Rozhovor se švédskou death metalovou skupinou USURPRESS.
Odpovídal Stefan.
Přeložila a otázky připravila Petra, děkujeme!
Zdravím USURPRESS! Ako sa máte páni? Máme tu ďalší rok a v nasledujúcich dňoch bude vydaný váš pripravovaný album. Aké máte pocity a aké sú vaše očakávania čo sa novej dosky týka?
Naozaj nemáme žiadne očakávania, pokiaľ ide o predajné čísla, dobré recenzie, veľa rozhovorov, ponuky koncertov atď. Viete, biznisom sa to všetko končí. Pochybujem, že tento album nás vynesie na úplne novú úroveň "popularity" a nemyslím si, že sa bude predávať podstatne lepšie ako naše predchádzajúce nahrávky. Vytvorili sme náš najlepší album s najlepšími skladbami, najlepším výkonom, najlepším zvukom a produkciou. To bolo našim očakávaním od albumu a to sme aj splnili. Čo si o tom myslia ostatní ľudia, ja ovplyvniť nedokážem. Je mi to naozaj jedno.
Doteraz ste z nadchádzajúceho albumu zverejnili dve skladby online. "The Iron Gates Will Melt" je skladba v pomalom tempe, ale znie viac death metalovo ako ďalšia s názvom "In Books Without Pages", ktorá obsahuje pasáže znejúce viac rockovo až psychedelicky. Čo by sme mali očakávať od nového albumu? Bude viac metalový alebo viac rockový?
Áno, máš pravdu. Death metal v takej jeho tradičnejšej forme reprezentujú skladby "The Iron Gates..." a "Interregnum", a ostatné songy majú mnoho prvkov, ktoré sú tak trochu cudzie pre death metal. Povedal by som, že sa viac podobajú na "In Books..." v danej štruktúre, aj keď ani jedna z nich neznie úplne ako "In Books...". Jedna skladba je čisto prog metalová, jedna je viac inšpirovaná gotickým rockom a ostatné dve sú dlhšie skladby a dali by sa opísať ako temné hard rockové veci rokov sedemdesiatych inšpirované death metalom. Avšak, myslím si, že sme v prvom rade death metalovou kapelou.
V nedávno zvrejnenom krátkom filme ste spomenuli, že bicie na album nahrával istý Stefan Hildman, ktorý je v skutočnosti jazzovým bubeníkom. Prečo ste sa rozhodli osloviť práve jeho a nie nejakého metalového bubeníka? Mali ste nejaký dôvod? Ako sa zapojil do tvorivého procesu a ako bol schopný "prepnúť" z jazzu na death metal? Samozrejme, jazzové prvky sú na novej doske zreteľné, takže svoj štýl tak úplne nezmenil. A je iba hosťujúcim bubeníkom na albume, či s ním rátate aj do budúcna ako s riadnym členom kapely?
Keď sme začali skúšať s Hildmanom, celý album bol už napísaný a na jeho tvorení sme sa podieľali spoločne ja, Daniel a Påhl. Najskôr sme nahrali demo s naprogramovanými bicími a vtedy sme si uvedomili, že budeme potrebovať iný druh bubeníka, aby skladby zneli tak, ako znejú na tom deme. Báli sme sa, že priamočiary metalový bubeník by nebol schopný pretaviť naše nápady a jednoducho by ich zmietol dvojkopákmi atď. A tak sme šli za niekým, o kom sme vedeli, že pochopí danú dynamiku a prinesie skladbám vlastnú príchuť. Keď sme potom skladby začali skúšať (s Hildmanom), trochu sa zmenili, pretože gitara a basa museli hrať riffy mierne odlišne, aby sa prispôsobili štýlu bubnovania. A to podľa mňa urobilo skladby ešte lepšími.
Sme veľmi šťastní, že máme Hildmana, je to nepochybne skvelý bubeník a taktiež veľmi milý človek a hudobník, s ktorým sa dá ľahko pracovať, takže by sme si ho radi nechali v kapele aj naďalej. On si myslí, že je veľmi zábavné hrať tento druh hudby, takže rozhodne chce s nami pokračovať. Jedinou otázkou je, či si na to nájde čas. Je dosť zaneprázdnený s troma deťmi a prácou, v ktorej musí veľa cestovať. Myslím, že až čas ukáže. Plánujeme, že bude hrať aj na ďalšom albume a taktiež bude zapojený do procesu skladania a písania hudby. Ak s nami nebude môcť hrať naživo, máme v zálohe iného bubeníka, ktorý je ochotný jazdiť s nami turné. Môžem len dodať, že je to ďalší vynikajúci bicman a je aj pravdepodobne viac známy pre vašich čitateľov.
V spomínanom videu objasňujete, že proces písania materiálu na predchádzajúcom albume The Regal Tribe bol trochu odlišný v porovnaní s nahrávaním dosky Ordained. Ako ste mysleli, že prvý riff, ktorý ste napísali reprezentuje prvý riff na albume atď.? Ako je vôbec možné skladať hudbu takým "postupným" spôsobom? Mohli by ste nám to viac objasniť?
The Regal Tribe je koncepčný album, je to viac menej jedna dlhá skladba rozdelená do desiatich častí. V tomto prípade som najskôr urobil nejaký jednoduchý obsah príbehu, kde som si načrtol, čo sa s príbehom stane v každej časti (alebo skladbe, ak preferujete tento výraz) a toto sme používali ako vodítko pri písaní muziky. To bol jediný spôsob ako dosiahnuť, aby bol celý príbeh súdržný a bolo to aj celkom zábavné, no na druhej strane aj náročné. Bolo to ako: „Takže, táto ďalšia časť musí byť pomalšia aby zachytila náladu textov,... akoby sme mali prejsť z tejto časti do druhej plynulý spôsobom?“ Vlastne je to ako písanie klasickej skladby s tou výnimkou, že namiesto 4 minút je to takmer 40 minútová skladba. Mohli by sme tento spôsob tvorenia skúsiť opäť aj niekedy v budúcnosti.
Ak to chápem správne, nový album bol skladaný klasickým spôsobom, myslím tým, že ste písali skladbu po skladbe, upravovali ste ich a až potom usporiadali do finálneho poradia? Aké rozdiely ste zaznamenali medzi týmito tromi druhmi skladanie hudby a ktorý sa vám zdá najlepší?
Nový album bol taktiež napísaný spôsobom, ktorý bol pre nás nový, keďže sme nikdy spolu neskúšali skladby pokiaľ nebolo dokončené celé demo (demo verzie skladieb). Povedal by som, že žiadna metóda sa nedá považovať za lepšiu, či horšiu. Každý album si vyžaduje vlastný druh prístupu, ktorý najlepšie vyhovuje procesu písania. Rozprávali sme sa o tom, že ďalší album skúsime tvoriť v trochu takej tradičnejšej forme "garážovej kapely", kde najskôr niekto príde s pár riffmi, ktoré sa skúšajú a postupne sa upravujú počas spoločného hrania. Keďže Hildman s najväčšou pravdepodobnosťou bude súčasťou skladania ďalšieho materiálu už od začiatku, veríme, že skladby z tejto zmeny procesu iba vyťažia. Myslím, že robíte chybu, ak píšete každý album rovnakým spôsobom, nie je to také náročné, nie je to kreatívne. Ale ako sa hovorí, "Nehas, čo ťa nepáli", takže jebať na to. Napríklad si nemyslím, že ešte niekedy budeme pracovať ako tomu bolo na albume Ordained, napísali a nahrali sme najskôr prvú polovicu albumu a potom až následne druhú polovicu. Ale v tom čase to bol jednoznačne správny prístup a neľutujem, že sme to tak spravili.
Veľmi ma zaujal názov pripravovanej dosky Interregnum, má tento titul niečo spoločné aj s obalom albumu? Kto je autorom obalu tentoraz, keďže každý jeden váš album doposiaľ mal úplne iný cover art? Ako keby ste neboli spokojný s umelcom z predchádzajúcej dosky alebo.... len chcete niečo nové a jedinenčné pre každý ďalší album?
Ešte na počiatku našej takzvanej kariéry sme sa rozhodli, že chceme vždy nového umelca na každý ďalší obal albumu, aby obaly mali svoju vlastnú jedinečnú atmosféru a vzhľad, a nie aby vyzerali "ako ten ďalší album USURPRESS". A keďže sme na všetkých predchádzajúcich doskách mali maľby, mysleli sme si, že nastal čas osloviť fotografa. Môj priateľ, Johan Söderkrantz je fotograf zachycujúci zväčša prírodu a túto danú fotografiu som videl na jeho súkromnej FB stránke. Tak som sa ho spýtal, či by sme ju mohli použiť, keďže ju ešte nepublikoval "profesionálne". Cover albumu nemá nič spoločné so slovom "interregnum", ale skôr so skladbou "Ship of Black Glass". Z nejakého dôvodu som bol pri písaní textov pre tento album trochu inšpirovaný vodou, takže som chcel na obale nejakú formu vody. The Regal Tribe je viac inšpirovaný zemou a prachom.
Hráte veľmi špecifický druh death metalu. Naozaj sa tak zaujímate o rockovú, či psychedelickú muziku rokov sedemdesiatych? Tieto hudobné prvky vás robia inými a jedinečnými. Čo vás inšpiruje najviac zo súčasnej ale aj staršej muziky?
Neviem, možno znieme trochu inak než priemerná old schoolová HM-2 zvuk uctievajúca death metalová kapela, ale v porovnaní s formáciami ako je napríklad Lugubrum, hráme veľmi priamočiaro a zabehnutým spôsobom. No, myslím, že to každá kapela ...
Áno, počúvame prog rock a hard rock rokov 70-tych a vždy sme počúvali. Táto hudba neustále ovplyvňovala spôsob, akým píšeme naše riffy, dokonca aj keď sme hrali viac punkom ovplyvnený death metal. Ale teraz máme odvahu začleniť do našej hudby ešte výraznejšie prvky a myslím, že to funguje dobre, sme teraz vďaka tomu lepšou kapelou. Pokiaľ ide o metal, vždy sme boli ohromení originálnymi kapelami ako Celtic Frost, Voivod, skoršími Paradise Lost a tak ďalej. Problém je len spomenúť si a premýšľať o tom, čo robí tieto kapely skvelými a nepokúšať sa ich zahodiť, čo by podľa nášho názoru bolo dosť zbytočné. Počúvame všetky druhy hudby a aj keď by nás to mohlo inšpirovať na myšlienkovej úrovni, je asi nemožné počuť väčšinu elementov z nich v súčasnej tvorbe Usurpress. Našťastie.
Akoby ste charakterizovali vašu hudbu vo všeobecnosti, vývoj všetkého, štýlu, zvuku, smerovania?
Ako som už povedal predtým, definujeme sami seba ako death metalovú kapelu, ale snažíme sa začleňovať elementy z iných hudobných žánrov, aby sa náš (death)metal stal viac dynamickejší a rôznorodý, pretože presne to je ten spôsob, akým hudbu máme radi. Ako kapela sa musíte vyvíjať alebo len skončíte s vytváraním starých otrepaných kópií vašich prvých dvoch albumov. Samozrejme, nemôžete stále písať rovnakú skladbu znova a znova a očakávať, že bude lepšia ako prvý alebo druhýkrát, keď ste ju napísali. Myslím si, že Interregnum je dobrá nahrávka a v tomto stave mysle chceme urobiť ďalšiu v podobnom duchu, ale zamerať sa na časti, z ktorých cítime, že by sme ich mohli dokonca rozvinúť viac. Po tomto albume možno znovu nastal čas trochu zmeniť smerovanie, aby sme sa vyhli nude a samoľúbosti. Každý nový album je len prípravou na ten ďalší. Skutočná progresia znamená konštantný vývoj, vykrádanie starých albumov Genesis nie je veľmi progresívne, aj napriek názvu hudby.
Môžete nám prezradiť aké je pozadie textov na poslednom albume? Sú v porovnaní s predchádzajúcou doskou nejakým spôsobom iné?
Nie, vôbec nie sú iné. V priebehu rokov som postupne vybudoval tak trochu "svet Usurpress", kde prebiehajú všetky príbehy, ktoré rozprávame. Povedal som "príbehy", pretože tým naozaj sú, krátke historky koncentrované do istého druhu, povedzme tomu poézie, ale s nedostatkom lepších slov. Niekoľko skladieb je pokračovaním niektorých kľúčových postáv albumu The Regal Tribe, iné sú vývojom skorších skladieb, ktoré sa chronologicky uskutočňujú ešte pred The Regal Tribe a niektoré sú novými príbehmi, ktoré bolo potrebné rozpovedať, aby som bol neskôr schopní rozšíriť hranice "sveta Usurpress" a následne sa k nim vrátiť. Ľudia si môžu myslieť, že sa obmedzujete, keď sa dogmaticky držíte tohto konceptu, ale ako autor textov si myslím pravý opak. Ako som už povedal predtým: sme Death Metalová kapela a nechystáme sa písať pesničky o láske a nádhernom vtáčom speve ako to v súčasnosti robia progrockové kapely.
Švédsko je rodiskom death metalu ako ho poznáme od kapiel ENTOMBED, DISMEMBER, atď. Taktiež, zvuk HM2 je spájaný so Švédskom. Zaregistroval si novú vlnu mladých kapiel znejúcich povedzme tomu „old school“, ktoré sú inšpirované švédskym death metalom? Všade na svete je ich ako maku. Poznáš niektoré z kapiel ako Gravebomb, Gatecreeper, Black Breath, atď.?
Hmm... Vo všeobecnosti nepovažujem Švédsko za rodisko death metalu (Nepovažujem Švédsko za rodisko žiadneho hudobného žánru. Sme skvelými remeselníkmi, nie však úžasnými stvoriteľmi. Jediná švédska kapela, ktorá vytvorila nový žáner je Bathory. Pokiaľ rátate aj symfonické disco ako žáner, potom máme ABBA), ale "my" (moji krajania) sme vytvorili svoju vlastnú variáciu štýlu veľmi skoro, takže možno máš pravdu. Áno, áno, táto nová vlna "starého" death metalu je tu okolo nás niečo cez 10 rokov, takmer sa stala svojím vlastným sub-žánrom. Je to šialené. Milujem starý death metal, je to jeden z mojich najobľúbenejších druhom rockovej muziky, ale myslím si, že väčšina novších OSDM kapiel znie až príliš death metalovo, hahaha! Ja uprednostňujem death metalové kapely, ktoré možno aj neúmyselne majú v hudbe elementy thrashu a hardcore punku, pretože to je to, čo mali aj pôvodní kapely. Skúsili sme použiť HM-2 na našej prvej dlhohrajúcej doske Trenches of the Netherworld, ale pri pohľade späť musím povedať, že to znelo na hovno, ten druh gitarového zvuku vôbec nebol vhodný pre Påhlovo disharmonické a elegantné hranie na gitaru.
Viem o všetkých kapelách, ktoré si spomenula, Black Breath boli pred niekoľkými rokmi vo Švédsku pomerne populárni a myslím, že z tohto zoznamu sú Gatecreeper jedni z najlepších. Minulý týždeň som ich práve počúval. Neviem, páčilo sa mi napríklad EP Expulsion (US) a tiež Gruesome sú skvelí, ale inak počúvam väčšinou starých majstrov, ktorí v prvom rade vytvorili scénu.
Úprimne, v spomínanom krátkom videu som si všimla, že váš gitarista Påhl má na fotke tričko slovenskej kapely BETON. Hneď nato som písala Tomášovi z BETON, či s vami niekedy hrali. A tak som vlastne aj zistila, že ste odohrali dva koncerty na Slovensku ako aj v Čechách niekedy v roku 2012. Nanešťastie, 6 rokov dozadu som o USURPRESS nevedela nič, takže som ani jeden z týchto koncertov nenavštívila.... A potom ste hrali aj na Obscene Extreme. Ako si na to všetko spomínate, na atmosféru a ľudí na Slovensku a v Čechách?
Beton sú skvelí ľudia, ktorí hrajú v úžasnej kapele, tak to je. Vidím zreteľné podobnosti v hudbe, ako aj hudobných vplyvoch medzi nimi a ranými Usurpress. Čo si najviac pamätám z nášho turné v roku 2012 je, že celú Európu zasiahla obrovská vlna horúčav (no nie Švédsko, v skutočnosti to bolo celkom chladné leto) a my sme už asi týždeň hrali v južnej Európe a túžili sme ísť do Česka / Slovenska, pretože sme si mysleli, že tam bude chladnejšie. Keď sme prišli do Bratislavy bol to očividne ten najhorúcejší týždeň desaťročia a Barbarian (tiež skvelá skupina a ľudia) na dodávke sa zobrali a šli do nejaké obchodu s CD alebo na inú samovražednú misiu v tejto neznesiteľnej horúčave, ale miesto, kde sme mali hrať ešte nebolo otvorené, takže sme hľadali tieň a nakoniec sme našli nejakú pivnicu, kde bolo celkom fajn. Sedeli sme tam celé hodiny na rozpadnutých pohovkách, počúvali sme nejakú funk/jazzovu kapelu, ktorá tam skúšala a pili vriace pivo. Tento náš konkrétny koncert bol jedným z najlepších z celého turné s publikom hádžucim po sebe aj do nás obrovské vankúše. Na večeru som mal aj slovenský zemiakový šalát nazvaný "granadir" alebo niečo také. Bolo to vynikajúce. Celkovo sú Česko a Slovensko pravdepodobne moje najobľúbenejšie krajiny, kde som hral. Po prvýkrát som hral v Českej republike v roku 1996 so svojou starou hardcorovou kapelou a vždy som si náramne užil každú návštevu, taktiež aj ako obyčajný turista. Na OEF som hral celkom trikrát, z toho raz s Usurpress a je to najlepší festival, aký som kedy navštívil - a to dokonca ani nemám rád grind core! Všetko bolo dokonalé. Dokonalé. Miesto konania, personál, publikum, neobvyklá atmosféra, proste všetko. Organizácia beží úplne hladko a ako vystupujúca kapela sa nemusíte o nič starať a ak sa vyskytne problém, Kráľ Čurby a jeho osádka to okamžite napravia.
A čo koncerty v súčasnosti, plánuje nejaké turné na podporu novej dosky?
Nie, momentálne nemáme nič naplánované. Ani jediný koncert. V posledných rokoch sme nehrali naživo veľmi často, pretože sme mali problémy s bubeníkmi a s mojou pojebanou rakovinou kostnej drene, ktorá nám znemožnila plánovať čokoľvek a radšej sme koncerty hneď odmietali, než by sme ich mali neskôr zrušiť. Teraz však máme stabilnú zostavu a ja som na dobrej ceste, aby som sa zotavil z tohto veľmi nepríjemného ochorenia, takže sme viac než pripravení ísť von na cesty a "poriadne to rozjebať", ako to vravia cool chlapi. Bohužiaľ, naša kapela a hudba, ktorú hráme, nie sú až tak populárne a nehodíme sa kamkoľvek, takže pochybujem, že festivaly a promotéri by mali len seba menší záujem o nás, keď môžu osloviť ďalšiu švédsku kapelu, ktorá im môže ich investované peniaze vrátiť. Ide len o zdravý rozum. V lete sa v našom rodnom meste Uppsala organizuje nový metal/hard rockový outdoor festival, je to len kúsok od miesta, kde žijem, a dokonca ani z ich strany sa nezdá, že by o nás mali záujem, hahaha!
Ďakujem pekne za rozhovor. Želám vám veľa úspešných koncertov, šťastných a spokojných fanúšikov a veľa predaných albumov. Teším sa na nejaký váš najbližší koncert a dúfam, že taktiež navštívite Česko a Slovensko.
Nesmierne ďakujem za vašu podporu. Každý rozhovor je cťou a výsadou, znamená to, že niekto obetoval svoj čas a úsilie, aby mohol rozšíriť naše meno a prispieť k nášmu zviditeľneniu. Turné v strednej Európe by bolo úplne úžasné a ja dúfam, že to v tomto roku už kurva vyjde. Na to sa však úplne nespoliehajte. Ak sa chce s nami niekto skontaktovať, dokonca aj keby sa chcel len trochu porozprávať, nech nám neváha napísať mail na adresu usurpress_death@yahoo.com alebo nám poslať správu na FB. Heavy metal je zákon.