleji, než tomu bylo u našeho debutu "Through". Ten byl velmi vřele přijat recenzenty, ale hlavně fanoušky, jak tady v Čechách, tak i v zahraničí. Otevřelo nám to dveře na ty nejzajímavější a opravdu velké festivaly. Během jednoho roku jsme hráli na Fekál Party, Obscene Extreme, Brutal Assault,... Pochopitelně takto přijaté první CD vybudovalo vysoká očekávání "Tak co podaří se jim udržet si tu laťku, nebo byl debut jen náhoda?" Je super, že jsi naší novinkou nadšen! Podobnou reakci získáváme ze všech stran ;-)

V sobotu 10. října jste album pokřtili. Chvíli před uskutečněním koncertu oznámili GIGAN, kteří měli vystupovat jako headliner večera, že z důvodu nemoci nepřijedou. To musel být pro vás šok. Nesháněli jste nějakou jinou „slavnou“ kapelu? Jak nakonec křest dopadl? A proč jste vlastně křtili novinku tak dlouho po vydání?

Olda: Proč zrovna 10.10? Od vydání desky jsme měli před sebou jen dva koncerty - Fekal Party a tento koncert. Na Fekálce by to bylo děsně pozérský a o ničem, takže padlo rozhodnutí, že na dalším koncíku to spácháme. Samozřejmě nás mrzelo, že Gigan zrušili tour, ale víc mě osobně mrzelo, že jsem neuviděl po letech své přátelé z kapely SYK a neměl možnost s nimi pokecat. Žádnou slavnou kapelu jsme nehledali a celý křest jsme pojali netradičně. Před pódiem se nestálo, ale sedělo na lavičkách, byla tombola a každý návštěvník dostal panáka Jamesonu a spoustu CD a triček od L´Inphantile Collective, my jsme odehráli koncert v civilu a taktéž vsedě, kdy jsme prokládali jednotlivé songy pikantními příběhy ze zákulisí kapely. CD nám též nepokřtil nikdo slavný, ale bubeník z kapely Fall Into Misery a můj dlouholetý přítel Marek Chytil (kterého jsem tím vyloženě zaskočil) a aby toho nebylo málo - ne, nekřtili jsme chlastem ale obyčejnou, čistou neperlivou vodou protože muzika Perfecitizen je pro čisté otevřené palice. A tak to mělo být a tak se také stalo. Byl to parádní večírek!


Už druhé album jste vydali u L´Inphatile Collective. Proč právě tento label a jak jste s ním spokojeni? Prodávají se alba? V dnešní době už není po takto extrémní hudbě takový hlad a tak je hodně důležité, aby label propagoval kapelu i mimo naší zemi? Jak jste na tom vy? Máte nějaké odezvy i ze zahraničí?

Jarda: S Ossiem se známe strašně dlouho. Jak v kapele, tak i vše okolo by mělo fungovat na přátelské a důvěryhodné úrovni. Muzika je hlavně o radosti a zábavě. Od toho se všechno odvíjí. Nevím jestli je menší hlad po tvrdých odnožích metalu, ale přijde mi, že se scéna zbytečně segmentuje a specializuje. Chybí mi tu trocha otevřenosti a tolerance mezi jednotlivými subžánry. Prodeje nosičů prošly turbulentním obdobím. Kdysi dominující CDčka teď musí bojovat s on-line prodejem, streamingem, s renesancí vinylu i audiokazet (což je momentálně víc úlet, než návrat formátu, ale kdo ví?). Velké kapely žijí z koncertů a merchandise, shlédnutí na YouTube,... Prodej hudby už dávno není ten hlavní zdroj financí. Což defacto opětovně startuje underground jako prostředí mimo hlavní proudy ;-) My jako underground v undergroundu, nejsme a ani nemůžeme být odkázáni na prodej našich CDček. Nelze asi říci, že je cestou, při klesající poptávce, více tlačit na propagaci, marketing a tím pádem i na výdaje. To je cesta do pekla, ve kterém se teď začínají motat korporace ;-) Je to o hledání nových cest, jak o sobě dát vědět. A můžu říci, že společně s L'Infantile Collective došlo k souznění ;-) Proběhlo i několik koncertů v Německu, na Slovensku a asi největším zahraničním zážitkem byl Neurotic DeathFest v holandském Tilburgu!


Když o vás někde čtu, tak mají všichni trošku problém vás někam zařadit. Lidé mají rádi různé škatulky a s vámi je poměrně problém. Někdo o vás píše jako o deathové kapele, jiný jako death/grindové, slyšel jsem i označení blast core. Ono je to v závěru asi jedno, ale jak bys vaši hudbu nazval ty, jako tvůrce?

Olda:  Hrajem metal. Takto jednoduše. Když už někomu nestačí takové označení naší muziky, tak jsme si sami sobě si vymysleli škatulku - blast core. Feel free použít kterýkoli z těchto dvou označení. Grind to není, bo je to moc arytmický a barevný a já vokálově používám grindové prvky jen jako doplněk a ne jako hlavní linku. Death to také není, protože s námi se v potoku hnijících mrtvol brodit nebudeš...Samozřejmě se fantazii meze nekladou a když někdo nás zařadí do post-apokalypticko-cossover-jungle-tekkna s příměsí ambientního bdsm fitness black metalu...why not :)

Jakým způsobem vlastně vznikal nový materiál? Album jste vydali po „klasických“ dvou letech. Zajímá mě, zde skládáte průběžně nebo přijdete jednou do studia a namlátíte to tam. Kdo je hlavním autorem hudby? Jak probíhá samotný proces skládání?

Tomáš: Po tom, co vylezla na světlo minulá deska Through, jsme si dali od skládání trochu oddych s tím, že se budeme věnovat koncertování - toho roku se povedla spousta zajímavých festivalů a koncertů, takže byl čas si užít a odpočinout od klikání myší a dřiny ve zkušebně. Corten tedy začal vznikat asi až po roce.

Systém skládání se od předchozí desky příliš nezměnil, jenom mi došly riffy nad 320 BPM a museli jsme zpomalit :-) Většinou nosím z domova patterny a kytarové motivy, což je obvykle nestrukturovaná hmota, ze které na zkouškách s Jardou spřádáme instrumentální tracky kolem 3 minut. Představuji si to jako hrubou stavbu: už je jasný tvar, rozměry a technická skladba, ale ještě ne jakou to bude posluchači přinášet náladu a dojem. O čem ta píseň vlastně bude.

Nakonec tomu Olda dodá vokální linku a texty, čímž z toho udělá song - výsledek je vlastně překvapení i pro nás, protože až do studia nevíme, co tam Olda má vymyšlené. Vlastně se někdy divím, že naše skladby víceméně drží pohromadě, když fungujeme tak decentralizovaně a na úplném počátku skládacího procesu chybí jasná vize - ta se utváří později, samovolně.


Osobně se mi hrozně moc líbí zvuk desky. Jakoby se nás snažily zničit nějaké hodně naštvané stroje. Kdo album míchal, „masteroval“ a kdo všechno do soundu mluvil? Kde jste vlastně nahrávali?

Olda: Bicí se nahrávali v allmighty studiu Davos ve Vyškově pod taktovkou mocného Otyna, kytary a basu sázel Tomáš u sebe doma. Electra byla složena v Brně (Izwa) a v Mexiku (Hjalli). Následně jsme veškeré stopy donesli do Olomouce za Davidem Spilkou (DS studio), kde jsem nazpíval své linky. Po mixu a masteringu v témže studiu vznikl finální produkt dnes známý jako “Corten”. David je neskutečný profík, pracovat s ním je radost. Zajímavé na Davidovi Spilkovi je to, že my jsme jeho jediný blastcorový projekt. On neví jak to má znít. Ale  rozumí tónům, má fantastický cit pro melodii a zvukovou celistvost a právě tento faktor je cítit z jeho práce s materiálem Perfecitizen. David se vždy snaží vyjít nám vstříc a maximum svého talentu využívá k tomu, aby do materiálu dostal přesně to, co tam chceme my - muzikanti. Top spokojenost a pokud bude další materiál, tak nebudu váhat a opět navrhnu stejný postup. V Perfecitizen je super to, že nemáme leadera. Všichni kecáme do všeho a jinak to nebylo ani tady. Samozřejmě každý se zaměřil na svůj nástroj, protože mu nejvíc rozumí, ale komentovalo se naprosto vše a všemi.

Už na prvním albu „Through“ jste měli zajímavý obal. Na novince je podle mě ještě lepší. Kdo je jeho autorem a musím se i zeptat, co že má vlastně znázorňovat? Mně se totiž podvědomě hrozně líbí, ale pořád nevím, co si s ním „počít“. Kamarád dokonce mluvil o tom, že pokud by ho měl mít doma v pokoji jako plakát, že by se v noci proměnil ve Fredyho Kruegera.

Jarda: Grafiku okolo kapely mám na starost já. Pokud se budeme bavit o obalech našich nahrávek, jak u Proma tak u Through, tak i u novinky Corten, vždy je na počátku vize. Jde nám o to, aby hudba, texty i grafika, vše aby to sedělo dohromady. Konkrétně obal Corten je glitch našich obličejů. Nejprve vznikla myšlenka o čem ten materiál bude. Následně vznikly texty a tím pádem i témata, pro jednotlivé stránky bookletu. No a pak už "jen" focení v ateliéru a následně desítky hodin strávených u Photoshopu ;-)



Na vašem webu www.perfecitizen.com jsou k dispozici i texty z nového alba. Osobně je považuji za velmi zdařilé, líbí se mi, že mají nějaký motiv, cíl, námět a postrádají takový ten český maloměšťácký pohled. Kdo je jejich autorem a o čem pojednávají? Ať přemýšlím, jak přemýšlím, tak pro mě by bylo hrozně těžké napsat „verše“, které by měly hlavu a patu a ještě sedly do muziky. Jakým způsobem vlastně texty vznikají a kde berete inspiraci?

Olda: Moc děkuju za slova chvály a máš bludišťáka za to, že sis udělal čas na jejich prostudování! Texty skládám sám stejně tak jako vokálové linky. Texty vznikají dlouho, složitě, křičím u toho, trhám si zbytky vlasů, nadávám a jsem fakt hodně sprostý, často naprosto rezignuju a v duchu si říkám “panebože zabij mě, hned mě zabij prosím než dojdu k další pasáži” a občas jen tupě civím na papír a připadám si děsně netalentovaný, primitivní a úplně dementní zatímco můj vnitřní svět anihiluje Jardův šroťák a Tomášova osmistrunka...protože se na ten chaos, co Tomáš a Jarda skládají, dost těžce vymýšlí nejen vokálové linky, ale i texty a vůbec pasuje nějaká myšlenka která udrží jednotný náboj,emoci, tvar a obsah. Nakonec, slovo za slovem, věta za větou, se mi daří otisknout můj vlastní vnitřní svět a mou duši do celého toho pekla, propojím nepropojitelné, dám stroji dech, dotknu se šestým prstem druhé strany, ovládnu chaos a vytvořím příběh. Vytvořím svět plný pocitů, myšlenek, jinotajů, agrese, magie, hněvu, soucitu, lítosti, pochopení, tolerance, osvícení.Nakonec vytvořím texty, které když si někdo pouze přečte, aniž by slyšel hudbu, tak by v něm měli zanechat stopu. Stopu neklidu. Vytvořím svět Perfecitizena.  A celé to vykřičím do světa za využitím veškerých vokálových poloh, které jsem se za těch 15 let, co se deathgrindovému zpěvu věnuji, naučil.

V jednom rozhovoru jste zmínili, že byste ocenili nějakého dobrého DJ, který by vám pomohl se samply, případně vás doplnil při živých vystoupeních. Jak to dopadlo? Sehnali jste někoho takového? Nebo sháníte dál? A kdo vlastně tvořil samply na novinku?

Tomáš: Ono asi není jednoduché najít člověka, který umí elektro a zároveň je fanda do extrémního metalu. (Nebo se pletu?) Nikoho vhodného jsme nenašli, nakonec tedy živě hrajeme podle předem poskládané linky, poskládané ze samplů ze studia. Shánění živého DJe jsme taky zastavili, protože jsme si uvědomili, že nám vyhovuje méně početná kapela o lichém počtu hráčů - umožňuje to využívat demokratický systém rozhodování, který u nás funguje. :-)

Samply na Corten pro nás udělali Izwa a Hjalli (ex kytarista z finální sestavy Alienation Mental).


Minulá deska byla protkaná různými intry a mezihrami. Těch na novince ubylo nebo se spíš skoro „vytratily“. Proč vlastně? Přiznám se, že mě to vyhovuje, ale zase na druhou stranu, bylo to svým způsobem zajímavé. Takhle má ale „Corten“ o hodně větší tlak. Není čas na odpočinek.

Olda: Elektra jsou součástí naší tvorby a vždy budou. Oddělují jednotlivé úseky (Corten), dávají posluchači prostor vstřebat skladby (Through), připravují posluchače na další přísun hudby a vytvářejí unikátní atmosféru. Při tvorbě materiálu není nic fixně stanoveno. Vše se podřizuje jen finálnímu celku. Na Through toho bylo víc, nyní, při kratší stopáži celé desky Corten, se toho použilo méně ale ne, protože toho mělo být méně, ale protože to tak prostě dopadlo. Jak DJ Izwa tak DJ Hjalli patří obrovské díky za parádní práci a doufám, že na další desce vznikne opět něco po elektrostránce výjimečného.

Pokud bych měl něco na vašem novém albu kritizovat, tak snad jen to, že není příliš dlouhé. Něco málo přes 23 minut opravdu není příliš. Nabízí se tedy zákeřná otázka. Proč je nahrávka tak krátká?

Jarda: Když jsme dávali ten materiál dohromady, tak jsme samozřejmě řešili i počet songů a celkovou délku nahrávky. Takhle to z nás ale přirozeně vylezlo. Kdybych se na to měl podívat svou optikou, tak já osobně poslouchám právě podobně dlouhé nahrávky. Pokud je deska delší, většinou jí nedoposlouchám. Čím dál tím více lidí konzumuje hudbu pomocí online stream služeb jako je Spotify, AppleMusic, LastFM, SoundCloud, BandCamp,... Lidé si tvoří vlastní playlisty. Chtěli jsme předat posluchačům komplexní ucelený materiál a nechtěli jsme tam nic na sílu přidávat. A upřímně řečeno, na té stopáži 23:23 je not víc než najdeš na lecjaké dlouhohrající desce :-)


Když se podívám na váš profil bandzone, nejste zrovna smečkou, která by to přeháněla s koncertováním. Co je toho příčinou? Já si pořád myslím, že i v dnešní době „lenosti“ fanoušků a stahování muziky je živé vystoupení právě tím, co posluchačům kapelu představí nejvíc. Mají navíc „osobní“ zážitek, případně si koupí CD. Je to sice obrovská řehole a vyžaduje to hodně síly, ale přiznám se, že vás nikde není moc vidět.

Olda: Co se týče koncertování tak u nás nedošlo k žádné změně. Stačí napsat na profil, do zpráv, na email... a pokud budeme mít čas vždy se domluvíme. Před rokem jsem se rozhodl nastoupit dálkově na výšku takže každých 14 dní mám zabitý víkend a pak taky zkouškové období mě vždy časově ničí...takže tím rušivým elementem mohu být já, ale vše záleží na vzdálenosti od Uherského Hradiště (kde mám školu) a místem konání akce. Už několikrát jsem jel z Hradiště přímo na akci a vše dopadlo tak jak mělo. Rádi koncertujeme a potkáváme se s lidmi jak na pódiu, tak pod ním, takže no stress, když budete chtít, aby vám Perfe zahráli k poslechu a tanci  - dejte vědět .)

Už jsem se zmiňoval o propagaci v zahraničí. Neláká vás to vyrazit představit vaši muziku na nějaký koncert, případně festival? U nás zase tolik moc kapel, které by hrály i venku není a já myslím, že byste to tam pořádně rozsekali. Otázka tedy zní. Máte ambice prorazit i v zahraničí? Neláká vás třeba i vydat desku ještě jednou ve spolupráci s nějakým zahraničním labelem?

Olda: Koncerty v zahraničí - jednoznačně ano! Vysněný koncert? “Maryland death fest”, “70.000 tons of metal” a kterýkoli mimorepublikový OEF. Prorážet nic nechceme, chceme si jen zahrát v zahraničí a pochytat trochu atmosféry mimo naši republiku a v neposlední řadě reprezentovat českou republiku na zahraničních pódiích. Zahraniční label? My už přece pod jedním jsme - L´Inphantile Collective to je přece francouzsky ne?


Pamatuji si vás ještě z ALIENATION MENTAL, kde jste do toho mlátili v rytmu grindu. Jak to vůbec s touhle kapelou vypadá? Je definitivně u ledu? Nebo chystáte dnes tolik obvyklý comeback? Jsem asi nějak mimo, ale proč vlastně tahle kapela skončila?

Jarda: Alienation Mental je mrtev, ať žije Perfecitizen! v AM jsme tak dlouho přešlapovali na jednom místě až to vlastně odumřelo. Nemělo už moc cenu snažit se to oživovat. Ta kapela se na celosvětové scéně nějak zapsala, hlavně okolo roku 2002 až 2005, následné období pak mělo pomalu klesající tendenci a personální změny a nedostatečná energie přetavit nápady do dalších desek.

Mně se na vaší muzice hrozně líbí, že ji děláte po svém. Mojí doménou je starý death metal, ale když si dám vaší desku do hlavy, jsem rozsekanej jako karbanátek. Ve vaší tvorbě se dá nalézt spousta různých vlivů, od již zmíněného death metalu, přes core věci, různé grindové chvilky apod. Jak se s tímhle „chaosem“ vyrovnávají fanoušci? Trošku mi přijde ta naše česká zemička zaprděná a ne příliš otevřená novým věcem. Jak na vás vlastně reagují návštěvníci na koncertech? Když před vámi hrají dvě grindovky, pak old school death metal a nakonec vy, tak z toho musí být lidi docela na větvi. Zpětná reakce je pro kapelu hrozně důležitá. Jaká je ta na vás?

Olda: “Ty vole to je nářez”. To je asi nejčastější reakce kterou po koncíku slyšíme. Myslím že česká republika se v metalu vyzná, takže dokáže ocenit kvalitu a zároveň nevítá s otevřenou náručí kdejakou cypovinu. Často se setkáme s názorem “ já grind neposlouchám, ale to co děláte je super” - taková reakce je otevřená, férová a my jsme moc rádi, když někoho ten náš psychosvět zaujme. Hlavně protože muziku tvoříme pro sebe. Bavíme se tím co hrajeme. Je to náš koníček a věnujeme mu svůj volný čas. Takže když naše zábava přijde někomu zábavná - je to super. Před kým a po kom hrajeme na koncertě nás moc netankuje. My hrajeme. Jak nejlíp to umíme v ten konkrétní okamžik. Tím to začíná a tím to i končí.


Když se kouknu na všechny věci okolo PERFECITIZEN, jako je web, grafika, přístup apod., tak přede mnou stojí kapela, která se tomu všemu věnuje snad víc než kde jaká profi smečka. Musí to zabírat neskutečného času. Nedá mi to a musím se zeptat. Jak to všechno zvládáte? A co na to rodina, manželky, družky, partnerky? Nejste už žádný mladí rybízci a je cítit, že to myslíte vážně, ale někdy to musí být asi nářez, co?

Jarda: To jsme moc rádi, že to na tebe tak působí! Vše řešíme svépomocí. Hudbu a to jak skládáme už jsme probrali, dotkli jsme se trochu i obalů. Zjednodušeně řečeno: veškerá grafika a komunikace na sociálních sítích jde za mnou, web a hudební technikálie (příprava tempotracků/metronomu, domácí nahrávky) to jde za Tomášem. Olda řeší to jak má kapela vystupovat na venek, ať už zmiňované texty, tak ale i image atd. Já i Olda máme rodiny a děti, Tomáš má dlouhodobý vztah. Snažíme se držet pravidla work life ballance 888 (8hodin spánek, 8 hodin páce, 8 hodin soukromý čas) ale realita je daleko hektičtější :-) defacto je ta 888 nereálná :D Děláme to jak nejlépe umíme, ale je to především o naplnění osobních hudebních vizí, než o snaze stát se “velkou” profi kapelou.


Na závěr bych si dovolil jednu obligátní a přesto důležitou otázku. Co chystají PERFECITIZEN na podzim a zimu? Co koncerty? Kde vás budeme moci vidět v nejbližší době?

Tomáš: Zatím to vypadá na pohodový podzim, rýsuje se pár komornějších klubových akcí po ČR. Mimo koncerty bychom rádi přes zimu zase začali pracovat na novém materiálu, za další dva roky se Corten všem dávno ohraje a chceme zase mít s čím přispět do české UG scény.

Děkuji za rozhovor a přeji vaší kapele, ať jí fanoušci utrhají ruce při koupi CD a ať máte samé vyprodané kluby.

My moc děkujeme za zájem a prostor! Sledujte http://www.perfecitizen.com/ a naše profily na sociálních sítích, jo a uvidíme se na koncertě ;-)

Jarda & Tomáš & Olda

www.bandzone.cz/perfecitizen

TWITTER